Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan se om hunden har HD?


Recommended Posts

Jeg kjenner to Berner Sennenhunder som har HD, og man ser det veldig godt på de. De "halter" nesten litt med begge bakbeina. Hopper litt med de, på en måte. Tror HD sto for Hofteleddsdysplasi, eller noe. Hvis en hund har HD så passer ikke hofteskålen og lårhodet sammen og da blir det en slitasje i hofteleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD er hofteleddsdysplasi som Ulrikke92 skriver. At leddet ikke passer sammen (enkelt og greit forklart).

Det beste man kan gjøre er å røntge hunden for å se om hofteleddet passer sammen, hunden kan ha HD uten at den har kliniske symptomer enda. Om dette gjøres kan man forebygge (i mange tilfeller) at hunden i det heletatt får symptomer, eller at det går så langt som at den faktisk blir så halt som det blir beskrevet i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Ofte kan du se om den har HD, men vis det er i lav grad/middels så er det ikke sikkert du merker det... De kan f.eks ha vanskligheter med og løpe og gå hvis det er sterk grad... Men jeg synes det er lurt og hd-rønke hunden siin... Min mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte hunder med sterk grad kan man heller ikke se det på. Ikke før oppe i senere alder, eller kanskje aldri, men dette er sjeldent da. Det aller bester er å rønke hunden sin for å kunne forebygge evnt skader dersom den skulle ha HD f.eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på dette selv nå. Av tre røntgede søsken til min hund, så har to blitt røntget til D og én fri. DET er en statistikk vi ikke liker! Tenker å røntge sammen med vaksinering nå i april/mai. Men har heldigvis ikke merket noe foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på dette selv nå. Av tre røntgede søsken til min hund, så har to blitt røntget til D og én fri. DET er en statistikk vi ikke liker! Tenker å røntge sammen med vaksinering nå i april/mai. Men har heldigvis ikke merket noe foreløpig.

Dette fikk meg litt til å lure

Hvilke hunder er størst utsatt for å få Hd da?.. Tisper/hanner? Raser/blandinger?Gjeterhunder/fuglehunder/selskapshunder osv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kan få HD. Noen raser er mer utsatt enn andre (du kan sjekke HD-statistikkene hos raseklubben). Tyngre/større raser er mer utsatt for komplikasjoner enn små og lette hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk meg litt til å lure

Hvilke hunder er størst utsatt for å få Hd da?.. Tisper/hanner? Raser/blandinger?Gjeterhunder/fuglehunder/selskapshunder osv??

Alle hunder kan få HD, men selvfølgelig hunder der slekta har/har gitt HD har jo i utgangspunktet en større risiko, men også skader/aktivitet som unge mens brusken fortsatt er myk kan også sette sine spor.

Men uansett om du mener at den ikke har hatt aktiviteten som ung og at familien er fin; ikke tvil -dra til veterinær å sjekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig fòr i vokseperioden, ikke for mye og feil trening frem til hunden er utvokst og røntget (sykling, trekking o.l. er fyfy).

EDIT: Hunder kan ikke trene på seg HD, det må ligge latent, men det er vanskelig (les: umulig) å vite om hunden har det latent eller ikke. Har hunden det latent kan man forverre graden med feil fòring og feil trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk meg litt til å lure

Hvilke hunder er størst utsatt for å få Hd da?.. Tisper/hanner? Raser/blandinger?Gjeterhunder/fuglehunder/selskapshunder osv??

Tjenestehundraser, rottweiler, dobbermann, schæfer o.s.v er vanlige hunder som har HD og AA, men Vet at raseklubbene har veldig strenge krav for avlshunder o.l så statestikken er mye lavere i dag enn den var før. Heldigvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...