Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser i senga

netteliten

Recommended Posts

Lufter du han ofte nok? Det å markere revir er vel litt tidlig enda for en valp så ung. Prøv med å ta han med ut på tissing etter soving, leking etc, å legg inn faste rutiner så tidlig som mulig, han vil venne seg til det etterhvert. Blæra til en liten valp er ikke så veldig stor å rommer ikke så mye, så den kan fort bli tissetrengt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en uvane som må brytes snarest. Vask alt han har tisset på veldig godt, unngå vaskemidler med salmiakk (det lukter tiss). Masse ros og godbit når han tisser ute. Ikke straff han når han tisser inne, da begynner han bare å gjemme seg når han skal tisse, og hele situasjonen blir stressa opp.

Det ordner seg etter hvert, hvem har hørt om en voksen hund som tisser inne? (Bortsett fra et lite uhell en gang iblandt, det kan vel skje noen og enhver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om valpen har utviklet en preferanse for å tisse der det er mykt, så jeg anbefaler deg å lufte han på gress. Ellers ordner det seg nok etterhvert. :) Jeg antar du ikke straffer han når han tisser inne? Det er jo vanskelig å se når en valp tisser i buret, eller i senga (jeg stod og så på Tulla som tisset i sengen, og trodde hun satt.. :) ), så kanskje den har funnet ut at det er lurt å gjøre fra seg steder du ikke tar han i å tisse?

Vask godt uansett, slik at du får bort lukten skikkelig. Det var en reklame i Hundesport nå, om noe som tok bort lukt av feromoner osv, luktstoffer som gjør at valper tiltrekkes tilbake til de samme stedene som de har tisset før. Get serious tror jeg det het. Har ikke prøvd det selv, men kanskje det er verdt å sjekke ut i denne sammenhengen? Var ment for valpetiss, for å si det sånn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Vi lufter han på gress og bark, hele dagen.

Får trappetrim jeg, tihi!

Og han vil ikke tisse på tur.

Bare på samme plassen, så klart får han masse ros og en godbit innimellom når han tisser ute.

(alltid godbit når han tisser i skogen, i grøfta etc)

Jeg sier nei når han tisser inne, så bærer jeg han ut, der får han masse ros.

Aldri kjeftet eller straffet han og dette NEI kom inn i bildet denne uka.

Men det er kanskje for tidlig.

Selv om døra er åpen, han kan gå utenfor så velger han senga...

Ja, kan hende de liker å tisse der det er mykt, men jeg synes det er rart at han tisser den han ligger, for han blir liggende. merket det ikke før jeg synes han var ekkel i pelsen og luktet tiss...

Vi vasker dyna hans og teppene hans med det samme i vaskemaskin, og den ene senga er i stoff, ble også vasket med en gang.

bruker grønnsåpe på gulvene og skinnsengen hans...

Håper dette er bare noe valpegreier som går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit også litt med dette når Mike var liten, han tisset ofte i senga mi, selv om han akkurat hadde vært ute, han ville ikke tisse på tur, han ventet til han kom inn. Jeg pratet med en adferdsterepaut ang dette for best mulig råd og forståelse for dette og hun sa at det var fordi valper ikke vil "spre" lukten sin overalt, de vil gå på do der hvor det er kjente lukter og er trygt for dem. jeg gikk ut med Mike hver time, og han var faktisk 5 måneder før han ble 100% husren, har også hørt at hannvalpene kan bruke litt lenger tid enn tispene på å bli husrene, du må nok bare smøre deg med tålmodighet og fortsette å rose han når han gjør det ute og ikke lage noe hysteri når han gjør det inne. Da vil han ikke gjøre fra seg i nærheten av deg (som tidligere nevnt her)

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått med meg det at valper ikke vil spre lukten sin, er derfor jeg er ute ofte. (oftere en hver time stort sett)

Jeg har vært rolig og tålmodig, men da det ble oppdaget at senga er toalett ble jeg litt forvirra.

Men har forstått det sånn at flere av hans søsken gjør det samme.

Hanner er ofte tregere enn tisper.

Og Terriere er vist trege også.

Oppdretter sa det kan hende det tar 10 mnd å få dem renslige...

Så er bare å være tålmodig.

Lurte bare på om det var noen gode ideer jeg ikke har fått med meg som kan hjelpe oss litt på vei.

Spesielt det at han tisser i senga...

Det blir ellers færre og færre uhell inne, så det er kjempe fint.

Vi startet før turen på plassen hans, så tur, så plassen hans.

Nå er det tur, så plassens hans.

og det kommer oftere og oftere at han går på do ute. (passer på å gå litt lengre turer enn hagen når vi vet det skal skje noe...)

Så roser vi masse.

Når han er på do nå kikker han opp på godbitlomma, er så søt at.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Fjern mulighetene for å tisse i sin og din seng enkelt og greit.

Steng soveromsdøra, valpen trenger ikke å sove i sengen og om han synes at det er der han skal tisse så bør soverommet bli off limit en periode.

Lukk burdøra når han ikke er inne i buret. Og dersom du har han i buret om natte med lukket dør så bør du finne en annen løsning en periode. F.eks. vindfanget eller gangen som ryddes valpesikkert.

Legg en avis foran utgangsdøra som han kan tisse på da blir det lettere for deg å løpe etter å ta han ut når han må på do også fordi du lettere ser at han går i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tissing i senger og møbler må du gå hardt til verks. All tilgang til familiens møbler og senger må blokkeres, og du bør like greit først som sist kaste hundesenger som ikke enten kan kokvaskes i maskin (det kan de færreste), eller klorvaskes (det kan du gjøre med f eks plast"baljer").

Skaff en haug med gode vetbeds, kokvask dem (med rikelig såpe og skyllemiddel, forvask og ekstra skylling) straks det har vært et uhell, og vask underlag/gulv hvor tisserester kan ha nådd gjennom med klorvann. Dessverre er vanen med å gjøre fra seg i egen seng svært vanskelig å komme til livs, og den eneste måten å gjøre det på er å være ekstremt nøye med renhold/vask, og raskt ute når "uhellet" har skjedd. (Helst bør du være i forkant av slike "uhell", faktisk).

Lykke til.

"Lotta"

PS: "Skinnsenger" (biabed, antagelig?) blir hverken luktfrie eller "rene" av å vaskes med grønnsåpevann, tiss trenger inn i sømmene og inn i skumgummien under, og lukta sitter der for bestandig. Til valper er det vel så greit å kjøpe/bruke solide pappesker el lign, inntil valpen er både renslig og ferdig med tannfellinga.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide å skaffe ny seng.

pappkasser er ikke så dumt.

Avis med døra og utenfor døra har vi!

de brukes flittig.

Skal rydde bort sengene, ha bare en, som jeg kan følge litt mer med på.

Det har ikke vært noen uhell i dag...

klor bruker jeg innimellom på gulvene, som hovedvask, men kan fint bruke det oftere.

Biabed har dyna på, så håper selve senga er luktfri, men det er den sikkert ikke da...

Men takk for mange gode svar.

Håper jeg får slutt på dette problemet.

Han får masse, masse ros når han tisser ute.

Til tross for hund på besøk i dag har vi ikke hatt uhell inne, når hun tisser ute, gjør han det å, og får masse ros!

Håper vi er på rett spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...