Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplasering av katt.

hjelme83

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Hjemme hos min far har han 3 katter, 2 av de er helt normale med den 3 katten har ikke helt lært å shite og åpisse ute, den kan gjerne være ut i flere timer for så å komme inn og løpe rett inn i sofaen og shite der. Dette er ikke helt bra. Jeg meg selv er sønnen og er veldig alergisk mot katter. og kan ikke komme hjem på besøk hos familie lenger paga disse dyrene.

Hvile alternativer har vi for omplasering av disse kattene ? Vi kan ikke ha de lenger og alternativene er små. Vi har vurdert avliving selv om dette er veldig synd for de utrolig kjekke kattene vi har.

Kan jeg få noen tips her ?

Skrevet
Hei.

Hjemme hos min far har han 3 katter, 2 av de er helt normale med den 3 katten har ikke helt lært å shite og åpisse ute, den kan gjerne være ut i flere timer for så å komme inn og løpe rett inn i sofaen og shite der. Dette er ikke helt bra. Jeg meg selv er sønnen og er veldig alergisk mot katter. og kan ikke komme hjem på besøk hos familie lenger paga disse dyrene.

Hvile alternativer har vi for omplasering av disse kattene ? Vi kan ikke ha de lenger og alternativene er små. Vi har vurdert avliving selv om dette er veldig synd for de utrolig kjekke kattene vi har.

Kan jeg få noen tips her ?

HEi :wub:

Synd å høre om situasjonen din!

Men jeg vil anbefale,og ta en tur til vetrinær,evt ringe litt forskjellige omplasserings-senter,og fortell situasjonen! Skal alle 3kattene omplasseres? Eller bare den som "gjør fra seg" overalt??

For vi hadde en katt med samme problem,akkurat som du skriver,og valget var enten å avlive han,eller gi han til et nytt hjem! Vi avlivet vår,med tanke på at da vet vi hvor han er!

Ved å omplassere en katt med det "problemet",kan du selv få igjen for det,om du ikke nevner det for evt ny eier :D Men lykke til,og håper kattene får et godt og varig hjem :D Det er et liv det åsså :D

• 1 month later...
Skrevet

Ta kontakt med Dyrebeskyttelsen der du bor og hør om de kan hjelpe med å pmolassere ev ta dem inn på sitt kattehjem vist dem har det.

Sett også inn en anonse i lokalavisen.

Men av ren nyskjerrighet, bor du i lag med din far? Vil din far oplassere kattene sine? Er jo selvfølgelige meget trist at du og din sønn har allergi, og ikke kan reise på besøk, men din far tilbringer vel mestparten av tiden allene hjemme uten at dere er der?? Og visst katten går på do i sofaen etter å ha vært ute i flere timer er det jo bare å sette inn en do til pus og vise han hvor denne står. To av mine katter går også inn for å gå på do, og jeg har satt fram en do til dem og jeg tar ut møkka etter hvert som den har brukt den og vasker og bytter sand/talettstrø ofte, og da lukter det helleer ikke.

Er ikke meningen å virke krass, men syntes bare det hadde vært så trist for din far om han kvittet seg med kattene bare for detdu ville, og dere kan vel treffes hejmme hos deg,på cafe, ute i hagen til din far på godvæørsdager, han kan feks. støvsuge og vaske gulv før dere kommer på besøk. Er mange måter å løse dette på.

Skrevet

Selvfølgelig kan det være noe galt med den aktuelle katten, som gjør at den kommer inn og gjør fra seg, MEN katter som mistrives av en eller annen grunn, viser ikke så helt sjeldent det, akkurat ved å gjøre fra seg inne, på "feil" plass. Jeg vet av flere tilfeller med "urenslige" katter, som har blitt omplassert (OBS, hvor de får være"enekatt"), og som i sitt nye hjem har vært helt renslige.

Skrevet

Noen katter er veldig kresne på tissekasser... Den ene katten vår, den går ikke på do hvis en annewn har vært i kassen før den.

Sett tissekasser 2-3-4 steder rundt i huset, sjekk om den er frisk hos veterinær...

Som tidligere nevnt her.. Katter er like mye liv som mennesker og hunderm de har livets rett de også...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har ikke vært borti det selv personlig, men har hørt om andre som har det; og som da har betalt 'ekstra'. Dette har vært blandingsrase i tillegg.   Men som Simira skriver, avtalebrudd ja.
    • Det er avtalebrudd. Jeg har aldri hørt om eller vært borti det, men hvis de har annonsert en "vare" til en pris så er de forpliktet til den prisen hvis de har inngått en avtale med kjøper uten at noe annet er nevnt.  Hvis de FØR avtale om kjøp sier at annonsen bare er veiledende og valpen koster så mye mer så er det noe annet.  Jeg ville uansett tenkt meg grundig om før jeg evt. kjøpte av en slik oppdretter.
    • Jeg har opplevd det selv, nær familie har opplevd det, og mange jeg kjenner.    De er interessert i et kull, setter seg på valpeliste, blir godkjent som valpekjøpere, møter oppdretter. Oppdretter kyder av kjøper,og forteller at det er akkurat slike kjøpere hen er ute etter, og er veldig nøye med hvem hen selger til. Så skal valpen hentes, penger overleveres- og da har prisen vært en annen en det som sto i annonsen.  Oppdretters unnskyldninger er: Det er veldig gode valper Alle andre tar de prisene Raseannonsen er bare veiledende De har så mange på liste at de velger de som betaler mest   Og hvis en setter spørsmåltegn med det så: Ja hvis du ikke gidder å betale så mye så har jeg mange andre i kø Disse linjene selges ikke til hvilken som helst pris har du  et problem med det så er du ikke rett kjøper..   Har dere vært borti dette? 
    • Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
    • Hei!  Sikkert dumt spørsmål, men jeg er likevel usikker. Det står at man skal bruke godbiter og belønne alt i starten, det er jeg helt med på, men hva slags godbiter belønner man med? Tenker på helseaspektet, dette kommer jo i tillegg til for. Hva slags godbiter bruker man til valp, og har man alle lommer fulle til en hver tid, belønner man hele tiden i lang periode? Når faser man ut? Hva slags godbit bruker man? 😊
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...