Gå til innhold
Hundesonen.no

Ansvar for voldtekt


Mirai

Recommended Posts

Selvfølgelig er det alltid overgriperens feil. Tror ikke det er det vi diskuterer her.

Men man må kunne skille mellom ordene ansvar og skyld, for det er to forskjellige ting.

Voksne mennesker har da et visst ansvar for den risikoen de utsetter seg for? Vi VET at det finnes menn der ute som er sterkere enn oss, og som kan misbruke den styrken.

Alle må da være enige i at man løper en betydelig høyere risiko ved å kle seg sexy enn hvis man pakker seg inn?

Om hver enkelt skal få lov til det er jo ikke spørsmålet her. Men man kan ikke snakke jus når man snakker risiko! Dette gjelder ikke bare voldtekt, men alle andre straffbare handlinger.

Tenk deg at du kjører på en forkjørsveg. Du har god sikt, og i et kryss fra høyre ser du en bil på vei ut på forkjørsvegen, som tydelig ikke har planer om å stoppe for deg. Hva gjør du? Senker du farten i god tid og unngår sammenstøt, eller peiser du på fordi "Det er jo HANS skyld"?

Noen ganger må man tenke risiko, og ikke jus. Og det er ikke noe å diskutere.

Og da mener du at det er OK å måtte kle på seg da, for å slippe å møte samfunnets beskyldninger om at det er jentas feil dersom hun flørtet/har miniskjørt/har gjennomsiktig topp. Ja, hurra, la oss finne frem burkaen. Så slipper vi å komme i fare for å friste mennene til å begå en slik handling..

NEI! Ja takk til strengere straffer og mindre fordømmende samfunn. Det er sikkert skikkelig lett å anmelde en voldtekt når du vet at halvparten av de du møter -til og med JENTER- tenker at jojo, utrolig leit at det skulle skje, men hun hadde tross alt miniskjørt/singlet/var litt full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Da skal jeg gi deg et eksempel som kanskje er lettere å sette seg inn i:

Du sitter på et nachspiel og har kommet i prat med en hyggelig fyr som virker veldig interessert. Han inviterer deg hjem, og du har veldig lyst, men vet innerst inne at sex kommer ikke på tale. Du har en mistanke om at det er dette gutten er interessert i.

Hva gjør du? Sier du nei takk og foreslår et møte på en kaffebar dagen etter? Eller blir du med ham hjem selv om du vet at du ikke har tenkt til å gi ham det du vet han er ute etter?

edit: skriveleif

Snille Sola.. Jeg ville ha takket "nei takk" og for å opprettholde interessen ville jeg foreslått et møte dagen etter. Men altså, jeg ville ikke ha takket nei fordi jeg "trodde at han kom til å voldta meg". Jeg ville ha takket nei, fordi jeg ikke var "klar for sex".

Men på den annen side, hvis jeg var klar for sex og ble med ham hjem - men så endret plutselig stemningen radikalt og fyren voldtok meg på det groveste, hva da? Mener du å insinuere at det da hadde vært min feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da mener du at det er OK å måtte kle på seg da, for å slippe å møte samfunnets beskyldninger om at det er jentas feil dersom hun flørtet/har miniskjørt/har gjennomsiktig topp. Ja, hurra, la oss finne frem burkaen. Så slipper vi å komme i fare for å friste mennene til å begå en slik handling..

NEI! Ja takk til strengere straffer og mindre fordømmende samfunn. Det er sikkert skikkelig lett å anmelde en voldtekt når du vet at halvparten av de du møter -til og med JENTER- tenker at jojo, utrolig leit at det skulle skje, men hun hadde tross alt miniskjørt/singlet/var litt full.

Det samme tenkte jeg.. Kanskje vi burde innføre burkaen i Norge? Jeg tror det har lite å si hva man har på seg og jeg nekter å ta på meg ett skjerf eller college genser når jeg skal på byn. Da vil jeg heller passe på å ikke drikke for mye og miste kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å skrive litt mer her, siden folk misforstår og mistolker i hytt og gevær.

Mitt første innlegg inneholdt ingen påstand om at det noensinne er offerets skyld når noe kriminelt har blitt begått.

Når man har opplevd noe som krenker en, så vil man som offer alltid sitte igjen med en slags skyldfølelse, uansett hva det gjelder. Man tenker ofte "hva hvis jeg bare..."

