Gå til innhold
Hundesonen.no

En valp utenom det vanlige.

~Marlene~

Recommended Posts

Skrevet
Hva er et antibjeff lydhalsbånd? :| Sitron? Strøm? Det er vel strengt tatt ikke noe særlig å bruke på en liten valp/unghund?

Men ellers er det jo flott at det går så mye bedre, og at venninnen din har skjerpet seg og tatt ansvar for lille tuppa si! :|

det er sånn at viss hun bjeffer så kommer den en lyd ubehagelig lyd som bare hunden hører.

Skrevet
det er sånn at viss hun bjeffer så kommer den en lyd ubehagelig lyd som bare hunden hører.

Det er vel bedre og trene på dette problemet enn og bare sette på et "bjeffehalsbånd" som fjerner bjeffinga. Det er vel bedre og finne ut hvorfor hunden bjeffer, er den usikker, stressa? mm. Bjeffehalsbåndet fjerner kun symptomene men ikke årsaken, og hvis hunden er redd blir den sikkert ikke mindre redd av halsbåndet..

Skrevet

Tror dere ei som ukritisk henter seg en 5 uker gammel valp og ikke kan noe om hund (før trådstarter grep inn), vil klare å trene effektivt, riktig og konsekvent på bjeffing?

Edit: Ja, prøv selvfølgelig gjerne. Jeg bare tror ikke det går. Og da er det kanskje like greit å venne hunden raskt av med det i stedet for å neie og fy'e og nappe i flere år fordi hunden bjeffer?

..nei, har aldri eid noe sånt halsbånd selv. Men har sett det fungere utmerket uten at det var vondt for hunden eller at det tok lang tid.

Skrevet
Tror dere ei som ukritisk henter seg en 5 uker gammel valp og ikke kan noe om hund (før trådstarter grep inn), vil klare å trene effektivt, riktig og konsekvent på bjeffing?

Edit: Ja, prøv selvfølgelig gjerne. Jeg bare tror ikke det går. Og da er det kanskje like greit å venne hunden raskt av med det i stedet for å neie og fy'e og nappe i flere år fordi hunden bjeffer?

..nei, har aldri eid noe sånt halsbånd selv. Men har sett det fungere utmerket uten at det var vondt for hunden eller at det tok lang tid.

Du har nok rett, men hun trener jo i en hundeklubb, må vel gå an og få hjelp med problemet der?

• 2 weeks later...
Skrevet

Litt off topic...

Men er det slik, at når hunder som blir skilt fra mora si under 8 uker gamle, har lettere for å bli utrygge med mennedsker, andre hunder og å være alene?

Da jeg hentet Misty var hu 6 uker gammel.... Har lest/hørt om fler hunder som har hatt problemer pga at de har blit tatt fra mora for tidlig..

Skrevet

Henter man en valp så tidlig så skal man hvertfall være veldig klar hva som skjer i/med hjernen til valpen i den perioden, og være flink slik at den ikke får noen som helst ubehagelige opplevelser for tidlig, for da brenner det seg gjerne fast.

• 2 months later...
Skrevet
Litt off topic...

Men er det slik, at når hunder som blir skilt fra mora si under 8 uker gamle, har lettere for å bli utrygge med mennedsker, andre hunder og å være alene?

Da jeg hentet Misty var hu 6 uker gammel.... Har lest/hørt om fler hunder som har hatt problemer pga at de har blit tatt fra mora for tidlig..

Vi fikk en BC for bare et par dager siden, og den var da bare litt over 6 uker gammel.

Har også hørt at de kan ha/få større problem en de som er gamlere når de blir tatt fra mora. Vi valgte alikevel å ta i mot den, siden den hadde mistet mora da den var 6 dager gammel.

Så langt ser den ut til å være både tillitsfull og trygg, både mot voksne og barn og også sammen med kattene. Liker å bite gjør den jo selvfølgelig, men det er jo ikke akkurat unormalt.

Skrevet

Jeg trodde ikke dette skulle være mulig...

Anmeld vedkommende som ga fra seg valpen så tidlig og anmeld venninna di for dyreplageri viss hun ikke omplasserer

valpen.

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg fikk min blandingsvalp når den var kun 4 uker gammel, og grunnen jeg tok ho til meg så tidlig var at dem skulle avlive valpene. Hun er nu 8 år gammel og har aldri hatt problemer med den.

Skrevet
Jeg fikk min blandingsvalp når den var kun 4 uker gammel, og grunnen jeg tok ho til meg så tidlig var at dem skulle avlive valpene. Hun er nu 8 år gammel og har aldri hatt problemer med den.

4 UKER? :icon_confused: Det var utrolig tidlig!

Skrevet
Jeg trodde ikke dette skulle være mulig...

Anmeld vedkommende som ga fra seg valpen så tidlig og anmeld venninna di for dyreplageri viss hun ikke omplasserer

valpen.

Ehmmm... Ro deg ned ett par hakk da.

Jenta jobber med hunden sin, og å anmelde "oppdretter" er høyst sannsynlig waist of time.

Noen ganger er det lurt å lese alle innleggene, og tenke seg om to og tre og fire ganger før man poster svar.

Bare ett lite tips til fremtiden :icon_confused:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...