Gå til innhold
Hundesonen.no

Royal Canin


Marthe

Recommended Posts

Vi skal bytte fòr på hundene i huset. Så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med følgende fòrtyper:

MAXI Babydog (Malinois, grå Schäfer)

Energy 4300 (Border collie)

MEDIUM adult (Border collie)

German Shepherd Junior

German Shepherd Adult 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med Medium Adult. Han fikk veldig fin og glansfull pels, røytet lite, veldig fin avføring. Eneste er at jeg syns at bitene er litt store, og han sleit litt med det da overgangen var fra valefòret. Det står også ganske nøyaktig hvor mye de skal ha hver dag, og det stemmer. Min er i perfekt hold nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Royal Canin i mange år. Både mini og medium Adult, medium Sensible og valpeforet til Royal Canin. Hundene min slukte maten og tok seg nesten aldri tid til å virkelig tygge knottene.

Gikk så over til Josera som jeg er meget fornøyd med. Sheeba's pels har blitt bedre, hun har aldri løs avføring lenger, og sist men ikke minst hundene mine TYGGER maten sin :)

Men om du bare får taki RC for ville jeg vel på en Border brukt maxi adult. Rett og slett for at de skal bruke kjevene og tennene sine litt. Sheltien er som kjent mindre enn Border, men mine hadde faktisk ikke problemer med å få i seg maxiforet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Royal Canin i mange år. Både mini og medium Adult, medium Sensible og valpeforet til Royal Canin. Hundene min slukte maten og tok seg nesten aldri tid til å virkelig tygge knottene.

Gikk så over til Josera som jeg er meget fornøyd med. Sheeba's pels har blitt bedre, hun har aldri løs avføring lenger, og sist men ikke minst hundene mine TYGGER maten sin :)

Men om du bare får taki RC for ville jeg vel på en Border brukt maxi adult. Rett og slett for at de skal bruke kjevene og tennene sine litt. Sheltien er som kjent mindre enn Border, men mine hadde faktisk ikke problemer med å få i seg maxiforet. :)

Takk for tipset ;) Hun er bare 16 kg, så det er ikke noe stor tispe. Jeg må se litt på hvilket fòr som har mest fett (hvis det er forskjell?) for hun legger veldig fort på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :) Hun er bare 16 kg, så det er ikke noe stor tispe. Jeg må se litt på hvilket fòr som har mest fett (hvis det er forskjell?) for hun legger veldig fort på seg.

Mener å huske at det er RC sensible. Men undersøk det :) . Få en eller flere prøveposer med maxi størrelse, slik at du kan prøve deg litt frem. En sheltie veier ikke mer enn ca 8 kg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Takk for tipset :whistle: Hun er bare 16 kg, så det er ikke noe stor tispe. Jeg må se litt på hvilket fòr som har mest fett (hvis det er forskjell?) for hun legger veldig fort på seg.

Har brukt medium adult i 7 år nå, og er superfornøyd - vi bruker medium adult - rund baut - gjør ingen forskjell fra den ene til den andre - er ikke så nøye på størrelsen.

Om butikken ikke har hatt medium adult har jeg gått på Maxi junior som i prinsippet er samme foret.

Bruker selvsagt medium junior når de er helt små.

Med medium adult har de perfekt pels og perfekt kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energy 4300 (Border collie)

Har brukt Energy 4800, det blir vel nesten det samme kanskje?

Utrolig bra for for Willis, pelsen glinset og var flassfri. Avføringen var mørk og fast, det kom lite ut og han behøvde mindre mengder enn ved mange andre for. Problemet var bare at han ikke likte smaken på foret, så jeg byttet for å få i han nok da han etterhvert ikke ville spise opp. Men i begynnelsen når han spiste det, funket det altså utrolig bra - så det var veldig synd at han ikke likte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea fungerer veldig bra på Royal Canin MEDIUM adult.. :D Hun har lite avføring, hun liker smaken på det, og hun har ikke noe flass eller liknende.

Vi forer på en kombinasjon av NP og RC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Medium Adult og har ikke vært videre fornøyd og kommer derfor til å bytte tilbake til ProPlan nå, bare sekken er tom.

Jeg synes han får både bedre pels og mindre avføring med ProPlan, dessuten er han ikke overbegeistret for foret selv heller og har blitt litt for tynn (synes jeg i hvert fall...)

Men om du bare får taki RC for ville jeg vel på en Border brukt maxi adult. Rett og slett for at de skal bruke kjevene og tennene sine litt. Sheltien er som kjent mindre enn Border, men mine hadde faktisk ikke problemer med å få i seg maxiforet. :D

Maxi, medium etc, er ikke det tilpasset str på hunden da? Innholdet i fóret altså...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg har brukt Medium Adult og har ikke vært videre fornøyd og kommer derfor til å bytte tilbake til ProPlan nå, bare sekken er tom.

Jeg synes han får både bedre pels og mindre avføring med ProPlan, dessuten er han ikke overbegeistret for foret selv heller og har blitt litt for tynn (synes jeg i hvert fall...)

Maxi, medium etc, er ikke det tilpasset str på hunden da? Innholdet i fóret altså...?

Så rart?

Jeg brukte ProPlan tidligere, faktisk siden 1992 og frem til 2001 brukte jeg ProPlan, så flytta de produksjonen til Italia og kvaliteten på fôret ble dårligere etter min mening, og det begynte å lukte pyyy når man åpnet sekkene, så da byttet vi til RC medium adult - og selv om vi hadde fantastiske pelser med PP så fikk vi vanvittig bra pelser med RC.

Er bare så superfornøyd, og vi har prøvd andre ting innimellom - men ender stadig tilbake på RC..........

Men igjen, det understreker vel bare det man allerede vet - at hvordan for fungerer varierer fra hund itl hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart?

Jeg brukte ProPlan tidligere, faktisk siden 1992 og frem til 2001 brukte jeg ProPlan, så flytta de produksjonen til Italia og kvaliteten på fôret ble dårligere etter min mening, og det begynte å lukte pyyy når man åpnet sekkene, så da byttet vi til RC medium adult - og selv om vi hadde fantastiske pelser med PP så fikk vi vanvittig bra pelser med RC.

Er bare så superfornøyd, og vi har prøvd andre ting innimellom - men ender stadig tilbake på RC..........

Men igjen, det understreker vel bare det man allerede vet - at hvordan for fungerer varierer fra hund itl hund.

Vel, jeg bør vel kanskje poengtere at det kun er ProPlan med laks han fungerer optimalt på... Fórene med lam og kylling er på nivå med RC... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...