Gå til innhold
Hundesonen.no

bruk av strøm...


Shilamon

Recommended Posts

På skolen jeg går er det mye hunder, og overvekt av jakthunder. Som kanskje noen her vet allerede finnes det en del som bruker strøm i dressurøyemed på fuglehunder. I hovedsak for å trene inn ro i oppflukt (at hunden ikke flyr etter fuglene som flyr opp).

Diskusjonene har til tider godt ganske heftig, noen er veldig for mens andre er imot. Noen mener det er forkastelig, andre at det vitner om dårlig dressur og lat eier. Noen kjemper for strøm som en lett måte å dressere.

Personlig ser er jeg av den oppfatning at bruk av strøm burde vært overflødig i de aller fleste sammenhenger. For å bruke ro i oppflukt som eksempel, her burde man heller ta med hunden tilbake til start. Dressere inn grunnen på nytt og trene på tamfugl.

Hva tenker dere? Er strøm det værste av det værste? Eller er det ikke så ille igrunn?

Hvilke sammenhenger kjenner dere til det brukt i? og er det noen situasjoner det er greit?

Strøm blir litt som en klikker, bare som negativ forsterker. MAn får til en raskere og tydeligere korresjon, men er det et argument?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at bruk av strøm er TOTALT unødvendig!

Noen kjemper for strøm som en lett måte å dressere.

Det skal da heller ikke være så enkelt å trene hunden? :rolleyes: Det er noe man legger arbeid i, bruke tid på og ikke minst kose seg med! Jeg synes at trening og dressur skal være en positiv opplevelse for både hunden og eieren! Jeg mener at man ikke får det ved bruk av strøm som negativ forsterker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bruk av strøm er ganske ille. Det fins tross alt en lov mot å utsette dyr for "unødig" ubehag, og jeg synes strøm ofte er unødig. Det er det forsåvidt mange positive straffemetoder/aversiver som er, men for all del; de er jo ofte lettvinte. <_< Jeg tror det handler mer om latskap hos eier, i tillegg til mangel på kunnskap. I fuglehunddressur tror jeg man kommer langt med "vanlig" trening, og har man ikke det, så har man et større problem enn bare RIOS-problematikk. Da har man gått alt for fort frem fx. Man satser ikke på at en hund som ikke har prøvd vippa skal rase over denne akkurat som den skal i en konkurranse uten å ha trent på det først, akkurat som man satser ikke på at hunden skal sitte under oppflukt når man ikke har trent den godt nok..

Ang sauedressur så har jo canis et sauedressurkurs, og jeg tviler på at de bruker strøm.. :) men jeg vet ikke hvordan det foregår, og jeg har ikke hørt noe om det, så jeg skal ikke si noe om akkurat det. I noen tilfeller er muligens strøm det beste, da tenker jeg på hunder med ekstrem jaktlyst på akkurat sau, men på den andre siden burde disse antageligvis bli holdt i bånd rundt sau uansett.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av strøm ved vanlig dressur er totalt unødvendig, mener jeg. Eneste måtte være med sauerenhetsdressur. Hvis det fungerer at en hund blir strømmet en gang i livet mot å ikke jage sau, ja, da mener jeg at hunden skal kunne klare å gå gjennom det ubehaget. (Så lenge det brukes med skjønn, det skal ikke være så forferdelig at hunden hyler besatt og er fra seg i lang tid etterpå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et vanskelig tema, og derfor synes jeg det blir tåpelig når folk skriker opp og sier "STRØM ER FORKASTELIG". De aller fleste sier ikke noe om hvorfor det er forkastelig. Folk er late, folk gidder ikke trene, folk går i et miljø der det er akseptert, ja, men hvorfor er det forkastelig å ville trene mest mulig effektivt?

Jeg tror i de aller fleste tilfeller der man bruker strøm, så påføres ikke hunden store smerter. Problemet blir for meg kun etisk, og at man velger en løsning som kan påføre hunden store smerter og fordi man vet at folk har en tendens til å ikke være flinke til å korrigere på rett tid, samtidig som de blir sinte, og da velger å skru på knappen i feil retning. Dersom man ikke er i stand til å dressere hunden sin med vanlige metoder, ja, da har man valgt feil hund i mitt hode.

