Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpene som blir født først


Marthe

Recommended Posts

Som kanskje noen vet så skal jeg snart velge valp. I den forbindelse får jeg mange råd av masse forskjellige folk. Mange råd er veldig gode, men her i helgen fikk jeg et som jeg aldri har hørt før:

Man bør ikke velge en av de valpene som ble født først.

Jeg har aldri hørt dette før, og fikk det heller ikke til å stemme. Han som sa det til meg mente at de ofte ble de dårligste valpene, minst samarbeidsvillig, dominant, og gjerne mer forsiktig.

Personlig så tror jeg ikke at dette stemmer, men hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det stemmer - alle slike hunder har læringsvansker, stikker av på tur og kan aldri komme opp til elite i lydighet. De får også mye mer knuter i pelsen enn alle de andre valpene.. :rolleyes:

Som du skjønner tror jeg ikke døyten på den påstanden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk framlagt en annen teori her for en stund tilbake når en venn av meg hadde ett kull.

Denne valpekjøperen skulle ha bilde av valpene når dem enda var våte. Og utifra det skulle hun plukke ut valpen. Hun er selv en eldre oppdretter og har gjort slik med alle sine kull. Men vi fikk egentlig ikke med oss hva hun så etter av egenskaper :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det stemmer - alle slike hunder har læringsvansker, stikker av på tur og kan aldri komme opp til elite i lydighet. De får også mye mer knuter i pelsen enn alle de andre valpene.. :rolleyes:

Som du skjønner tror jeg ikke døyten på den påstanden..

Akkurat det samme tenkte jeg :rolleyes:

(Alle såkalte "problemhunder" er nr 1, 2, 3 i kullet. Dvs født problemhund)

Det skal nok litt til for å overbevise meg på dette her. Men hvis det er noen som er enig, er jeg veldig interessert i å høre hvorfor man mener det er slik :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos "oss" har det alltid blitt brukt som et kvalitetsstempel, da.. Den førstefødte i hvert er den beste, liksom...

MEN selvsagt kan de jo være vakre og stupide, slemme, dumme og ha lærevansker, da! Ikke rart det går nedenom og hjem med enkelte hunderaser! (Ha ha ha)

Nei, jeg har aldri hørt at det skal være noen temperamentsforskjell på valper i forhold til når de er født. Men har hørt mange andre mer eller mindre intelligente måter å plukke "best" valp på, ja..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært noe sannhet i det ville det vel vært mange ødelagte miniatyrhunder der ute. Der er det jo vanlig med 1-3 valper. :)

Kanskje det er derfor de kaller små hunder for gneldrebikkjer... det er jo medfødt :o

Nei, tror heller ikke noe på det.

Jeg mener å tro at man vet ikke hvordan hunden er, før den har fått utviklet seg mentalt og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm er førstefødte i sitt kull,, og han er i hvert fall ikke den mest forsiktige i kullet (alt går bra til det motsatte er bevist er hans motto). Men det er kanskje derfor han ikke liker regn da, siden han ble født først?? (Jeg må jo finne på en unnskyldning på hans hat for regn...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk framlagt en annen teori her for en stund tilbake når en venn av meg hadde ett kull.

Denne valpekjøperen skulle ha bilde av valpene når dem enda var våte. Og utifra det skulle hun plukke ut valpen. Hun er selv en eldre oppdretter og har gjort slik med alle sine kull. Men vi fikk egentlig ikke med oss hva hun så etter av egenskaper :o

Men det har jeg hørt noen som gjør også! Disse gjør det fordi de da får fram hvordan valpen "egentlig" er, altså hva som skjuler seg under lodden valpepels som står rett ut. Nå går det jo også an å klemme og kjenne på valpen, så finner du det ut. Men for all del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå vet ikke jeg om det har noe å si hvem som er født først, men Morten Bakken ved UMB Ås har offentliggjort en artikkel for et par år siden. har ingen link, hvor han dokumenterte at forsøk med mus viste at hunnmus som ligger mellom hannmus i livmoren har høyere andel av testosteron enn hunnmus som ligger mellom hunnmus. Noe som da må gi at alene hunnkjønn i et kull gir høyere andel av testo. Høyere andel av testosteron kan jo gi en "vanskligere" hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kanskje noen vet så skal jeg snart velge valp. I den forbindelse får jeg mange råd av masse forskjellige folk. Mange råd er veldig gode, men her i helgen fikk jeg et som jeg aldri har hørt før:

Man bør ikke velge en av de valpene som ble født først.

