Gå til innhold
Hundesonen.no

Del dine beste vår- og sommeroppskrifter!


Aya

Recommended Posts

Sitter og planlegger ukesmeny, og trenger dine beste tips til knaskegod vår- og sommermat. På plakaten står kyllingsalat med stekte, marinerte og krydrede kyllingfilètbiter, grilling av sommerkoteletter dersom det blir greit vær en dag, og så skal vi ha indrefilèt av elg.. Men det er jo ikke sånn skikkelig vårmat da. Come on people!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pitapizzadilla. Kjøp pitabrød, pizzasaus og ting du liker å ha på pizzaen. Skjær opp, legg på og sleng på ost, og stek i stekeovn i ca. 10 minutter (da kan du kose deg ute i finværet så lenge). Billig, godt og en sunnere variant av pizzaen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pitapizzadilla. Kjøp pitabrød, pizzasaus og ting du liker å ha på pizzaen. Skjær opp, legg på og sleng på ost, og stek i stekeovn i ca. 10 minutter (da kan du kose deg ute i finværet så lenge). Billig, godt og en sunnere variant av pizzaen :ahappy:

Åh, naam, det hørtes knask ut! Og ganske billig og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe middagsmatforslag jeg altså, men det kan jo hende du vil ha litt dessert innimellom også?

Smelt lys kokesjokolade i vannbad, dypp jordbær oppi og legg dem på bakepapir på et fat, og sett dem i kjøleskapet en liten stund. Romtemperer dem før du spiser.

Også er det veldig godt med gulrot, agurk, tortillachips og tzatsiki.

Grillet maiskolbe (i aluminiumsfolie altså) er forresten veldig godt. Også kan du prøve å grille pommes noisettes ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/2 Creme Fraiche

1/2 Kremost med kryddersmak

Bland sammen, ha i bacon som er lettstekt og kuttet i små biter.

Kok opp pasta, legg i en form og hell blandingen over. Ost på toppen. Ha i ovnen en stund og lag gjerne olivenbrød ved siden av. Namnam :ahappy: Er kraftig kost, men godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er ingen stor kokk, det skriver sambo gladelig under på! Men jeg har oppskrift på en super god og veldig lettvindt gulerot kake. Den blir aldri mislykket!

Kake:

8 egg

6 dl sukker Piskes til luftig eggedosis

6 dl hvetemel

2 ts salt

4 ts kanel

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

2 dl soyaolje

7 dl revne gulerøtter (3-4 store)

Hell i soyaolje, det tørre og gulerøtter til slutt. alt røres sammen, helles i smurt langpanne, stekes midt i ovnen på 180 C ca 40 min (varierer fra ovn til ovn) For å finne ut om kaken er ferdig, stikker du bare en trepinne i midten, hvis ikke degen kleber seg fast i pinnen er kaka ferdig stekt.

Mens kaka kjøles ned blander man toppingen: (jeg bruker miksmaster)

100 g smør smeltes og avkjøles litt

2 ts vaniljesukker

250 g melis

300 g kremost Tine eller philadelphia.

Smøres oppå når kaka er kald.

KJEMPEGOD OG LETTVINT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, enda et tips: Bak horn og putt revet ost, mais, paprika osv oppi deigen (helst før du tar oppi væska, så blir det jevnere fordelt) og steik dem. Ta med en flaske vann, et par-tre-fire horn, hunden og et sitteunderlag og spis lunsj/middag ute i skogen eller ved sjøen.

Druer, aprikos, plommer, banan, epler og masse andre frukter og grønnsaker er også fin sommermat.

Wok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger 1 avocado, 1 sitron, 1 boks lett rømme, 1 boks skinke/kylling file, championg og fersk pasta.

Rens avocadoen og putt det sammen med rømmen. Bland godt med feks stavmikser. Tilsett saften av 1/2 sitreon, salt og pepper (sitron, salt og pepper er alt etter hva du liker av smak)

Sett i kjøpeskap.

Kok pasta, og stek skinke og championg.

Avacado "dressingen" bruker du som kald dressing på pasta og skinke. Utrolig godt, lett kost og ganske så sunt også. *mmmm* tror jeg må lage det når jeg kommer hjem fra jobb i dag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre kokt(dampet) eller stekt på grillen :ahappy:

(det må jeg kjøpe en dag).

jepp sant det, men når det er bergensvær ute så tyr man til mikroen :D

sitter akkurat nå og spiser det faktisk, og man blir meeett av en kolbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, nå ble jeg sulten gitt. Takk folkens! Den gulrotkaka hørtes fantastisk god ut..

