Jump to content
Hundesonen.no

Hvordan se om hunden har HD?

Recommended Posts

Jeg kjenner to Berner Sennenhunder som har HD, og man ser det veldig godt på de. De "halter" nesten litt med begge bakbeina. Hopper litt med de, på en måte. Tror HD sto for Hofteleddsdysplasi, eller noe. Hvis en hund har HD så passer ikke hofteskålen og lårhodet sammen og da blir det en slitasje i hofteleddet.

HD er hofteleddsdysplasi som Ulrikke92 skriver. At leddet ikke passer sammen (enkelt og greit forklart).

Det beste man kan gjøre er å røntge hunden for å se om hofteleddet passer sammen, hunden kan ha HD uten at den har kliniske symptomer enda. Om dette gjøres kan man forebygge (i mange tilfeller) at hunden i det heletatt får symptomer, eller at det går så langt som at den faktisk blir så halt som det blir beskrevet i forrige innlegg.

Guest Maritus

Ofte kan du se om den har HD, men vis det er i lav grad/middels så er det ikke sikkert du merker det... De kan f.eks ha vanskligheter med og løpe og gå hvis det er sterk grad... Men jeg synes det er lurt og hd-rønke hunden siin... Min mening da :)

Enkelte hunder med sterk grad kan man heller ikke se det på. Ikke før oppe i senere alder, eller kanskje aldri, men dette er sjeldent da. Det aller bester er å rønke hunden sin for å kunne forebygge evnt skader dersom den skulle ha HD f.eks :)

Har tenkt litt på dette selv nå. Av tre røntgede søsken til min hund, så har to blitt røntget til D og én fri. DET er en statistikk vi ikke liker! Tenker å røntge sammen med vaksinering nå i april/mai. Men har heldigvis ikke merket noe foreløpig.

Har tenkt litt på dette selv nå. Av tre røntgede søsken til min hund, så har to blitt røntget til D og én fri. DET er en statistikk vi ikke liker! Tenker å røntge sammen med vaksinering nå i april/mai. Men har heldigvis ikke merket noe foreløpig.

Dette fikk meg litt til å lure

Hvilke hunder er størst utsatt for å få Hd da?.. Tisper/hanner? Raser/blandinger?Gjeterhunder/fuglehunder/selskapshunder osv??

Alle hunder kan få HD. Noen raser er mer utsatt enn andre (du kan sjekke HD-statistikkene hos raseklubben). Tyngre/større raser er mer utsatt for komplikasjoner enn små og lette hunder.

Hvilke hunder er størst utsatt for å få Hd da?.. Tisper/hanner? Raser/blandinger?Gjeterhunder/fuglehunder/selskapshunder osv??

Alle hunder kan få HD, men selvfølgelig hunder der slekta har/har gitt HD har jo i utgangspunktet en større risiko, men også skader/aktivitet som unge mens brusken fortsatt er myk kan også sette sine spor.

Men uansett om du mener at den ikke har hatt aktiviteten som ung og at familien er fin; ikke tvil -dra til veterinær å sjekk!

Riktig fòr i vokseperioden, ikke for mye og feil trening frem til hunden er utvokst og røntget (sykling, trekking o.l. er fyfy).

EDIT: Hunder kan ikke trene på seg HD, det må ligge latent, men det er vanskelig (les: umulig) å vite om hunden har det latent eller ikke. Har hunden det latent kan man forverre graden med feil fòring og feil trening.

Tjenestehundraser, rottweiler, dobbermann, schæfer o.s.v er vanlige hunder som har HD og AA, men Vet at raseklubbene har veldig strenge krav for avlshunder o.l så statestikken er mye lavere i dag enn den var før. Heldigvis...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Min samboer og jeg overtok for noen uker (3 uker) ei nydelig samojed tispe på 3 år, fra hans foreldre. Hun bodde før i Trøndelag, mens vi bor på Sørlandet, så det har vært en klimaendring for henne. Vi har passet henne en del før, så vi er ikke ukjente for Mira.  Siden vi er friluftsmennesker så har vi gledet oss masse til å få hund, og vi dedikerer mye tid til tur, ski og trening - noe hun selvfølgelig elsker! Vi har også brukt en del tid på å trene grunnleggende lydighet, da hun er sta og helst vil gjøre det hun selv ønsker, som en ekte samojed (; her har vi likevel sett stor fremgang på tur. I tillegg er hun veldig sjelden alene, vi er stort sett alltid med henne, tross at hun er vandt til å være en del hjemme alene. Jeg vil derfor tro at endringen i adferd ikke skyldes at hun er understimulert. Det er også viktig å nevne at den endrede adferden hovedsaklig gjelder når vi er hjemme og ikke ute på tur. Mira er generelt sett en veldig rolig og avbalansert hund, som tross rasen sjelden bjeffer eller synger. Hjemme har hun alltid pleid å være veldig rolig, og hun er en svært høflig hund som er veldig «enkel» å ha med å gjøre.  Så til problemet - hun har begynt å bjeffe og ule mye mer enn hva som er vanlig for henne, selv på natten. Hun virker rastløs og piper også mer enn vanlig. Hun sliter med å komme til ro, og mest bekymringsverdig av alt så spiser hun nesten ikke. Vi har ikke skiftet fôr, så her er alt likt (ønsker heller ikke å skifte da hun har en sensitiv mage). Hun har løpetid, så noe av problemene kan nok skyldes dette. Da jeg snakket med svigers nevnte de at det var vanlig at hun blir rastløs og oppmerksomhetssøkende eller pipete, men ikke at hun slutter å spise og begynner å bjeffe/ule. Legg merke til at vi har hatt henne i 3 uker, og at adferden begynte å endre seg for 1 uke siden, så trolig er ikke problemet at hun har flyttet? Vi ønsker likevel å gjøre denne overgangen så enkel og bra som mulig for henne, og viktigst av alt; at hun skal spise som vanlig. Har noen her tips til hva dette kan skyldes, eller hva vi bør gjøre? Evt om vi bør oppsøke veterinær? 
    • Altså, den totale motsetningen av en sånn hvit 😆 Er det en groenendael? Ekstremt søt, om jeg får si det! 
    • Har ikke kjøkkenvekt så hadde håpet på at noen kanskje hadde samme för og kunne måle opp for meg
    • Veie opp med et dl mål på en bakevekt? Hvis du ikke har fått med fôrkopp med mål fra forhandler. Det kan du spørre om å få, de har det ofte til utdeling.
    • Min valp skal ha 49 g av royal cannin puppy mini 2-10 måneder. Hvor mye er dette i dl?
  • Nylig opprettede emner

• Create New...