Poenget er bare det at noen situasjoner inneholder - ja, kaldt og brutalt, i vår kalde og brutale verden - mer risiko enn andre. Sånn er det bare. Vi lever i en verden der gode og onde hensikter blandes. Til syvende og sist har hver enkelt ansvar for sitt eget liv, og det er dermed opp til hver enkelt (voksent menneske) å bestemme hva en vil utsette seg for av den risikoen.

Man kan ikke eliminere denne risikoen ved å kle seg som en nonne heller. Da hadde jo løsningen vært enkelt. Man skal få lov til å kle seg som man vil, ja. Jeg skulle gjerne ha gått trygt gjennom løvens hule også jeg, de er jo veldig pene å se på. I min drømmeverden kan jeg faktisk kose med disse løvene. Men jeg ville ikke gjort det i den virkelige verden.

Dette betyr IKKE at jeg står på noen som helst overgripers side. Selvfølgelig ikke! De skulle vært luket ut alle sammen. Men slik er det ikke.

Edit: Svar til Vala: NEI, jeg insinuerer ikke at det da hadde vært din feil. Les hva jeg har skrevet, så ser du at jeg sier at det ALDRI er offerets feil. Men man har ansvar for at man er der, alene, med en fyr man ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å skrive litt mer her, siden folk misforstår og mistolker i hytt og gevær.

Mitt første innlegg inneholdt ingen påstand om at det noensinne er offerets skyld når noe kriminelt har blitt begått.

Når man har opplevd noe som krenker en, så vil man som offer alltid sitte igjen med en slags skyldfølelse, uansett hva det gjelder. Man tenker ofte "hva hvis jeg bare..."

Poenget er bare det at noen situasjoner inneholder - ja, kaldt og brutalt, i vår kalde og brutale verden - mer risiko enn andre. Sånn er det bare. Vi lever i en verden der gode og onde hensikter blandes. Til syvende og sist har hver enkelt ansvar for sitt eget liv, og det er dermed opp til hver enkelt (voksent menneske) å bestemme hva en vil utsette seg for av den risikoen.

Man kan ikke eliminere denne risikoen ved å kle seg som en nonne heller. Da hadde jo løsningen vært enkelt. Man skal få lov til å kle seg som man vil, ja. Jeg skulle gjerne ha gått trygt gjennom løvens hule også jeg, de er jo veldig pene å se på. I min drømmeverden kan jeg faktisk kose med disse løvene. Men jeg ville ikke gjort det i den virkelige verden.

Dette betyr IKKE at jeg står på noen som helst overgripers side. Selvfølgelig ikke! De skulle vært luket ut alle sammen. Men slik er det ikke.

Men skjønner du ikke at ved å si det på denne måten legger du litt av skylden OVER på offeret? Ved å si at man har et ansvar, osv? Jeg er HELT enig i at man må bruke hodet, man kan ikke gjøre hva man vil her i verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skjønner du ikke at ved å si det på denne måten legger du litt av skylden OVER på offeret? Ved å si at man har et ansvar, osv? Jeg er HELT enig i at man må bruke hodet, man kan ikke gjøre hva man vil her i verden..

Nei, jeg skjønner ikke at jeg på denne måten legger skylden over på offeret. Det er der det tydeligvis stopper for meg. Når man diskuterer må man se ting på en objektiv måte, ikke sant?

Skulle jeg snakket om følelser så hadde det jo vært noe helt annet. Jeg har selv sittet og kjent på skyldfølelsen man har etter et overgrep, men har forstått at det ikke var min feil. Ikke min SKYLD. Men jeg må ta ansvar for livet mitt!

Hvordan skal man se på det da? Late som det ikke fins risiko i denne verden?

Jeg vet at hver gang jeg setter meg inn i bilen med en elev, så løper vi en risiko fordi vi ikke kan stole på sjåførene rundt oss. Hvem som helst kan havne over i vårt kjørefelt og kjøre på oss.

Jeg gjør det likevel, fordi gleder av det overskygger risikoen.

Forstår du?

For å si det veldig enkelt: Verden er et farlig sted å leve, men vi må likevel velge livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det er da mannens! :shocked:

Så lenge det er en voldtekt da. Hvis damen har spradet rundt i bakgater med dyp utringning, korte skjørt og flørtet med en gjeng med menn blir det på en måte noe litt annet...

