Gå til innhold
Hundesonen.no

Måling av fôr


Recommended Posts

Guest Belgerpia
"Praktisk" av den grunn at man slipper å måle, time og styre forinntaket til hunden, og når man hører at dette er "best" for hunden så er det egentlig ikke så mye snakk om praktisk eller ikke, man vil at hunden skal ha det bra.

Men det er tydligvis andre meninger her om dette med foring i "store doser". Mulig at jeg prøver 2x halv skål et par uker fremover for å se hvordan han liker dette.

Behøver ikke time og måle i det hele tatt egentlig..

Jeg forer frokost og middag til alle mine hunder - altså to ganger for dagen - men NÅR de får frokost og NÅR de får middag varierer med når jeg lufter på morningen og når jeg tar kveldsstellet. Frokost får de en eller annen gang mellom 0600 og 1100 (hverdag og helg) - middag får de en eller annen gang mellom 2100 og midnatt - ikke noe styr med det - ett litersmål i metall er enkelt å måle opp i og svusj så tar det ca. 1 minutt å fore 4 hunder......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fòrer èn gang om dagen og måler sånn ca ;) . Fibi får også en brødskive med leverpostei til frokost. Ikke fordi hun trenger det på noen måte, men fordi hun er så flink som ikke tigger når jeg smører matpakker og frokost. Vi har en deal, der!

Hun fikk to måltider om dagen til hun var sånn ca halvannet. Hunder som vokser, skal da ha flere måltider om dagen, eller tar jeg helt feil? Nå er det mange år siden jeg har hatt liten valp, men så vidt jeg husker startet vi da med en fire fem måltider på de minste og trappet gradvis ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min får mat 3 ganger om dagen. Første gang mellom 0600-11-00, andre gang i 16-tiden, og siste gang mellom 21 og midnatt. Varierer litt mellom ukedag og helg.

Jeg måler opp dagsdosen i målebegeret om morgenen, og så porsjonere jeg det ut over måltidene. Ikke noe styr med det akkurat. Tar meg vel sånn ca. 15 sekunder, og det er det verdt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer to ganger om dagen, hvor maten står framme i 30 min.

Vi måler ikke opp, da vi har en hund som spiser dårlig. Så noen ganger gir vi det den spiser og fyller opp mer hvis han vil ha mer, mens andre ganger spiser han bare ei kule liksom.

Han har vært slik under hele valpetiden også, helt siden vi fikk ham i hus.

Selv om han kanskje ikke har fått i seg den anbefalte mengden for, så har han vokst seg fin og sterk. Fikk kommentarer fra veterinæren at det var fine muskler på gutten, og skjelletet var usedvanlig sterkt og fint.

Jeg har beskymret meg for at han kanskje ikke har fått nok næring under vekstperioden, men uansett hvor lite han har spist (som faktisk kan gå over et par dager hvor han bare spiser ei kule per måltid) får han i seg det han trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

jeg tar det på øyemål jeg ha byttet en del for i det siste. finner ingen jeg er fornøyd med.... forer nå på eukanuba lam og ris blandet ut med labrador foret fra RC. han får 1. måltid om dagen. i tillegg til tørrfor får han hemovital, lakseolje, primapels, og plaque off. han får også noen ganger sånn hundpølse fra dyrebutikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det på øyemål. Har en hund som ikke er spesielt glad i mat, så jeg lar han spise så mye han vil når han først spiser (og det er ikke mye.) Han var tynn før, men har heldigvis lagt seg ut den senere tiden, og er sunn og fin nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hunden min får type 3-4 never tørrfor. Pluss en hvis hun har vært ekstra aktiv eller pluss en hvis hun er litt tynn eller minus en hvis hun er litt tjukk. Og minus ganske mye hvis hun får middagsrester i tillegg. Funker fint for oss og hunden er slank og fin.

Magedreining er skumle saker! OT: hva gjør man egentlig når man har havnet i en sånn situasjon?

Kommer deg til veterinær fortere enn *sånne ord er vist ikke lov her på sonen*. Rett til veterinær uansett tid på døgnet eller helligdag. Her står det om timer. Hunden min fikk magedreining i 4-5 tida på natt til søndag... ikke akkurat en billig affære nei.

Hva er de typiske tegn til magedreining?

Kjekt å vite. :D

Hunden min starta med brekninger uten at det kom noe opp. Hun var urolig og vekte meg et par ganger å skulle ut (man spyr ikke inne må vite) uten at det kom noe annet enn litt slim opp. Etter hvert begynte jeg å lure på hva dette var og kjente på magen hennes. Spent som et trommeskinn og full av gass. Ringte veterinær helgevakta (heldigvis var det vår vanelige vet som hadde vakt) og rett i bilen.

