Gå til innhold
Hundesonen.no

Straff for et uhell...

Rottis jentå

Recommended Posts

Jeg var med en veninde en gang bort til en nabo for å ri deres hest, veninden min (som ikke var noe hestemenneske) satt på hesten mens den sto bunnet med sal og det hele på. Så kom hunden til de som vi var hos gående over tunet. Det såg ut som om den ikke var helt i denne verdenen for plutselig valset den rett inn i bakbena på hesten. Hesten stokk så pass at den slet seg og satte av sted men min veninde som klamret seg fast for harde livet. Eieren til hunden (og hesten) såg dette og kom styrtende bort, grabbet tak i hunden og la den i bakken, kjeftet den hunden full og avsluttet meg et kraftig slag i ansiktet. Jeg syntes veldig synd på hunden og sa at nå holdt det sikket, og fikk stoppet han. Jeg synes ikke det var rett å straffe hunden siden det antaglig var et uhell at han gikk i bena på hesten (veninden min klarte forresten å stoppe hesten og det gikk bra med begge to) Men hva synes du? Skal likevell hunden fortelles at det ikke er lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarer ikke handlingen til hundeeieren på noen måte, men kan det hende at eieren ikke fikk helt med seg hva som skjedde?(f.eks. trodde at hunden bet etter hesten eller noe?) Hvis hesten føk av gårde med rytter og det hele, så er det jo en viss sjanse for at hundeeieren ble vel stresset, følte seg skyldig i det hele, og lot det gå utover hunden. Bare synsing fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarer ikke handlingen til hundeeieren på noen måte, men kan det hende at eieren ikke fikk helt med seg hva som skjedde?(f.eks. trodde at hunden bet etter hesten eller noe?) Hvis hesten føk av gårde med rytter og det hele, så er det jo en viss sjanse for at hundeeieren ble vel stresset, følte seg skyldig i det hele, og lot det gå utover hunden. Bare synsing fra min side.

Det kan nok hende det, men han var forsatt en smule sint på hunden etter vi hadde forklart hva som hadde skjedd. Så ikke vet jeg hva han tenkte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende eieren ble så redd, at hennes reaksjon der og da var å kjefte på hunden. Jeg kan også bli sint hvis jeg blir skremt av noe. En gang stakk hunden min av etter en katt, og holdt på å krysse en motorvei, og jeg ble så redd og skjelven at jeg ble sint på hunden når den kom tilbake. Et engangstilfelle gjør nok ikke noe, men det blir annerledes hvis man ser at dette skjer flere ganger, og hunden får kjeft for ting den ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man først sette grenser eller ta hunden på noen måte, må det skje idet den er i ferd med å gjøre det du ikke vil at den skal gjøre. Helst mens den tenker på det.... Etterpå er for seint, uansett! Da straffer du jo hunden din for det den gjør når du tar den, dvs å se på en hest, eller å sitte på rompa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke reagert så kraftig, men en hund som bor eller er på en stall MÅ vite at å fly i beina til en hest det er IKKE lov, det er LIVSFARLIG!

Er ikke hunder vant med hester så MÅ de holdes i kobbel til de venner seg til dem og har fått opplæring i å holde seg borte fra hesten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe når du sier at eieren sikkert ble redd, men at han (det var en mann) reagerte så kraftig og voldeligt mot hunden skremmer meg. Dette var en hund som var vandt med staller og hester,han fløy ikke i bena på hesten, men gikk litt i sin egen verden og såg på himmelen og fuglene. Det var nok et enganstilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ida.

Hvis han absolutt måtte straffe den stakkars hunden, måtte han isåfal gjort det NÅR den var i beina på hesten, ikke når den så på hesten.

Uansett, jeg synes ikke han skulle ty til fysisk vold fordet.. Synes det er rett og slett forkastelig når folk gjør slikt.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid galt å miste selvbeherskelsen, uansett! Da har du tapt og blottstilt din usikkerhet for hele verden, inkludert din hund!

Ja, er utrolig enig. En hund skal jo kunne stole på eieren sin og ikke tro de må passe på eieren.

Enig med Ida.

Hvis han absolutt måtte straffe den stakkars hunden, måtte han isåfal gjort det NÅR den var i beina på hesten, ikke når den så på hesten.

Uansett, jeg synes ikke han skulle ty til fysisk vold fordet.. Synes det er rett og slett forkastelig når folk gjør slikt.. :unsure:

Tidsfaktoren ER viktig. Og ja det er ikke rett å straffe en hund med å slå den uansett hva den har gjort. HElt forkastelig, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å "ta" hunden for dette. Mine hunder vet at det ikke er lov å vase i bena på hestene. Jeg legger de gjerne på god avstand når jeg saler på hesten, og der skal de ligge til jeg sier noe annet(dette vet du jo Kari, det er jo dine hester jeg rir :whistle: ).

At han/hun kjeftet på hunden kan jeg forstå. Jeg som bor langt ut på landet, hvor man ser 5 bilder i uka får helt panikk hvis jeg møter en bil på tur. Går den ene hunden ut i veien da, kan jeg bli skikklig irritert/sur/forbanna. Dette er kun fordi jeg blir redd. Jeg klarer selvfølgelig å styre meg, så det går ikke utover hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...