Gå til innhold
Hundesonen.no

Redd...

HanneJ

Recommended Posts

Skrevet

Zorro skal da prøves på Valpeshow, og egentlig skulle det ikke være noe problem.

Men sist uke klarte han å proppe en eske med sjokolade - så dyrlegen måtte vi selvfølgelig til. Der fikk han et traumatisk "opplevelse" på bordet og uten at jeg visste at dette ville bli en traumatisk opplevelse - så har det det!

Han står fint på bordet, men med en gang fremmede kommer bort, kvier han seg unna, hopper vekk eller presser seg mot meg. Dette skjedde etter dyrlegebesøket.

Noen som har vært borti lignende?

Nå trener vi mye hver dag - men problemet er ikke å få han til å stå, for han står, men ikke når fremmede (folk han ikke kjenner godt) skal komme bort til ham. Han er ikke redd bordet liksom, men personen..

tror ikke vi gjør det så godt når dommeren kommer og skal sjekke ham ut på valpeshowet.. :)

Skrevet

Ja, sånne ting kan fort skje. Det du må gjøre er å avtale med noen venninner e.l. som kan komme og trene sammen med dere. La dem være den som stiller opp, koser, gir godbiter, snakker til hunden mens den står på bordet - og hold deg litt i bakgrunnen. Vær en støtte, men ikke trøst og la den "fremmede" være den som skal overbevise hunden om at det er trygt.

Det går nok over etterhvert så lenge man gjør det hyppig i en periode - da vil det overskygge den uheldige episoden hos veterinæren.

Lykke til!

Skrevet

Problemet er at det ikke fungerer med mine venninner, da de ikke er "fremmede"

Prøvde idag, og de kan ta på han overalt uten problemer. Han står der og nesten nyter oppmerksomheten da, men med en gang noen "litt mindre kjent person" kommer bort, er det nesten som om han "knekker sammen" og vil ikke stå, bare hoppe av bordet og springe..

skal på middag hos noen andre i morgen - noen litt mer ukjente for hunden - så de skal få prøve seg litt..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig vanskelig å si hva som er "bedre" uten å vite hvordan forutsetningene ser ut. Hvis det er hjelp til rasevalg du vil ha så er det kanskje greit å lage en egen tråd til det med informasjon om hvilken erfaring du har med hund, hvordan hverdagen din ser ut, hvor mye aktivitet vil hunden få, har du planer om noe målrettet aktivitet/sport osv. Hvilke kriterier har du mtp. lyd, pelsstell, støvsuging, størrelse på hunden?  Med denne informasjonen er det lettere å gi råd om en rase som kan passe til ditt potensielle hundehold. Det er helt sikkert flere raser som kan passe kriteriene, og mange som ikke gjør det. 
    • Svarer dere begge to her. Ser at dette kanskje er en god grunn til å vurderer andre raser. Kanskje Aussie eller Collie er bedre?
    • Har ofte erfaring med at de jeg spør på utstillinger eller andre stevner bare roser hunderaser helt og forteller kun det positive. De jeg snakka med på messen var kun positive til rasen.
    • Jeg har møtt noen fine individer, men ikke nok til at jeg tenker at rasen er en fin og god brukshund. Alt for mye merkelig mentalitet ute å går, og allergi og hd
    • Hunder lever fint med tre ben, jeg ser ikke at en amputert tå vil utgjøre store problemer for en såppas sprek rase. Hvis hunden ellers er frisk og sprek ville jeg gjort det, selv om den er godt voksen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...