Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er galt med nådagens BC?


Gabriella

Recommended Posts

Jaja, skjønner selvfølgelig. Og JA det blir dårlige hunder når en hvilken-som-helst hund blir parret med en hvilken-som-helst hund. Og jeg har selv fått som om å bruke min, og det var en dama som avlet på bc, og hadde mange. Ho hadde kun sett han i 10 min, og kom bort og spurte.

Men jeg tror ikke det er mer nå enn før. Det kommer kanskje bedre frem nå enn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, nå bannet jeg visst i kirken :)

Et enkelt søk på dogweb kan fortelle om et stort antall hunder med HD og AA. Om de er blitt så mye sykere eller om det bare røntges flere vet jeg ikke, men uansett er sykdom en svakhet på rasen..

Et enkelt søk på dogweb forteller verken deg eller meg noenting om rasen som helthet. Det er svært få border collier som registreres, og enda færre som har registrert HD/AA-status. Og det sier seg selv at med så få registrerte hunder vil ikke tallene på dogweb gi riktig inntrykk uansett.

Sånn generelt ser jeg ikke at det er så mye galt med borderen i det hele tatt. Verken mentalt eller fysisk. På min arbeidsplass omplasseres 30 border collier i året, så jeg føler at jeg har et grunnlag til å uttale meg. I 90 % av tilfellene er det eierne som er problemet, ikke hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leste tydeligvis akkurat det du ville ut av innlegget mitt. Men for å ta det etter din linje - når en så stor andel av de registrerte hundene (de blir jo ofte sett på som de av de seriøse oppdretterne) har innslag av sykdom på linjene, er det ikke da naivt å tro at disse uregistrerte har noe mindre sykdom?

Og, nei, jeg snakker ikke kun om omplasseringsbordere når jeg snakker om mentalitet. Det er mange som har borderen til konkurransehund som har hunder som ikke er helt sunne i toppen eller i kroppen, men som ikke omplasserer dem av den grunn. "Det er jo sånn borderen er.." sier de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt ser jeg ikke at det er så mye galt med borderen i det hele tatt. Verken mentalt eller fysisk. På min arbeidsplass omplasseres 30 border collier i året, så jeg føler at jeg har et grunnlag til å uttale meg. I 90 % av tilfellene er det eierne som er problemet, ikke hunden!

De fleste "problemer" er vel mer eller mindre eier-skapt på de fleste "problem-hunder", men kanskje BC er litt lettere mottakelig for disse "problemene" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er galt med nådagens BC?" - Jeg vil utvilsomt si: EIERNE.

Det registreres vel rundt 1000 border collies i året, og det vil tilsi en populasjon på kanskje 7-8000 stykker, i tillegg til alle de uregistrerte (som jeg mistenker er langt flere).

At det er mulig å omsette så store tall av denne "hundenes Rolls Royce" er for meg en gåte. Det KAN da ikke finnes så mange mennesker som faktisk trenger en arbeidshund av en slik kaliber?

Men selvsagt, useriøs avl (eller kanskje bare annerledes målrettet?) har nok fjernet en god del av arbeidsviljen hos endel av dem. Og for de aller fleste med denne rasen er det nok noe som passer dem ypperlig. Hvis (når?) show-borderen gjør sitt inntog er jeg redd man får se en eksplosiv vekst på rasen, da det fortsatt er ganske alment kjent at border collie er en hund som må aktiviseres MYE. (Likevel ser man de + blandinger av dem, til omplassering daglig, dessverre)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leste tydeligvis akkurat det du ville ut av innlegget mitt. Men for å ta det etter din linje - når en så stor andel av de registrerte hundene (de blir jo ofte sett på som de av de seriøse oppdretterne) har innslag av sykdom på linjene, er det ikke da naivt å tro at disse uregistrerte har noe mindre sykdom?

Og, nei, jeg snakker ikke kun om omplasseringsbordere når jeg snakker om mentalitet. Det er mange som har borderen til konkurransehund som har hunder som ikke er helt sunne i toppen eller i kroppen, men som ikke omplasserer dem av den grunn. "Det er jo sånn borderen er.." sier de..

