Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er galt med nådagens BC?


Gabriella

Recommended Posts

Jeg må bare spøøre for og få Ordentlig svar, enn bare nådagens borde collie er ikke til og funke"""

jeg leser flere steder at nådagens BC ikke er noe...

mitt spørsmål er:

1. hva er galt med nådagens Borde collie? og hvorfor?

okey borde collien var kanskje litt mer "dominant"(de fleste er det nå og) i gammle bonde tider.. og brukes mer i det vanlige enn på gårder.. men uannsett samme som alt.. BC utvikler seg igjenom åra!

ikke noe KRANGEL her.... vill bare Høre deres mening :)

Gabriella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at BC'en ikke funker? Den er fremdeles en utrolig god arbeidende gjeterhund, med varierende grad av hardhet mot sauen. Nei, alle passer nok ikke til aktivt gjeterarbeid i fjell og hei, noen gjeter kun tamme sauer, men sånn har det alltid vært. BC'en er på toppen av resultatlistene i de aller fleste hundesporter, og avlsarbeidet blir stadig mer og mer gjennomtenkt og planlagt. Det eneste jeg har å nedsette på dagens bordere er at endel hunder er litt vel myke, og fungerer ikke i en ordentlig gjetersituasjon med sau som ikke er vant med hund, og at helsa kunne vært bedre. Men det er økt fokus på dette også, så det er nok noe som vil bli bedre gjennom målrettet avlsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som mener at den ikke funker...! hehe da har du misforstått litt :)

Jeg må bare spøøre for og få Ordentlig svar, enn bare nådagens borde collie er ikke til og funke"""

hvis du skjønner.. de jeg har diskutert med sånn inreal. hehe og på vanlige chat greier sier bare at nå dagens BC bare ikke funker.. men sier de hvorfor nei! var bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting galt med rasen. Det er kanskje flere ikke-gjetende individer/linjer enn før, og dette er jo for så vidt galt, men ville aldri generalisert det ved å si at det generellt er noe galt med nådagens BC. Det er ikke noen særlig forandring i hver enkelt linje så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett Folk jeg har møtt på når jeg er ute med min BC som ikke har hatt BC selv.. jeg tror faktisk de bare sier det de hører fra alle andre.. og jeg er vell ikke rett og slett en super i BC selv men jeg kan det jeg må vite om bc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett Folk jeg har møtt på når jeg er ute med min BC som ikke har hatt BC selv.. jeg tror faktisk de bare sier det de hører fra alle andre.. og jeg er vell ikke rett og slett en super i BC selv men jeg kan det jeg må vite om bc.

Hm, da kommer det en følelse jeg har i hodet. Og det er at de ikke kjenner rasen, og har satt seg mye inn i det. De har sett og hørt om mange border collier som blir omplassert (dette ser man i hytt og pine), og det ikke alltid det er fordi det er en "dårlig" hund, men fordi eieren som kjøpte den ikke hadde satt seg så mye inn i rasen, og ikke kunne gi den det den trengte. Og så har man mange av de som tror de blir født lydige, også en dag ser de en som ikke oppfører seg, og tror det er noe galt.

(fått høre av flere yngre jenter at de SKAL ha bc, fordi den er jo født lydig må vite). :rolleyes:

Veldig dårlig skrevet, men jeg prøvde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da kommer det en følelse jeg har i hodet. Og det er at de ikke kjenner rasen, og har satt seg mye inn i det. De har sett og hørt om mange border collier som blir omplassert (dette ser man i hytt og pine), og det ikke alltid det er fordi det er en "dårlig" hund, men fordi eieren som kjøpte den ikke hadde satt seg så mye inn i rasen, og ikke kunne gi den det den trengte. Og så har man mange av de som tror de blir født lydige, også en dag ser de en som ikke oppfører seg, og tror det er noe galt.

(fått høre av flere yngre jenter at de SKAL ha bc, fordi den er jo født lydig må vite). :rolleyes:

Veldig dårlig skrevet, men jeg prøvde :)

AKKURAT! Der har vi problemet: eierne! Og at det er aaaltfor mange som tror Bordern er født lydig!

Skremmende nok :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting galt med rasen. Det er kanskje flere ikke-gjetende individer/linjer enn før, og dette er jo for så vidt galt, men ville aldri generalisert det ved å si at det generellt er noe galt med nådagens BC. Det er ikke noen særlig forandring i hver enkelt linje så vidt jeg vet...

