Gå til innhold
Hundesonen.no

Krisehjemshund

Huldra

Recommended Posts

Jeg har en hund i krisehjem her nå, og han er ekstremt trøtt, men han sover ikke! Han har ligget i bilen i dag, men det har vært en dag med mange nye inntrykk for han likevel, så har har nok slappet litt av der. Men nå er vi hjemme igjen, og han peser og peser, selv om han ligger her og prøver å sove/slappe av. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe han å roe seg litt ned? Han er altså veldig rolig i bevegelsene, og ligger her i fanget mitt, men han bare peser som sagt. Har vært ute med han flere ganger (han er ikke husren), så han er ikke veldig "trengt". Lå i bur i bilen, og der slappet han veldig godt av, men har ikke lyst å bruke bur inne på den måten, og vil ikke ha en hund som er avhengig av å bli puttet i bur for å få sove..

Nå har jeg sittet her i sofaen med han i armkroken i flere timer, og han peser enda, selv om han ligger som sagt.. Har "lært" han å legge seg, dvs han satt bare og peste først, når han la seg roste jeg rolig, så nå ligger han for det meste. Når han sukket, roste jeg rolig, så han slapper jo litt mer av, men det er denne pesingen altså.. Tips mottas med takk! Kan tenke meg det forstetter litt i samme gate i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå at dersom hunden trenger et bur for å slappe av, så skal han få det! Det er vel en grunn til at du har han i krisehjem, og når han er så stresset, så er det slett ikke dårlig gjort å sette ham i bur. Antakelig er det bedre for hans mentale helse å få sove enn å sitte med hodet i ditt fang og bli "tvangskoset".

Noen hunder bruker ukesvis på å slå seg til ro på nye steder. Slikt tar rett og slett tid. I mellomtiden må man bare sørge for at hunden får hvilt seg om den må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "tvangskoser" ikke, han sitter her fordi han vil. Buret har jeg satt ved siden av meg med åpen dør, men han vil helst ligge oppå meg.. :ahappy:

Skjønner forresten det du sier om bur, men jeg har lyst å prøve uten, ble litt fascinert av denne bur-debatten.. Så på dagtid vil jeg i alle fall bruke bur absolutt minst mulig. Vurderer å sette opp valpebinge til han, men det blir i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke buret stå med døra oppe? Om han er vant til å ligge i bur og ikke klarer å sove utenfor helt enda, er det vel bedre at man har et bur stående så han kan gå og legge seg? Og er døra åpen, så kan han jo bare gå ut og inn som han ønsker sjøl.. Fint å ha prinsipper, altså, men det er greit å se an bikkja man har i hus og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke buret stå med døra oppe? Om han er vant til å ligge i bur og ikke klarer å sove utenfor helt enda, er det vel bedre at man har et bur stående så han kan gå og legge seg? Og er døra åpen, så kan han jo bare gå ut og inn som han ønsker sjøl.. Fint å ha prinsipper, altså, men det er greit å se an bikkja man har i hus og..

Jeg har jo buret stående åpent.. Men han legger seg ikke inn dit når jeg sitter i sofan, da velger han å sitte eller ligge med meg. han er forresten ikke vant til bur, han har bodd i et fjøs fra han var fire mnd gammel, nå er han åtte mnd.

Jeg tror jeg skal prøve å bare putte han i buret (med døren lukket) og se om han roer seg selv om det ikke er natt. Når han først har gått inn i buret, vil han ikke ut igjen.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om han er veldig stresset, du kan jo prøve d.a.p som du putter i stikkkontakten?

