Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor annonseres 3 valper fra samme kull til omplassering med 2-4 dagers mellomrom?


Inustaff

Recommended Posts

Guest lijenta

Jeg har i grunnen kjøpt på finn og det var jeg som satte inn anonnsen. Det kom da flere som ville omplassere mere eller mindre bra individ og en som jeg kjøpte av. Dette er snart et år siden og kan ikke se han som mere useriøs enn de andre oppdretterne som jeg har kjøpt av via raseklubbens valpeliste. Så klart når det ikke er noen som står å sensurerer så blir det jo veldig tydelig med både omplasseringer og valpe salg når nesten alt for hele landet ligger ute på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du grei å definere "seriøs" for meg?

Seriøse oppdrettere i mine øyne er de som har valpelister på tispene sine før de avler på dem, da slipper de å sitte igjen med et kull de kanskje ikke får solgt og må ty til nødløsningen som det Finn.no er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse oppdrettere i mine øyne er de som har valpelister på tispene sine før de avler på dem, da slipper de å sitte igjen med et kull de kanskje ikke får solgt og må ty til nødløsningen som det Finn.no er.

Det kan vel ikke være at seriøse oppdrettere prøver å nå ut til flest mulig folk, slik at de har en bred kjøperbase å velge i? Jeg surfer på finn.no, og hvis det er DER jeg finner hunden jeg vil ha, så kjøper jeg den - selvsagt ikke kun på bakgrunn av annonsen, men om jeg oppdager et kull via finn eller via oppdretters hjemmeside, spiller ingen rolle. Jeg ser ikke på det som useriøst å annonsere på finn.no, men jeg ser at det ER mye av det, også. Det betyr ikke at alle som annonserer der er like duste (akkurat som at det å stå på en valpeliste ikke nødvendigvis betyr at alt er fryd og gammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt valp via finn.no, og det var ikke noe impulskjøp... Vi dro til oppdretter og hadde en god og lang samtale, og fikk treffe hele familien der..

Det finnes ikke useriøst, og det er sterkt å antyde at finn.no er en nødløsning. Selvfølgelig finnes det useriøse aktører der ute, men det vil det alltid gjøre. Hvis en oppdretter gidder å ta bryet med å tråle gjennom masse impulskjøpere for å finne den ene, rette kjøperen, så ser jeg ikke noe galt i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh..... fordi??

Jeg annonserer mine valper på nettet jeg - både på Finn.no - og på hjemmesiden med hauger og lass av søte valpebilder................

Er jeg useriøst da?

Det betyr jo ikke at hver tulling som skriver "å de var søte hva koster de" - får kjøpe valp eller?

Og hvis det er så useriøst å kjøpe/annonsere gjennom finn.no så må det vel være enda mer useriøst å få seg hund gjennom et forum på nettet ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse oppdrettere i mine øyne er de som har valpelister på tispene sine før de avler på dem, da slipper de å sitte igjen med et kull de kanskje ikke får solgt og må ty til nødløsningen som det Finn.no er.

He, he! Du får si fra når du finner en oppdretter som har bestillinger på samtlige eventualiteter i et kull (f eks 4 hvite boxerhanner med testikkelmangel, 90% av valpene med bittfeil fra en kanonkombinasjon, 13 levendefødte dobermanhanner) - eller når du finner en oppdretter som aldri har bortbestilte valper til folk som plutselig blir skilt, allergiske, dør, må selge huset, har mista jobben, fått en sur husvert, må jobbe mye overtid helt uventet eller av en eller annen grunn finner ut at valpen de hadde bestilt (en tispe i et kull med bare hannhunder, kanskje?) ikke er å finne i dette kullet likevel.

Jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...og jaggu selges ikke BB på billigsalg grunnet flytting også faktisk.......

Jaggu godt alle oppdretterne av disse hundene er så seriøse og nøye på hvem de selger valp til sånn i utgangspunktet...........

Nå aner ikke jeg om denne selges fra oppdretter - men uansett, hvor seriøst er det å annonsere en BB valp til salgs for ingenting grunnet flytting?

Og hvilken oppdretter ved sine fulle fem selger en valp til folk som ikke har tenkt mer på dette med hundehold enn akkurat dette????

Seriøse oppdretterne sine det tenker jeg...... hurraaaaa

Og hvis det er så useriøst å kjøpe/annonsere gjennom finn.no så må det vel være enda mer useriøst å få seg hund gjennom et forum på nettet ? :)

Ja... pføyyyy - sånt går da bare ikke an - kan'ke finne seriøse gode hunde-eiere på den måten..... nei fysj og fy altså.............

Seriøse oppdrettere i mine øyne er de som har valpelister på tispene sine før de avler på dem, da slipper de å sitte igjen med et kull de kanskje ikke får solgt og må ty til nødløsningen som det Finn.no er.

Amen til Lotta's kommentar til denne først og fremst - og så...................