Det er et etisk spørsmål!

Når man så, som meg, har tatt et etisk standpunkt om å være imot bruk av strøm, så kommer jo alle disse gråsonene. Jeg har selv sett strøm brukt på hund i treningsøyemed der hundens liv avhang av at det lyktes. Noen adferder er så grunnleggende i noen hunder at man ikke kan nå frem med rimelige middler, faktisk. Når man da står overfor valget, strømme eller avlive, da er verden plutselig veldig grå. Husk at strømhalsbånd ikke overhode er som strømmen på et strømgjerde. Hvis dere får sjansen så kjenn på et.

Hvorfor er strømming på sau akseptert, mens strøm for å få en livsviktig innkalling ikke er akseptert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Dette er et vanskelig tema, og derfor synes jeg det blir tåpelig når folk skriker opp og sier "STRØM ER FORKASTELIG". De aller fleste sier ikke noe om hvorfor det er forkastelig. Folk er late, folk gidder ikke trene, folk går i et miljø der det er akseptert, ja, men hvorfor er det forkastelig å ville trene mest mulig effektivt?

Jeg tror i de aller fleste tilfeller der man bruker strøm, så påføres ikke hunden store smerter. Problemet blir for meg kun etisk, og at man velger en løsning som kan påføre hunden store smerter og fordi man vet at folk har en tendens til å ikke være flinke til å korrigere på rett tid, samtidig som de blir sinte, og da velger å skru på knappen i feil retning. Dersom man ikke er i stand til å dressere hunden sin med vanlige metoder, ja, da har man valgt feil hund i mitt hode.

Det er et etisk spørsmål!

Når man så, som meg, har tatt et etisk standpunkt om å være imot bruk av strøm, så kommer jo alle disse gråsonene. Jeg har selv sett strøm brukt på hund i treningsøyemed der hundens liv avhang av at det lyktes. Noen adferder er så grunnleggende i noen hunder at man ikke kan nå frem med rimelige middler, faktisk. Når man da står overfor valget, strømme eller avlive, da er verden plutselig veldig grå. Husk at strømhalsbånd ikke overhode er som strømmen på et strømgjerde. Hvis dere får sjansen så kjenn på et.

Hvorfor er strømming på sau akseptert, mens strøm for å få en livsviktig innkalling ikke er akseptert?

Veldig, veldig enig det! Jeg er etisk imot bruk av strøm på hund, men finnes det ingen annen mulighet, så finnes det vel tilfeller hvor det er verdt å prøve. Men da er det er også et spørsmål om personene som bruker strømmen på hunden kan å time riktig. Og det er ikke alltid så lett å vite hva hunden er fokusert på selv om du "kan" å time riktig. Jeg trente før med en hund som var livredd enger med gule blomster etter et sauedressurkurs. Hunden hadde da ikke forbundet strømmen med sauen, men med omgivelsene. Også må man se ann hunden, om det er en hund som tåler det. Noen usikre hunder vil kunne bli så skremt at de ikke lærer noe i det hele tatt. De skal oppleve et ubehag, men ikke bli livredde (som den med de gule blomstene som forøvrig var en trygg hund i hverdagen, men veldig myk).

Men når det er snakk om hunder som jager sau, så har jeg ikke helt troa på at å strømme en gang fungerer. For det første: Jakt er et, hos mange hunder, ekstrent sterkt instinkt. For det andre er det ofte forskjell på at hunden blir strømma på rolige sauer i flokk på et jorde og sauer som løper for livet på fjellet (er ihvertfall min teori). Jeg har selv sett en hund ta en sau, eller dvs den sprengte den. Og når jeg gikk til eieren og fortalte det trodde han meg først ikke fordi hans hund hadde blitt strømma mot sau, det hadde han bevis for (måtte være en annen hund må vite). Han kontakta selv saueeieren og betalte for seg, så var jo en grei fyr egentlig, men mange ser seg blinde på det beviset på at hunden er sauerein.

