Gå til innhold
Hundesonen.no

Huggorm på et sted og vil ikke gå tilbake


Renate A

Recommended Posts

Idag tidlig var jeg og ei venninne på stallen, etter hestestell gikk vi en runde i skogen med hundene.

På et sted er det endel stein og skog, typisk huggormsted, og idag klarte hunden til min venninne å dumpe på en huggorm.

Den veste veldig og hogg mot hunden så hunden skjønte heldigvis at den skulle backe unna, veldig bra til en unghund å være.

MEN så er det pingla meg da som er livredd for huggorm, jeg VIL IKKE gå tilbake til samme stedet igjen EVER, det er jo typisk huggorm sted og det er nok flere der.

Er jeg bare irrasjonell i min skrekk? Jeg vet jo at jeg ikke kan skjereme meg og hunden min fra huggorm, de kan jo være overalt, men er det ikke dumt å gå tilbake til samme sted når man VET at det er orm der?

Jeg har ikke totalt panikk for dem heller så det er ikke så frykt, jeg er bare redd for bittene som kan skade hunden.

Jeg vil aldri kunne tilgitt meg selv dersom jeg går dit og Chicka blir bitt av orm, iallefall når jeg har sett orm der før og når det er typisk ormested (hvorfor har jeg ikke tenkt på at det er "typisk ormested"før?)

Hva ville dere gjort?

Fortsatt å gå på stedet eller gått en annen vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo møtt på huggorm ved samme stein nå tre ganger. Jeg går ut fra at det er samme ormen som bor i et hull under den steinen. (Kanskje den overvintret der og har flyttet nå når det har vært varmt en stund?) Men jeg tror du kan gå ut fra at det er orm der hvor du traff på en og gjør klokt i å holde deg unna. Har du tykke sko og vid lang bukse (eller ridestøvler), er det jo ikke noe fare for deg, men hestene og hundene er vel mer utsatt.

Vi traff på to huggormer på et par minutter i et hogstfelt på søndag. Ane tråkka nesten på den ene og det var jo bare flaks at ikke hundene virra seg borti dem. Har ikke planer om å legge turen akkurat der mer i sommer, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Gå på denne siden til Folkehelseinstituttet så og søk opp huggorm så får du informasjon om det meste om ormen. Jeg fikk desverre ikke kopiert linken direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo alltids flytte nordover og unngå huggormen;) Her oppe har vi hverken flott eller huggorm, ganske kjekt egentlig! Det eneste vi har for tiden er annenhverdag med slaps (vår) og annenhverdag med vinter (en god del cm med nysnø..).... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo alltids flytte nordover og unngå huggormen;) Her oppe har vi hverken flott eller huggorm, ganske kjekt egentlig! Det eneste vi har for tiden er annenhverdag med slaps (vår) og annenhverdag med vinter (en god del cm med nysnø..).... :rolleyes:

Vi har begge deler, vi. Her om dagen leste jeg i avisa om en hund som hadde blitt bitt av hund like sør for Trondheim (en mil eller så). Samtidig har vi bare i dag hatt alt av vær: Da jeg var ute og luftet hunden i åttetiden i dag var det snøstorm ute, mens nå for eksempel er himmelen knallblå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært redd for å gå tilbake..ormene holder seg jo ikke på akkurat samme sted hele tiden ;)

Når jeg var liten så lærte jeg at man skulle trampe ekstra med beina når man gikk igjennom et område hvor man visste at det kunne være huggorm.

Det blir jo litt vanskelig for hunden da, men..

Huggormbitt er giftig, men ikke farlig for mennesker. Bare litt ubehagelig..så vidt jeg vet.

Om det er farligere for hund aner jeg ikke, men regner med at effekten er større siden dyret er mindre.

Og hvis man er allergisk mot huggormbitt så forværrer det jo saken litt. Pluss at det overføres sikkert bakterier også :s

Jeg er absolutt ingen ekspert på sånnt noe, bare forteller hva jeg selv vet..og det er enkli ikke så mye ;)

Selv syns jeg slanger er facinerende og stopper heller for å se på skapningen enn å forte meg vekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært redd for å gå tilbake..ormene holder seg jo ikke på akkurat samme sted hele tiden :twitch:

Når jeg var liten så lærte jeg at man skulle trampe ekstra med beina når man gikk igjennom et område hvor man visste at det kunne være huggorm.

Det blir jo litt vanskelig for hunden da, men..

Huggormbitt er giftig, men ikke farlig for mennesker. Bare litt ubehagelig..så vidt jeg vet.

Om det er farligere for hund aner jeg ikke, men regner med at effekten er større siden dyret er mindre.

Og hvis man er allergisk mot huggormbitt så forværrer det jo saken litt. Pluss at det overføres sikkert bakterier også :s

Jeg er absolutt ingen ekspert på sånnt noe, bare forteller hva jeg selv vet..og det er enkli ikke så mye :P

Selv syns jeg slanger er facinerende og stopper heller for å se på skapningen enn å forte meg vekk :P

Mange hunder dør av huggormbitt, først og fremst fordi de ofte blir bitt i snuten.. Nå er det mange mennesker som blir virkelig syke (dødssyke) av huggormbitt også, og det kan være vanskelig å vite om man reagerer sånn på forhånd eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i en bok på loppemarkedet jeg er så heldig å jobbe på i helgen :twitch: at hoggormen overvintrer i bol sammen med hverandre. De er gjerne flere hundre som ligger i samme bolet, for så å komme ut sånn i midten av april. Hannene først og hunnene noen dager etter! Så akkurat i disse dager, er det kanskje en sjanse for at man møter på flere ormer, hvis man først har møtt èn.

Det er jo fasinerende å se på huggormer som er litt på avstand når hundene er under kontroll og man slipper å nesten tråkke på den førsr man ser den. Det er bare det at som regel oppdager man dem jo gjerne fordi de kvikner til når man kommer nær og da er det ikke så morsomt. :P

Jeg vet at Fibi reagerer voldsomt på vepsestikk (den bikkja må jo smake på alt!) og hvordan vil hun ikke da reagere på huggormbitt... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...