Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykling med hund

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Jeg sykler en del med Milo, og han har en ganske så god kondis.

Nå skal jeg begynne å loggføre hver kondis/styrketrening, slik at jeg ser fremgang og slike ting.

Jeg bruker springeren noen ganger, men mest brukt er line fra gaffelen(riktig navn?:)) til hunden. Dermed løper han foran og yter bedre.(Min erfaring)

I dag slo det meg at jeg skal måle kondisen og styrken veldig nøye, og da er det visse ting jeg lurer på:

Steg:

Er det noen mulighet for å få stillt inn skritttelleren min slik at den fungerer på Milo også? Prøve å feste den i halsbåndet på en 15minutters sykkeltur i trav/galopp i dag og antall steg ble litt over tusen. Det må da være mer? Ergo jeg som var litt dum.

Lengde:

Hvordan kan jeg finne ut hvor langt vi drar?

Fart:

Hvordan finne gjennomsnittsfarta?

Iq-spøsmål:

Er det på noen måte mulig å finne ut hvor mye muskelmasse han har? Har er veldig tynn nå(skal blande vom i maten til Brit's kommer med høyenergi fôr i lam & ris) Iallefall så veide han rundt 19-20 kg før vinterferien. Da vi kom ned fra fjellet veide han 22 og var siltynn..Han har løpt fra morgen til kveld, både snørekjøring og løs. Og det i snø...

Men ja, jeg er ganske så fornøyd med opplegget mitt,(sykling, kickbike, trekker hjul, går i bratte bakker, går i vann osv) men det eneste jeg mangler nå(troor jeg) er det ovenfor...Har en stor trang til å loggføre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jeg kan bare svare deg på lengde og fart. Kjøp en sykkelkomputer, de måler som oftes både lengde og gjennomsnittsfart.

Det har jeg ikke tenkt på! Takk, Nina!

Er det slik at man kan nulle ut den etter endt dag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg:

Er det noen mulighet for å få stillt inn skritttelleren min slik at den fungerer på Milo også? Prøve å feste den i halsbåndet på en 15minutters sykkeltur i trav/galopp i dag og antall steg ble litt over tusen. Det må da være mer? Ergo jeg som var litt dum.

Lengde:

Hvordan kan jeg finne ut hvor langt vi drar?

Fart:

Hvordan finne gjennomsnittsfarta?

Jeg veit ikke om det går an å bruke skritteller på hund, men om det gjør det, så må du uansett huske på å stille inn hundens steglengde, og ikke din.

Ang de to andre punktene, så fins det såkalte sykkel-computere (kjøpes i sportsbutikk) som du fester på sykkelstyret. Viser tid, strekning, maksfart, gjennomsnittsfart osv. Sikkert ikke så veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jeg veit ikke om det går an å bruke skritteller på hund, men om det gjør det, så må du uansett huske på å stille inn hundens steglengde, og ikke din.

Ang de to andre punktene, så fins det såkalte sykkel-computere (kjøpes i sportsbutikk) som du fester på sykkelstyret. Viser tid, strekning, maksfart, gjennomsnittsfart osv. Sikkert ikke så veldig dyrt.

Men hvordan finner jeg da ut hundens steglengde?

Og inbiller meg at Milo løper litt fortere/saktere enn sykkelen noen ganger...Når vi starter, avslutter osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt på! Takk, Nina!

Er det slik at man kan nulle ut den etter endt dag? :)

Ja, de fleste har en lengde og gjennomsnittsfart for sykkelturen/dagen og en fra du monterte computeren. Bare å gå på en sportsbutikk å spør, de hjelper deg med en som passer dine kriterier. Og ikke er de så dyre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan finner jeg da ut hundens steglengde?

Måler! Mål opp f.eks. ti meter og få noen til å telle hvor mange skritt han løper mens du løper ved siden av. Del antall skritt på antall meter, og du får steglengden (tror jeg, eller så er det motsatt)

Og inbiller meg at Milo løper litt fortere/saktere enn sykkelen noen ganger...Når vi starter, avslutter osv osv.

Jammen gjennomsnittsfarta blir jo den samme. Dere bruker jo like lang tid på sykkelturen, og han løper jo samme distanse som du sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Måler! Mål opp f.eks. ti meter og få noen til å telle hvor mange skritt han løper mens du løper ved siden av. Del antall skritt på antall meter, og du får steglengden (tror jeg, eller så er det motsatt)

Haha, da får du hjelpe meg med det senere.... :)

Jammen gjennomsnittsfarta blir jo den samme. Dere bruker jo like lang tid på sykkelturen, og han løper jo samme distanse som du sykler.

Ingen kommentar...*blond* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved gjørme eller snø kan du jo evt også måleavtrykket på steglengden. F.eks fra v bak til neste gang v bak er nedi bakken.

Høres ut til at Milo er en hund i god form, bare pass på at det ikke blir for mye belastning for fort. Sykkel er gjerne mer belastende enn det mange tror. Pappa ødela en gang en sesong på å sykle for mye... Men siden du vil loggføre dette, har du sikkert rimelig god kontroll på resten av hunden og hans fysikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
ved gjørme eller snø kan du jo evt også måleavtrykket på steglengden. F.eks fra v bak til neste gang v bak er nedi bakken.

Høres ut til at Milo er en hund i god form, bare pass på at det ikke blir for mye belastning for fort. Sykkel er gjerne mer belastende enn det mange tror. Pappa ødela en gang en sesong på å sykle for mye... Men siden du vil loggføre dette, har du sikkert rimelig god kontroll på resten av hunden og hans fysikk:)

Smart det med gjørma og snøen...Får gjøre det neste gang jeg finner gjørme.. :P (Tør ikke sykle v. snø)

Følger en del med og prøver å ikke belaste han :)

I fjor var det en sykketur annenhver dag, og merka at han ble litt lei..Nå blir det 2-3 ganger i uka.

Tempoet regulerer jeg også. Noen ganger går alt bare i rolig trav :)

Strekker en del på han etter turer og slikt, men lurer på om det fins noen enkle massasjer jeg kan utføre? Både etter sykkelturer og lange turer i fjellet.

Renate? Borghild? Anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt med den skritt telleren, men jeg ville festet den over "albuen" i en tape eller et svettebånd som sitter litt godt, men ikke for godt så blodsirkulasjonen stopper.

Når det gjelder steglengden så mål alltid på det underlaget du skal trene på.

Hjelper lite å måle i snø, dersom du skal sykle på tørr asfalt, en hund har forskjellig steg og aksjon i de forskjellige elementene :)

Når det gjelder massasje så anbefaler jeg massasje før treningen og stretchingen etter, husk også at hunden alltid skal varmes opp og trappes ned etter trening.

Vi som kan massasje kan "syre veksle" etter en trening, men det er IKKE noe jeg lærer folk over data :)

Du kan evt legge meg til på msn så kan vi prate om dette der, litt bedre :)

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...