Gå til innhold
Hundesonen.no

Personlighetsendring?


MissVims

Recommended Posts

Ang. røyting kan det være fòret han reagerer på.. Det er jo forsåvidt vanlig å røyte på denne tiden da, men.. Med røytehunder har jeg hatt positiv effekt med Royal Canin, Hills, Nutro Choice og Vom og Hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er røyteperiode nå, det hjelper litt med hyppig børsting, men jeg synes det er ille ellers også.

Skal prøve nytt fòr når budsjettet blir bedre.

Av rimelige og velprøvde pels-remedier så kan du prøve f eks å ha 1 rå eggeplomme (ikke hviten) over maten til Lasse hver dag (eller så ofte du føler du kan - rørt ut i litt kaldt vann og helt over maten gir den god smak til foret, synes de fleste), ølgjær var en "hit" i min barndom (men smaker ikke så veldig godt, kanskje?) - men b-vitaminpiller er heller ikke dumt (stappes enkelt og greit ned i halsen)... Litt olje (inntil 1 ss) i maten er også bra, og av de vegetabilske sortene ble jeg i sin tid anbefalt maisolje fordi den angivelig ble best opptatt i tarmen?

Selv bruker jeg gjerne lett fuktige oppvaskhansker (gule/grove) som "hårsamlere" - strykes fast over pelsen (medhårs) og får med massevis av døde hår når det trengs - bonus er at hundene elsker "massasjen" også!

Hva forer du på nå?

Lotta

PS: Vet det er veeeldig fristende å vaske gulv når man har småkrabbere i huset - men støvsuging er ikke dumt det heller (tar håra ihvertfall:) )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå forer vi på billigfor... :) First Price, for øyeblikket. Vi har testa ymse, og den han spiser nå bøir han ikke løs i magen av. Pedigree er det nok å spise godbiter av så sitter dyret og griner ved døra. Tilogmed Eukanuba får han løs mage av. Skal prøve egg og sånn, onkel sa at jeg skulle gi ham ett egg innimellom, bare knuse ett i en skål, men det vil ikke Lasse ha.

Jeg har en karde, og den liker han godt, litt vanskelig å ikke få leke med all pelsen som fyker, men... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå forer vi på billigfor... :) First Price, for øyeblikket. Vi har testa ymse, og den han spiser nå bøir han ikke løs i magen av. Pedigree er det nok å spise godbiter av så sitter dyret og griner ved døra. Tilogmed Eukanuba får han løs mage av. Skal prøve egg og sånn, onkel sa at jeg skulle gi ham ett egg innimellom, bare knuse ett i en skål, men det vil ikke Lasse ha.

Jeg har en karde, og den liker han godt, litt vanskelig å ikke få leke med all pelsen som fyker, men... ;)

Prøv Vom og Hundemat da vel=) Billig (veldig billig) fòr som ligger i fryseren.. Det har vært det eneste mine hunder som ikke har tålt NOE fòr har fungert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå forer vi på billigfor... :) First Price, for øyeblikket. Vi har testa ymse, og den han spiser nå bøir han ikke løs i magen av. Pedigree er det nok å spise godbiter av så sitter dyret og griner ved døra. Tilogmed Eukanuba får han løs mage av. Skal prøve egg og sånn, onkel sa at jeg skulle gi ham ett egg innimellom, bare knuse ett i en skål, men det vil ikke Lasse ha.

Han er ikke den første hunden jeg har hørt om som tåler billigfor mens han reagerer på "fine" merker... En av valpene jeg har solgt synes absolutt Pedigree Pal er best (og får ikke løs mage av det), mens han fnyser på nesa av alt annet... ;)

Du skal altså ikke gi eggehviten - bare den rå eggeplommen, og gjerne oppå maten hans (som vel til en småspist hund blir servert lunken, etter at du har helt varmt vann over?) - litt olje pleier de også synes smaker godt (fett er smaksforsterker for oss også!), men hvis han er av den sensible sorten så må du være veldig måteholden med mengdene.

Jeg har en karde, og den liker han godt, litt vanskelig å ikke få leke med all pelsen som fyker, men... ;)

Jeg synes av og til at karder har en tendens til å bare ta med seg "annet hvert hår" - pleier å trekke over hundene mine utenfor etter turen (da har jeg gjerne oppvaskhansker på uansett, etter å ha vasket 16 (eller er det 116? ;)) møkkete hundelabber og 1/4-del så mange -mager etter løpeturen til fjells...).

