Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til oppussing av hunderom

Voffs

Recommended Posts

Jeg har planer om å pusse opp det rommet som kommer til å bli hundens rom når den kommer, (om en evighet ;) ) Dere som har hatt hund lenge, er det noen gulv dere anbefaler? Vil ha et som er lett å rengjøre og som tåler endel uten å bli stygt. Det er varmekabler der, så gulvet må tåle det.

Tar gjerne i mot tips om andre ting jeg burde tenke på når det gjelder rommet.

Voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god lufting... Har vært inne på noen "hunderom" en sommer på jobboppdrag å det stinket døden å varmt som fy, en vifte alla baderom foreksempel... åpne vindu aktivt...

Kanskje en løsning så hundene ikke ligger direkte på varmekabel gulvet / annen oppvarming...?

gulvbelegg eller laminat går vel for å være slitesterkt, det billigste er dårligs seff, gulvtypene er merket med hvor de er beregnet brukt, emn billigste laminat holder lenge skumme jeg tro...

Enkle lister uten fancy profil, gammeldags vakselist enkelt v. rengjøring...

Det er kanskje like greit å ikke pusse opp et rom som skal brukes kun som hunderom, bare få det praktisk å trygt, ledninger, lufting, liggeplass, vann, mat osv...

Å heller pusse det opp når det er slutt på hunderombruk...

(ikke hatt hunderom, eller noe, bare tenker høyt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god lufting... Har vært inne på noen "hunderom" en sommer på jobboppdrag å det stinket døden å varmt som fy, en vifte alla baderom foreksempel... åpne vindu aktivt...

Kanskje en løsning så hundene ikke ligger direkte på varmekabel gulvet / annen oppvarming...?

gulvbelegg eller laminat går vel for å være slitesterkt, det billigste er dårligs seff, gulvtypene er merket med hvor de er beregnet brukt, emn billigste laminat holder lenge skumme jeg tro...

Enkle lister uten fancy profil, gammeldags vakselist enkelt v. rengjøring...

Det er kanskje like greit å ikke pusse opp et rom som skal brukes kun som hunderom, bare få det praktisk å trygt, ledninger, lufting, liggeplass, vann, mat osv...

Å heller pusse det opp når det er slutt på hunderombruk...

(ikke hatt hunderom, eller noe, bare tenker høyt)

Vi har et ventilasjonsystem i hele huset, så det vil alltid være bra luft der, uansett temperatur. (var allergikere de som bodde her før)

Det finnes jo uendelig mange forskjellige laminater og belegg, så tenkte kanskje noen her har erfaring med noen som er bedre enn andre?

Rommet skal pusses opp uansett, er gammelt teppe der nå. Hunden skal være i hele huset altså, men tanken var at når vi ikke var hjemme kunne den ha dette rommet, og en del til av 1. etg til disposisjon.

voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fliser på gulvet?

Enkelt å holde rent og slitasje fritt. Godt og varmt om kabelene er på, kjølig om du skrur de av.

Eneste du da må huske på er å imprignere fugene, de er ikke vanntette uten imprignering. (med tanke på evt tissedammer fra valpen)

Hilsen murer/ flislegger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med elin og ebbe. Fliser er supert underlag i forhold til laminat/ parkett. Påv årt hunderom nå har vi laminat, og der har tissedammer komt seg mellom sprekkene og laget enda større sprekker. Så i nye huset har vi planlagt fliser.

Ellers så er jo skjulte ledninger veldig greit. Av erfaring vil jeg anbefale en ganske tung vannskål som ikke kan veltes så lett.... hurra for valper som syns det er artig å velte vannskåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med laminat er at de tåler fuktighet dårlig som flere her sier...

Men om du allikevel skal gå for laminat vil jeg anbefale Alloc (hmm... hvordan skrives det tro?) De har laminat i forskjellige prisklasser og kvaliteter... Jeg har selv et midt på treet prismessig, og er fornøyd med det. Det tåler godt litt fuktighet, men hvordan det er med dammer fra valper og vannsøl som blir liggende en stund vet jeg ikke...

På kjøkkenet har jeg "laminat-fliser" og det virker som om det tåler vann bedre enn "tre-guvet" jeg har andre steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha laminat (noe jeg aldri ville hatt ;) ) så sjekk om den er grønn eller "trefarget" inni. Er den grønn så tåler den noe fuktighet, den andre tåler ikke. Uansett så er laminat en dårlig ide i et rom som blir utsatt for tisse dammer og veltede vannskåler syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor nå er det fliser på hele gulvet (ser ut som mursteiner faktisk..) og det er utrolig slitesterkt og godt! Skader ikke om det blir liggende vann på det eller om bikkja spøler for å komme seg fram. Er liksom ikke noe krise om valpen tipper vannskåla mens dere er borte. Vi har i varmekabler i nesten hele leiligheta er noen områder der det ikke er, og det tror jeg Lyng setter pris på, for han velger å ligge rundt 70% av tiden på de flatene det ikke er varme. Nå kommer det vel litt annpå hvor varmt det er også, vår gradestokk på gulvvarmen står på 19grader, er eneste varmekilde i huset/leiligheta.