Mener du virkelig at flørting gir grunnlag for voldtekt. Som en særdeles aktiv poster pleier å skrive: Djises!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da mann :rolleyes: Det er da såvisst ikke det jeg mener.. Jeg tror innerst inne du skjønner :ahappy:

Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener...? Er riktignok ikke ved mine fulle fem, men forklar hvordan dette gjør det fritt frem å voldta enten i bakgaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da mener du at det er OK å måtte kle på seg da, for å slippe å møte samfunnets beskyldninger om at det er jentas feil dersom hun flørtet/har miniskjørt/har gjennomsiktig topp. Ja, hurra, la oss finne frem burkaen. Så slipper vi å komme i fare for å friste mennene til å begå en slik handling..

NEI! Ja takk til strengere straffer og mindre fordømmende samfunn. Det er sikkert skikkelig lett å anmelde en voldtekt når du vet at halvparten av de du møter -til og med JENTER- tenker at jojo, utrolig leit at det skulle skje, men hun hadde tross alt miniskjørt/singlet/var litt full.

Nei det er ikke OK, og nei det BURDE for all del være lov til å kle seg som man vil. MEN selvom det er strengere straffer, så vil ikke dette hjelpe. Det vil fortsatt finnes syke folk der ute. Og det er synd, men jeg vil heller tenke litt forebyggende, enn å kle meg som jeg vil, oppføre meg som jeg vil osv osv.

Desverre er det sånn. Og det vil nok ikke bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke OK, og nei det BURDE for all del være lov til å kle seg som man vil. MEN selvom det er strengere straffer, så vil ikke dette hjelpe. Det vil fortsatt finnes syke folk der ute. Og det er synd, men jeg vil heller tenke litt forebyggende, enn å kle meg som jeg vil, oppføre meg som jeg vil osv osv.

Desverre er det sånn. Og det vil nok ikke bli bedre.

Jeg sier igjen: de aller, aller fleste voldtekter skjer av noen offeret kjenner godt og stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen: de aller, aller fleste voldtekter skjer av noen offeret kjenner godt og stoler på.

Ja, og slikt kan man ikke forebygge. Kanskje skal man det ikke heller?

Men hvis vi skal diskutere dette objektivt så KAN man, på visse punkter, forebygge risikoen. Og jeg vil gjerne understreke, at å forebygge noe, det gjør man HVIS man vil. Men vi har alle et ansvar for livet vårt, på godt og vondt.

Mange vise mennesker har sagt ting som "it's not the years of your life that counts, but the life in your years".

Og sånn burde vi nok tenke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen: de aller, aller fleste voldtekter skjer av noen offeret kjenner godt og stoler på.

AMEN.. og med utgangspunkt i hva noen mener her inne, så er den eneste måten å forhindre å bli voldtatt å bure seg inne. Det trenger nemlig ikke å være den ute i smuget, kan likegodt være *Mr/Mrs X* som du har kjent i tre år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da mann :rolleyes: Det er da såvisst ikke det jeg mener.. Jeg tror innerst inne du skjønner :ahappy:

Forklar er du snill... For uannsett hvordan du ser ut eller oppfører deg, så rettferdiggjør det ikke voldtekt, punkt slutt! Selv (selv fordi de ofte går utfordrene og oppfører seg deretter) prostituerte blir voldtatt og anmelder de, så blir saken likefult etterforsket. Ett overgrep er ett overgrep, og det like jæ*** vondt uannsett hvem man er eller hvordan man oppfører seg.

Synes det er vansklig å sitte å snakke om ansvar og skyld her... Dette er ett såpass betent tema og det blir følelser når en prater om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMEN.. og med utgangspunkt i hva noen mener her inne, så er den eneste måten å forhindre å bli voldtatt å bure seg inne. Det trenger nemlig ikke å være den ute i smuget, kan likegodt være *Mr/Mrs X* som du har kjent i tre år..

Hvorfor trekke det lengst mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMEN.. og med utgangspunkt i hva noen mener her inne, så er den eneste måten å forhindre å bli voldtatt å bure seg inne. Det trenger nemlig ikke å være den ute i smuget, kan likegodt være *Mr/Mrs X* som du har kjent i tre år..

Nå har du i alle fall endelig forstått poenget mitt! Den eneste måten vi kan forhindre å bli voldtatt, påkjørt, skutt og spyttet på er å bure seg inne. Jepp.

