Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan starte kaninoppdrett?


Rottis jentå

Recommended Posts

Jeg og noen veninder har veldig lyst å starte oppdrett av wedere og belgisk hare, men hva må vi kunne?

Hvordan får vi stamtavle på kaninene og generelt hva må vi gjøre for å starte serriøst oppdrett. For oss er det viktig at dette skal være serriøst. Håper på en hjelpende hånd fra dere sonefolk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: meld dere inn i nærmeste raseklubb, gå på utstillinger, les standarden, kjøp skikkelige avlsdyr. I raseklubbene er de ville etter rekruttering somregel.. Og er veldig behjelpelige med å svare på alle spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

for seriøst oppdrett:

*meld dere inn i norges kaninavlsforbund (NKF)

*kjøp voksene dyr som allerede er stilt på utstilling,og som har oppnådd gode poengsummer (94-95p)-fra seriøse oppdrettere med gode avl's dyr.

*ikke noe innavl eller i slekt

*selg kaninunger etter veiledende prisliste for kaniner av ren rase!

*begynn med en rase og farge som ikke er alt for vanskelig i begynnelsen-da det er fort å miste lysten hvis man får lav poengsum.

*ha gode og store bur til kaninene!

*selfølgelig den maten de skal/trenger å ha. (høy, vann og for ++++)

håper dette var til hjelp for deg/dere :rolleyes::)

er selv kaninoppdretter, og har vært det i mange år. :rolleyes:

link til hjemmesiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående innavl; De beste utstillingsdyrene fra toppopdretterne er det innavl i. Innavl er ikke farlig i seg selv.

Prisene på kaniner synes jeg generelt er altfor lave. Det bidrar til at folk ser på kanin som et dyr med lav status noe som er fryktelig synd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis det skal være et seriøst oppdrett:

Kjøp voksene kaniner som har fått god poeng på utstilling eller er gode på hoppe banen.

Meld dere inn i nermeste raseklubb

Dra på utstillinger..

Dere burde kunne mye om kaniner når dere skal starte et seriøst oppdrett for når det kommer folk og skal kjøpe de så kommer de nok til og spørre og grave litt..

Lag et Gårdsnavn og få det godkjent.

Dere må kunne:

Se forskjellen mellom jenter og gutter.. (Når de er ca. 5 uker).

Fortelle hvilken farge de er.

Hvilken Raser.

Klippe negler.

Gi riktige mengder for.

Hvite hva som er best for kanien.

OSV.

Gå inn på sia mi www.sagaveienskaninstall.piczo.com

Hilsen Sagaveienskaninstall :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående innavl; De beste utstillingsdyrene fra toppopdretterne er det innavl i. Innavl er ikke farlig i seg selv.

Prisene på kaniner synes jeg generelt er altfor lave. Det bidrar til at folk ser på kanin som et dyr med lav status noe som er fryktelig synd..

Du har helt rett Kristin. Driver du forresten Kløverdalen lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående innavl; De beste utstillingsdyrene fra toppopdretterne er det innavl i. Innavl er ikke farlig i seg selv.

Prisene på kaniner synes jeg generelt er altfor lave. Det bidrar til at folk ser på kanin som et dyr med lav status noe som er fryktelig synd..

de som er de beste utstillingsdyrene er ikke bare innavl, nei!- dette er feil oppfatning-det er ikke alle som har det sånn (selfølgelig så er det jo noen som gjør det, men det er jeg motstander av!).... innavl er jo farlig hvis det blir for mye/går for langt!

er enig i at prisene på kaniner er for lave, jeg har sendt mail til styret i NKF ang dette. venter svar i august/september...

driver kaninoppdrett selv, og har gjort det i flere år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, faktisk.

Linjeavl som du kanskje mener er bare et "fint" utrykk for innavl. Så om foreksempel Johan Viker (kjempegod opdretter) bruker ganske så sikkert kusine og fetter på hverandre og søsken på søsken blir det jo fortsatt innavl. Ellers er det ikke mulig å ta 20- 30 kull i året. Innavl er IKKE farlig hvis det gjøres på rett måte. Kaniner tåler innavl meget godt! Det var en kaninopdretter som innavlet kullsøsken i over 30 generasjoner, og vet du hva? Ingen av kaninene ble missformede på noe vis. Men selfølgelig tar man inn importdyr i avlen, for å få mere genetisk mangfold.

Men kanskje vi har ulik oppfatning om hva som er toppdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledende priser for kaniner av ren rase

Raseinndeling

2-3 mnd 4 mnd 5 mnd 6 mnd 7 mnd 8 mnd

Kjemperaser

200kr 240kr 300kr 350kr 390kr 430kr

Store og hårstruktur raser

200kr 230kr 290kr 340kr 380kr 400kr

Mellomstore, små og dverg raser

200kr 210kr 260kr 300kr 340kr 380kr

Poengtillegg: 93 p = 100kr / 94 p = 150kr / 95 p = 200kr / 96 p = 250kr.

Halvpoeng justeres opp med 25kr i tillegg. Eks: 94,5 = 175kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Bare ett lite spørsmål; hva koster en kaninunge av god oppdrett og gode foreldre? (sånn ca)

Jeg avlet kun på hoppeegenskaper (vedderkryssning) og tok 500 NOK per kanin. Jeg solgte heller ikke til hvem som helst. Bare til folk som var aktiv innen hopping og som jeg helst kjente fra før av. Det var faktisk null problem å få solgt noen av ungene i kullet. Men så var det jo etter foledre som virkelig hadde fått vist seg på banen. Utstilling kan jeg ikke uttale meg om :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...