Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunn vekstkurve?

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Da jeg hadde Felix fikk jeg ofte høre at han vokste alt for fort, og at vi burde gå over på voksenfòr for å senke vekstkurven. Nå har jeg jo ny valpis, og jeg er veldig nysgjerrig på dette, hva som egentlig ER en sunn vekstkurve, og hvordan kan man oppdage/stoppe avvik tidlig? Jeg fikk også høre at det at han vokste så raskt kan ha ført til at HD'en ble så illle.. Så selvsagt er jeg jo litt obs på dette nå (noen vil kanskje si ovrhysterisk :D )

Skrevet
Da jeg hadde Felix fikk jeg ofte høre at han vokste alt for fort, og at vi burde gå over på voksenfòr for å senke vekstkurven. Nå har jeg jo ny valpis, og jeg er veldig nysgjerrig på dette, hva som egentlig ER en sunn vekstkurve, og hvordan kan man oppdage/stoppe avvik tidlig? Jeg fikk også høre at det at han vokste så raskt kan ha ført til at HD'en ble så illle.. Så selvsagt er jeg jo litt obs på dette nå (noen vil kanskje si ovrhysterisk :D )

Så lenge du bare bruker 1/2 del valpefor, ville jeg nok ikke gått over til voksenfor. Skal se om jeg kan få sendt over en vekstkurve jeg har liggende på dataen hjemme til deg. Dette gjelder jo ikke BC, men det kan gjerne gi deg en liten pekepinn. Vil ikke legge dette tilgjengelig her :D

Skrevet

Jeg synes nemlig hun har vokst fryktelig mye de to ukene her.. Vokst seg ut av et valpebånd, og lagt på seg en tre kg på to uker uten å ha blitt noe tykkere..

Skrevet

Lyra gikk faktisk over til voksenfòr i dag fordi hun rett og slett vokser for mye for fort..Jeg har trodd at det kanskje muligens er jeg som er overhysterisk men flere rundt meg har begynt å komentere at de aldri før har sett en valp vokse så fort. Hun er ikke unormalt svær synes jeg sånn egentlig,tispene i belgerklubben er fortsatt hakket større enn henne, men det er noe med tempoet den siste tiden som er litt i overkant. I tilegg er hun plaget av voksemserter i perioder. Så få vi se da..om det endelig bremser ned..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig vanskelig å si hva som er "bedre" uten å vite hvordan forutsetningene ser ut. Hvis det er hjelp til rasevalg du vil ha så er det kanskje greit å lage en egen tråd til det med informasjon om hvilken erfaring du har med hund, hvordan hverdagen din ser ut, hvor mye aktivitet vil hunden få, har du planer om noe målrettet aktivitet/sport osv. Hvilke kriterier har du mtp. lyd, pelsstell, støvsuging, størrelse på hunden?  Med denne informasjonen er det lettere å gi råd om en rase som kan passe til ditt potensielle hundehold. Det er helt sikkert flere raser som kan passe kriteriene, og mange som ikke gjør det. 
    • Svarer dere begge to her. Ser at dette kanskje er en god grunn til å vurderer andre raser. Kanskje Aussie eller Collie er bedre?
    • Har ofte erfaring med at de jeg spør på utstillinger eller andre stevner bare roser hunderaser helt og forteller kun det positive. De jeg snakka med på messen var kun positive til rasen.
    • Jeg har møtt noen fine individer, men ikke nok til at jeg tenker at rasen er en fin og god brukshund. Alt for mye merkelig mentalitet ute å går, og allergi og hd
    • Hunder lever fint med tre ben, jeg ser ikke at en amputert tå vil utgjøre store problemer for en såppas sprek rase. Hvis hunden ellers er frisk og sprek ville jeg gjort det, selv om den er godt voksen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...