Gå til innhold
Hundesonen.no

SOS fra Julierescue

alucinor

Recommended Posts

Skrevet

Fikk denne meldingen i dag, og pga. at gubben jobber kommende uke og jeg ikke får barne og hundevakt, så kan ikke jeg hjelpe, men kanksje noen her inne kan?

"Hei, dette er et SOS fra julieerescue.

Har du mulighet til å resise ned til Spania nå på Mandag den 19 Mars, retur 21 Mars for å hente hunder? Foreningen betaler selvsagt reisen. Hun som skulle reise kan ikke pga. sykdom, så vi har litt krise her. Hilsen Vera."

Skrevet
Fikk denne meldingen i dag, og pga. at gubben jobber kommende uke og jeg ikke får barne og hundevakt, så kan ikke jeg hjelpe, men kanksje noen her inne kan?

"Hei, dette er et SOS fra julieerescue.

Har du mulighet til å resise ned til Spania nå på Mandag den 19 Mars, retur 21 Mars for å hente hunder? Foreningen betaler selvsagt reisen. Hun som skulle reise kan ikke pga. sykdom, så vi har litt krise her. Hilsen Vera."

Jeg antar at du ikke er interessert i å høre hva jeg mener om denne virksomheten, og bare søker noen som kan reise ned for å hente løshunder fra Spania til et allerede overfylt omplasseringsmarked her hjemme?

Skrevet

Helt korrekt.

Dessuten, disse hundene har allerede hjem som venter her i Norge da. Hva og hvorfra folk velger å overta en omplasseringshund fra, det får være opp til dem.

Skrevet

Uansett hva dere mener om å adoptere hunder fra Spania, eller hjelpe de å ta hundene hit. Vet det har vært heftig debatt angående Julie Rescue i Sverige pga at hun skal angivelig ha impotert hunder uten de nødvendige vetrinær papirer (skal vist være forfalsket) Så da kan man jo anta at hundene ikke er behandlet for de sykdommer de skal får å komme inn i Sverige. Ett par jenter som har jobbet for hene som har anmeldt dette til svenske myndigheter. Dessuten skal hun angivelig "avle" minityrvalper selv for så å sende de hit til Norden. Om det er rykter eller sannheter vet jeg ikke, men dt er jo som regel alltid noe sant i rykter...

Finnes faktisk organisasjoner som er seriøse. og driver ihvertfall lovlig. Flere av disse har også gått ut å sagt at de ikke støtter JR.

Men det er kanskje SOS som har hentet disse hundene for JR?

Jeg ville ihvertfall vært svært betenkt med å hjelpe en organisasjon som JR utfra det jeg har lest om de.

Mange tråder om dette på vovve.net for de som er interiserte.

voffs

Skrevet
Dessuten, disse hundene har allerede hjem som venter her i Norge da. Hva og hvorfra folk velger å overta en omplasseringshund fra, det får være opp til dem.

Jeg er prinsippielt uenig med deg. Det burde vært ulovlig å importere uregistrerte hunder (dvs blandingshunder), og representanter for nye raser til landet som ikke er godkjent av NKK.

(Aller helst ville jeg sett at vi også fikk et generelt forbud mot alle arvtakerne til "poppis"-staffene, typ Cane Corso, doggo canario, etc også, faktisk...)

Lotta

(Håper ingen lar seg lokke av en billig flybillett til Spania for å hjelpe "Julie"... Det er antagelig bedre å spandere noen kroner på Ryan Air hvis man gjerne vil ha en tur til Spania...?)

Skrevet

jeg må bare få skrive her :) For jeg syns egentlig dette er et flott tiltak, og gi dem en ny sjanse.

Nå vet ikke jeg så mye om "organisasjonen" som får de inn i landet så der skal jeg ikke kommentere noe. Men syns det er flott at "vi" kan gi dem en sjanse til.

Skrevet
jeg må bare få skrive her :) For jeg syns egentlig dette er et flott tiltak, og gi dem en ny sjanse.

Nå vet ikke jeg så mye om "organisasjonen" som får de inn i landet så der skal jeg ikke kommentere noe. Men syns det er flott at "vi" kan gi dem en sjanse til.

Nå er det vel nok av hunder her til lands som også trener en NY SJANSE, så hvorfor importere problemer i tillegg ?

Skrevet

Jeg eeelsker blandingshunder, men jeg synes mye av det Lotta sier her er fornuftig. Denne Julierescue høres vel litt merkelig ut?? Hvor vanskelig er det for dem å få hentet disse hundene selv, istedet for å spørre fremmede?

Jeg vet jo ingenting om dette "firmaet" og ville derfor aldri ha støttet det uten å virkelig vite hva de driver med.

Skrevet

Man ser jo allerede hvor omdiskutert hjemlige omplasseringsvirksomheter er, og hvor stor kvalitetsforskjell og "-kontroll" de praktiserer i forhold til hvilke hunder som man tar sjansen på å omplassere.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...