Vel verdt et forsøk (husk at hansken skal være lett fuktig, så får du med mest hår!)

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å sykle med en så stor hund... Er ikke det ekstremsport? Ei venninne av muttern knakk nesa når hun sykla med en dachs! (riktignok bånd knytta rundt styret, men allikevel!)

Kan jeg en dag sette min lille pike i sykkelsete og sykle med villdyret??

Aller først, du skal jaggu ha for at du fortsetter å prøve etter sist tråd ;) Fæle kan tantene være :)

Så over til sykkel! Du kan med tid og stunder sykle med vesla bakpå. Kjøp deg springer, den har en slik ting på seg som gjør at den løser seg ut ved ekstreme utskeielser (veldig vansklig da). Ekstremsport synes jeg du driver med allerede, kan likeså godt ta den helt ut.

Jeg har syklet med en schæfer (trekker kraftig i nedoverbakker og rette veier) og en border collie (trekker kraftig hele tiden) med barn bakpå. Det gikk så tårene spruta og ungen hylte av latter. Nå skal det være sagt at jeg har kontroll på dyrene og begge har lært at "stopp" er stopp. Tatt litt tid å lære det inn, men du verden så artig det er ;)

Flirer skikkelig godt av det du forteller om Lasse altså, han må jo være ett skikkelig sjarmtroll for oss som leser om han og ett troll for deg som bor med han ;)

Ang foret har jeg brukt kefir i foret her når maven renner og ikke har det så bra med seg selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har fulgt med på denne tråden og synes virkelig du er flink! Du tar til deg kritikken, og lærer av det :) Kjempebra! Og jeg tror Lasse kommer til å bli en kjempehund, hvis du fortsetter på den veien du har begynt på! Alle rådene du har fått her, er gode råd, og følger du disse, vil du nok få en harmonisk Lasse som din datter kan storkose seg med! :)

Jeg følger med på utviklingen, og gleder meg til oppdateringer!

Veldig OT: Lotta - jeg må bare si det: du skriver så mye bra her inne! Elsker å lese svarene dine, og digger at du er så "rett-på". Hvis trådstarter tar kritikken din til seg, slik MissVims har gjort, så vil h*n lære mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker!

Men jeg ante hva jeg gikk til når jeg skrev inn her... Jeg kunne godt ha formulert meg annerledes, og jeg VIsste jo innerst inne at problemet hovedsaklig lå hos meg...

Og jeg Er jo faktisk allergisk... Jeg har kleenexboksen i nærheten hele tia... Bebs er under observasjon, men det ser ikke ut for at hun har arvet allergien min.

Men jeg ville ikke ha svar på den andre tråden av denne typen:

"Stakar deien! :) vanskelig! Gla det ikke er meg!"

Jeg ville ha saklige meninger, og passelig mye juling... Og jeg fikk visst det jeg trengte! Hundeklubben her skal holde kurs som starter i helga... meeeeen der blir ikke vi med. Får satse på at de setter opp nytt kurs når vi har råd til 1500 kroner i kursavgift...

Men han Kan jo forsåvidt (ikke perfekt men) Sitt, Bli, Dekk og Stopp og På plass og sånn, og var det ikke stort sett det vi terpa på på valpekurset med den første hunden vår?

hehe - Du er ikke lettskremt, det skal du ha for.. Vi slemme hundetantene har hørt vi jager folk fra forumene med våre noe skarpe svar, men vi svarer jo ikke sånn for å være slemme.. Og vi burde takke deg fordi at du skjønte det, og ikke bare så kritikken :)

Og jo, på grunnkurs lærer man noe av det samme som på valpekurs, så hvis du føler at Lasse kan det så er du jo alt langt på vei!

Har en bok om klikkertrening, har noen peiling på hvordan det er å begynne med det? Vi prøvde for over et år siden, og det Lasse skjønte best var alle godbitene! kanskje jeg ska lese boka EEEN gang til. men lasse har knerta alle klikkerne... babyglasslokk får funke hvis vi prøver.

