Gå til innhold
Hundesonen.no

Info om Degus


MegaMarie

Recommended Posts

Hei!

Jeg skikket på gnagerne i dyrebutikken her hin dagen, og da så jeg disse utrolig pene dyrene!

Det er vell en blanding av ekorn og ørkenrotte, ikke sant?

Lurer på siden ørkenrotter må være i akvarium siden de biter alt mulig i stykker, må disse være det også?

Og ca hvor stort?

Så ut som at de var veldig aktive og hoppet rundt og slikt, så hva trenger de i buret sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke jeg vet feil, så er Dengus et feil navn( på lik linje som å kalle tamrotter for hetterotter) på dyret Degus.

Degusen er faktisk en egen art, ikke en kryssing av ekorn og ørkenrotte. De er nærmere i slekt med Chinchilla en ørken rotte og ekorn. Degusen er opprinnelig fra Chile, på vest-kysten av andesfjellene (om ikke jeg har lest feil). Deguser har blitt mye brukt i forskning på f.eks Diabetes da dette er en sykdom som ofte rammer degusene.

Degusenes oppførsel kan lett sammenlignes med Ekornets. De er kjappe, nysgjerrige, spiser oppreist på bakbeina og er ekstremt sosiale. Degusene lever hovedsakelig på planter, løv, bark og spesial tilpasset Degus fòr. Ville deguser også spiser opp avlingene til de lokale bøndene - derfor er de nok også betraktet som skadedyr.

Deguser er flokk dyr! I det fri er det flokker fra 10 dyr til som mange som 100 og kanskje mer!.

Dette betyr ar de må holdes enten parvis eller i større flokker. Hunner og hanner bør separeres om ikke man skal drive oppdrett. Skal man ha hann og hunn deguser sammen må man ha max 1 hann i hver flokk da flertall gjør at de sloss om retten til å parre seg.

Deguser er aktive dyr(som sagt) og trenger derfor et stort bur med gode klatremuligheter, F.eks et Chilchilla eller et volière. De må ha mange leker å aktivisere seg med og gjerne også løpehjul. Deguser liker også å få muligheten til å ta sand bad.

Her er en link til en side med MASSE nyttig informasjon om deguser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da var infoen om deguser sant da, slik som jeg fikk vite det av noen som hadde det her i nabolaget for et par år siden.

De sa at det var noe chincilla i den eller noe sånt.

Syns ikke det lignet litt på det i butikken derfor jeg trodde det var blanding av ekorn og ørken rotte.

Men de lignet jo, haha!

Sikkert skrive feil ja.

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Ingen som har personlige erfaringer?

Eller noen som vet om det er noe innavl av de degusene som er i dyrebutikken?

Er dem som er i dyrebutikken født i fangenskap?

Jeg har hatt deguser. Hadde 5 stykker.

Personlig ville jeg heller valgt rotter eller ørkenrotter! Mye kosligere dyr :twitch:

Kontaktsøkende og nysgjerrige.. :P

De dyra vi tar inn kjøper vi fra Sverige. Eller privatpersoner vi kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men det som jeg liker så godt med deguser er atte dem er så sprettne. Men siden man kan få ørkenrotter i flere farger så er det noe som er noe bedre med ørkenrotte i forhold til degus.

Lenge til jeg får dette uansett, så jeg har god tid til å velge. Kan ha begge deler jeg :D hehe.

I hvertsitt bur selvfølgelig.

Men er ørkenrotter flokkdyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Ingen som har personlige erfaringer?

Eller noen som vet om det er noe innavl av de degusene som er i dyrebutikken?

Er dem som er i dyrebutikken født i fangenskap?

jeg har deguser nå jeg to stykker på 4år :)post-2527-1186859514_thumb.jpg sonic fremst på bilde, Spike bakerst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...

Vi hadde to deguser før, men dem døde for en stund siden av alderdom.

Men jeg synes de var veldig koselige, men de satt ikke så lenge i ro i fanget før dem begynte å å rundt for å utforske ting. Men når vi åpnet burdøren så kom dem bort til åpningen for å få mat eller kose. Men kjempe kosne er dem ikke. Komme litt an på hvor tam man får dem. :rolleyes:

Degusene i dyrebutikken er født i fangenskap.

Men de er dyr som er kjappe og gjør artige sprang og vendinger av og til. De liker å klatre opp på ting, så et bur som er høyt er best for dem ^_^

Vet ikke om de er bedre å ha enn ørkenrotte eller rotte, har aldri hatt sånne, så jeg vet ikke.

Lykke til uansett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Men det som jeg liker så godt med deguser er atte dem er så sprettne. Men siden man kan få ørkenrotter i flere farger så er det noe som er noe bedre med ørkenrotte i forhold til degus.

Lenge til jeg får dette uansett, så jeg har god tid til å velge. Kan ha begge deler jeg :P hehe.

I hvertsitt bur selvfølgelig.

Men er ørkenrotter flokkdyr?

Jeg har hatt 2 ørkenrotter fra før av, og ja de er flokkdyr.. Dem trives best i selskap, ellers kan den fort miste "livslysten" ..

Ørkenrotten og degusen har likhetstrekk. Aktivitetsmessig, nysgjerrige, og vennlige. Jeg har blitt bitt av ørkenrotter før, men aldri aldri av deguser. Ble positivt overrasket over hvor vennlige de er. Men degusen har mer energi enn ørkenrotten vil jeg påstå.

Men vil foretrekke Degus fremfor ørkenrotte for å være ærlig. Syns dem har mer utagerende personlighet, og så ser dem drit tøff ut da :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...