Ja, har vurdert det. :ahappy:

Satte opp en valpebinge for noen timer siden, og puttet han i den. Der har han vann, bur og en stol, pluss litt golvplass. Han la seg ned og halvsov i stolen, buret og på gulvet, så det er jo bra. Har nettopp være ute med han så han fikk tisse, nå sitter han i fanget mitt og piper igjen. Han har nok temmelig mange inntrykk som skal fordøyes, så jeg tror ikke det er lurt å "slite han ut" for å få han til å sove, han er sliten nok, liksom.. :D Roste han rolig når han la seg, sukket osv, tror det hjelper. Virker som om han trenger litt begrenset plass for å roe seg ned, og ikke trenger å forholde seg til så mye, som meg, Tulla og hele huset. Han har stresset mindre i dag, så det går jo fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om han er veldig stresset, du kan jo prøve d.a.p som du putter i stikkkontakten?

Regner med at siden dette er et krisehjem, så skal ikke hunden være der altfor lenge, og D.A.P trenger vel en god stund før den begynner å virke på hunden ?! (eller tar jeg helt feil nå).

(er jo en grunn til at man skal starte med det en god stund før nyttårsaften, om du har en hund som er veldig redd av seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at siden dette er et krisehjem, så skal ikke hunden være der altfor lenge, og D.A.P trenger vel en god stund før den begynner å virke på hunden ?! (eller tar jeg helt feil nå).

(er jo en grunn til at man skal starte med det en god stund før nyttårsaften, om du har en hund som er veldig redd av seg).

DAP i stikk-kontakt tar vel litt tid før lukten har spredd seg nok, men jeg brukte spray-DAP i buret til Tulla (og på meg) da vi hentet henne. Hun var veldig rolig, og den skal virke etter 15 min, før den tid lukter det mer alkohol, og det er grunnen til at man skal vente litt med den..

På den andre siden aner vi ikke hvor lenge han skal være her, for det varierer så veldig. Kanskje de finner et hjem til han i morgen, kanskje om to mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAP i stikk-kontakt tar vel litt tid før lukten har spredd seg nok, men jeg brukte spray-DAP i buret til Tulla (og på meg) da vi hentet henne. Hun var veldig rolig, og den skal virke etter 15 min, før den tid lukter det mer alkohol, og det er grunnen til at man skal vente litt med den..

På den andre siden aner vi ikke hvor lenge han skal være her, for det varierer så veldig. Kanskje de finner et hjem til han i morgen, kanskje om to mnd..

Ja DAP spray blir nok noe annet ja. Men siden ho nevnte den man putter i stikkontakten (som er den eneste jeg har erfaring med), så svarte jeg i forhold til det :ahappy:

Tror du dette fungerer på å overtale samboer om en hund til da :D (syns hvertfall det er flott av dere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja DAP spray blir nok noe annet ja. Men siden ho nevnte den man putter i stikkontakten (som er den eneste jeg har erfaring med), så svarte jeg i forhold til det :ahappy:

Tror du dette fungerer på å overtale samboer om en hund til da :D (syns hvertfall det er flott av dere)

Hehe.. kanskje, kanskje ikke.. Det er jo mye enklere å få en valp enn en unghund som ikke er stueren, og det tror jeg han skjønner. I tillegg blir jo Tulla DEN hunden i forhold (hun oppfører seg eksemplarisk på tur, fx), så da ser han at hun er flink, kanskje flinkere når det er to hunder her. Og også det at det er jeg som har oppdratt Tulla, og det vil være jeg som oppdrar en evt ny valp, så lover jo det bra. Men han liker Tulla veldig godt for tiden, selv om han syns Ymer er søt og snill også.. Nå ligger Ymer og halvsover i fanget mitt, Tulla er ikke sjalu, så det går bra nå. :P Tror at hvis jeg klarer å få typen til å innse at jeg nok klarer å få til en hund som jeg fikk til Tulla, så skal dette gå veldig bra.. Men hun har jo sine greier hun også da.. <_< Det hadde liksom vært veldig greit med to identiske hunder, på en måte, på en annen måte ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. kanskje, kanskje ikke.. Det er jo mye enklere å få en valp enn en unghund som ikke er stueren, og det tror jeg han skjønner. I tillegg blir jo Tulla DEN hunden i forhold (hun oppfører seg eksemplarisk på tur, fx), så da ser han at hun er flink, kanskje flinkere når det er to hunder her. Og også det at det er jeg som har oppdratt Tulla, og det vil være jeg som oppdrar en evt ny valp, så lover jo det bra. Men han liker Tulla veldig godt for tiden, selv om han syns Ymer er søt og snill også.. Nå ligger Ymer og halvsover i fanget mitt, Tulla er ikke sjalu, så det går bra nå. :ahappy: Tror at hvis jeg klarer å få typen til å innse at jeg nok klarer å få til en hund som jeg fikk til Tulla, så skal dette gå veldig bra.. Men hun har jo sine greier hun også da.. <_< Det hadde liksom vært veldig greit med to identiske hunder, på en måte, på en annen måte ikke..