Minuset med fliser er vel at det ikke blir et gjevnt overlag som laminat, så sviffer duger ikke like godt;) Men, det takler jeg.. er bedre enn belegget som var i den forige leiligheta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminat er ikke noen lur ide.. Vi har det i deler av leiligheta, og det tåler dårlig vann..

Ikke forenelig med vannskåler og tissedammer fra valper altså, men det tåler klør og slikt, ingen stygge skrapemerker o.l. Nå har ikke vårt gulv noen synlige merker til tross for vanndammer osv, men jeg tørr ikke tenke på hvor ødelagt det er hvis man begynner å gå i dybden..

Selv syns jeg fliser blir for hardt på et vis, så jeg ville gått for et enkelt gulvbelegg..

Har belegg på mitt soverom, hvor hundene er på natta og når vi er borte, og det holder godt, har tålt alt mulig opp gjennom flere år nå, uten et eneste hakk eller merke..Like flott som når det var nytt..

Jeg kommer til å ha belegg på hunderommet i nyhuset mitt.. Trolig lagt opp slik som på et bad, at det går litt opp på veggen, og hvor det da møter/overlappes av belegget på veggene, sånn at man slipper listverk som er i veien/tygges opp/ødelegges av vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre om på egne hunderom nå. Da skal jeg bygge en hylle hunden kan ligge på. pga hygene vil jeg ikke at den skal gå an å ligge under (kan bli vanskelig å rengjøre).

Eks:

photo7.jpg

photo2.jpg

Synes det er veldig fint ;)

Det så fint ut ;) Noe ala dette kunne sikkert vi bygget også. (eller fås det kjøpt?)

Så slipper den å ha sengen rett på gulvet og kablene. Kan sikkert fort bli for varmt. Rommet er ca 8 m2, så har jo plass til å bygge noe som dette i ett av hjørnene.

Kanskje vinyl eller linoleum kunne vært en ide på gulvet da? Vi har fliser ellers i 1 etg, så kunne godt tenkt meg å lagt noe annet i dette rommet. Hunden vil ha jo tilgang til noen av de andre rommene i 1 etg også.

Hadde laminat der vi bodde før, og den var helt elendig. Men det var en billigvariant også. Sprakk i mange skjøter etter få år.

voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundekroken vår er "dogproof" i alle bauger og kanter ;) - ingen problem å ha 8 ville valper i stua da ;) -

På gulvet har vi gulvbelegg (vinyl?) og en handy husbond har lagt belegget oppetter veggene (typ våtrom) og deretter (joda, det er helt sant) skrudd tynne, "custom made" metallplater på veggene - ca 1,20 meter opp. Platene er av samme type som er populære over kjøkkenbenker nå til dags (stål?) - men kjøpt for en brødel av prisen hos en hjelpsom blikkenslager for noen år tilbake. Regner med å bruke dem også etter at huset er pusset opp - da med spraylakk (maling) i matchende farge til resten av inventaret... I hjørnene er det lagt "avrundede trekantlister" slik at det blir kul i havet umulig å skjære seg eller ripe seg opp i noe som helst, selv for den mest oppfinnsomme valp... - Tror minnsann at det er lagt klar silikon rundt listverket også ;)

Jeg hadde for noen tiår siden den tvilsomme fornøyelse av å finne ut hva som skjer når en geskjeftig jypling velter en 2 liters vannskål daglig - til tross for grundig vasking og tørking av linoleumsgulvet når vi kom hjem... Litt vann under/bak gulvlistene hver eneste dag trakk langsomt men sikkert opp bak trelistene og inn i gipsplatene ... Så, min anbefaling er gulvbelegg av god kvalitet og gjerne lagt som på et baderom, dersom man har anledning til det. (På det andre hunderommet/kontoret) har vi vanlig laminat (riktig billig sort av tvilsom kvalitet) - og det er like fint (stygt?) etter 7-8 års hunde-/menneske-/barnebruk - og her har både gulver og vegger overlevd et og annet "uhell" (les; tisseflekk en sjelden gang), og en veltet vannskål eller to...

Vær obs på at vinduene i rommet er av OK kvalitet, ikke tynne "oldisglass" som knuser så fort en ivrig hundepote klasker i den når naboens katt spankulerer forbi like utenfor.

;) Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminat blir fort stygt om man har mye vannsøl og tiss.

Mange av de tåler mye annet, men vann er vel "fienden".

Ville nok satset på gulvbelegg. De fåes jo i så mange varianter nå, mange ser jo nesten naturtro ut. (håper det er det jeg mener som er gulvbelegg da ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundekroken vår er "dogproof" i alle bauger og kanter ;) - ingen problem å ha 8 ville valper i stua da :P -

På gulvet har vi gulvbelegg (vinyl?) og en handy husbond har lagt belegget oppetter veggene (typ våtrom) og deretter (joda, det er helt sant) skrudd tynne, "custom made" metallplater på veggene - ca 1,20 meter opp. Platene er av samme type som er populære over kjøkkenbenker nå til dags (stål?) - men kjøpt for en brødel av prisen hos en hjelpsom blikkenslager for noen år tilbake. Regner med å bruke dem også etter at huset er pusset opp - da med spraylakk (maling) i matchende farge til resten av inventaret...