Eeeh.. beklager altså, men den der er for drøy. Det kan godt hende at gjeterinstinktene fortsatt er i god behold, det kan jeg ikke nok til å uttale meg om, men som rase er det mye med borderen som ikke er bra. Etter min mening en kjent bieffekt av et overdrevent fokus kun på gjeteregenskaper, og mindre fokus på andre ting. Helsen blir som helhet stadig dårligere (hd osv.), og det finnes veldig mange nervøse/sure/mentalt ustabile hunder. Hva det kommer av er, etter min mening, en helt annen diskusjon, men å si at det ikke er noe galt med rasen er å stikke hodet i sanden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh.. beklager altså, men den der er for drøy. Det kan godt hende at gjeterinstinktene fortsatt er i god behold, det kan jeg ikke nok til å uttale meg om, men som rase er det mye med borderen som ikke er bra. Etter min mening en kjent bieffekt av et overdrevent fokus kun på gjeteregenskaper, og mindre fokus på andre ting. Helsen blir som helhet stadig dårligere (hd osv.), og det finnes veldig mange nervøse/sure/mentalt ustabile hunder. Hva det kommer av er, etter min mening, en helt annen diskusjon, men å si at det ikke er noe galt med rasen er å stikke hodet i sanden..

Hvordan vet du at helsen generelt blir dårligere? Og kanskje det finnes mange dårlige hunder mentalt fordi de IKKE får jobbe med det de er så til de grader avlet for å gjøre? Hvorfor avle mindre på gjeterinstinker når det er en gjeterhund og en arbeidshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet også kanskje litt lite om helsa, for etter det jeg fikk høre når jeg kjøpte min, så var det at få Hd-røntget hundene.

Men vil ikke si at den har blitt dårligere, bare dårligere eiere :)

Nåja.. Spørs hva du mener. Rasen er blitt uhyre populær hos mennesker som aldri burde hatt Border Collie overhode! Eiere som kanskje ikke burde hatt hund i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. Spørs hva du mener. Rasen er blitt uhyre populær hos mennesker som aldri burde hatt Border Collie overhode! Eiere som kanskje ikke burde hatt hund i det hele tatt...

Det jeg mente. At det er eiere som ikke egner seg. Men forklarte det bare ikke på den måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente. At det er eiere som ikke egner seg. Men forklarte det bare ikke på den måten :)

Ok :)

De aktive eierne er selvsagt ikke blitt dårligere! Men dumt at rasen har blitt så populær i "ikke-hunde-miljøer" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, nå bannet jeg visst i kirken :)

Hvordan vet du at helsen generelt blir dårligere?

Et enkelt søk på dogweb kan fortelle om et stort antall hunder med HD og AA. Om de er blitt så mye sykere eller om det bare røntges flere vet jeg ikke, men uansett er sykdom en svakhet på rasen..

Og kanskje det finnes mange dårlige hunder mentalt fordi de IKKE får jobbe med det de er så til de grader avlet for å gjøre?

Det hadde stemt hvis alle dårlige mentale individer var ikke gjetende border collier, men sånn er det ikke. Tvert om synes jeg mange av de ikke gjetende borderne jeg har vært borti har vært stødigere i hodet (uten at jeg kan legge frem en grundig analyse av alle dyrene, men jeg har vært i hundemiljøet noen år og har truffet og trent sammen med relativt mange bordere - både de som gjeter og de som ikke har trent gjeting).

Hvorfor avle mindre på gjeterinstinker når det er en gjeterhund og en arbeidshund?

Vel, i de aller fleste tilfeller så må disse hundene fungere i en familie/på en gård i tillegg, og da kan det jo være praktisk hvis bikkja ikke napper etter alle mennesker den ser da.. (I tillegg synes jeg faktisk at hunder som har HD eller AA burde slippe å drive med så fysisk arbeid som det gjeting er). Når det er så mye gjeterhunder i Norge, og det ikke er noe galt med dem, bør det da ikke være noe vanskelig å finne et individ som både har helsen og mentaliteten i orden, i tillegg til gjeteregenskapene? Eller?