Får bare krysse fingrene :D

Her (selvom jeg ikke har noen samboer, men vi blir sikkert det), så fikk jeg fort et ja. Han liker biler og har to, jeg liker hunder, go vil ha to ;P hehe. Neida, men han skjønner at det er det jeg liker, og det er det som er drømmen. Og da går det greit :P

Du får ha lykke til, også håper jeg dem finner et godt hjem til "gjesten" deres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne ta en liten oppdatering her.

Ymer har nå funnet seg til rette, og legger seg ned og slapper av. Han peser nesten ikke i det hele tatt nå, og trenger heller ikke å ligge i fanget for å roe seg ned. :D Bur brukte vi ikke, og valpegrinden er tatt vekk. Han og Tulla sover også nesten oppå hverandre, og ellers leker de godt sammen. Forresten veldig fint å se at Tulla ikke er sjalu på Ymer, selv om han ligger i fanget og klenger til tider. Det som er så merkelig, er at med forrige hunden så trodde jeg at han ville like å få en hund til å hjemmet, for det virket som han likte selskap av andre hunder. Men da Tulla kom i hus, trivdes han slett ikke! Med Tulla så trodde jeg at hun likte å være enebarn, var en sjalu hund (mine erfaringer), selv om det var ok å være med andre hunder har hun liksom foretrukket å ha meg for seg selv. Men den gang ei! Hun stortrives med å ha selskap, og bryr seg som sagt slett ikke om at Ymer opptar meg mye, får sove på rommet vårt (og ikke hun), leker med lekene hennes og i det hele tatt er her. Så så feil kan man altså ta.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje Ymer har funnet seg et hjem? :D

Nei, ti nå still! <_< haha.. Vet ikke hvilken tråd jeg skrev det i, men typen min presterte i alle fall å si noe utrolig stygt om stakkars lille dutten; kalte han "han som ingen vil ha" eller "han som ikke er noe å ha" eller noe sånt.. :D

Altså, typen vil ikke ha han, selv om han er grei og alt det der, og jeg får jo ikke lov å få en hund til av han, så saken er jo grei den. Dessuten er ikke Ymer en typisk agilityhund, og jeg vil gjerne ha to hunder jeg kan trene i ag (veldig praktisk). Pluss at mitt hjerte nok ligger nærmere springer, enn drever. Men Ymer er en bra hund, som kommer til å glede mange, det er jeg sikker på! :D

Var på nippet til å levere han til noen andre, fordi jeg har eksamen nå (hjemme-eksamen) og det forstyrret veldig mye å holde på å tørke opp tiss og bæsj og gå ut hele tiden, men da det kom til stykket og jeg skulle avtale når vi skulle levere han tilbake, klarte jeg det ikke, og fant en annen løsning. Så akkurat nå får Ymer lov å tisse inne uten at jeg gjør noe (bare later som jeg ikke ser det), så begynner renslighetstreningen i morgen eller i dag, alt etter som når jeg leverer. :D Syns så synd på han om han skulle omstille seg til nok et nytt hjem før han ble omplassert, så da valgte jeg heller at han skulle få bli her. Det som forstyrret mest var å gå ut og vente og vente til han tisset igjen, noe som kunne ta sin tid.. :rolleyes: Men eksamen går greit den, og jeg er vel egentlig ferdig, så nå blir det mer trening tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...