Vi hadde en dachs hjemme hos muttern og fattern (som ble avliva etter at han beit oss alle til blods) som pappa og jeg prøvde på spor. Vi fikk ham aldri til å markere på d han skulle, han fulgte personene som la ut sporet til Di Bitter End. Vi testa med at en av damene gikk opp spor, satte seg i bilen sin og kjørte 200 meter, og dyret fant henne, og det var før vi fullførte nybegynnerkurset. Men sidespor. Jeg synes spor er morsomt, og drømmen er agility (det er et stykke unna), men vi er nærmere nå enn vi var for noen uker siden, da hang Lasse i en tynn, tynn tråd.

Jeg skal sende en mail til hundeklubben og høre om de har noen råd, om jeg kan komme og se på treninger, eller låne bana midt på natta ellerno(!)

Fra bildet du la ved, ser Lasse ut som en labradorblanding? Og etter hva jeg har forstått, så liker han å flytte på ting? Så akkurat det å markere på gjenstander skal det vel ikke være så vanskelig å lære han, tror jeg? Men du kan fint gå spor uten at han gjør det - sånt er bare "viktig" om du skal konkurrere - jeg har gått spor med mine uten at de markerer på gjenstander (vi har liksom aldri kommet så langt at vi har trengt det ;) ), de blir slitne i hodet allikevel.. Men du kan jo teste ut om han henter ting til deg? Om du later som at du mister noe, f.eks? Greit om det ikke er noe du virkelig trenger (ene hunden min markerte etterhvert på papirbit og sånt.. hehe) og det er greit om du merker hvor du har lagt det fra deg (klipp opp plastposer og merk sporet, en billig og grei løsning - bare husk å ta ned merkene etterpå)

Klikkertrening kan du sikkert få en innføring av noen som driver med sånt, det er jo en helt egen treningskultur. Shaping derimot er morsomt å drive med på hobbybasis for de fleste. Det første Lasse må lære, er at lyden betyr at han får godbit, så i begynnelsen skal du bare klikke og gi han godbit. Du kan sjekke om han veit hva lyden betyr ved å bare klikke en gang han ikke veit at du har tenkt til det, om han da kommer til deg for å få godbiten, så kan du begynne å leke deg ;)

Det kan være tungt å dra igang en hund som ikke veit hva det går ut på - det morsomme er at når de førstes veit hva du vil, så kan du gjøre mye "rart". Jeg har pleid å bare sette meg ned med en godbit i hånda, og begynt å belønne alt annet enn hva de tror de må gjøre for å få godbit (klønete forklart). Ene hunden min trodde veien til godbiten var å bare holde kontakten (vi har belønnet mye for å holde kontakt), så så fort hun gjorde noe annet, som f.eks å snu litt på hodet, så fikk hun belønning for det. På en liten time begynte hun å tilby mye annet for å få meg til å klikke (det er jo det som er det geniale med sånt - du trenger ikke å gjøre annet enn å sitte og vente på at hunden skal finne på ting, og sånt blir de slitne i hodene sine av), som å legge seg i dekk, ned på siden, "død hund", gå rundt, halvveis bukk, rygge og snu på hodet.. Men hun er bare valpen, jeg tror de tar sånt litt lettere enn voksne hunder som ikke er vant til å tenke selv (men det kan du sikkert også lese om på forumet her)

Men når vi allikevel er inne på at Lasse skal overleve i første omgang...

Disse fordømrade hundehåra?!?! Er det noe jeg kan gjøre med dem? Barbere hunden? Tror ikke veterinæren vil det...

Vitaminer? Jeg børster ham titt og ofte, men gulvene må vaskes hver dag... (les: blir vasket max annahver men da ser de ILLE ut)

Er dette en sånn ting man må leve med? Jeg tåler en del hundehår asså, men her er det ekstreme tilstander!

Men takk sålangt, jeg skal teste tipsene!

Som Lotta sier, plasthansker er en kjekk ting å få av døde hår på korthårede hunder! Om du drar over han en gang om dagen nå i verste røyteperioden, så slipper du kanskje unna med å vaske hver tredje dag ;)

Ehm, jeg kjøpte forresten en rosa plastball som laga irriterende lyd når den ble flytta på, med hull å putte godbiter i... Meningen var at han skulle trille den rundt til godbiten kom ut. Lasse dilla med den bare korte perioder av gangen, og først når han fikk ødelagt den fullstendig ble den morsom! Da ble den mulig for ham å kaste, og han løp rundt og styra med den i timesvis på sommern ifjor, men den var så herpa at den ikke funka å putte godbiter i... de ungene, de ungene...