Men vil ikke si at den har blitt dårligere, bare dårligere eiere :)

Ingen tvil om at dårlige eiere ødelegger en del bordere, det samme finner man da i alle andre raser. Men å si at alle problemer med borderen kommer av dårlige eiere blir for naivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

De aktive eierne er selvsagt ikke blitt dårligere! Men dumt at rasen har blitt så populær i "ikke-hunde-miljøer" :)

Flott som familiehund, den er renraset, men likevell "billig". De er flotte å se på, og de er liksom født lydige. Og blir kjøpt av familier som KUN vil ha en hund, til kos. Da får man ikke den flotte borderen vi alle kjenner til :) (selvfølgelig KAN en bc ha det fint i en "vanlig" familie, og har sett to eksempler av det, der hunden stortrives).

Ingen tvil om at dårlige eiere ødelegger en del bordere, det samme finner man da i alle andre raser. Men å si at alle problemer med borderen kommer av dårlige eiere blir for naivt..

Syns ikke at det er så mange problemer med bc om man ser helheten jeg da. Hvilke problemer mener du da?

Jeg tror og mener at de border colliene man ser (ikke alle salvsagt), men "problemene" de har kommer av at de har en eier hvor rasen ikke egner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke at det er så mange problemer med bc om man ser helheten jeg da. Hvilke problemer mener du da?

Det har jeg jo svart på over; mye sykdom og mye dårlig mentalitet.

Jeg tror og mener at de border colliene man ser (ikke alle salvsagt), men "problemene" de har kommer av at de har en eier hvor rasen ikke egner seg.

Det er en ekstremt naiv innstilling.. Tro det eller ei, så er dårlig mentalitet og sykdommer arvelige - selv om miljø har mye å si er arv en ganske viktig faktor det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, nå bannet jeg visst i kirken :)

Et enkelt søk på dogweb kan fortelle om et stort antall hunder med HD og AA. Om de er blitt så mye sykere eller om det bare røntges flere vet jeg ikke, men uansett er sykdom en svakhet på rasen..

Syke hunder før ble tatt bak låven og skutt. Det finnes ikke noen gode statistikker, for alt vi vet er helsa 20 ganger BEDRE enn før (selv om det fremdeles er langt igjen).

Det hadde stemt hvis alle dårlige mentale individer var ikke gjetende border collier, men sånn er det ikke. Tvert om synes jeg mange av de ikke gjetende borderne jeg har vært borti har vært stødigere i hodet (uten at jeg kan legge frem en grundig analyse av alle dyrene, men jeg har vært i hundemiljøet noen år og har truffet og trent sammen med relativt mange bordere - både de som gjeter og de som ikke har trent gjeting).

Vel, i de aller fleste tilfeller så må disse hundene fungere i en familie/på en gård i tillegg, og da kan det jo være praktisk hvis bikkja ikke napper etter alle mennesker den ser da.. (I tillegg synes jeg faktisk at hunder som har HD eller AA burde slippe å drive med så fysisk arbeid som det gjeting er).

Vel, jeg har ikke samme inntrykk som deg. Det er endel dårlige linjer i norge, mye dårlig mentalitet (i likhet med endel andre raser), men veldig mange av de dårlige borderne jeg har møtt er helt klart understimulert (eller overstimulert, å trene ag fire dager i uka er IKKE en oppskrift som passer alle BC'er). Å nappe etter mennesker har lite med om hunden er avlet på gjeteregenskaper eller ikke.. jeg vet ikke hvilke gårder du har vært på, men til dags dato har jeg ikke møtt en ENESTE nappende BC (og jeg har jo møtt endel, siden jeg har hatt en drøss selv:p). Jeg har derimot møtt maaange bordere med tvangslidelser pga for lite eller for mye å gjøre..

Når det er så mye gjeterhunder i Norge, og det ikke er noe galt med dem, bør det da ikke være noe vanskelig å finne et individ som både har helsen og mentaliteten i orden, i tillegg til gjeteregenskapene? Eller?

Ingen tvil om at dårlige eiere ødelegger en del bordere, det samme finner man da i alle andre raser. Men å si at alle problemer med borderen kommer av dårlige eiere blir for naivt..

