Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan man forvente?


starlight

Recommended Posts

Bare er litt nysgjerrig på hva andre "forventer" av en valp på 5 måneder? Hva mener dere en valp bør kunne? Hvordan var deres valper ved slik alder i forhold til:

-andre folk

-hunder/andre dyr

-utstilling

-lydighet (innkalling, triks osv)

Er spesielt interessert i å høre hvordan andre Sheltieeiere oppfatter/oppfattet sine hunder ved denne alderen, men også andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare er litt nysgjerrig på hva andre "forventer" av en valp på 5 måneder? Hva mener dere en valp bør kunne? Hvordan var deres valper ved slik alder i forhold til:

-andre folk

-hunder/andre dyr

-utstilling

-lydighet (innkalling, triks osv)

Er spesielt interessert i å høre hvordan andre Sheltieeiere oppfatter/oppfattet sine hunder ved denne alderen, men også andre:)

Personlig syns jeg at hunder/valper er mest skjønne i 5-mnds alderen. Det er relativt få uhell inne, hunden begynner å virkelig finne seg til rette, og man lærer å kjenne personligheten til hunden. Kanskje kommer den mer tydelig frem da?

Har hatt to hunder som ble fem mnd; Casper, blanding, kunne sånn passe innkalling, en hel haug med triks. Var ikke redd folk, men høflig. Kunne gå forbi, eller hilse pent. Gikk mye løs da. Hadde blitt banket av en annen hund, men virket ikke som han reagerte på fremmede hunder likevel (det kom senere). Trente masse triks med han i denne perioden, siden jeg hadde et brukket kne.

Tulla kunne nesten ingenting da hun var 5 mnd. Innkallingen var vel det eneste som begynte å bli ganske bra, trente hver dag. Hun kunne tilby noe atferd, men det var også begrenset. Hun virket ikke så trygg på verden hele tiden, kunne buste en hel tur, og holdt seg helst til meg. Men da hun ble 5 mnd begynte dette å bedre seg (så fikk hun en knekk ved ca 9mnds alderen, men nå har dette blitt helt bra). Jeg trente mye mindre med Tulla enn hva jeg gjorde med Casper. Hadde glemt hvor mye tid jeg hadde brukt på han, og tenkte at det kom "av seg selv". <_< Det gjør det altså ikke.. :)

Hva jeg forventer er jeg jammen ikke sikker på.. båndtreningen bør begynne å gå nokså bra, i alle fall i kjent miljø. Jeg kommer til å gjøre ting annerledes med neste hund, og da kommer jeg til å forvente noe annet enn jeg har gjort før. Jeg kunne jo heller ikke forvente at Tulla skulle være superlydig hvis jeg sjelden trente lydighet, så det kommer jo an på hva man gjør også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...