Smart ;) Men nå er neppe min samboers handykunnskaper i nærheten av din husbonds :P Men skal vinyl legges skikkelig, er det vist påkrevd at en fagmann gjør det. Lurt å legge belegget opp etter veggen. Slike metallplater var smart, vi så på slike når vi pusset opp kjøkkenet. (men endte opp med fliser der)Tenkte ikke tanken på at det kunne være lurt på et slikt rom. ;)

Vær obs på at vinduene i rommet er av OK kvalitet, ikke tynne "oldisglass" som knuser så fort en ivrig hundepote klasker i den når naboens katt spankulerer forbi like utenfor.

Vi har H-vinduer eller hva det heter?! Greit nok det eller?

Har forresten hunder fargesyn? Virker som det ulike meninger om dette. Kunne godt tenkt meg å ha litt rødt der, men dumt hvis den blir sint som en okse ;)

Voffs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart ;) Men nå er neppe min samboers handykunnskaper i nærheten av din husbonds ;) Men skal vinyl legges skikkelig, er det vist påkrevd at en fagmann gjør det. Lurt å legge belegget opp etter veggen.

Glemmer ikke da jeg i mitt tidligere liv hadde fagfolk til å legge (hvitt!) heldekkingsteppe i stua - det var gjort på et blunk, og plutselig så skjønte jeg hvorfor vi skulle betale kvm-pris og ikke pr time ;)... 8 kvm gulvbelegg-legging er (forhåpentligvis) ikke avskrekkende dyrt, selv gjort av fagfolk...?

Slike metallplater var smart, vi så på slike når vi pusset opp kjøkkenet. (men endte opp med fliser der)Tenkte ikke tanken på at det kunne være lurt på et slikt rom. ;)

En av mine aller beste ideer - og så rimelig som det ble hos blikkenslager! - Har hatt glede av dem i noen burdebatter når folk sier at valpen gnager hull i veggen (har hørt om slike tilfeller også) og det var faktisk en av årsakene til at vi bestemte oss for en slik løsning - vi var ikke sikre på om vi skulle bli boende her, og det er alltid billigere å forebygge enn å reparere - sånn i tilfelle vi hadde hatt en "herpus gigantus" i huset ;)

Vi har H-vinduer eller hva det heter?! Greit nok det eller?

Helt sikkert - har aldri opplevd at hunder har gått gjennom glassruter selv, men vet jo at tynne "enkelglass" som f eks ble brukt som "sidevinduer" til innerdører på 70-tallet knuser for et godt ord... (Det samme vil jeg tro gamle, tynne vindusglass gjør også?)

Har forresten hunder fargesyn? Virker som det ulike meninger om dette. Kunne godt tenkt meg å ha litt rødt der, men dumt hvis den blir sint som en okse :P

Hvis jeg husker rett fra frokosttvveterinæren denne uka - så sa hun at hunder IKKE har fargesyn (de ser mer som sånne brungulrøde fotografier fra "gamle dager" :P ) - men jeg tror uansett det skal mye til å tirre en valp med farger, jeg da!

Tror du/dere OG valpen vil bli lykkeligst av at du innreder og forbereder deg slik at det føles trivelig og godt for deg/dere - hvis dere er happy så blir valpen/hunden også happy. Forebygg mest mulig irritasjonsmomenter/ødeleggelser i hus og hage - så blir det mindre å irritere seg over når hunden vel kommer, og desto mer overskudd til hygge og glede for alle!

Lykke til,

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du/dere OG valpen vil bli lykkeligst av at du innreder og forbereder deg slik at det føles trivelig og godt for deg/dere - hvis dere er happy så blir valpen/hunden også happy. Forebygg mest mulig irritasjonsmomenter/ødeleggelser i hus og hage - så blir det mindre å irritere seg over når hunden vel kommer, og desto mer overskudd til hygge og glede for alle!

Jeg kommer til å være ferdig i god tid, antagelig i altfor god tid ;) Er lenge til å vente før vidunderet kommer ;) Hunden vil jo uansett ikke være på dette rommet før den trives alene. Vil jo ha den i 2 etasje sammen med oss når den er liten.

Har også tenkt på at noen ting bør flyttes på loftet inntil jeg vet at ikke hunden vil ødelegge de. Er jo noen ting man er ekstra glad i, og ikke vil ha makulert.

Hagen har jeg ikke tenkt så mye på enda. Men gikk rundt tomten i dag og vurderte om jeg burde gjerde inn den tomten vi har norpå her. Hva fungerer best som gjerde for hunder da? Har bare erfaring med gjerder til hest jeg... Ellers er det meterhvis med blomsterbedd her, så om noen av de ryker.. pytt da blir det bare mindre luking på meg ;)

Takk for tips

Voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...