Gå til innhold
Hundesonen.no

Muggsopp


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Ææhh, det har jeg sånn at store deler av skolen ble oversvømt for flere år siden. Nå har de funnet muggsopp på mange klasserom, værelser osv, men det blir ikke gjort noe med!

-Jeg er veldig ofte syk, veldig vondt i hodet flere dager av gangen(tror det er migrene), kvalm og tungpustet.

- Flere har det likens, mye syk(snakk om 1-2 uker om gangen), vondt i hodet, kvalm osv.

Og slik har vi hatt det en stund.

Omtrent alle elevene klager på vondt i hodet når vi sitter i klasserommet, men da får vi beskjed om å lufte mer og vinduene settes opp. Da fryes over halvparten av klassen, og hodepinene forsvinner ikke.

Tror dere et med hodepine osv kan komme av muggsoppen? Det går an å være allergisk har jeg hørt, men det skal visst være ganske så farlig.

Dette blir som sagt ikke gjort noe med, men vi har iallefall ført at skolen skal bygges om i 2010, og det e ikke pga muggsoppen tror jeg. Dette året er vi desverre ferdig på skolen, slik at det kommer ikke oss til gode.

Jeg har omtrent 30 fraværsdager i niende, og det meste har skyltes hodepine, kvalme osv.

Skal vi fortsette å ha det slik i hele tiende? Et helt år med hodepine og mye fravær?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme som deg når jeg gikk på vgs. Hadde halsbetennelser, bihulbetennelser og var konstant "tett" i både pust/nese og daglig hodepine :ahappy:

Så fort jeg var ferdig på videregående, forsvant også plagene. Så kan godt være at det er inneklima du reagerer på.

Kontakt kommunen og få de til å måle. Det vil i såfall ikke være den første skolen som blir stengt pga muggsopp. For at de skal gjøre noe med det, så må lærerne klage på sitt arbeidsmiljø, siden elever ikke har samme vern som arbeidstakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Kontakt kommunen og få de til å måle. Det vil i såfall ikke være den første skolen som blir stengt pga muggsopp. For at de skal gjøre noe med det, så må lærerne klage på sitt arbeidsmiljø, siden elever ikke har samme vern som arbeidstakere.

Skolen kontakta sånn måleselskap men de nekta plutselig å fortsette med å måle!

Lærerne sier at om det er så ille, så må alle elevene i klassen skrive brev, skrive under og sende inn til kommunen selv, men rart at vi må gjøre det, og at skolen selv ikke fikser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, min bestevenninne var akkurat gjennom alt av undersøkelser fordi hun hadde kjempekraftige hodepineanfall (varte i uker av gangen), rygg- og nakkesmerter, og så videre. Det ble konstatert mugg i leiligheten, og så fort hun sluttet opphørte plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jepp, min bestevenninne var akkurat gjennom alt av undersøkelser fordi hun hadde kjempekraftige hodepineanfall (varte i uker av gangen), rygg- og nakkesmerter, og så videre. Det ble konstatert mugg i leiligheten, og så fort hun sluttet opphørte plagene.

Æhh, ekkelt...

Vi får vel bare sende mail til foreldre og be de sende mail til kommunen igjen. Skolen har vært i avisa angående soppen 1-2 ganger før om oppgitte foreldre osv, men det hjelper heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen det er vanskelig å få til å gjøre ting er det offentlige skoler. De får elever og tilskudd uansett tilstand de er i.

Her er det bare å stå på, ikke gi dere! Jeg har vært igjennom mang en runde med skoler for å få ordnet opp i feil/ mangler og men nok stahet så finner man alltid frem. Når jeg gikk videregående endte det med demonstrasjon forran rådhuset, medieomtale (i flere medier) samt møte med skoleledelse og noen viktige byfolk samt brev og mailer fra foreldre.

Vi fikk 4 mill for nødoppussing av skolens kjøkken (så vi fikk det ok mens vi gikk der) og nå står snart det nye bygget ferdig:)

Stå på! man vinner alltid til slutt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muggsopp fører til sånne plager, ja. Både barneskolen og ungdomsskolen min ble renovert året etter at jeg sluttet der, men jeg rakk "heldigvis" å bli flyttet ut det siste året (den ene gangen fikk vi gå på en annen skole som lå lengre unna, og den andre gangen ble vi flyttet inn i brakker - artig). Kjekt å vite at man har gått mange år i uholdbart inneklima... En tredje skole mistet mesteparten av selve bygget i en brann. :rolleyes:

Så flyttet jeg inn i et hus med muggen underetasje, og det var faktisk der det var verst med luftveisplager og hodepine. Lukta levnet ingen tvil...

Jeg synes absolutt dere skal få kommunen til å ta dette alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send brev til kommunen. Får dere ikke svar, eller får et svar hvor de bare sier noe sånt som at dette kan ikke bli prioritert, så går dere til Adressa. Det er virkelig effektivt; Det ble gjort på Katta i fjor høst, dagen etter at det stod i Adressa var det et møte mellom elevrådsstyret og noen offentlige folk (husker ikke hvem), og nå til sommeren skal de begynne med å installere luftanlegg hos oss.

Få med dere mange klasser, ikke bare den du går i. Jo flere dere er, jo sterkere er dere og jo større er sjansen for at dere blir hørt. Ta det opp med elevrådet - få satt opp en gruppe som kan være ansvarlig for å prøve å få dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har tenkt litt på å kontakte avisa igjen- om det er eneste måten man faktisk når igjennom!

Morsomt å sitte her syk og grue seg til å dra tilbake igjen- jeg kommer jo tross alt til å fortsette å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...