Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fjerner man lus?

Recommended Posts

Skrevet

Nå har Millie fått lus, hun da. Hun har aldri hatt lus før, så jeg bare lurte på hvordan man fjernet dette?

Et lite enkelt spørsmål til dere som har litt peiling. :ahappy:

Guest Jonna
Skrevet

Ring vetrinær så får du resept eller dra inn for å få en væske du drypper på hunden (eks Frontline). Har du katt også så gi klar beskjed om det! Enkelte av sortene tåler ikke katter og kan dø av det (evt så må du også ha kur til katten)

Gi også beskjed til andre du trener/går tur med at dem må ta kur ellers blir dere aldri kvitt det.

Skrevet

Hoi oi. Nå er mamma på vei ned til vet. allerede. :shocked: Ting ble plutselig veldig hektisk, måtte rekke ned før det stengte og greier. Men, da ordner det seg. Takk for svar! :ahappy:

Skrevet

Ja, Marianne fortalte meg at Archie hadde fått lus, så vi sjekket Millie og jammen var det ikke et par små, ekle knerter der og. :ahappy:

Skrevet
Og hold hunden din unna andre hunder i 2 ukers tid, ellers kan det spre seg! Lus er no dritt! :D

Off, ja! Tør nesten ikke å ta på Millie, jo. :ahappy:

Så typisk! Dyrlegen var stengt, så vi badet henne istedenfor. Vi tar oss heller en tur ned på lørdag.

Mamma fikk forresten fjernet en lus da. Og det er den eneste lusen vi har sett. :)

Skrevet

Hehe! Det smitter ikke over på mennesker så det er ikke no problem å ta på henne vettu. :ahappy: Selvom det er litt ekkelt. Får håpe dere får tatt kuren snart da. :)

Skrevet

Nå fikk vi endelig dratt til dyrlegen. Hun fant ingen lus på Millie akkurat der og da, men hun fant et par egg. Hun fikk noen dråper i nakken og bak på ryggen. Vi fikk med noen dråper som skulle smøres på etter 3 uker igjen. Så da håper jeg at det ordner seg. :)

Hun nevnte noe om Flått også; at det var noe som hjalp mot Flått, men fikk ikke med meg om det var de dråpene Millie fikk, eller om det gikk ann å få med sånne dråper også. :)

Skrevet
Nå fikk vi endelig dratt til dyrlegen. Hun fant ingen lus på Millie akkurat der og da, men hun fant et par egg. Hun fikk noen dråper i nakken og bak på ryggen. Vi fikk med noen dråper som skulle smøres på etter 3 uker igjen. Så da håper jeg at det ordner seg. :)

Hun nevnte noe om Flått også; at det var noe som hjalp mot Flått, men fikk ikke med meg om det var de dråpene Millie fikk, eller om det gikk ann å få med sånne dråper også. :)

Da er det sikkert expot (vet ikke hvordan men skriver det....) Vi bruker det her på "landet" der det er mye skog og kratt. Veldig bra!

Skrevet
Hey hey, vi gav dere ikke lus da! :) Men det blå teppet deres er våres hovedmistenkt, fant noe blått i pelsen hans (det på gulvet i Lillehytta vettu).

Du sa jo at det kom pga klippekurset? Hvorfor skulle det plutselig være lus på teppet til Millie? Hun har jo alltid ligget der, og aldri hatt lus før. Vet sa at Millie hadde blitt smittet av en annen hund, og Millie har bare vært med Archie, så jeg tviler på at det kommer av teppet. :D

Skrevet
Du sa jo at det kom pga klippekurset? Hvorfor skulle det plutselig være lus på teppet til Millie? Hun har jo alltid ligget der, og aldri hatt lus før. Vet sa at Millie hadde blitt smittet av en annen hund, og Millie har bare vært med Archie, så jeg tviler på at det kommer av teppet. :)

Hunder faktisk ikke være i nærkontakt med en annen hund for å få lus. jeg har selv fått det på en hundeaggresiv hund. Den hunden var aldri i kontakt med andre hunder og alikavel fikk den lus ved en andledning.

Skrevet
Hunder faktisk ikke være i nærkontakt med en annen hund for å få lus. jeg har selv fått det på en hundeaggresiv hund. Den hunden var aldri i kontakt med andre hunder og alikavel fikk den lus ved en andledning.

Men det er vel kanskje mest sannsynelig da. Når Marianne faktisk merka det på Archie, uten å vite noe, så var det vel en del lus på han. Vi fikk jo vite av Marianne at Archie hadde lus, så vi sjekka Millie, og der fant vi èn den ene dagen, og en annen den andre dagen, og Millie har ikke en gang begynt å klø, så hun har nok akkurat fått det. Og vet spurte om Millie hadde vært sammen med noen andre hunder. Så sa jeg at hun hadde vært sammen med en annen hund som har lus, og da sa hun at Millie aller mest sannsynelig hadde fått det av den hunden.

Men men. Det er jo ikke så viktig. Det viktigste er at Millie er på bedringens vei. :)

Guest Just me!!
Skrevet
Du sa jo at det kom pga klippekurset? Hvorfor skulle det plutselig være lus på teppet til Millie? Hun har jo alltid ligget der, og aldri hatt lus før. Vet sa at Millie hadde blitt smittet av en annen hund, og Millie har bare vært med Archie, så jeg tviler på at det kommer av teppet. :)

Eh, om du ikke forstod det så var det en spøk. Nå er innlegget slettet, håper du er fornøyd.

Ja, Archie det kan være smittet Millie. Beklager, vi visste ikke han hadde lus!

EDIT: Vet sa at lus kan være der lenge før man oppdager dem, så egentlig kan Archie likesågodt ha fått dem av Millie. Men saken er over, er det ikke bedre at vi heller bearbeider lusen i stedetfor?!

Skrevet
Eh, om du ikke forstod det så var det en spøk. Nå er innlegget slettet, håper du er fornøyd.

Ja, Archie det kan være smittet Millie. Beklager, vi visste ikke han hadde lus!

EDIT: Vet sa at lus kan være der lenge før man oppdager dem, så egentlig kan Archie likesågodt ha fått dem av Millie. Men saken er over, er det ikke bedre at vi heller bearbeider lusen i stedetfor?!

Det er sånt som skjer. Man oppdager det ikke med en gang. Ekkelt er det, men man må nesten regne med at det kan forekomme når en har hund. :) Er ikke mye som skal til for å bli kvitt det.

Godt dere oppdaget det såpass tidlig på Millie da, Ulrikke. :D

Skrevet

Hei.

Håper det går bra med Millie. Håper den kuren hjelper og ikke gir henne noen bivirkninger. Ønsk Millie god bedring fra meg :) .

Guest Just me!!
Skrevet

Uff, Archie er plaget av all lusen. Vi begynte på kuren igår så forventer ikke at den skal virke med en gang, men likevel. Ekle, små hatefulle dyr <_<

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...