Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og V&H- igjen

Aya

Recommended Posts

Lille tuppa her fungerer ikke så godt på tørrfòr.. Hun får Eukanuba Junior, Lam og Ris, men jeg kjenner igjen magen som begge de to hannene hadde også (de er i slekt), hun får myk nesten veldig bløt avføring av kun tørrfòr. På Vom har hun en helt perfekt avføring. Valget ville jo da vært enkelt, skulle man tro, men så har jeg hørt at det ikke anbefales å fullfòre på vom de første seks mnd. Jeg kan gjerne akkompagnere v&h med fisk, bein, grønnsaker (altså BARFing) dersom det trengs.. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H er ikke bare vom, det er fisk, kylling, fett og bein i det også. Du får en variant med bare vom, men det er ikke fullfôr for noen. Min hund er vokst opp på Norwegian Polar, som blir noe av det samme, og det gikk utmerket. Han går nå kun på V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er jeg klar over, har brukt v&h i flere år.. Jeg var bare litt lat, så jeg lagde min egen lille forkortelse;) Ja, jeg vet at veldig mange fungerer flott på v&h fra de er små, men har hørt at leverandørene selv anbefaler å fòre 50/50 frem til de iallefall er seks mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde IKKE tatt sjansen på å fore en helt ung valp på VoH - uansett hvordan avføringen så ut. Det er innholdet i foret, balansen mellom næringsstoffene som er viktige for hvordan valpen skal vokse og utvikle seg framover - og jeg hadde uten tvil satser på et velrennomert tørrfor (gjerne en veterinærvariant dine erfaringer tatt i betraktning) de første månedene... DET er en liten investering i god helse og sunnhet, tross alt...

(Jeg har personlig ikke de beste erfaringer med tørrfor basert på lam, og mine spiste faktisk ikke NOK Eukanuba lam/ris-valpefor til å holde seg i fin kondisjon...)

Neste gang kommer vi antagelig til å basere oss på Josera valpefor, selv om jeg synes det kanskje kommer i meste laget UT igjen - men hundene er fine, spreke og glade og pels/hud ser ok ut så "skitt la gå", for å si det sånn... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet ikke hvordan andre gjør det, men min oppdretter forer på Norwegian Polar (og noe Royal Canin) helt i fra valpene er små. Chessea fikk/får NP kombinert med noe tørrfor i uka. Hun og alle hennes søsken som har blitt foret på denne måten, altså primært på NP, er HD-frie, har ingen kjente sykdommer og er passe store i størrelse. De har alle sammen vokst på en normal måte, og samtlige hunder har hatt god avføring mens de gikk på NP.

Så både jeg og min oppdretter (samt noen andre valpekjøpere) er veldig fornøyd med måten hundene våre har vokst og funger på selv om de primært har fått NP som valper og unghunder. Derfor kan jeg ikke tro at det kan være skadelig for hunden å primært få NP/V&H og i tillegg få noe tørrfor. (Selv om jeg ikke har erfaring med V&H)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra V&H-administrasjonen i Norge nå. De foreslo at jeg skulle gå ned til 20% tørrfòr. De sa at det var fullt mulig å fòre en valp fullt på V&H, med tanke på vitaminer, minerlaer osv, men at det kunne bli litt for energirikt for store, hurtigvoksende raser. Så da vet man det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra V&H-administrasjonen i Norge nå. De foreslo at jeg skulle gå ned til 20% tørrfòr. De sa at det var fullt mulig å fòre en valp fullt på V&H, med tanke på vitaminer, minerlaer osv, men at det kunne bli litt for energirikt for store, hurtigvoksende raser. Så da vet man det!

Jeg er muligens aningen vanskelig nå - men synes du det er rart at VoH selv anbefaler VoH? (Om jeg har skjønt det rett (og det er ikke sikkert) så blir VoH laget av en pensjonert pølsemaker, og jeg betviler sterkt at de har den helt ypperste kompetansen på hunders ernæringsbehov...). Men hva vet jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens aningen vanskelig nå - men synes du det er rart at VoH selv anbefaler VoH? (Om jeg har skjønt det rett (og det er ikke sikkert) så blir VoH laget av en pensjonert pølsemaker, og jeg betviler sterkt at de har den helt ypperste kompetansen på hunders ernæringsbehov...). Men hva vet jeg?

Jeg spurte de bare om valper kunne fullfòres på v&h, ikke om jeg burde gå over til andre merker o.l., så det at de ikke anbefaler meg å fòre henne fullt på v&h synes jeg bare viser at de er seriøse? Men jeg fikk svar på det jeg ville, hun skal ikke fòres fullt på dette før hun er eldre.. (selv om magen hennes nok hadde likt det, ledd og skjelett er hakket viktigere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte de bare om valper kunne fullfòres på v&h, ikke om jeg burde gå over til andre merker o.l., så det at de ikke anbefaler meg å fòre henne fullt på v&h synes jeg bare viser at de er seriøse? Men jeg fikk svar på det jeg ville, hun skal ikke fòres fullt på dette før hun er eldre.. (selv om magen hennes nok hadde likt det, ledd og skjelett er hakket viktigere;)

Beklager Aya, jeg mener virkelig ikke å være vanskelig - men... (hi, hi!) - fra mitt ståsted så betyr disse uttalelsene bare at de tar forbehold (altså egentlig ikke VET hvor mye VoH en valp har godt av)... For 20% - det er ikke mye det (og sammenlignet de da f eks våtfor mot vekt på tørt tørrfor, f eks)? Og hvorfor var grensen akkurat 20% - hva skjer om en valp får 32% VoH?

