Gå til innhold
Hundesonen.no

Dommere

jaktlykke

Recommended Posts

Nja, det er bedømmelsen av hundene som er interessant og hvorvidt fru Dommer liker kraftige, lette, spinkle, om hun legger hovedvekt på pels eller bygning - ikke Andersens personlige mening om fru Dommer. I mine øyne i alle fall :)

Nå tror jeg vi snakker forbi hverandre.

Jeg sier ikke at jeg vil høre hva Andersen sier om Fru Dommer som person - det er mange koselige dommere som dømmer elendig, og motsatt. Men hvis Andersen har vært på utstilling, og sett Fru Dommer dømme 200 eksemplar av rasen - så må Andersen kunne si noe om hvordan Fru Dommer dømte. Og som jeg prøver å si: Jeg ser også an hvem Andersen er, hvem Andersen stilte og hvordan det gikk. Derfor kan man også få flere tilbakemeldinger. Nettopp fordi folk oppfatter forskjellig, tolker forskjellig.

Poenget her er ikke at tre dommere kan ha ulike oppfattelser av hva stor/liten er. Det vet vi. Poenget må jo være å finne ut hva Fru Dommer mener. Hvis jeg får høre at fru Dommer sendte ut Aico, Bella og Chicko med blått på grunn av liten størrelse, så er det verdifull informasjon. Da vet jeg at Fru Dommer ønsker hunder større enn Aico, Bella og Chicko, og jeg kan sammenligne min hund med disse. Eventuelt ser jeg at disse tre hundene er jo veldig forskjellige i størrelse, og jeg kan anta at dommeren ikke dømmer konsekvent. Det er egentlig ett fett hva andre dommere har gitt disse hundene tidligere. (Men: Jeg lurer jo når hunder som aldri når opp plutselig vinner alt på en utstilling. Ofte sier det mer om dommeren enn om hundene (forutsatt at konkurransen er som før)).

Og som jeg anbefaler gjennom hele tråden:

Samle informasjon gjennom flest mulig kanaler, så får man et størst mulig bilde.

*google dommer + rasenavn, så finner du gjerne resultat fra andre utstillinger

*google de hundene som kommer opp over, for å finne bilder av de (hvis du ikke kjenner dem fra før av)

*bruk DogWeb for å finne de norske utstillingene dommeren har dømt på

*bruk andre databaser

*spør større oppdrettere og andre aktive utstillere i rasemiljøet (men det hjelper jo ikke, om dommeren er ny i landet)

*vit hva du har i andre enden av snøret, og ta resultatet du får med et smil uansett

*respekter dommerens avgjørelse. DU valgte å melde på for å høre dennes vurdering - og vurder heller om du skal melde på neste gang vedkommende er i landet

Fortell gjerne når du blir spurt hvordan det gikk med din hund, og hvorfor du fikk null eller cert. Men kritikkskjemaet skal kunne gi en saklig argumentasjon for dette, uten at du må unnskylde deg med/si at dommeren var bakfull, tilbakestående, inkompetent, bestevenn med BIR-vinneren eller fra en annen planet.

Også må vi jo også huske på at vår hund kan ha en dårlig dag, og konkurrentene endrer seg også. Selv om du slo de for en måned siden, har ting skjedd etter det.

Sorry om dette blir langt og temperert, men jeg har nettopp lest på en hjemmeside hvor en person spyr ut galle, løgner og pisspreik om en rekke utstillinger. Mye er basert på at vedkommende er forelsket i egen navle og tror at denne kan mer enn vedkommende kan (ikke for å være arrogant, men det er veldig lett å ta vedkommende på direkte feil i det som står skrevet i tillegg til at jeg har vært på enkelte av de samme utstillingene og fått helt andre opplevelser). Jeg blir så oppgitt, lei meg og en smule provosert når man prøver å veilede mennesker, men de er besserwissere og tåler ikke annet enn seier. Da er det alt annet rundt som er galt. Jeg har bekjente som er eksteriørdommere. Jeg vil bli lei meg på deres vegne den dagen denne personen eller andre skriver noe lignende som det som skrives nå, om mine bekjente. Hva om de også leser det selv? OK, hard hud og ryggrad og det der - men dommere er også mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg vi snakker forbi hverandre.

Jeg sier ikke at jeg vil høre hva Andersen sier om Fru Dommer som person - det er mange koselige dommere som dømmer elendig, og motsatt. Men hvis Andersen har vært på utstilling, og sett Fru Dommer dømme 200 eksemplar av rasen - så må Andersen kunne si noe om hvordan Fru Dommer dømte. Og som jeg prøver å si: Jeg ser også an hvem Andersen er, hvem Andersen stilte og hvordan det gikk. Derfor kan man også få flere tilbakemeldinger. Nettopp fordi folk oppfatter forskjellig, tolker forskjellig.

