Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan starte kaninoppdrett?


Rottis jentå

Recommended Posts

Jeg og noen veninder har veldig lyst å starte oppdrett av wedere og belgisk hare, men hva må vi kunne?

Hvordan får vi stamtavle på kaninene og generelt hva må vi gjøre for å starte serriøst oppdrett. For oss er det viktig at dette skal være serriøst. Håper på en hjelpende hånd fra dere sonefolk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: meld dere inn i nærmeste raseklubb, gå på utstillinger, les standarden, kjøp skikkelige avlsdyr. I raseklubbene er de ville etter rekruttering somregel.. Og er veldig behjelpelige med å svare på alle spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

for seriøst oppdrett:

*meld dere inn i norges kaninavlsforbund (NKF)

*kjøp voksene dyr som allerede er stilt på utstilling,og som har oppnådd gode poengsummer (94-95p)-fra seriøse oppdrettere med gode avl's dyr.

*ikke noe innavl eller i slekt

*selg kaninunger etter veiledende prisliste for kaniner av ren rase!

*begynn med en rase og farge som ikke er alt for vanskelig i begynnelsen-da det er fort å miste lysten hvis man får lav poengsum.

*ha gode og store bur til kaninene!

*selfølgelig den maten de skal/trenger å ha. (høy, vann og for ++++)

håper dette var til hjelp for deg/dere :rolleyes::)

er selv kaninoppdretter, og har vært det i mange år. :rolleyes:

link til hjemmesiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående innavl; De beste utstillingsdyrene fra toppopdretterne er det innavl i. Innavl er ikke farlig i seg selv.

Prisene på kaniner synes jeg generelt er altfor lave. Det bidrar til at folk ser på kanin som et dyr med lav status noe som er fryktelig synd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis det skal være et seriøst oppdrett:

Kjøp voksene kaniner som har fått god poeng på utstilling eller er gode på hoppe banen.

Meld dere inn i nermeste raseklubb

Dra på utstillinger..

Dere burde kunne mye om kaniner når dere skal starte et seriøst oppdrett for når det kommer folk og skal kjøpe de så kommer de nok til og spørre og grave litt..

Lag et Gårdsnavn og få det godkjent.

Dere må kunne:

Se forskjellen mellom jenter og gutter.. (Når de er ca. 5 uker).

Fortelle hvilken farge de er.

Hvilken Raser.

Klippe negler.

Gi riktige mengder for.

Hvite hva som er best for kanien.

OSV.

Gå inn på sia mi www.sagaveienskaninstall.piczo.com

Hilsen Sagaveienskaninstall :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående innavl; De beste utstillingsdyrene fra toppopdretterne er det innavl i. Innavl er ikke farlig i seg selv.

Prisene på kaniner synes jeg generelt er altfor lave. Det bidrar til at folk ser på kanin som et dyr med lav status noe som er fryktelig synd..

Du har helt rett Kristin. Driver du forresten Kløverdalen lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående innavl; De beste utstillingsdyrene fra toppopdretterne er det innavl i. Innavl er ikke farlig i seg selv.

Prisene på kaniner synes jeg generelt er altfor lave. Det bidrar til at folk ser på kanin som et dyr med lav status noe som er fryktelig synd..

de som er de beste utstillingsdyrene er ikke bare innavl, nei!- dette er feil oppfatning-det er ikke alle som har det sånn (selfølgelig så er det jo noen som gjør det, men det er jeg motstander av!).... innavl er jo farlig hvis det blir for mye/går for langt!

er enig i at prisene på kaniner er for lave, jeg har sendt mail til styret i NKF ang dette. venter svar i august/september...

driver kaninoppdrett selv, og har gjort det i flere år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, faktisk.

Linjeavl som du kanskje mener er bare et "fint" utrykk for innavl. Så om foreksempel Johan Viker (kjempegod opdretter) bruker ganske så sikkert kusine og fetter på hverandre og søsken på søsken blir det jo fortsatt innavl. Ellers er det ikke mulig å ta 20- 30 kull i året. Innavl er IKKE farlig hvis det gjøres på rett måte. Kaniner tåler innavl meget godt! Det var en kaninopdretter som innavlet kullsøsken i over 30 generasjoner, og vet du hva? Ingen av kaninene ble missformede på noe vis. Men selfølgelig tar man inn importdyr i avlen, for å få mere genetisk mangfold.

Men kanskje vi har ulik oppfatning om hva som er toppdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledende priser for kaniner av ren rase

Raseinndeling

2-3 mnd 4 mnd 5 mnd 6 mnd 7 mnd 8 mnd

Kjemperaser

200kr 240kr 300kr 350kr 390kr 430kr

Store og hårstruktur raser

200kr 230kr 290kr 340kr 380kr 400kr

Mellomstore, små og dverg raser

200kr 210kr 260kr 300kr 340kr 380kr

Poengtillegg: 93 p = 100kr / 94 p = 150kr / 95 p = 200kr / 96 p = 250kr.

Halvpoeng justeres opp med 25kr i tillegg. Eks: 94,5 = 175kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Bare ett lite spørsmål; hva koster en kaninunge av god oppdrett og gode foreldre? (sånn ca)

Jeg avlet kun på hoppeegenskaper (vedderkryssning) og tok 500 NOK per kanin. Jeg solgte heller ikke til hvem som helst. Bare til folk som var aktiv innen hopping og som jeg helst kjente fra før av. Det var faktisk null problem å få solgt noen av ungene i kullet. Men så var det jo etter foledre som virkelig hadde fått vist seg på banen. Utstilling kan jeg ikke uttale meg om :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...