Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan starte kaninoppdrett?

Rottis jentå

Recommended Posts

Jeg og noen veninder har veldig lyst å starte oppdrett av wedere og belgisk hare, men hva må vi kunne?

Hvordan får vi stamtavle på kaninene og generelt hva må vi gjøre for å starte serriøst oppdrett. For oss er det viktig at dette skal være serriøst. Håper på en hjelpende hånd fra dere sonefolk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: meld dere inn i nærmeste raseklubb, gå på utstillinger, les standarden, kjøp skikkelige avlsdyr. I raseklubbene er de ville etter rekruttering somregel.. Og er veldig behjelpelige med å svare på alle spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

for seriøst oppdrett:

*meld dere inn i norges kaninavlsforbund (NKF)

*kjøp voksene dyr som allerede er stilt på utstilling,og som har oppnådd gode poengsummer (94-95p)-fra seriøse oppdrettere med gode avl's dyr.

*ikke noe innavl eller i slekt

*selg kaninunger etter veiledende prisliste for kaniner av ren rase!

*begynn med en rase og farge som ikke er alt for vanskelig i begynnelsen-da det er fort å miste lysten hvis man får lav poengsum.

*ha gode og store bur til kaninene!

*selfølgelig den maten de skal/trenger å ha. (høy, vann og for ++++)

håper dette var til hjelp for deg/dere :rolleyes::)

er selv kaninoppdretter, og har vært det i mange år. :rolleyes:

link til hjemmesiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående innavl; De beste utstillingsdyrene fra toppopdretterne er det innavl i. Innavl er ikke farlig i seg selv.

Prisene på kaniner synes jeg generelt er altfor lave. Det bidrar til at folk ser på kanin som et dyr med lav status noe som er fryktelig synd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis det skal være et seriøst oppdrett:

Kjøp voksene kaniner som har fått god poeng på utstilling eller er gode på hoppe banen.

Meld dere inn i nermeste raseklubb

Dra på utstillinger..

Dere burde kunne mye om kaniner når dere skal starte et seriøst oppdrett for når det kommer folk og skal kjøpe de så kommer de nok til og spørre og grave litt..

Lag et Gårdsnavn og få det godkjent.

Dere må kunne:

Se forskjellen mellom jenter og gutter.. (Når de er ca. 5 uker).

Fortelle hvilken farge de er.

Hvilken Raser.

Klippe negler.

Gi riktige mengder for.

Hvite hva som er best for kanien.

OSV.

Gå inn på sia mi www.sagaveienskaninstall.piczo.com

Hilsen Sagaveienskaninstall :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående innavl; De beste utstillingsdyrene fra toppopdretterne er det innavl i. Innavl er ikke farlig i seg selv.

Prisene på kaniner synes jeg generelt er altfor lave. Det bidrar til at folk ser på kanin som et dyr med lav status noe som er fryktelig synd..

Du har helt rett Kristin. Driver du forresten Kløverdalen lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som er de beste utstillingsdyrene er ikke bare innavl, nei!- dette er feil oppfatning-det er ikke alle som har det sånn (selfølgelig så er det jo noen som gjør det, men det er jeg motstander av!).... innavl er jo farlig hvis det blir for mye/går for langt!

er enig i at prisene på kaniner er for lave, jeg har sendt mail til styret i NKF ang dette. venter svar i august/september...

driver kaninoppdrett selv, og har gjort det i flere år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, faktisk.

Linjeavl som du kanskje mener er bare et "fint" utrykk for innavl. Så om foreksempel Johan Viker (kjempegod opdretter) bruker ganske så sikkert kusine og fetter på hverandre og søsken på søsken blir det jo fortsatt innavl. Ellers er det ikke mulig å ta 20- 30 kull i året. Innavl er IKKE farlig hvis det gjøres på rett måte. Kaniner tåler innavl meget godt! Det var en kaninopdretter som innavlet kullsøsken i over 30 generasjoner, og vet du hva? Ingen av kaninene ble missformede på noe vis. Men selfølgelig tar man inn importdyr i avlen, for å få mere genetisk mangfold.

Men kanskje vi har ulik oppfatning om hva som er toppdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledende priser for kaniner av ren rase

Raseinndeling

2-3 mnd 4 mnd 5 mnd 6 mnd 7 mnd 8 mnd

Kjemperaser

200kr 240kr 300kr 350kr 390kr 430kr

Store og hårstruktur raser

200kr 230kr 290kr 340kr 380kr 400kr

Mellomstore, små og dverg raser

200kr 210kr 260kr 300kr 340kr 380kr

Poengtillegg: 93 p = 100kr / 94 p = 150kr / 95 p = 200kr / 96 p = 250kr.

Halvpoeng justeres opp med 25kr i tillegg. Eks: 94,5 = 175kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Bare ett lite spørsmål; hva koster en kaninunge av god oppdrett og gode foreldre? (sånn ca)

Jeg avlet kun på hoppeegenskaper (vedderkryssning) og tok 500 NOK per kanin. Jeg solgte heller ikke til hvem som helst. Bare til folk som var aktiv innen hopping og som jeg helst kjente fra før av. Det var faktisk null problem å få solgt noen av ungene i kullet. Men så var det jo etter foledre som virkelig hadde fått vist seg på banen. Utstilling kan jeg ikke uttale meg om :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør? 
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...