Jeg har aldri hørt dette før, og fikk det heller ikke til å stemme. Han som sa det til meg mente at de ofte ble de dårligste valpene, minst samarbeidsvillig, dominant, og gjerne mer forsiktig.

Personlig så tror jeg ikke at dette stemmer, men hva mener dere?

Uh.. Godt ikke Emma her har hørt om dette, hun er førstefødt i sitt kull.. *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg har ikke hørt om det men har jo hørt at man ikke skal velge den som kommer til deg først og ikke den som kommer springenede sist,hehe men da har jeg et dilemma, for jeg skal velge en valp og tispen fikk bare to valper;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme tenkte jeg :rolleyes:

(Alle såkalte "problemhunder" er nr 1, 2, 3 i kullet. Dvs født problemhund)

Det skal nok litt til for å overbevise meg på dette her. Men hvis det er noen som er enig, er jeg veldig interessert i å høre hvorfor man mener det er slik :)

Ofte kan man få en liten pekepinn på hvordan valpens personlighet blir ved å se hvor i rekka den ble født og om den lå mellom to hanner, to tisper eller en av hver osv.

Men jeg har aldri hørt at førstefødte liksom skal bli helt vill og gal, det er tull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest forsiktige OG dominante? Hvordan får de det til å passe sammen? Mulig jeg har misforstått noe her, ang hva som er dominant atferd og ikke..

Syns dette hørtes en smule rart ut jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest forsiktige OG dominante? Hvordan får de det til å passe sammen? Mulig jeg har misforstått noe her, ang hva som er dominant atferd og ikke..

Syns dette hørtes en smule rart ut jeg..

Forklarte det ikke så bra :) Men alle valpene hadde ikke alt. Poenget var at den/de førstefødte var "dårligst".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) AH Z sin galskap kan jeg nå slippe ned fra mine skruldre! For det må jo gå skikkelig galt når han er en av to liksom...

Om vi nå skal se på Helenes lille liste så skal vi se at jeg bare kan lene meg tilbake, klappe meg selv på skulderen og si at jeg er en fordømt god hundefører:

alle slike hunder har læringsvansker: Sliter litt med å lære de riktige tingene, de gale snapper han opp så fort som bare det!

, stikker av på tur: Ørene blir av og til skrudd av ja. Særlig i nærheten av deilige damer, teite hannhunder og sau...

kan aldri komme opp til elite i lydighet: *klapper seg på ryggen* Jeg har fått en førstefødt fra ett heller lite kull (kun to valper) opp i elite, vi setter på party hatten og sier i kor: :icon_fun: Margrete er dyktig :icon_fun:

De får også mye mer knuter i pelsen enn alle de andre valpene..: Sjekket nå. Ja helene har rett, det er mer knuter i hans pels enn i Faro sin pels som kom nesten sist... og som desverre ble stokk dum for det blir nemlig de siste...

*feirer meg selv*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ok! Føler meg litt dum nå :)

Jeg har liksom ikke erfaring med lydighet, men dere ekspertene kan jo rette meg når det trengs (Så kanskje jeg kan lære litt likevel :) )

Hehe! Det trenger du ikke vettu. Er jo ikke så rart at man ikke veit så mye om noe som ikke intresserer en! Og man lærer jo hver dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mi er den førstefødte. Og om den første i kullet skulle være dominant, ja da har hun virkelig bomma :D Er det noe Tessa ikke er, så er det dominant. Hun svarer jo aldri noen.. Skulle vært litt mer dominant egentlig! Og om de blir vanskelige å trene? Vel.. Ikke foreløpig..Mi har veldig godt gemytt, er ikke noe vondt i henne, og det gjelder for resten av kullet også! Finnes vel mange teorier om det meste innen hund, og mange verdensmestere :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...