Det handler ikke om å tro eller å ikke tro. Jeg snakker heller ikke kun om omplasseringsbordere, og disse er vel heller ikke en egen "gruppe" av rasen. Jeg ser konkurransebordere til daglig og kan si akkurat det samme om dem.

De fleste "problemer" er vel mer eller mindre eier-skapt på de fleste "problem-hunder", men kanskje BC er litt lettere mottakelig for disse "problemene" da.

Både og. Intelligente hunder lærer fort, både på godt og vondt. Det vet vel du som også har border :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Intelligente hunder lærer fort, både på godt og vondt. Det vet vel du som også har border :)

Ja, det vet jeg, og det skrev jeg vel og i innlegg lenger opp. At en bc lærer seg noen unoter er vel ikke dermed sagt at det blir en problemhund, men jeg mener at hvis den blir nervøs og snappete pga litt feilinnlæring er de utrolig sarte og i mine øyne ingen god hund.

Det er vel ingen raser det er så stort spekter av forskjelligeheter som i BC'n. Både i utseende, størrelse og lynne. Jeg gikk mange runder med meg selv (og div oppdrettere) før jeg skaffet meg en bc. Jeg visste hva jeg ville ha, men man vet ofte ikke helt hva man får.

Nå har ikke jeg noen typisk bc (hva nå det er) egentlig, men jeg er heldig å har fått en utypisk i den enden av skalaen som i hvert fall er levelig. Dårlig gjeter, men er en utadvendt og sosial type (med både folk og fe) som ikke trenger å stimuleres i det uendelige, men det er store variasjoner i kullet hans også.

Hører man om hunder med "tvangslidelser" så er det gjerne en bc eller en bc-blanding. Greit nok, mange er sikkert understimulert, men hvem vet ikke om en eller flere bc'er i høyere lydighetsklasser som også har noen av disse nevrosene liksom... Som Tuppetroll og nevner lenger opp, hunder som må ha spesielle forutsetninger tilrettelagt for å i det hele tatt fungere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg, og det skrev jeg vel og i innlegg lenger opp. At en bc lærer seg noen unoter er vel ikke dermed sagt at det blir en problemhund, men jeg mener at hvis den blir nervøs og snappete pga litt feilinnlæring er de utrolig sarte og i mine øyne ingen god hund.

Det er vel ingen raser det er så stort spekter av forskjelligeheter som i BC'n. Både i utseende, størrelse og lynne. Jeg gikk mange runder med meg selv (og div oppdrettere) før jeg skaffet meg en bc. Jeg visste hva jeg ville ha, men man vet ofte ikke helt hva man får.

Nå har ikke jeg noen typisk bc (hva nå det er) egentlig, men jeg er heldig å har fått en utypisk i den enden av skalaen som i hvert fall er levelig. Dårlig gjeter, men er en utadvendt og sosial type (med både folk og fe) som ikke trenger å stimuleres i det uendelige, men det er store variasjoner i kullet hans også.

Hører man om hunder med "tvangslidelser" så er det gjerne en bc eller en bc-blanding. Greit nok, mange er sikkert understimulert, men hvem vet ikke om en eller flere bc'er i høyere lydighetsklasser som også har noen av disse nevrosene liksom... Som Tuppetroll og nevner lenger opp, hunder som må ha spesielle forutsetninger tilrettelagt for å i det hele tatt fungere...

Hvorfor mener du at din hund er utypisk? Slik du beskriver din er slik jeg opplever de aller fleste. Jeg er enig at det er et bredt spekter hva rasen angår, men opp igjennom årene har det vært en del border collier i huset, alle er blitt fulgt opp, og vi har ikke hatt noen problemer med disse hundene verken før eller senere. Selv om de har kommet fra ulike linjer.

