Gå til innhold
Hundesonen.no

noen som har info om dette?

Hanne Marit

Recommended Posts

Heisann!

I håp om å få en valp nå til sommeren så har jeg og min sambo nå begynt å vurdere å bli fôrverter. Jeg vet ikke enda om det er noe oppdretter er ute etter, men vi skal ha en hannhund, og da er det jo ikke så stor forkjell å få hund på fôr eller ikke. Eller er det det? Det er vel bare at hunden kan bli brukt i avl, og at vi må stille han litt mer enn vi ellers ville gjort?

Jeg vet ikke så mye om det, det har liksom ikke vært noe alternativ før, har egentlig ikke tenkt på det, men så slo det meg at det faktisk kan være et helt supert alternativ. Men er det noen som vet hvor man skal lese om fôravtaler? Ligger det noe sånn på nettet? Eller her inne? Jeg har ikke funnet noe.

Håper noen kan hjelpe meg! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Og ett lite tilleggsspørsmål:

Er det vanelig at oppdrettere setter ut hanhunder på for? Syns nesten bare jeg hører om tisper på for jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig... så ville jeg heller hostet opp noen tusen kroner ekstra, og EID hunden fullt ut. Fôrkontrakter kan være "himmel eller *******", alt ettersom hvem man kommer borti. Og siden man gjerne er litt grønn når man inngår fôravtaler (svært få drevne hundeeiere er interessert, med mindre det ikke er fra folk de allerede kjenner godt fra før av, for eksempel)... så er det lett å ikke klare å tanke på alt. Slik man burde...

Jepp, har hørt om diverse hannhunder som oppdretter for eksempel har beholdt avlsrett på. En oppdretter (en av de største på rasen i Norden) beholdt den fulle avlsretten hele hundens liv, så eierne faktisk måtte betale for å få bruke egen hannhund når de begynte et suksessfullt, lite oppdrett selv. En annen oppdretter sa "nei" til bruk av en fin hannhund når folk spurte ("eierne" var pålagt å sende henvendelsene dit), og ville heller ha frem sin egen import som var mer stas - litt ergerlig når det andre var en god hund. Atter en annen sa ja til tisper som hannhund"eieren" ikke var helt fornøyd med gemyttmessig, mens en slik fôrverteier jeg kjenner ikke mente hunden burde brukes i avl på grunn av litt plukk med helse/gemytt, mens oppdretter bare blåste av det.

Jeg har hatt én slik avtale en gang, men det var da bare et prisavslag på en tusenlapp - og at oppdretter hadde rett til to gratis kull på tisper til sitt oppdrett. Husker jeg ikke var særlig begeistret... fordi jeg syntes det ble litt skeivt. Men uansett stod hunden kun på meg.

Jeg kjenner seriøse oppdrettere som har solide, fine avtaler på sine hunder - og som er villige til å gjøre det som er best ut fra hver situasjon, og for rasen. Men det var det med å skille skitt fra kanel da... og å eie egen hund fullt ut fra første stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av me har en hanhund på fôr.. Å ho har ikke låv å parre han med nokken, uten at oppdretter skal ha penger for det..

Og hvis opdretter bestemmer seg for å parre hennes hund med ei tispe så er det han som får valpene og pengene for de..

Teit spør du meg.. men slik er det tydeligvis :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt ut en hannhund på deleie. Dvs de betalte halv pris for hunden, og vi står sammen som eier. Jeg betaler alt av avlsrelaterte utgifter (utstilling, heleundersøkelser m.m.) og får også de eventuelle inntektene på dette fram til en gitt alder. Da skrives den fullt og helt over på min medeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...