Jeg sier ikke at det ikke er noe galt med rasen i Norge. Jeg har selv vært i kontakt med styret i NSG, gjeteravdelingen, og etterlyst bedre avlsarbeid når det kommer til sykdommer som HD. Dessuten bør oppdretterne bli myye flinkere til å plukke ut ordentlige kjøpere, og ikke selge til folk som vil ha en pen familiehund. Men jeg kjenner endel arbeidende Border Collier som aldri hadde fungert som kun familiehund uten å gå ut av sitt gode skinn.. Hvorfor? Fordi de er ARBEIDSHUNDER. Det er det de er lagd for, og det de bør være- gjerne kombinert med et aktivt familieliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke hunder før ble tatt bak låven og skutt. Det finnes ikke noen gode statistikker, for alt vi vet er helsa 20 ganger BEDRE enn før (selv om det fremdeles er langt igjen).

Vel, jeg har ikke samme inntrykk som deg. Det er endel dårlige linjer i norge, mye dårlig mentalitet (i likhet med endel andre raser), men veldig mange av de dårlige borderne jeg har møtt er helt klart understimulert (eller overstimulert, å trene ag fire dager i uka er IKKE en oppskrift som passer alle BC'er). Å nappe etter mennesker har lite med om hunden er avlet på gjeteregenskaper eller ikke.. jeg vet ikke hvilke gårder du har vært på, men til dags dato har jeg ikke møtt en ENESTE nappende BC (og jeg har jo møtt endel, siden jeg har hatt en drøss selv:p). Jeg har derimot møtt maaange bordere med tvangslidelser pga for lite eller for mye å gjøre..

Jeg sier ikke at det ikke er noe galt med rasen i Norge. Jeg har selv vært i kontakt med styret i NSG, gjeteravdelingen, og etterlyst bedre avlsarbeid når det kommer til sykdommer som HD. Dessuten bør oppdretterne bli myye flinkere til å plukke ut ordentlige kjøpere, og ikke selge til folk som vil ha en pen familiehund. Men jeg kjenner endel arbeidende Border Collier som aldri hadde fungert som kun familiehund uten å gå ut av sitt gode skinn.. Hvorfor? Fordi de er ARBEIDSHUNDER. Det er det de er lagd for, og det de bør være- gjerne kombinert med et aktivt familieliv.

Sitter nok med samme tanker som deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, her var det mange bc-tråder plutselig...

Signerer Tuppetroll her jeg altså. Det er hav av dårlige BC'er rundt om, og hvis de er så sensible at eier klarer å ødelegge de totalt er de alikevel dårlige mener jeg..

Greit nok at bikkja lærer seg unoter fort hvis man feiler under innlæringen, men de lærer ikke å bli usikre, nervøse og snappete fordi man ikke er en elite-trener liksom.

Og som dere flere ganger påpeker, det er mye eiere som har bc som ikke skulle hatt det. Tror dere ikke mange av disse også avler på bikkjene sine....?

Jeg har en stor (og pen... :) ) gutt som jeg faktisk flere ganger har blitt spurt om jeg vil bruke på en eller annen tispe. Helt ukjente mennesker som har kommet bort til meg bl.a på hundelivsmessa. (og faktisk på et skirenn en gang, et par som hadde ei høyløpsk tispe og gjerne kunne parret der og da). At han har svak HD og ikke gjeterprøve spiller ingen rolle. De ser en stor fin hund.

Jeg synes faktisk at jeg oftere treffer på skye, nervøse, snappete bc'er enn de stødige.

Selvfølgelig, som mange påpeker, det er en arbeidshund og kan selvfølgelig pådra seg en del "plager" i forhold til at den ikke får arbeide nok, men uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, her var det mange bc-tråder plutselig...

La jeg også merke til :)

Men jeg vet ikke helt om man kan si at rasen er blitt så mye dårligere. Det har jo kommet så mange av dem! Og når det kommer mange, kommer det jo automatisk flere dårligere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke hunder før ble tatt bak låven og skutt. Det finnes ikke noen gode statistikker, for alt vi vet er helsa 20 ganger BEDRE enn før (selv om det fremdeles er langt igjen).

Altså er sykdom fortsatt et problem på rasen - men det kan ha vært verre eller bedre før.