Av de tre borderne som er i hus nå er det to glimrende gjetere og en som ikke duger i det hele tatt. Men alle har god "av-på-knapp" har godt gemytt og fungerer og godtar det meste. Noe av det mest latterlige jeg har hørt er at det er forskjell på gemyttet hos gjetende/ikke-gjetende hunder. Det er bare tull og vas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collien er ikke bedre eller dårligere enn de fleste andre rasene. Min neste hund blir antageligvis en bc, men det tar jammen tid å finne en "sikker" linje. Eller en linje man kan kjenne seg sånn nogenlunde trygg på. Hvis du ser på avelsdyrene er det skrekkelig få som er hd, aa røndket og øyelyst. Det er skremmende å se. HD`en du får opp på dogweb er ikke den beste, men det er mørketallene som er skremmende.

Man vet jo ikke om det var bedre eller dårligere før. Kanskje er de sykdommene som kommer opp nå et resultat av en udokumentert fortid(og nåtid forsåvidt) helsemessig? Eller er det mye dårlig avel nå? Det tror jeg faktisk ikke det er så enkelt å finne svar på.

Men det stemmer at det ER mye useriøs bc avel. Mye av den grunnen de andre nevner; hundene selges til feil personer. Det er ikke uten grunn omplasserings-sentrene ofte vrimler av bc-blandinger og ureg bc. Det har blitt en del med aussien i USA også. En teori på det, er at det skapes en hund med et meget vakkert og tiltalende ytre, som ALLE vil eie. Og da blir det raskt mye merkelig avel, feil eiere, osv..

Det finnes oppdrettere som ikke vektlegger gjemytt i tillegg til gjeteregenskaper. Og det er selvfølgelig sørgelig. Det finnes oppdrettere som ikke sosialiserer valpene. Men de finner vi vel og merke hos de fleste raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at din hund er utypisk? Slik du beskriver din er slik jeg opplever de aller fleste. Jeg er enig at det er et bredt spekter hva rasen angår, men opp igjennom årene har det vært en del border collier i huset, alle er blitt fulgt opp, og vi har ikke hatt noen problemer med disse hundene verken før eller senere. Selv om de har kommet fra ulike linjer.

Av de tre borderne som er i hus nå er det to glimrende gjetere og en som ikke duger i det hele tatt. Men alle har god "av-på-knapp" har godt gemytt og fungerer og godtar det meste. Noe av det mest latterlige jeg har hørt er at det er forskjell på gemyttet hos gjetende/ikke-gjetende hunder. Det er bare tull og vas.

Jeg skriver at jeg har en utypisk (men nevner i parentes: hva er det?) BC fordi han er en dårlig gjeter og ikke trenger denne ekstreme stimulien som BC liksom trenger. Jeg får stadig høre hvor hyggelig det er med en sosial, ikke-krypete bc, så det er nok mange som har gjort seg noen dårlige erfaringer opp igjennom.

Jeg synes det er fint at det blir stilt krav til arbeidsprestasjoner før man kan stille ut en bc, en bc bør ikke bedømmes etter utseendet. MEN en bc burde også hatt en "rasestandard", i hvert fall iht gemytt. Jeg skjønner at dette er gjort for at vi som ikke ønsker hund til gjeting kan finne oss en annen rase, men det er liksom litt drøyt når hunden kun funker ute på jordet sammen med sauene... Har hunden gjeterresultatene som trengs og er fri for hd er det rett frem å avle på den, uansett hvordan lyter den ellers har...

Edit: veldig bra innlegg av Vicky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså er sykdom fortsatt et problem på rasen - men det kan ha vært verre eller bedre før.

Å nappe etter mennesker var et eksempel, og er for meg et godt eksempel på dårlig mentalitet. Jeg kan nevne eksempler i fleng, men tenkte at man ville forstå hva jeg ville frem til.. :rolleyes: Jeg synes også det er fryktelig fascinerende at borderen er så frisk at tvangslidelser er en helt normal greie :)

Nå har jeg møtt ganske mange bordere gjennom mine år i hundemiljøet jeg også, selv om jeg ikke har eid en, og vært i nærkontakt med hunder som har vært aktivt trent i både bruks, agility, lydighet og gjeting. Jeg har møtt mange nappende bordere, jeg har møtt mange snerrende bordere, jeg har møtt mange bordere som må ha en leke stappa i kjeften for å ikke fly på andre på stevne, jeg har møtt hundeagressive bordere og menneskeagressive bordere, og selvfølgelig en hel del fullt fungerende og friske individer. At du da greier å avskrive alle disse problemene til over/understimulering gjør meg igjen tvilende til psyken til denne rasen - må være utrolig sarte vesener...

