Gå til innhold
Hundesonen.no

Våken/narkose ved kupering?

Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus
Skrevet

Er hunden våken eller er den i narkose når dem kuperer halen dems??? For en stund siden så lagde jeg en tråd om kupering... Og der ble det nevnt at hunden var våken, når dem kuperte halen... Er det sant??? I såfall må ikke det var ille... Nesten dyreplageri!

Skrevet

Høres forferdelig ut om dette stemmer, husker min hund klemte halen i døren og det var vondt nok bare det, og han "skadet" seg ikke engang. Huff.

Guest Maritus
Skrevet
Høres forferdelig ut om dette stemmer, husker min hund klemte halen i døren og det var vondt nok bare det, og han "skadet" seg ikke engang. Huff.

Ja...

Guest Vicky
Skrevet

Jeg vet at veldig mange steder gjøres det med våken hund. Vet til og med at det har blitt gjort med klotang. Kupering har jeg ikke noe til overs for.

Guest Maritus
Skrevet
Jeg vet at veldig mange steder gjøres det med våken hund. Vet til og med at det har blitt gjort med klotang. Kupering har jeg ikke noe til overs for.

Uff, det er fælt... Også med klotang... Det kaller jeg dyreplageri...

Skrevet

Men det vanligste er å kupere på veldig små valper da. Det er et mye større inngrep på voksne hunder med brusk i halen enn på noen dager gamle valper. Tar jeg ikke feil er det ikke lov å kupere valper som er over 4 dager gamle uten narkose og medisinsk grunn.

For all del, jeg forsvarer ikke kupering, men det har seg sånn at om en voksen hund må kuperes for eks. av medisinske årsaker gjøres det under narkose.

Det er i alle fall ikke sånn at man "klipper av" halen på voksne hunder helt hensynsløst og uten bedøvelse.

Skrevet

Neida, før i tiden når det var vanlig (og lovelig) å kupere haler så ble dette gjort på noen dager gamle valper uten bedøvelse eller narkose på noen som helst måte.

Kun fjerne mor fra valpene, evt. en tråd rundt halen, og så kunne hvem som helst klippe av halen med en saks.

Ikke så hyggelig, men fullt lovlig og fullstendig normalt (da!).

Suze

Skrevet
Er hunden våken eller er den i narkose når dem kuperer halen dems??? For en stund siden så lagde jeg en tråd om kupering... Og der ble det nevnt at hunden var våken, når dem kuperte halen... Er det sant??? I såfall må ikke det var ille... Nesten dyreplageri!

Ikke "nesten", det er dyreplageri. Og også en av grunnene til at forbudble innført vil jeg tro.

Skrevet

Den verste skrekkhistorien jeg har hørt om er at mange "kjøkkenbenkoppdrettere" i statene ikke tar seg råd til å dra til vetrinær med valpene og tar kuperingen hjemme, alt man trenger da er en stk dør der man legger halen til valpen på terskelen å smeller hardt igjen døra.

Dette ble gjort fordi Boxervalpene med kuperte haler ble solgt for en høyere sum enn de med lange.

Skrevet

Eh.. I land hvor det er lov å kupere, så blir kuperingsraser kupert når valpene er små, som i bare et par dager gamle - ihvertfall når vi snakker om halekupering.. Med ørekupering er de vel nesten leveringsklare, men da blir de også lagt i narkose.. Det er jo en større prosedyre.

Jeg er gammel nok til å ha vært med på kupering jeg da, halekupering på cocker spaniel, og det er ikke i nærheten av å være så dramatisk og voldelig som det fremstilles her. Valpene var 3 dager gamle, tror jeg? Man fjernet moren, bandt hyssing ovenfor der man ville kupere for å stoppe blodtilstrømninger og bedøve halen, så tok man en vanlig skarp saks og klippet av før man hadde på blodstillende middel. Oppdretterene gjorde ofte dette selv ja.

Ikke misforstå, jeg er i mot kupering og det er slettes ikke meningen å fremstille det som en fin ting.. Men den skremselspropagandaen her virker litt mot sin hensikt vel? Å klemme av haler i dører og sånt? Jeg håper virkelig at det der bare er en myte Jane, for så voldelig er man vel nødvendigvis ikke selv om man har en kuperingsrase vel?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...