Jeg kan dele noen av mine og..:

Kjempegod blomkål-mat

Du trenger: en/to fine blomkålhoder, pasta ("bamsepasta"), rømme og gresk dressing (tre små grønne poser, står i dressinghylla), og bacon.

Kok opp vann og kok pasta, trekk blomkålen (ca tre/fire minutter i varmt/småkokende vann). Kutt baconet opp i små biter og stek. Bland gresk rømmedressing. Finn en stor form, legg blomkålhodet i midten, hell over pastaen, og strø bacon rundt omkring. Spis med dressing og drikk f.eks sitronvann til. Kjempegod, kjempekjapp og deilig sommermat.

Sommermat 2)

Sommerkål, nypoteter og "tjukke pølser".

Trekk/småkok kålen, kok potetene og stek pølsen. Server med f.eks smeltet smør. Er myyye bedre enn det høres ut!

Kyllingspyd!

Grillspyd med biter av kylling eller kalkun, løk, paprika, sopp osv.

(alt er godt på grillen!)

Goode baguetter.

i sommervarmen er det ikke alltid like fristende med varm mat. Stek baguetter, fine. Kjøp kalkunskinke/skinke på boks (sånn i gelè), fjern gelèen, og skjær i tynne skiver. Legg salat, skinke, paprika, tomat, agurk og ost lagvis i baguetten, lag en haug i slengen. Knaskegodt!

Ting som er godt å dippe:

gulrot, kålrot, paprika, agurk, selleri.

(Ingvild: den jordbær og sjokoladeoppskriften.. Nam!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Du trenger 1 avocado, 1 sitron, 1 boks lett rømme, 1 boks skinke/kylling file, championg og fersk pasta.

Rens avocadoen og putt det sammen med rømmen. Bland godt med feks stavmikser. Tilsett saften av 1/2 sitreon, salt og pepper (sitron, salt og pepper er alt etter hva du liker av smak)

Sett i kjøpeskap.

Kok pasta, og stek skinke og championg.

Avacado "dressingen" bruker du som kald dressing på pasta og skinke. Utrolig godt, lett kost og ganske så sunt også. *mmmm* tror jeg må lage det når jeg kommer hjem fra jobb i dag :ahappy:

OJ. Det hørtes yum-yum ut, må prøves! Blir sulten av å lese denne tråden jeg. Nypoteter, nykål, blomkål, masse gode sunne(?) oppskrifter som må prøves. Tipper sambo blir imponert når jeg disker opp med noe nytt i løpet av uka. Rapport kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ. Det hørtes yum-yum ut, må prøves! Blir sulten av å lese denne tråden jeg. Nypoteter, nykål, blomkål, masse gode sunne(?) oppskrifter som må prøves. Tipper sambo blir imponert når jeg disker opp med noe nytt i løpet av uka. Rapport kommer...

MMmmm det er knall!

Tok ett bilde, jeg bare måtte lage det når jeg kom hjem i dag :ahappy: Ser du nøye etter så er det en liten Kelpie nese helt øverst i venstre hjørne også... Snik..

april07190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp sant det, men når det er bergensvær ute så tyr man til mikroen :ahappy:

sitter akkurat nå og spiser det faktisk, og man blir meeett av en kolbe

èn kolbe? :D jeg må ha Minst to, men for å bli mett så må man hvertfall ha 4.

Og ennå da vil jeg ha mer. :P (der har du meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det for tiden i varme salater:

Kjøtt eller fisk etter lyst grilles (i ovnen foreløpig dog)

Champignon, paprika, løk grilles

Kutt opp salat og annet stæsj haes på ( f eks mais, agurk, tomat osv). Skjær opp kjøtt/fisk og hell over alt det varme. Toppes med salsa og litt rømme.

Ellers skal jeg til pers på kjøkkenet og lage kalkunburgere i kveld. Kjekke og ha i frysen og kan serveres som smørbrød, med ris, salat osv.

Oppskrift kalkunburgere:

4 porsjoner:

400 g kalkunkjøtt

1 ts salt

1/2 ts pepper

1 ss potetmel

1 egg

1/2 løk, finhakket

1/2 dl vann

Kvern kalkunkjøttet sammen med salt og pepper i foodprocessor. Tilsett resten av ingrediensene og bland det lett sammen. Form til store, flate burgere, og stek dem i litt smør ved middels varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvstek i pita med lassevis av salat ved siden av. Kjempegodt å så er det så raskt å lage :icon_confused: Bakt potet med kryddersmør eller rømme samt bacon og mais oppi, og gjerne salat ved siden av. Det er også godt med blanding av tacosaus (sterk) og rømme, men da passer det best med svinestrimler oppi istede for bacon syns jeg. Bakt potet passer også som tilbehør til koteletter, biff, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...