Gå til innhold
Hundesonen.no

Å varme opp/gå ned hund ved aktivitet


Teddy

Recommended Posts

Noen synes de er riktig flinke hvis de lar bikkja få gå ut i veikanten og tisse litt på vei fra bilen til banen (litt satt på spissen, da). Så at det kan være en god del hunder som har alt fra stive muskler til større ryggskader tror jeg ikke er såååå usannsynlig.

Du setter det nok ikke å spissen i det hele tatt, dessverre. Dette er vel akkurat måten de aller fleste brukshundfolk gjør på vei til runderingsløypa. Turen opp regnes som nok oppvarming. Vi kunne nok unngått en hel del slitasjeskader på våre brukshunder om vi gjorde mer som hestefolka som er pinlig nøye med å varme opp og gå ned dyrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter det nok ikke å spissen i det hele tatt, dessverre. Dette er vel akkurat måten de aller fleste brukshundfolk gjør på vei til runderingsløypa. Turen opp regnes som nok oppvarming. Vi kunne nok unngått en hel del slitasjeskader på våre brukshunder om vi gjorde mer som hestefolka som er pinlig nøye med å varme opp og gå ned dyrene sine.

Ja, det der er fryktelig rart.. Har drevet med hest i maange år, og da jeg hadde egen var det tjue min oppvarming i skritt først, så trav på lange tøyler, og diverse oppmykningsøvelser før man begynte å jobbe. Så skritte av like lenge på slutten.. Da jeg fikk syk hund begynte jeg å varme opp/skritte ned, og hadde han alltid i bånd på begynnelsen og slutten av turen.. Men før han ble syk, eller med de andre hundene, har jeg ikke sjenket det en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ja, det der er fryktelig rart.. Har drevet med hest i maange år, og da jeg hadde egen var det tjue min oppvarming i skritt først, så trav på lange tøyler, og diverse oppmykningsøvelser før man begynte å jobbe. Så skritte av like lenge på slutten.. Da jeg fikk syk hund begynte jeg å varme opp/skritte ned, og hadde han alltid i bånd på begynnelsen og slutten av turen.. Men før han ble syk, eller med de andre hundene, har jeg ikke sjenket det en tanke.

Nå har ikke jeg hørt noe om alle disse "plutselige" ryggvontene, men akkurat det der dere påpeker med oppvarming og å gå ned etterpå det er nok et stort poeng. Spesielt i eksplosive sporter som agility med mye støt og brå svinger. Er jo ikke egentlig tvil om at en skikkelig oppvarming er nødvendig for å unngå skader. Ihvertfall i lengden. Og at mange regner det som bra nok oppvarming å gå å snuse og tisse fra bilen til agilitybanen er desverre ingen overdrivelse.

Hm... det skal bli mitt ny-valp-forsett. Alltid være flink med oppvarmning og la den gå seg ned igjen før den puttes i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... det skal bli mitt ny-valp-forsett. Alltid være flink med oppvarmning og la den gå seg ned igjen før den puttes i bilen.

Det er nettopp dette som er stort problem at så mange IKKE gjør, varme hunder inn i en bil i pauser også ut igjen for å yde igjen etter pausen, det man ikke tenker på er at hundens muskulatur er da kalde eller stive.

Veldig flott at du tenker på det når det gjelder hunden din, da får den en så mye bedre kropp å leve i :)

Som aktiv i både galopp og travsporten i 20år så mener jeg også at vi har mye å lære av hestesporten, spesiellt når det gjelder behandling av dyret før, under og etter trening, samt i hvile perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ok, konkret nå som det har blitt egen tråd. Hva gjør du før trening av oppvarming og nedvarming (eh, kanskje litt feil ord) før hvilken type aktivitet? Evt hva burde du gjort hvis du er dårlig på det. Jeg er altså ute etter hvordan man varmer opp og går ned en hund. Hvordan forbereder du hunden fysisk på det den skal prestere.

Og ta gjerne med mentalt også hvis du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved spor trening, varmer vi opp med å gå til skauen og trene litt på tøys og tull først (slalom mellom beina, rygging, fri ved fot - ikke tull det da - etc) for å få "tenninga". Nå trener vi ikke så mye agility for tida, men da vi gikk på kurs, varmet vi opp med en rusletur først. Det gjør vi jo i og for seg nå også, for det er nå et lite stykke å gå uansett hva vi skal jobbe med!

EDIT: Etter trening, dvs på vei ut av skogen, puttes ballen i lomma og vi trener litt med godbiter, eller bare går hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi skal trene, ( bare sånn hobby lydighetstrening :) ) så går Box i bånd frem til der vi skal, noe som tar omtrent 15 min, og da har han også gjort bimmelim og bommelom ;)

Når vi da skal hjem, er det på med båndet og rusle hjem, da er han sliten. Når vi kommer hjem, løper han rett inn på badet, han forlanger nemlig å bli fønet ;) Så etter han har blitt varm etter føningen, stiller han seg foran meg, for da vet han at han får massasje, og det elsker han ;) Så legger vi oss sammen i sofan under ett teppe og koser, mens mor ser på tv :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du før trening av oppvarming og nedvarming (eh, kanskje litt feil ord) før hvilken type aktivitet? Evt hva burde du gjort hvis du er dårlig på det.

Får vel svare på hva jeg burde ha gjort da, hva jeg faktisk gjør trenger vi vel ikke å snakke så høyt om... :)

Den beskjeden jeg fikk fra en dyktig hundemassør gikk vel ut på å varme opp en hund omtrent på samme måte som en ville gjort med en hest, så vidt jeg husker. Først gå rolig i noen minutter (var det fem eller ti minutter hun sa?), så trave rolig i noen minutter, og så en økt til i trav hvor hunden må bøye seg gradvis mer, litt mer varierte/krevende bevegelser etc. Tror det var noe sånt i hvert fall, det begynner å bli noen år siden.

Problemet er at det ikke er så lett gjennomførbart i praksis på en del type treninger (spesielt rundering og agility) hvor du forventes å være til stede for å hjelpe de andre deltagerne. Det blir en lite effektiv trening hvis alle figurantene er mer opptatt av egen hund enn av å "figurere"...

Hva jeg gjør for å varme opp mentalt varierer veldig. Trenger jeg å gire opp hunden litt gjør jeg det med f.eks. en kong, jakte på godbiter som jeg holder i hånda el.l. Hvis han er supergira og trenger å roes ned så trener jeg litt rolig kontakt, fri ved fot eller bare koser rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...