Gå til innhold
Hundesonen.no

Våken/narkose ved kupering?

Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus
Skrevet

Er hunden våken eller er den i narkose når dem kuperer halen dems??? For en stund siden så lagde jeg en tråd om kupering... Og der ble det nevnt at hunden var våken, når dem kuperte halen... Er det sant??? I såfall må ikke det var ille... Nesten dyreplageri!

Skrevet

Høres forferdelig ut om dette stemmer, husker min hund klemte halen i døren og det var vondt nok bare det, og han "skadet" seg ikke engang. Huff.

Guest Maritus
Skrevet
Høres forferdelig ut om dette stemmer, husker min hund klemte halen i døren og det var vondt nok bare det, og han "skadet" seg ikke engang. Huff.

Ja...

Guest Vicky
Skrevet

Jeg vet at veldig mange steder gjøres det med våken hund. Vet til og med at det har blitt gjort med klotang. Kupering har jeg ikke noe til overs for.

Guest Maritus
Skrevet
Jeg vet at veldig mange steder gjøres det med våken hund. Vet til og med at det har blitt gjort med klotang. Kupering har jeg ikke noe til overs for.

Uff, det er fælt... Også med klotang... Det kaller jeg dyreplageri...

Skrevet

Men det vanligste er å kupere på veldig små valper da. Det er et mye større inngrep på voksne hunder med brusk i halen enn på noen dager gamle valper. Tar jeg ikke feil er det ikke lov å kupere valper som er over 4 dager gamle uten narkose og medisinsk grunn.

For all del, jeg forsvarer ikke kupering, men det har seg sånn at om en voksen hund må kuperes for eks. av medisinske årsaker gjøres det under narkose.

Det er i alle fall ikke sånn at man "klipper av" halen på voksne hunder helt hensynsløst og uten bedøvelse.

Skrevet

Neida, før i tiden når det var vanlig (og lovelig) å kupere haler så ble dette gjort på noen dager gamle valper uten bedøvelse eller narkose på noen som helst måte.

Kun fjerne mor fra valpene, evt. en tråd rundt halen, og så kunne hvem som helst klippe av halen med en saks.

Ikke så hyggelig, men fullt lovlig og fullstendig normalt (da!).

Suze

Skrevet
Er hunden våken eller er den i narkose når dem kuperer halen dems??? For en stund siden så lagde jeg en tråd om kupering... Og der ble det nevnt at hunden var våken, når dem kuperte halen... Er det sant??? I såfall må ikke det var ille... Nesten dyreplageri!

Ikke "nesten", det er dyreplageri. Og også en av grunnene til at forbudble innført vil jeg tro.

Skrevet

Den verste skrekkhistorien jeg har hørt om er at mange "kjøkkenbenkoppdrettere" i statene ikke tar seg råd til å dra til vetrinær med valpene og tar kuperingen hjemme, alt man trenger da er en stk dør der man legger halen til valpen på terskelen å smeller hardt igjen døra.

Dette ble gjort fordi Boxervalpene med kuperte haler ble solgt for en høyere sum enn de med lange.

Skrevet

Eh.. I land hvor det er lov å kupere, så blir kuperingsraser kupert når valpene er små, som i bare et par dager gamle - ihvertfall når vi snakker om halekupering.. Med ørekupering er de vel nesten leveringsklare, men da blir de også lagt i narkose.. Det er jo en større prosedyre.

Jeg er gammel nok til å ha vært med på kupering jeg da, halekupering på cocker spaniel, og det er ikke i nærheten av å være så dramatisk og voldelig som det fremstilles her. Valpene var 3 dager gamle, tror jeg? Man fjernet moren, bandt hyssing ovenfor der man ville kupere for å stoppe blodtilstrømninger og bedøve halen, så tok man en vanlig skarp saks og klippet av før man hadde på blodstillende middel. Oppdretterene gjorde ofte dette selv ja.

Ikke misforstå, jeg er i mot kupering og det er slettes ikke meningen å fremstille det som en fin ting.. Men den skremselspropagandaen her virker litt mot sin hensikt vel? Å klemme av haler i dører og sånt? Jeg håper virkelig at det der bare er en myte Jane, for så voldelig er man vel nødvendigvis ikke selv om man har en kuperingsrase vel?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...