Poenget her er ikke at tre dommere kan ha ulike oppfattelser av hva stor/liten er. Det vet vi. Poenget må jo være å finne ut hva Fru Dommer mener. Hvis jeg får høre at fru Dommer sendte ut Aico, Bella og Chicko med blått på grunn av liten størrelse, så er det verdifull informasjon. Da vet jeg at Fru Dommer ønsker hunder større enn Aico, Bella og Chicko, og jeg kan sammenligne min hund med disse. Eventuelt ser jeg at disse tre hundene er jo veldig forskjellige i størrelse, og jeg kan anta at dommeren ikke dømmer konsekvent. Det er egentlig ett fett hva andre dommere har gitt disse hundene tidligere. (Men: Jeg lurer jo når hunder som aldri når opp plutselig vinner alt på en utstilling. Ofte sier det mer om dommeren enn om hundene (forutsatt at konkurransen er som før)).

Og som jeg anbefaler gjennom hele tråden:

Samle informasjon gjennom flest mulig kanaler, så får man et størst mulig bilde.

*google dommer + rasenavn, så finner du gjerne resultat fra andre utstillinger

*google de hundene som kommer opp over, for å finne bilder av de (hvis du ikke kjenner dem fra før av)

*bruk DogWeb for å finne de norske utstillingene dommeren har dømt på

*bruk andre databaser

*spør større oppdrettere og andre aktive utstillere i rasemiljøet (men det hjelper jo ikke, om dommeren er ny i landet)

*vit hva du har i andre enden av snøret, og ta resultatet du får med et smil uansett

*respekter dommerens avgjørelse. DU valgte å melde på for å høre dennes vurdering - og vurder heller om du skal melde på neste gang vedkommende er i landet

Fortell gjerne når du blir spurt hvordan det gikk med din hund, og hvorfor du fikk null eller cert. Men kritikkskjemaet skal kunne gi en saklig argumentasjon for dette, uten at du må unnskylde deg med/si at dommeren var bakfull, tilbakestående, inkompetent, bestevenn med BIR-vinneren eller fra en annen planet.

Også må vi jo også huske på at vår hund kan ha en dårlig dag, og konkurrentene endrer seg også. Selv om du slo de for en måned siden, har ting skjedd etter det.

Sorry om dette blir langt og temperert, men jeg har nettopp lest på en hjemmeside hvor en person spyr ut galle, løgner og pisspreik om en rekke utstillinger. Mye er basert på at vedkommende er forelsket i egen navle og tror at denne kan mer enn vedkommende kan (ikke for å være arrogant, men det er veldig lett å ta vedkommende på direkte feil i det som står skrevet i tillegg til at jeg har vært på enkelte av de samme utstillingene og fått helt andre opplevelser). Jeg blir så oppgitt, lei meg og en smule provosert når man prøver å veilede mennesker, men de er besserwissere og tåler ikke annet enn seier. Da er det alt annet rundt som er galt. Jeg har bekjente som er eksteriørdommere. Jeg vil bli lei meg på deres vegne den dagen denne personen eller andre skriver noe lignende som det som skrives nå, om mine bekjente. Hva om de også leser det selv? OK, hard hud og ryggrad og det der - men dommere er også mennesker.

Du har mange gode poenger der, jeg er helt enig med deg! :ahappy:

Man skal ha respekt for dommerens avgjørelser! Okei, det er greit å være uenig, selvfølgelig! Det finnes noen dommere der ute som ikke dømmer bra... F.eks. som etter de nye utstillingsreglene ga certet i åpenklasse! Det var ikke mange glade fjes blant utstillerne da! De som skulle ta med hundene inn i Beste Tispe / Hannhund skulle inn å konkurrere om certet som allerede var utdelt! :shocked:

Poenget mitt er at hvis jeg hadde vært dommer, hadde jeg blitt lei meg hvis jeg hadde kommet inn på et hundeforum eller en hjemmeside som hang meg ut. Og skrev dritt om meg! Dommere har også følelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ha respekt for dommerens avgjørelser! Okei, det er greit å være uenig, selvfølgelig! Det finnes noen dommere der ute som ikke dømmer bra... F.eks. som etter de nye utstillingsreglene ga certet i åpenklasse! Det var ikke mange glade fjes blant utstillerne da! De som skulle ta med hundene inn i Beste Tispe / Hannhund skulle inn å konkurrere om certet som allerede var utdelt! :shocked:

Poenget mitt er at hvis jeg hadde vært dommer, hadde jeg blitt lei meg hvis jeg hadde kommet inn på et hundeforum eller en hjemmeside som hang meg ut. Og skrev dritt om meg! Dommere har også følelser...

Øh, ble certet konkret delt ut? I så fall har jo ringsekretær bæsja på leggen! Eller kan noen ha blandet med bruksklassen? Eller sa dommeren til vinneren at du var certet, i forvirring over det vedkommende trodde var vinnerklasse? Da var kanskje den fra åpen klasse så klar vinner uansett i BHK/BTK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, ble certet konkret delt ut? I så fall har jo ringsekretær bæsja på leggen! Eller kan noen ha blandet med bruksklassen? Eller sa dommeren til vinneren at du var certet, i forvirring over det vedkommende trodde var vinnerklasse? Da var kanskje den fra åpen klasse så klar vinner uansett i BHK/BTK?