Der ble hun pumpa og operert (de sydde fast magesekken så den ikke skulle klare å vri seg igjen. Nå i det siste har de vist begynt med en annen måte å operere magedreining på). Når de stakk slangen ned i halsen på henne for å pumpe var det første som kom ut masse gass. Så kom tørrforet fra kveldsmaten ca 7 timer tidligere fortsatt bare halvveis oppløtt (derfor kommer jeg aldri til å la være å bløte tørrforet til hund igjen). Heldigvis oppdaget jeg raskt hva det var og vi fikk kommet til veterinær før magesekken hadde snurra skikkelig rundt, men detter er sikkelig skummelt. Når magesekken vrir seg kuttes blodtilførselen og hunden går i sjokk. Kommer du ikke til veterinær i tide dør hunden.

Min veterinær anbefalte å bløte opp foret til hunden og å fordele foret på minst to måltider for dagen. Og han hadde hatt hunder av alle størrelser og typer inne med magedreining og mente alle raser er utsatt for dette, spesielt om de får uoppbløtt for. Men det sies jo at store hunder med dyp brystkasse er ekstra utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min får type 3-4 never tørrfor. Pluss en hvis hun har vært ekstra aktiv eller pluss en hvis hun er litt tynn eller minus en hvis hun er litt tjukk. Og minus ganske mye hvis hun får middagsrester i tillegg. Funker fint for oss og hunden er slank og fin.

Kommer deg til veterinær fortere enn *sånne ord er vist ikke lov her på sonen*. Rett til veterinær uansett tid på døgnet eller helligdag. Her står det om timer. Hunden min fikk magedreining i 4-5 tida på natt til søndag... ikke akkurat en billig affære nei.

Hunden min starta med brekninger uten at det kom noe opp. Hun var urolig og vekte meg et par ganger å skulle ut (man spyr ikke inne må vite) uten at det kom noe annet enn litt slim opp. Etter hvert begynte jeg å lure på hva dette var og kjente på magen hennes. Spent som et trommeskinn og full av gass. Ringte veterinær helgevakta (heldigvis var det vår vanelige vet som hadde vakt) og rett i bilen.

Der ble hun pumpa og operert (de sydde fast magesekken så den ikke skulle klare å vri seg igjen. Nå i det siste har de vist begynt med en annen måte å operere magedreining på). Når de stakk slangen ned i halsen på henne for å pumpe var det første som kom ut masse gass. Så kom tørrforet fra kveldsmaten ca 7 timer tidligere fortsatt bare halvveis oppløtt (derfor kommer jeg aldri til å la være å bløte tørrforet til hund igjen). Heldigvis oppdaget jeg raskt hva det var og vi fikk kommet til veterinær før magesekken hadde snurra skikkelig rundt, men detter er sikkelig skummelt. Når magesekken vrir seg kuttes blodtilførselen og hunden går i sjokk. Kommer du ikke til veterinær i tide dør hunden.

Min veterinær anbefalte å bløte opp foret til hunden og å fordele foret på minst to måltider for dagen. Og han hadde hatt hunder av alle størrelser og typer inne med magedreining og mente alle raser er utsatt for dette, spesielt om de får uoppbløtt for. Men det sies jo at store hunder med dyp brystkasse er ekstra utsatt.

Å shitt! Så det gikk bra`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måles det fòr. Er litt nøye på det faktisk!

Enklere å ha kontroll over spisevanene og allmentilstanden da.

Mengden avhenger noe av aktivitetsnivået og jeg prøver å holde meg til faste tidspunkt.

Har nettopp gått fra å gi tre til to ganger om dagen. Kommer IKKE til å gi mindre enn det, to ganger er et minstekrav synes jeg.... Uansett rase!

(Men desto viktigere på større raser)!

Hunden min er ikke særlig glad i mat og vil gjerne bestemme selv når hun skal spise. Så ofte blir maten tatt opp igjen etter ca 10 min, for så og satt ned senere for et nytt forsøk.

Det ender som regel med at hun spiser opp ;)

(Etter et x antall opp-og-ned, vel og merke)...Tullekoppen!

Det jeg ikke har funnet ut ennå, er hvor lenge oppbløtt fòr kan stå før det blir dårlig?

Har ikke brukt å la det stå lengere enn 3 timer. Føler liksom at det "surner" på en måte.... :D

Så her i gården kastes det mye fòr. Får bare håpe beibi'n blir matvrak når hun blir eldre *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...