Jeg har forøvrig prøvd et strømhaldbånd mot bjeffing på meg selv, og det var mildt sakt ubehagelig, men så hadde jo jeg det rett mot huden uten pels imellom da. Blei helt perpleks jeg... ;). Vet ikke hvor sterkt det var stilt inn, det tenkte jeg ikke på å sjekke, men var en vorsteh som brukte det.

Så, i utgangspunktet er jeg imot strøm fordi jeg syns det er feil å påføre hundene smerte og i en del tilfeller frykt unødvendig. Pluss at det er veldig mange feller - eller rettere sakt det kan få større konsekvenser hvis du gjør noe feil ved bruk av strøm. Normalt sett skal det ikke være nødvendig i trening av hund. Og å bruke strøm fordi det er enklere syns jeg ikke noe om, nettopp på et etisk grunnlag. Så, konklusjonen bli at jeg er imot unntatt i spesielle tilfeller hvor alt annet er prøvd, hunden er mentalt sterk nok til å takle det og lære noe av det og den som utfører strømmingen vet hva h*n driver med.

Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sauedressur så har jo canis et sauedressurkurs, og jeg tviler på at de bruker strøm.. ;) men jeg vet ikke hvordan det foregår, og jeg har ikke hørt noe om det, så jeg skal ikke si noe om akkurat det. I noen tilfeller er muligens strøm det beste, da tenker jeg på hunder med ekstrem jaktlyst på akkurat sau, men på den andre siden burde disse antageligvis bli holdt i bånd rundt sau uansett.. :closedeyes:

Interessant med sauekurs uten strøm. Vet du om man får et sånt "saueren"-sertifikat etter kurs hos Canis? Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo sertifikat for at hunden er saueren et KRAV for å få jakte i deler av landet, såvidt jeg vet:

"I områder av landet der bufehold i utmark er vaneig, vert det ofte stilt krav om at hunden er "sauerein" før jakt kan starte. Likeeins er det i enkelte områder eit problem at mange langbeinte jakthundar jagar klovvilt, til dømes rådyr. Ved jaktprøver for ståande fuglehundar er det eit krav at hunden må ha sauereinhetsbevis for å kunne delta."

(link)

Det jeg tror jeg vil si, etter at Teddy har sagt det meste, er at nær sagt ALT avhenger av folkene som utfører denne dressuren.

I en artikkel (http://www.nordlys.no/nyheter/article1232873.ece) sier Gry Løberg i Manimal om strømming:

"Som regel går det greit, men av og til ikke. Det kommer an på personen som trykker på knappen – og på hunden og hvor motivert den er til å jage sau. Man kan regulere styrken på strømmen. Er hunden lite motivert til å jage og får sterk strøm kan det få alvorlig følger. Den kan bli redd andre ting i miljøet. Hvis hunden titter på en stor stein idet den løper etter sau, kan den for eksempel assosiere strømmen med det, sier Løberg.

Det er Norges Jeger- og Fiskeforbund som lærer opp de som gir strøm.

– Kurset er dårlig. Det står mye om hvordan apparatet virker, men lite om atferd og bivirkninger på hunden. Opplæringa kan bli mye bedre."

Jeg har selv hatt tre hunder som ble strømmet mot sau, etter å ha sjekket grundig hvor det var lurt å gjøre det - og når (tidlig, før sauene blir for "vant" til hund etter seg og ikke spretter og hopper som er det beste for å vekke jaktlyst).

Min erfaring var at "strømmeren" er innstilt på at man "skal gjennom det". Greit med hunder som viser veldig tydelig og målinnrettet interesse - begynner å løpe etter sauen, og får støt i det de er omtrent bortpå sauen med snuten. Noe annet dersom hunden er litt "lunken", og bare halvhjertet er etter sauen - jeg har sett dem få støt da også (joda, teknisk sett "jakter" de, slik de skal, men ikke full pinne), og da kan ganske sikkert litt forsiktigere hunder komme til å assosiere det med underlag, omgivelser etc.