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Aya, jeg mener virkelig ikke å være vanskelig - men... (hi, hi!) - fra mitt ståsted så betyr disse uttalelsene bare at de tar forbehold (altså egentlig ikke VET hvor mye VoH en valp har godt av)... For 20% - det er ikke mye det (og sammenlignet de da f eks våtfor mot vekt på tørt tørrfor, f eks)? Og hvorfor var grensen akkurat 20% - hva skjer om en valp får 32% VoH?

...

Mye mulig det (klart du skal få være vanskelig:p ), men for meg spiller det jo liten rolle egentlig HVORFOR de sier det, nå vet jeg at jeg ikke burde fullfòre henne på VH fordi for mye energi kan føre til hurtig vekst, som igjen kan føre til leddproblemer.. Og da fortsetter vi med 50/50, iallefall til hun er fysisk utvokst. Uansett ville jeg ikke kuttet ut all tørrfòr-fòring (hehe), fordi det er såå mye greiere å ha med seg på ferie enn frosne kilospølser:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal få lov til å være vanskelig, hehe.. Altså. Jeg tenker sånn at når jeg sier jeg fòrer henne 50/50 nå, men at hun reagerer mindre bra på tørrfòret og er perfekt på VH'en, og spør om jeg kan fullfòre henne på VH eller om jeg bør blande ut fremdeles, og de svarer at jeg eventuelt kan gå ned til 20% tørrfòr, men at det blir hakket for mye energi i fòret for store og hurtigvoksende raser, så synes jeg det virker ganske så gjennomtenkt jeg;) (ååh, det var en lang og dårlig setning) Vanlig tørrfòr har jo og forskjellig energimengde for valper av små raser og store raser, og det ER mye energi i VH. Mulig jeg er supernaiv, men jeg kjenner flere som fullfòrer alle valpene på VH uten at det er noen som helst problemer i det hele tatt, og at de anbefaler meg å kjøre endel vanlig valpetørrfòr i tillegg (som de ikke fører), viser jo enten at de tar forbehold, eller at de er klar over at mye energi i et fòr kan føre til for hurtig vekst, og leddproblemer som følge av det.. Uansett kommer jeg til å fortsette ca 50/50, 40/60, men det var greit å høre om ryktene jeg hadde hørt var riktige;)

20% av hva? Energiinntaket? Vekten? Skal 20% av kalcium/fosformengden komme derfra, eller proteiner, eller fettet, eller? Enlighten me, please. (Og hvorfor ikke heller bytte tørrfor?) Er det bare at hun har litt løs mage du misliker, eller andre grunner for at Knotten ikke fungerer "optimalt" på tørrfor? (Og hvordan vet du at det er tørrforet når hun får begge deler?)

Confused!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20% av hva? Energiinntaket? Vekten? Skal 20% av kalcium/fosformengden komme derfra, eller proteiner, eller fettet, eller? Enlighten me, please. (Og hvorfor ikke heller bytte tørrfor?) Er det bare at hun har litt løs mage du misliker, eller andre grunner for at Knotten ikke fungerer "optimalt" på tørrfor? (Og hvordan vet du at det er tørrforet når hun får begge deler?)

Confused!

Aah, nå var du altfor kjapt, for jeg leste gjennom det knot(t)ete innlegget mitt og redigerte det:p *ler* Når jeg sier 50/50 (eller 20/80) snakker jeg om fòr i gram. De dagene hun kun har fått vom har magen vært helt strålende, når hun har får tørrfòr blir hun løsere. Ikke diarè, men litt løs. Hun har helt prikklikk mage som gutta boys, som og fungerte helt OK på tørrfòr, men helt ypperlig på vom. Så hun FUNGERER jo helt fint, jeg ville bare sjekke om det var noe i det jeg har hørt om at valper ikke bør fullfòres på VH før de er fysisk utvokst.. Og det var det jo tydeligvis:p Svaret jeg fikk fra VH var ordrett: Det er fullt mulig å fóre en valp med bare våtfór med tanke på Ca/P og vitaminer og mineraler, men det kan bli litt energirikt for store, hurtigvoksende raser. Men, siden første innlegg ble lagt ut, så har jeg byttet ut alt av tyggebein med vom i kong, og hun har blitt bedre- også etter tørrfòr måltidene, så det kan ha vært det også som førte litt litt ubalanse.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...