Men da er vi jo egentlig litt enige da?

Det er helt greit, jeg anbefaler heller ikke border collie til familien hvermannsen liksom. Men - som du skriver selv, de skal greie å kombinere arbeidet med et aktivt familieliv. I min verden bør de da ha en mentalitet som ikke sprekker ved første utfordring.. Og etter din beskrivelse kan jeg jo ikke påstå at min tro på borderens psyke er styrket, akkurat..

Jeg har aldri sagt at BC er en frisk rase, det jeg kommenterte var at du sa at helsa blir stadig dårligere. For det vet hverken du eller jeg noen ting om! Det JEG vet er at raseklubb setter mer og mer fokus på HD, røntging og arvelighet, og det er jo positivt.. Og at en under- eller overstimulert hund utvikler tvangshandlinger/unoter er da IKKE noe som er forbeholdt BC, selv om man kanskje ser det ekstra mye der siden det faktisk er en hund som er laget for å jobbe MYE. Setter, bruksvarianter av diverse raser, belgere.. Osv. Det som er "problemet" med BC er at det er ganske mye forskjell også innad i noen av linjene, så det kan være vanskelig å vite hva du får på forhånd. Jeg sier igjen, jeg kjenner endel harmoniske, flotte Border Collier som ALDRI hadde fungert som tur/agility/hobbyhund, men som fungerer aldeles UTMERKET som arbeidende gjeterhunder på gård (og da snakker vi ikke om å gjete to/tre ganger i året, det er daglig arbeid). Det har noe med at dette er en hund som er renavlet for et arbeid gjennom generasjoner. Du kjøper ikke en elghund som turbikkje fordi den er flott og pen og har en fin pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen, jeg kjenner endel harmoniske, flotte Border Collier som ALDRI hadde fungert som tur/agility/hobbyhund, men som fungerer aldeles UTMERKET som arbeidende gjeterhunder på gård (og da snakker vi ikke om å gjete to/tre ganger i året, det er daglig arbeid). Det har noe med at dette er en hund som er renavlet for et arbeid gjennom generasjoner. Du kjøper ikke en elghund som turbikkje fordi den er flott og pen og har en fin pels?

Jeg lurer litt jeg... disse gjeterhundene som jobber daglig året gjennom, hva gjeter de ? Så vidt meg bekjent går de fleste sauer på sommerbeite i utmarka helt på egen hånd og har kun behov for å bli "gjetet" ned fra marka på høsten... ? Om vintereren står de inne. Og går de på innmarksbeite trenger de vel ikke så mye gjeting da heller siden de ikke samles inn hver kveld for å gå i fjøset ? Mulig de gjetes når flokken flyttes fra ett innmarksbeite til ett annet, men hvor lenge går de på innmarksbeite ? Det er vel ingen sauebønder som har sauene på innmarka hele sommeren (lite lønnsomt liksom) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt jeg... disse gjeterhundene som jobber daglig året gjennom, hva gjeter de ? Så vidt meg bekjent går de fleste sauer på sommerbeite i utmarka helt på egen hånd og har kun behov for å bli "gjetet" ned fra marka på høsten... ? Om vintereren står de inne. Og går de på innmarksbeite trenger de vel ikke så mye gjeting da heller siden de ikke samles inn hver kveld for å gå i fjøset ? Mulig de gjetes når flokken flyttes fra ett innmarksbeite til ett annet, men hvor lenge går de på innmarksbeite ? Det er vel ingen sauebønder som har sauene på innmarka hele sommeren (lite lønnsomt liksom) ?