Og de med voldsomt stor jaktlyst virker jo ikke strøm på likevel, som polarhunder som vel er ganske så uønsket på slike sauereinhetstreninger.

Veldig mye kommer an på hunden: Gamlehannen fikk støt, stoppet opp, og så ut som han tenkte "ja vel ja, det var ikke noe lurt", og så snudde han og gikk en annen vei mens han tisset seg tilbake til normalt mot og selvtillit igjen. Mens min ellers ganske så dominante og selvsikre tispe ble veldig "satt ut" (muligens fordi hun ikke var helt i jaktmodus egentlig), og bare løp og satte seg ved utgangen. Tredjemann ble egentlig ikke strømmet da, fordi hun så ut som hun var ute på picnick og da snakker vi om gresset og ikke sauene på menyen - så hun slapp. De var ikke jakthunder, men jeg var mer på fjellet da og ville unngå sau. Og det var ikke akkurat flust med sauebønder som var villige til å slippe oss inn i fjøset, slik jeg gjorde med første bikkje av samme rase - hun fikk møte noen søyer med lam litt tilfeldig, og det gjorde susen.

Så alt kommer an på - det er mange nyanser der.

Så kommer dette med selve jakthundtreningen, og det er jo også noe: Såkalt RIOS, betyr ikke det at hunden skal stå stille - og ikke sette etter hunden? Betyr ikke det at en hund som ikke klarer dette, vil kunne utsette seg selv for fare - å bli skutt! - hvis den farer etter når eier skyter? Er vel noen fuglehunder med litt hagl i kroppen...? Da må man jo veie dette opp. Gjør man det "bare" for å gjøre det skarpest mulig på prøver... tja. Men de samme hundene blir jo brukt også i praktisk jakt, ikke sant?

Derimot har det jo vært diskutert mye at det er OPPDRETTERNE som har det ultimate ansvaret her - at man ikke må "lage" så stortgående og sterkviljede (prøve)hunder, at de blir "umulige" å dressere uten harde metoder. For en eier som vil jakte, som har kjøpt seg jakthund, og som ikke kan "trygge" den gjennom vanlig trening... blir jo litt hemmet der?

For hvem skal hjelpe deg med de metodene - det er vel ikke særlige kilder INNEN fuglehundmiljøet som kan bistå med "siste nytt" innen positive metoder; og for hundeeiere flest ER det jo rase/interessemiljøet som er kilden man oppsøker for å lære. Det er ikke lett å være den som skal gjøre ting så annerledes... når man er fersk. Kanskje går det an å finne alternative metoder, det viser seg jo at man kommer et godt stykke på vei med tidlig nok trening i andre hundesporter (IPO) også på hardere hunder hvis man starter tidlig nok, kanskje? At man ikke rekker å "herde" dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt at RIOS betyr at hunden ikke skal fly etter fugl. Den skal minimum stå, men de fleste prøver å få satt den så den sitter å venter til fuglen er skutt. er nok et par fuglehunder med hagl i kroppen ja...

Litt OT: Nå skal det sies at de aller fleste bruker tamfugl og tålmodighet i trening på RIOS, ikke strøm. Selv har jeg en stortgående hund etter "prøvehundlinjer". Han reiser etter fuglen, men har jo bare hatt han 2 mnd så fremtiden bringer nok mer på plass. Han er en veldig myk og lettdressert hund som jeg tror i stor grad ville blitt ødelagt av strømbruk.

Men Teddy var inne på noe viktig? Hvorfor er saudressur legitimt men "livsviktig" dressur med strøm ikke greit? Tror folk har rett i at mye går på etikk og moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har sagt at RIOS var den livsviktige dressuren? i og for seg kan den være det, den dagen hagl havner feil sted på kroppen. Men med en våken jeger bør det går ok.

Derimot kan man jo snakke om bruk av strøm for å lære hunder å holde seg unna biler og tog?

En kompis av meg har en valp på 4 mnd som er preget på disse to og har lært seg å være skeptisk til dem når de beveger seg, i stillstand er det ikke noe problem. Dette er kanskje det ideele.

