Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye mat gir dere?


puzn81

Recommended Posts

Jeg har en blandinghund, hannhund, er på størrelse med en pointertispe, er relativt rolig da han er kastrert (vi er mye ute å går, men ellers er han veldig rolig). Han har lett for å legge på seg etter kastrasjon, og dyrlegen sa at jeg skulle redusere foret ca 20%. Jeg har hørt mange forskjellige meninger om hvor mye mat en sånn hund burde ha om dagen, men nå spør jeg dere for kanskje å få ett bedre svar :-) Noen som har peil?

En ting til, jeg har prøvd en del sorter for, ikke alle selvfølgelig, men en del, å det eneste foret hunden min har blitt veldig glad i er foret fra Europris faktisk, men er det bra for ham?? Flere som har prøvd dette foret?

Mvh Elida :-)

post-1891-1173484678_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Når gamla her ble sterilisert byttet jeg til light for ganske raskt for å holde vekten under nogenlunde kontroll uten å drive sulteforing. Hun har veldig lett for å legge på seg.

Nå nærmer hun seg 8 år så nå har hun begynt å få senior for, med litt voksenfor iblandet (4:1 i blandingsforhold ca). Merethe er ca 22,5 kg og får 2dl til frokost og 3dl til kvelds.

Har ikke prøvd Europris foret, Merethe går på Specific Medium Senior og Birk på Mera Dog Agility.

Dersom det er vanskelig å få hunden til å spise annen mat, og han legger på seg lett, kan du jo evnt gi 50-50 med europris-maten og et light for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophus er kastrert hannhund (64 cm høy) som veier mellom 24-26 kg. Han får ca 7,5 dl - 1 l mat om dagen, og han er i fin form, verken tykk eller tynn. Han spiser Eukanuba Dermatosis. Han spiser det han vil av tørrfôr, det eneste han får ved siden av er frysetørket sei. Altså ikke tyggeben, fetende godbiter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei labradortispe som ble sterilisert i desember. Jeg valgte å bare fortsette med den samme fôrtypen og -mengden (Eukanuba Vedlikeholdsfôr, ca 200 gram om dagen). Hun har faktisk gått ned i vekt etter steriliseringa (og det hadde ingenting å si), men jeg følger selvsagt med om hun plutselig skulle veie for lite eller for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask er ca. 18 kg, 47 cm og får et helt olivers målebeger om dagen. Hvertfall er det "fasitsvaret". Jeg regulerer etter aktivitetsnivå, inntak av snacks og godbiter, mengde matrester i fòrkoppen og selfølgelig etter hvordan han ser ut/ føles. Han fores på Lone star magnum. Enkelte dager spiser han nesten en kilo mat, andre dager bare et par desiliter. Så jeg kan ikke si vi har spesiellt faste formengder eller rutiner :)

På en dag med lite aktivitet er han også skjelden sulten. På en dag med nokså mye og hard aktivitet går maten alltid fortere ned og mengden øker noe. :icon_redface: Ask fores i hovedsak på ettermidagen /kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rex har godt på 750 g tørrfôr, men etter som kjøttet gikk opp spiser han ikke lenger så mye. Har nå godt ned til 2 kopper tørrfôr (2/3 av 750g) og ca 200 g kjøtt om dagen. Han spiser også rundt 2 tyggebein i uka.

Dette er en tynn setter på 2 år som får en del trim og som er på fetekur. han har nå godt opp fra 20,5 - ca 22 kg. så vi er på vei:) han er 61 cm over ryggen og fôres på en herlig blanding av eukanuba performance og 2 stk hills fôr (husker ikke hvilke).

Gamle bikkja hjemme var feit som en julegris. Setter tispe på 59 cm, sterilisert og med middels aktivitetsnivå. Hun gikk på en kopp eukanuba light om dagen og da holdt hun seg akkurat i riktig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, mange gode råd her, å takker for det. Jeg gir min 500 gram for om dagen (pluss litt goboter her og der, vanskelig å motstå dådyrøyne!) For litt siden var han på ferie til min mor og far som da gav ham en liter for om dagen, å han har gått opp i vekt nå etter det, så jeg har litt jobb forran meg :-) Der har han heller ikke vært i aktivitet som han er her hjemme. Appetitten hans skøt kraftig i været etter han ble kastrert, er det normalt?? Før rørte han ikke noe av det som sto fram, men nå har jeg til og med tatt ham på fersk gjerning med hodet helt borte i forsekken! Det var litt komisk med det samme, men jeg ble forferdelig paff :-) Flere som har denne erfaringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appetitten hans skøt kraftig i været etter han ble kastrert, er det normalt?? Før rørte han ikke noe av det som sto fram, men nå har jeg til og med tatt ham på fersk gjerning med hodet helt borte i forsekken! Det var litt komisk med det samme, men jeg ble forferdelig paff :-) Flere som har denne erfaringen

Ja, dette er helt normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...