De som driver aktivt med gjeting, bruker hundene vær dag (hvertfall de jeg har snakka med). Om det er vinter eller sommer. Var selv å prøvde gjeting på vinteren.

Men bønder som har gjeterhunder, bruker de vel mest kun når de skal ha de ut og inn av beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt jeg... disse gjeterhundene som jobber daglig året gjennom, hva gjeter de ? Så vidt meg bekjent går de fleste sauer på sommerbeite i utmarka helt på egen hånd og har kun behov for å bli "gjetet" ned fra marka på høsten... ? Om vintereren står de inne. Og går de på innmarksbeite trenger de vel ikke så mye gjeting da heller siden de ikke samles inn hver kveld for å gå i fjøset ? Mulig de gjetes når flokken flyttes fra ett innmarksbeite til ett annet, men hvor lenge går de på innmarksbeite ? Det er vel ingen sauebønder som har sauene på innmarka hele sommeren (lite lønnsomt liksom) ?

De bøndene jeg kjenner som bruker hunden hele året bruker de på både kyr og sau, og her på jæren går mange ute hele året. Hundene blir brukt til å ta kyrne inn og ut fra beite, noen km, til melking hver dag i sommerhalvåret (ca fra april/mai til september/oktober), og til å flytte fra beite til beite. :)

De som trener aktivt til gheterhundprøver trener hele året, men det er jo ikke hvermansen da. Også har du alle de bøndene som har hunden tuslende på tunet og som gjeter kun i sommerhalvåret, det er jo ikke like bra (men hundene får iallefall gjete halve året, det er bedre enn ingenting:p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste "problemer" er vel mer eller mindre eier-skapt på de fleste "problem-hunder", men kanskje BC er litt lettere mottakelig for disse "problemene" da.

"Hva er galt med nådagens BC?" - Jeg vil utvilsomt si: EIERNE.

Godt innlegg Siri :)

Og det er ingen tvil... eierne er problemet her. Og som Molly sa: kanskje BCen er mer mottagelig for eier-slurverier, men da syns jeg det blir litt feil å si at det er rasen som er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt jeg... disse gjeterhundene som jobber daglig året gjennom, hva gjeter de ? Så vidt meg bekjent går de fleste sauer på sommerbeite i utmarka helt på egen hånd og har kun behov for å bli "gjetet" ned fra marka på høsten... ? Om vintereren står de inne. Og går de på innmarksbeite trenger de vel ikke så mye gjeting da heller siden de ikke samles inn hver kveld for å gå i fjøset ? Mulig de gjetes når flokken flyttes fra ett innmarksbeite til ett annet, men hvor lenge går de på innmarksbeite ? Det er vel ingen sauebønder som har sauene på innmarka hele sommeren (lite lønnsomt liksom) ?

Jeg synes ærlig talt ikke at de som faktisk bruker borderen til det den er skapt for (gjeting) skal få noen kritisering om for lite aktivisering. Det å ha sauer og border collie og bruke bc'en for arbeid i dagliglivet er det jeg mener er det riktigste man kan gjøre.

Men det er sant det du sier, det er mange gjeterhunder som ikke gjeter om vinteren og deler av sommeren. Men de fleste har noen sauer hjemme på beiter - noe av grunnen vil da være at gjeterhunden faktisk må trenes for å bli bedre.

Jeg sier på ingen måte at du kritiserer altså! Måtte bare trekke det fra ditt innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det enighet om at dersom man ikke kjenner border collien som rase på godt og vondt, så kan man som førstegangs BC-eier latt havne i en fallgruve? Er det enighet om at det er et bredt spekter av BC, slik at du kan få hva som helst, til tross for at det finnes en rasestandard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene til BCen er vel populariteten, og hva det medfølger. Og siden hvem som helst kan få registrert et BC kull hos NKK, uten så mye som en halv gjeterhundprøve en gang, så blir det registrert mye rart. Det er billig å få tak i en renraset BC, og siden den blir "født lydig", så er det mange som går i fella og anskaffer seg en BC og trur at de får en hund som ikke trengs å jobbes med. Mange oppdrettere er lite selektive på valpekjøperne, og mye hund havner som rene sofabikkjer, og som absolutt ikke egner seg til det. Vil tru at ikke BCen er unik der, at man kan få fram mye rart i andre raser også ved feil aktivisering.