Men hva med den tøffe hunden som ikke bryr seg, er det da greit å bruke strøm for å lære den respekt for noe som raskt kan ende dens liv?

I enkelte tilfeller må hunden være sauren fordi den skal slippes. Enten i terreng med bufe eller f.eks jaktprøver så ble nevnt tidligere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
hvem har sagt at RIOS var den livsviktige dressuren? i og for seg kan den være det, den dagen hagl havner feil sted på kroppen. Men med en våken jeger bør det går ok.

Derimot kan man jo snakke om bruk av strøm for å lære hunder å holde seg unna biler og tog?

En kompis av meg har en valp på 4 mnd som er preget på disse to og har lært seg å være skeptisk til dem når de beveger seg, i stillstand er det ikke noe problem. Dette er kanskje det ideele.

Men hva med den tøffe hunden som ikke bryr seg, er det da greit å bruke strøm for å lære den respekt for noe som raskt kan ende dens liv?

I enkelte tilfeller må hunden være sauren fordi den skal slippes. Enten i terreng med bufe eller f.eks jaktprøver så ble nevnt tidligere her.

Greit nok, men blir hunden saueren av å bli strømma på sau en gang i en spesiell situasjon på sau som er vandt til at hunder blir strømma på dem? Jeg nevnte jo tidligere at jeg har sett såkalt saueren hund drepe sau. Og jeg tviler på at den er den eneste. Det kan kanskje minske hundens lyst til å jage eller stoppe noen, og da er det vel kanskje verdt det. Men det funker ikke på alle. Og mange av dem man tror det funker på kan allikevel jaktinstinktet plutselig ta over. Vi snakker om sterke instinkter her som det skal mye til før læring kan overskrive. Uansett metode. Det går på noen, jeg sier ikke det. Men jeg mener man aldri kan stole på en hund i forhold til f.eks. sau uansett.

Men, allikevel kan det kanskje være en ekstra sikkerhet i tillegg til å holde den i bånd, ha en god innkalling (som selvfølgelig heller ikke er noen garanti når vi snakker om jakt), bare slippe den der man tror det ikke er sau osv. Hunden trenger ikke løpe mer enn hundre meter etter sauen før den faller om. Den blir rett og slett prengt før hunden rekker å bite den engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Men hvilke andre alternativer har man?

Jaktinstinkt er stort i flere tilfeller, men hva kan man legge inn som middel for å få mer kontroll på instinktene?

Nei si det. Poenget mitt var ikke at jeg har noe bedre anternativ, og kanskje er strøm eneste måten å nå igjennom på en hund som har slått over på instinkter. Men jeg mener man fortsatt ikke på noen måte kan stole på den hunden iforhold til sau når man vet at den hunden har et stekt jaktinstinkt. Uansett hvordan den reagerte når den ble strømma i den spesielle situasjonen på den rolige sauen osv. og det fine sertifiatet eieren har fått etterpå. Plutselig overgår instinktene og jaktlysten den ene opplevelsen med strøm. Jeg har sett det, og tviler på at jeg er den eneste. Derfor mener jeg eneste anternativ på en hund med sterkt jaktinstinkt, kanskje på alle hunder, er å holde hunden i bånd nær sau. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor mener jeg eneste anternativ på en hund med sterkt jaktinstinkt, kanskje på alle hunder, er å holde hunden i bånd nær sau. Trist.

Da må vi bare forby f.eks. fuglehunder her hvor jeg bor, for her er det sauer på hver eneste hei omtrent hele året. Jeg har selv en hund som har blitt strømmet for sau, og han er livredd sau - så jeg vet jo at strømmingen har fungert slik den skal. Jeg løper jo ikke rundt og provoserer ham, eller tester det i tid og utide, men fikk ufrivillig testet det ut da vi veldig overraskende kom over sau 19. januar i år.

Jeg har stor tro på at strømming på sau fungerer for veldig mange, og det er etter min mening et godt alternativ til en død hund (fordi den har tatt sau).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er strøm forbudt i norge. Men det selges desverre. Tror det KUN er lov på sauer ol.