Vel, jeg har ikke samme inntrykk som deg. Det er endel dårlige linjer i norge, mye dårlig mentalitet (i likhet med endel andre raser), men veldig mange av de dårlige borderne jeg har møtt er helt klart understimulert (eller overstimulert, å trene ag fire dager i uka er IKKE en oppskrift som passer alle BC'er). Å nappe etter mennesker har lite med om hunden er avlet på gjeteregenskaper eller ikke.. jeg vet ikke hvilke gårder du har vært på, men til dags dato har jeg ikke møtt en ENESTE nappende BC (og jeg har jo møtt endel, siden jeg har hatt en drøss selv:p). Jeg har derimot møtt maaange bordere med tvangslidelser pga for lite eller for mye å gjøre..

Å nappe etter mennesker var et eksempel, og er for meg et godt eksempel på dårlig mentalitet. Jeg kan nevne eksempler i fleng, men tenkte at man ville forstå hva jeg ville frem til.. :rolleyes: Jeg synes også det er fryktelig fascinerende at borderen er så frisk at tvangslidelser er en helt normal greie :)

Nå har jeg møtt ganske mange bordere gjennom mine år i hundemiljøet jeg også, selv om jeg ikke har eid en, og vært i nærkontakt med hunder som har vært aktivt trent i både bruks, agility, lydighet og gjeting. Jeg har møtt mange nappende bordere, jeg har møtt mange snerrende bordere, jeg har møtt mange bordere som må ha en leke stappa i kjeften for å ikke fly på andre på stevne, jeg har møtt hundeagressive bordere og menneskeagressive bordere, og selvfølgelig en hel del fullt fungerende og friske individer. At du da greier å avskrive alle disse problemene til over/understimulering gjør meg igjen tvilende til psyken til denne rasen - må være utrolig sarte vesener...

Jeg sier ikke at det ikke er noe galt med rasen i Norge. Jeg har selv vært i kontakt med styret i NSG, gjeteravdelingen, og etterlyst bedre avlsarbeid når det kommer til sykdommer som HD. Dessuten bør oppdretterne bli myye flinkere til å plukke ut ordentlige kjøpere, og ikke selge til folk som vil ha en pen familiehund.

Men da er vi jo egentlig litt enige da?

Men jeg kjenner endel arbeidende Border Collier som aldri hadde fungert som kun familiehund uten å gå ut av sitt gode skinn.. Hvorfor? Fordi de er ARBEIDSHUNDER. Det er det de er lagd for, og det de bør være- gjerne kombinert med et aktivt familieliv.

Det er helt greit, jeg anbefaler heller ikke border collie til familien hvermannsen liksom. Men - som du skriver selv, de skal greie å kombinere arbeidet med et aktivt familieliv. I min verden bør de da ha en mentalitet som ikke sprekker ved første utfordring.. Og etter din beskrivelse kan jeg jo ikke påstå at min tro på borderens psyke er styrket, akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Vi har en toller valp som nå snart er 6 måneder. Hatt han i 4 måneder nå. Han er vill etter våre 2 katter, vil jage de, noe vi ikke lar han få lov til. Vi bruker belønningsbaserte metoder og kjefter ikke eller bruker streng stemme når han bjeffer eller bykser mot kattene i bånd, men forholder oss rolige og avleder han/ber han komme/sitte ol. Vi belønner rolig atferd og kontakt med oss rundt kattene men det går ikke å ha han løs i samme etasje med de, da bare løper han bort til de og kattene løper vekk med en gang. Vi har et kattetre de sitter i med egen tilgang fra trappa (de har hele trappa og 2. Etage for seg selv).  Vil gjerne høre deres erfaringer om hvor lang tid det kan ta å få de til å leve sammen i fred.  Ps: ønsker ikke diskusjon på valg av belønningsbasert metode.
    • Dette med hundenavn ble litt interessant her jeg bor: Naboen ville kalle valpen sin for Bindi. Og da kom jeg til å tenke på andre i hundeklubben som har fått valp i løpet av det siste året; Indi, Chili, Isi, Tilli og Milli osv (nå skriver jeg navnene som du uttalet; de skrives gjerne med "Y" eller "ee" eller "ie") - Veldig populært med to i'er i navnet. Da jeg fikk min forrige hund var det langt mer variasjon; Bamse, Sky, Nova, Luna, Peik, Sol osv... Er dette bare hos oss? Eller er disse navnene med to i'er mer vanlig over hele landet?
    • Utrolig fin og kjekt å lese at du er så aktiv med han 
    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...