Det er vel egentlig ingen førstegangshund heller. I tillegg så er de mange i antall her i landet, og da blir jo antallet drittbikkjer større, selv om kanskje prosentandelen ikke er så mye mer/mindre enn andre raser med mindre antall hunder i landet.

BCen er vel en lite homogen rase egentlig. De finnes i "alle" varianter utseendemessig, så at de finnes i "alle" varianter mentalt er jo ingen overraskelse. Rasen er også selektert mye på en egenskap i mange generasjoner (gjeting), og da går fort andre egenskaper litt i "glemmeboka". Få BCer blir mentaltesta i Norge (det er jo ikke noe krav om det). Hvor mange som består aner jeg ikke, men da jeg testa Nirm, forstod jeg på testlederne at de i hvert fall hadde langt imellom hver BC som kom igjennom en FA.

Hvor alle disse AA hundene er, klarer jeg ikke å skjønne. Det jeg klarte å lese ut av Dogweb, var at de ekstremt få hundene som var røntget for AA var fri. Derimot veit jeg at det eksisterer mye bruksløsning på enkelte linjer i Norge. (SKK er selvfølgelig hakket bedre enn NKK på det området også mhp informasjon). På HDen ligger på 84% fritt. Mørketallet er derimot veldig stort. Det er vel nesten bare aktive konkurransefolk og oppdrettere som røngter?

BCen er nok en rase som ikke er "allemannseie". Men som kanskje også har gått litt "prestisje" (evt mote) i å eie? Dessuten kryr det av BCer på konkurranser nå (ikke alle like gode...), så det er vel muligheter for at det eksisterer en del "bom-kjøp" der, av folk som vil opp og fram fort i hundekonkurranser, og som ikke takler det de har kjøpt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt søk på dogweb forteller verken deg eller meg noenting om rasen som helthet. Det er svært få border collier som registreres, og enda færre som har registrert HD/AA-status. Og det sier seg selv at med så få registrerte hunder vil ikke tallene på dogweb gi riktig inntrykk uansett.

Sånn generelt ser jeg ikke at det er så mye galt med borderen i det hele tatt. Verken mentalt eller fysisk. På min arbeidsplass omplasseres 30 border collier i året, så jeg føler at jeg har et grunnlag til å uttale meg. I 90 % av tilfellene er det eierne som er problemet, ikke hunden!

Dette blir kanskje en liten avsporing fra debatten. Men altså, kan være jeg misforsto dette med at det er "færre som har registrert HD/AA statusen". Hvis man foretar den type sjekk av hunden sin, så er det vel ikke mulig å unnlate at det blir registrert? Er det ikke NKK som leser dette av og det dermed kommer direkte til DogWeb fra dem?

Eller er jeg helt blÅnd nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kanskje en liten avsporing fra debatten. Men altså, kan være jeg misforsto dette med at det er "færre som har registrert HD/AA statusen". Hvis man foretar den type sjekk av hunden sin, så er det vel ikke mulig å unnlate at det blir registrert? Er det ikke NKK som leser dette av og det dermed kommer direkte til DogWeb fra dem?

Eller er jeg helt blÅnd nå?

Hehe, det jeg mente var at ikke alle registrerte bordere har kjent HD/AA-status. Det er jo ikke alle registrerte hunder som i det hele tatt røntges. Det er heller ikke lenger sånn at HD/AA-bilder må sendes inn til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tror ikke det er "nådagens" BC som er problemet, men snarere alle de useriøse eierne, og sikkert oppdreterne rundt om. Slik lider alle raser i dag desverre og intil det blir en strengere kontroll på hvem som kan og ikke kan ha hund her i Norge må vi nok belage oss på at denne trenden fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...