Da er det merkelig at det ikke settes inn mer krefter for å stoppe den velidg tydelige annonseringen og det tydelige salget.... Lyst til å lete opp en lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Da må vi bare forby f.eks. fuglehunder her hvor jeg bor, for her er det sauer på hver eneste hei omtrent hele året. Jeg har selv en hund som har blitt strømmet for sau, og han er livredd sau - så jeg vet jo at strømmingen har fungert slik den skal. Jeg løper jo ikke rundt og provoserer ham, eller tester det i tid og utide, men fikk ufrivillig testet det ut da vi veldig overraskende kom over sau 19. januar i år.

Jeg har stor tro på at strømming på sau fungerer for veldig mange, og det er etter min mening et godt alternativ til en død hund (fordi den har tatt sau).

Jo selvfølgelig det fungerer på veldig mange. Og vet du at hunden din er redd sau selv i en situasjon hvor den normalt sett skulle jaget så er det jo greit. Det i tillegg til en god innkalling og du er så sikker som du får blitt med løs hund iforhold til sau.

Men, det jeg ville frem til er at det er så mange som tar det "beviset" de får etter endt kurs og hundens reaksjon den ene gangen for en sikkerhet for at hunden ikke vil jage sau. Men det er ingen sikkerhet. Du vet ikke.

Når det er sakt har jeg hatt hunden min løs nær sau flere ganger (har ikke trodd det var sau der) og har klart å stoppe henne helt greit selv uten at hun har blitt strømma. Hun har lite jaktinstinkt, men jeg ser jo at hun vil løpe etter. Nå ble hun i stillegg skikkelig skremt av en søye med lam når hun var valp da. Og jeg vet at selv om hun har lite jaktinstinkt så ligger det der og selv om jeg har en god innkalling så kan det skje at rovdyret kobler inn. Jeg tror det er lite sansynlig på henne ettersom hun er snart ni år og enda ikke har stikki fra meg etter hverken sau eller rådyr når vi har sett det på nært hold og hun har vært løs, men hun er en hund. Hun har instinkter selv om de ikke er så sterke. Selv ikke sånne hunder mener jeg man kan stole hundre prosent på iforhold til sau. Men, selvfølgelig er det ikke noe anternativ å holde hunden i bånd hele året heller. Og skal man kunne få en god jakthund må man selvfølgelig trene, og da må den jo være løs. Men det var ikke de beviste jeg sikta til, det var de som tar det som en selvfølge at hunden er saueren etter et sånt kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det merkelig at det ikke settes inn mer krefter for å stoppe den velidg tydelige annonseringen og det tydelige salget.... Lyst til å lete opp en lov?

Vel, det blir som andre snodige lover her i landet hvor det er lov å kjøpe, oppbevare men ikke bruke. Jeg husker ikke paragrafen, men dette var noe jeg fikk høre i lokale dyrbutikken (Da jeg hørte etter "usynlig gjerde" til gårsplassen). Det er sikkert noen her på forumet som vet den eksakte paragrafen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det blir som andre snodige lover her i landet hvor det er lov å kjøpe, oppbevare men ikke bruke. Jeg husker ikke paragrafen, men dette var noe jeg fikk høre i lokale dyrbutikken (Da jeg hørte etter "usynlig gjerde" til gårsplassen). Det er sikkert noen her på forumet som vet den eksakte paragrafen.

Har ikke eksakt lov til den, men jeg maila og spurte dyrebeskyttelsen om disse gjerdene. Noe de bekreftet var ulovlig, siden det ikke er aktiv dressur. Strøm er kun tillatt ved aktiv dressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder som tar sau er vel, såvidt jeg vet, bondens egen BC. Og de fleste skjønner jo at strømming av BC ikke er det smarteste å gjøre.. På Borderen er det derimot ganske greit å trene dette under kontroll, så da er jo saken så og si ute av verden. Jeg er helt enig med Pointerguri, på raser som det fungerer med strømtrening på er det et OK alternativ til død hund. På hunder som polare raser osv. vil dette (sjelden) ikke fungere, og da må man finne andre løsninger, som bånd.

Strøm er kun tillatt under aktiv dressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...