Men jeg har aldri bedt deg om å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar er du snill... For uannsett hvordan du ser ut eller oppfører deg, så rettferdiggjør det ikke voldtekt, punkt slutt! Selv (selv fordi de ofte går utfordrene og oppfører seg deretter) prostituerte blir voldtatt og anmelder de, så blir saken likefult etterforsket. Ett overgrep er ett overgrep, og det like jæ*** vondt uannsett hvem man er eller hvordan man oppfører seg.

Synes det er vansklig å sitte å snakke om ansvar og skyld her... Dette er ett såpass betent tema og det blir følelser når en prater om det.

Uff... skulle ikke sagt noe i denne tråden.

Jeg rettferdiggjør da ikke voldtekt på noen som helst måte!

Sikkert mye voldtekt som skjer med folk man kjenner.. Men hvorfor utfordre skjebnen enda mer? Det er da lov å ta visse forhåndsregler når man beveger seg ute alene. Jeg sier ikke at det er offeret sin skyld uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trekke det lengst mulig?

Hvorfor trekke hva lengst mulig?

Jeg ser jo hva noen av dere mener her, men mitt poeng er at hvis man først begynner å "ta hensyn" til disse svake sjelene som "ikke kan" noe for sin uhyggelige adferd, så vil det (satt på spissen) si at man gir avkall på sitt eget liv i redsel for å "gi" det til noen andre... Ved å ta en såkalt "kontroll" over livet sitt ved å passer på hvor intensivt man flørter, hvem man flørter med, hvor man flørter, hvem man møter i smuget, hvem man stoler på, hvaslags klær vi har på - så innebærer det at vi faktisk mister "kontrollen", nettopp fordi vi lar noe vi kan kalle "hvis", ta over livet vårt.

Dessuten, så lenge folk faktisk mener at vi må ta "forhåndsregler", så vil dette medføre at voldtektsofre fremover MÅ finne seg i å bli uglesett- fordi det "kan jo være at hun "ba" om det".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trekke hva lengst mulig?

Jeg ser jo hva noen av dere mener her, men mitt poeng er at hvis man først begynner å "ta hensyn" til disse svake sjelene som "ikke kan" noe for sin uhyggelige adferd, så vil det (satt på spissen) si at man gir avkall på sitt eget liv i redsel for å "gi" det til noen andre... Ved å ta en såkalt "kontroll" over livet sitt ved å passer på hvor intensivt man flørter, hvem man flørter med, hvor man flørter, hvem man møter i smuget, hvem man stoler på, hvaslags klær vi har på - så innebærer det at vi faktisk mister "kontrollen", nettopp fordi vi lar noe vi kan kalle "hvis", ta over livet vårt.

Dessuten, så lenge folk faktisk mener at vi må ta "forhåndsregler", så vil dette medføre at voldtektsofre fremover MÅ finne seg i å bli uglesett- fordi det "kan jo være at hun "ba" om det".....

Nå begynner jeg å tro at du bare gjør deg vanskelig fordi du har en forutinntatt mening om hva vi EGENTLIG sier. Jeg har da aldri bedt deg om å ta forholdsregler. Det velger du selv (Les...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å tro at du bare gjør deg vanskelig fordi du har en forutinntatt mening om hva vi EGENTLIG sier. Jeg har da aldri bedt deg om å ta forhåndsregler. Det velger du selv (Les...)

Nå lurer jeg på om vi går om hverandre litt her Sola. Det du quota av meg vedr. "AMEN" var en kommentar til Aya.

Det du her quoter over, er en kommentar til BcRex ikke deg.

Jeg har ikke sagt at du personlig mener at folk MÅ ta forhåndsregler for å unngå å bli voldtatt. Tror faktisk det var BcRex som dro det inn først (men uten å være helt sikker). Det jeg mener er at sunn fornuft er en ting, det å kle seg anderledes eller legge restriksjoner på seg selv mtp hvem man er med av venner, medfører at vi gir fra oss kontrollen over livet. OG hvis det skal bli allment akseptabelt å forta sistenevnte moment, så vil nok det også medføre at det offentlige synet på et voldtektsoffer også vil bli sett med de samme øyne.

Altså, folk vil vurdere om vedkommende ba om det fordi "alle vet jo at en må være forsiktig"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...