Lasse er ikke så glad i mat han? Da funker kanskje ikke det med godbiter i ball.. Kanskje bare ball er mer morsomt? Den kan du også bruke som belønning når du trener, at han får lov å leke med den når han har vært flink? Men det trenger ikke å være så fancy at du har egen ball han får leke maten ut av, hva om du putter middagen hans i en tom melkekartong? Så får han lov til å herpe og demontere den for å få maten sin? Da må han jobbe litt, samtidig som han får i seg maten sin.. Eller du kan bare helle det utover i hagen? Mange greie og enkle løsninger for å få hunder til å bruke hode og nese, heldigvis :D

Snakkes da! Kanskje jeg tør å bli en aktiv forumist jeg og nå! Virker som at jeg har bestått ildprøven!

Ler.. Det får nesten ikke vært verre enn hva du fikk gjennomgå i første tråden din, så ja - du har nok bestått ildprøven og litt til. Skal du klare å erte på deg folk i større grad enn i den tråden, så må du vel si at du banker bikkja eller har han i bur hele dagen og natta - og det høres ikke ut som at du driver med sånt ;) Så, da ønsker vi deg velkommen vi!

Og jeg må si meg enig med Margrete - Lasse høres ut som en hund som er et sjarmtroll for oss, og kanskje mer et troll for deg som må leve med han.. Vi liker å lese om sånt da - vi har sikkert hunder som er sånn, flere av oss andre og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke moro når ting går bra? :)

Du kan tro jeg slet med å få den eldste bikkja mi til å høre ;) Han hørte kun på mamma, nesten ingen andre kunne ha han løs, og så skulle jeg begynne på agility....

Når jeg begynte å se framskritt i treninga vår husker jeg at innimellom begynte jeg nesten å grine når vi var ute og trente fordi jeg bleså rørt :) hihi ;)

Som andre her har sagt: Det skulle vært flere hundeeiere som deg! ;)

Hatten av for deg! Du fortjener ei krone ;) ;)

Lasse virker som en utrolig herlig hund! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse er meget gla i mat! Men ikke tørrfor...

Han er Ekstremt gla i brød... (derfor kjøpe fuglebrett til svigermor så hun Slutter å hive brød på marka! Da hører Lasse Ikkeno!)

Men jeg tror nesten at jeg merker forskjell på stressinga hans etter to dager med økt aktivitet...

Svigermor har en dobbelsparkesykkel.... En spark på hjul... som samboern og bikkja testa igår... Vi så ikke mer av lasse når de kom hjem. Han drakk en hel masse, spiste maten sin, og Bikka i senga si. Tjukkingen sliten.

Og idag fikk ikke venninna mi sko når hun kom...

Han er blanding av labrador, rottweiler og border collie(tror man) og er så fin at. Køl svart, med en hvit stripe på brystet. Skal teste oppvaskhanske-ting imorra. Må huske å kjøpe nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er fordi det er litt tidlig på morgenen, men jeg sitter nå her med klump i halsen og er helt rørt! Lykke til med arbeidet videre.! Jeg ser fram til mange artige Lasse - tråder! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei

Jeg kan i hvertfall si litt om den orginale springeren. Altså den som har en bøyle som går nedover og noen fjeærer. Jeg kjøpte en sann til Flatcouted retriveren jeg hadde før og det ble et must. Skulle jeg få trimmet så måtte jeg sykle over en mil.

Det er da greit å ha en start og en stopp komando og en for høyre og en for venstre. Og når jeg møtte andre hunder så økte jeg farten så han ble avhengig av å konsentrere seg om å henge med sykkelen. Han var en hund på ca 30 kg. Første turen så fikk jeg en blåveis på innsiden av låret og siden så skjedde det i grunnen ikke flere skader.

Med den flaten jeg har nå så så jeg stor forskjell på røytingen når han fikk lov til å være ute hele dagen mens jeg var borte. Det ble veldig mye bedre. Røyting/flassing kan du også få av at hunden din stresser.

Lykke til videre med hunden din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...