I min bok så er ikke den seriøse oppdretteren så vanvittig opptatt av å ha ventelister på valper. Den seriøse oppdretteren har ett mål med sitt oppdrett og gjør kombinasjoner h*n tror vil gavne rasen, eventuelt gavne vedkommedes linjer osv.

Oppdrettere som avler når de har fulltegna valpelister avler mer for å selge valper å tjene penger enn å avle fordi man ønsker å oppnå noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bok så er ikke den seriøse oppdretteren så vanvittig opptatt av å ha ventelister på valper. Den seriøse oppdretteren har ett mål med sitt oppdrett og gjør kombinasjoner h*n tror vil gavne rasen, eventuelt gavne vedkommedes linjer osv.

Oppdrettere som avler når de har fulltegna valpelister avler mer for å selge valper å tjene penger enn å avle fordi man ønsker å oppnå noe.

Dog kan det vel nevnes at her utelukker ikke det ene det andre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt utenom: Hvorfor skal alle ha det til at det er så veldig vanskelig å ha en stor hannhund? Jeg har aldri sett noe problem i dette. Jeg mener at det er like stort problem om hunden er liten. Altså mener jeg at det kun går på eier om hunden blir noe problem eller ikke, uansett størrelse...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mye oppgulp, men jeg står fremdeles på at alt for mage kjøkkenbenkoppdrettere må ty til Finn ihåp om å finne noen som kjøper valper på impuls. Men som reklamen sier selv, Finn.no - mulighetenes marked.

Gidder ikke å pese mere med denne diskusjonen, jeg er sikkert dømmende og rar og alt det andre, men jeg står på meningene mine om Finn og skulle ønske det var forbudt å legge ut bilder av levende dyr der som var til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mye oppgulp, men jeg står fremdeles på at alt for mage kjøkkenbenkoppdrettere må ty til Finn ihåp om å finne noen som kjøper valper på impuls. Men som reklamen sier selv, Finn.no - mulighetenes marked.

Gidder ikke å pese mere med denne diskusjonen, jeg er sikkert dømmende og rar og alt det andre, men jeg står på meningene mine om Finn og skulle ønske det var forbudt å legge ut bilder av levende dyr der som var til salgs.

Hva med alle som har kjøpt hunden sin via annonser de har funnet på Finn o.l steder da? Regner med at du synes de er minst like useriøse...

Du begynner å sette et stort antall av norges befolkning i bås her ja, så ja, jeg vil vel kanskje si at du er en smule bedømmende ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter ikke alle i bås, men prøver å få frem at det er forferdelig mange som kjøper hund på impuls og tenker kanskje ikke godt nok over hva det vil si å ta på seg et slikt ansvar.

Men så klart det finnes motpoler også, de som vet hva de er ute etter og vet hva de går til, men så lenge 3 valper fra samme kull ( som faktisk denne tråden handler om ) står annonsert på Finn til omplassering så er det noe galt med oppdretters ansvar.

Og jeg tror nok desverre at mange kjøkkenbenkoppdrettere ser på Finn som sitt marked og kanskje ikke er så dømmende som meg og f.eks selger til den første og beste som viser interesse.

Så du kan være seriøs du og mange andre som har kjøpt hund via nettet, MEN... på mulighetenes marked så er det desverre alt for mange motsatte av det.

Greit nok at internett er så viktig i dagens samfunn og netthandelen er så stor som den er, men det blir litt sånn at først går jeg inn på haugenbok.no å bestiller meg en bok, så hopper jeg videre på qxl å ser om det er noe fint jeg kan by på før jeg titter om det er noen søte valper på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem rase gjaldt dette? Finner ikke noe nærmere i tråden..

Uansett, det er utrolig trist når slike ting som dette skjer, det kan være flere grunner til det, helt klart, men jeg har en følelse av at hundeoppdreteren burde ha sjekket forholda til kjøperne litt nærmere:)

- - -

Ang. Finn.no så er det et utmerket handelssted, et oppslagsverk som er mye mer seriøst enn en eller annen random sammleside, her må folka ut med penger for å annonsere, klart , det er ikke mye , men det burde luke bort endel useriøse folk. Uansett, er Rema1000 tavla useriøs? Dette er akkurat det samme, bare enda mer "eksklusiv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det er jo også stor forskjell på hva folk mener er seriøst.

Oppdretteren enkelte her går "god " for, har jo spydd ut cc valper.

2 kull på 2 løpetider på rad etc. på en ung tispe. Da skinner jo motivasjonen ganske klart gjennom.

Når i tillegg valpenes far blir avlivet pga. aggresjon og angrep på buskap så bør kanskje valpekjøpere

gjøres oppmerksom på det?

Svært mange av de jeg har sett som har hatt cc har vært veldig begeistret for å ha "skumle" hunder.

Når man i tillegg hører om CC hanner som eierne ikke tør håndtere, men som likevel brukes i avl, så er det vanskelig

å ta oppdretterne seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...