Ja som Kathrine ble det laget en slags VK...Mange følte at certet hadde blitt rappet rett foran øynene på dem! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som Kathrine ble det laget en slags VK...Mange følte at certet hadde blitt rappet rett foran øynene på dem! <_<

Skremmende at arrangører og ringsekretærer ikke har satt seg inn i de nye reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

(Beklager sent svar, men påskeferien tok fra meg internettkoblingen)

Jeg HÅPER at når NKK får papirene, så ser de hva som har skjedd - at det kommer fram av premielistene. For dette er virkelig hårreisende. Hvor isolert kan Ølen være, som ikke får med seg endringer så store at hele utstillings-Norge snakker om de? (Ja, usaklig, men ærlig talt).

Skjedde det i flere ringer?

Jeg husker det var snakk om hva som ville skje med Sandefjord HKs utstilling, siden påmeldingsfristen gikk ut før de nye utstillingsreglene var informert om. De kjørte jo etter det nye systemet. Altså formoder jeg at Ølen ikke har fått disp.

Med det som utgangspunkt, ville jeg sendt en klage til NKK. Om ikke resultat gjøres om, får de i hvert fall beskjed om at en arrangør og X antall ringsekretærer ikke har fått med seg endringene, og bør få en sterk anmodning om å oppdatere seg innen neste utstilling.

Jeg forstår det som at vinneren av åpen klasse automatisk fikk certet? Hvis de fulgte det gamle systemet, må man jo formode at det ikke er altfor mange veteraner som gikk glipp av et cert, og at rett hund har fått rett premiering. Men uansett bør det sies ifra, så arrangør informeres om blemme (blemme er et svakt ord, hva skal vi kalle dette? Fadese?)

Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Beklager sent svar, men påskeferien tok fra meg internettkoblingen)

Jeg HÅPER at når NKK får papirene, så ser de hva som har skjedd - at det kommer fram av premielistene. For dette er virkelig hårreisende. Hvor isolert kan Ølen være, som ikke får med seg endringer så store at hele utstillings-Norge snakker om de? (Ja, usaklig, men ærlig talt).

Skjedde det i flere ringer?

Jeg husker det var snakk om hva som ville skje med Sandefjord HKs utstilling, siden påmeldingsfristen gikk ut før de nye utstillingsreglene var informert om. De kjørte jo etter det nye systemet. Altså formoder jeg at Ølen ikke har fått disp.

Med det som utgangspunkt, ville jeg sendt en klage til NKK. Om ikke resultat gjøres om, får de i hvert fall beskjed om at en arrangør og X antall ringsekretærer ikke har fått med seg endringene, og bør få en sterk anmodning om å oppdatere seg innen neste utstilling.

Jeg forstår det som at vinneren av åpen klasse automatisk fikk certet? Hvis de fulgte det gamle systemet, må man jo formode at det ikke er altfor mange veteraner som gikk glipp av et cert, og at rett hund har fått rett premiering. Men uansett bør det sies ifra, så arrangør informeres om blemme (blemme er et svakt ord, hva skal vi kalle dette? Fadese?)

Emma

Jeg tror ikke dette skjedde i andre ringer en flat ringen. Nå ble jeg plutselig litt usikker. Men certet ble altså delt ut i Åpenklasse etter de gamle utstillingsreglene, UTEN å ta inn juniorene og unghundene. Han ga handleren CERT rosetten og gratulerte.

Stakkars dommeren kunne jo ikke akkurat ta tilbake certet i BTK, da de innså at feilen var gjort..Derfor er det mange som er irriterte over at certet ble rappet foran øynene på dem. Altså de med veteranene, unghundene og juniorene - de fikk ikke sjangsen til å vise seg frem etter det jeg har forstått.

Jeg tror ikke at premieringen i BTK hadde vært den samme om feilen ikke hadde blitt gjort, men det er da bare det jeg tror..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man nesten ta en avgjørelse på om man synes dette er noe det er verdt å klage på. Jeg vet av erfaring at folk blir sure når man leverer formell klage til NKK og får utstillingsresultat annulert - men rett skal jo også være rett. Det er jo også vanskelig å vite hvem som skulle fått certet, så det ender vel i så fall med at ingen fikk certet den dagen - hvis det kan gjøres noe.

Uansett burde NKK ha beskjed, synes jeg. Om ikke som klage, så som opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette MÅ NKK få greie på! Etter de gamle reglene har certet aldri blitt utdelt i Åpen klasse, så dette er jo så feil som det kan bli. Protest bør sendes inn, klubben kan i verste fall risikere at utstillingen blir underkjent. Slike tabber skal utstillingsfolk bare ikke finne seg i. Obs: Jeg var ikke i Ølen og så ikke hva som skjedde,har bare lest det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...