Gå til innhold
Hundesonen.no

Målebrev

mokken

Recommended Posts

Skrevet

Nå har såvidt skuldrene begynt å senke seg og hvilepulsen nærmer seg normalen...

Har gått å ventet på en gylden mulighet til å få målt Birk og når J.E Eide skulle holde kurs for klubben ba vi han om ta med utstyret. Flyselskapet var derimot overbevist om at han antageligvis hadde planlagt å kapre flyet med målestokken så den måtte pent bli igjen østpå :)

Supre Sara tok en ringrunde og traff blink hos Nkk`s rep i Bergen, det var bare å komme å låne, så i dag fikk jeg målebrev på Birk - han er mellom (ca 42,7) banana

Hadde en dårlig følese for han er blitt målt av en i klubben så jeg visste han lå på grensen, så nå er han påmeldt til debut første helgen i Mai :)

Skrevet

Så bra! Krysser fingrene for at Felix er under 35 (eller at jeg klarer å stille han så han blir målt til under 35... He he he)!

Skrevet

Men går det ikke an å få målt dem på selve stevnedagen også?

Har vurdert å få Pito målt, men alle dommere ser vel at hun er under 35?

Skrevet
Haha, for en perfekt størrelse! :o Herlig å ha det i orden. :o

Ja ikke sant! En liten porsjon flaks.... :rolleyes:

Så bra! Krysser fingrene for at Felix er under 35 (eller at jeg klarer å stille han så han blir målt til under 35... He he he)!

Lykke til! Går sikkert bra. Det var to hunder som ble målt til liten på kurset, en parson hanne og en mellom?puddel tispe. Fikk tips om å slite ut hunden mest mulig slik at han sank litt sammen i muskulaturen, så før måling var vi på skogstur, sportening, familiebesøk og litt lydighetstrening.... Øynene gikk helt i kryss for gutten :)

Men går det ikke an å få målt dem på selve stevnedagen også?

Har vurdert å få Pito målt, men alle dommere ser vel at hun er under 35?

Jo dersom dommeren er godkjent måledommer i Norge...

Du finner oversikten på NKK.

Fom neste år må alle ha målebrev, uansett størrelse, men det er jo klart man trenger ikke målestokk for å se at Pito er under 35.

Merethe ble ikke målt, jeg bare ba om å få et kryss i "stor hund" ruten og en autograf, så har jeg nå alt i orden i tifelle hun fortsatt konkurrerer til neste år.

*Dobbelpost,mod Crizpo*

Skrevet

Hmm okei, men hvordan vet man om dommeren er godkjent som måledommer da? Og når på stevnedagen kan man få dette gjort?

Skrevet
Fikk tips om å slite ut hunden mest mulig slik at han sank litt sammen i muskulaturen, så før måling var vi på skogstur, sportening, familiebesøk og litt lydighetstrening.... Øynene gikk helt i kryss for gutten :whistle:

Åy, det var smart tenkt. :whistle: Rajah er veldig liten til å være BC, har målt henne selv til 45, men min måling må ha vært feil, for hun er 0,5-1 cm høyre enn en mellomhund på 42? Bare 7 mnd, men har vokst max 2 cm de 2 siste månednene. Lov å håpe... :icon_confused:

Skrevet
Hmm okei, men hvordan vet man om dommeren er godkjent som måledommer da? Og når på stevnedagen kan man få dette gjort?

Her finner du oversikten over godkjente dommere i Norge:

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...ist_pd_sok.html

Dersom du er påmeldt til et stevne hvor en av disse dømmer ville jeg ha tatt kontakt med arrangerende hundeklubb på forhånd å forhørt meg.

Regner med vi sees i dalen til helgen?

Åy, det var smart tenkt. :) Rajah er veldig liten til å være BC, har målt henne selv til 45, men min måling må ha vært feil, for hun er 0,5-1 cm høyre enn en mellomhund på 42? Bare 7 mnd, men har vokst max 2 cm de 2 siste månednene. Lov å håpe... :icon_redface:

Ja det er bare å krysse fingrene!

Husk også at de synker litt med alderen, etterhvert som muskulaturen setter seg ordentlig.

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...