Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til et par kl. 2 øvelser

mowgli

Recommended Posts

Trenger noen tips til et par kl. 2 øvelser som er litt slurvete og "feil" utført...

Fremadsending til kjegle:

- har lært inn dette med å legge godbit litt bak kjegla, har trent en del både med og uten kjegle og belønnet ståen ute både med variasjonen av at godbiten allerede ligger der og å kaste godbit til han.

Etter at øvelsen satt og ble generalisert har han begynt å "tulle" - 3 av 4 ganger snur han når han er halveis, går skjevt ut, tar en stor bue ut og rundt, flytter seg etter ståen for å nevne noe. Tror (kremt...vet) at jeg har gått for fort frem, men spørsmålet er da hva gjør jeg for å rette opp denne uvanen?

Innkalling med stå:

- har lært inn selve ståmomentet separat med å belønne med kong og godbit bak hunden. Han har stoppet fort og bra en stund, men har nå begynt å stoppe litt saktere og beveger seg noen skritt etter ståen. Et problem til er at farten frem til stå er super, men etter ståmomentet kommer han inn i trav. Noen gode tips for å få kjappe stopper og god fart inn igjen mottas med stoooor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Trenger noen tips til et par kl. 2 øvelser som er litt slurvete og "feil" utført...

Fremadsending til kjegle:

- har lært inn dette med å legge godbit litt bak kjegla, har trent en del både med og uten kjegle og belønnet ståen ute både med variasjonen av at godbiten allerede ligger der og å kaste godbit til han.

Etter at øvelsen satt og ble generalisert har han begynt å "tulle" - 3 av 4 ganger snur han når han er halveis, går skjevt ut, tar en stor bue ut og rundt, flytter seg etter ståen for å nevne noe. Tror (kremt...vet) at jeg har gått for fort frem, men spørsmålet er da hva gjør jeg for å rette opp denne uvanen?

Jeg ville startet på nytt, og heller brukt musematte eller annen target. Den legger du ut kun et par ganger så ikke hunden blir "hjelpeavhengig". Kan fort bli snusing hvis man legger godbiter på stedet. Lær hunden at å gå dit fører til belønning, ikke at belønningen ligger der :icon_redface:

Innkalling med stå:

- har lært inn selve ståmomentet separat med å belønne med kong og godbit bak hunden. Han har stoppet fort og bra en stund, men har nå begynt å stoppe litt saktere og beveger seg noen skritt etter ståen. Et problem til er at farten frem til stå er super, men etter ståmomentet kommer han inn i trav. Noen gode tips for å få kjappe stopper og god fart inn igjen mottas med stoooor takk!

Del opp øvelsen igjen. Belønn kun de raske ståene med bråstopp, gjerne frivillige, tilfeldige kjappe ståer. Og etter hvert neste del hvor hunden står og du kaller inn(og kun belønner de raske innkomstene).

Det er kjempeviktig å ikke sette sammen øvelsen for tidlig. Del opp øvelsene så godt du kan.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode tips!

Må nok finne frem musematta igjen ja - fikk råd om å bytte ut den med godbit men det funka jo tydeligvis ikke med han.

Frivillge bråstopper får jeg ikke av han så her må jeg nok passe på å belønne godt de korrekte stoppene. Og så må jeg trene på fart inn fra stå - men har du noen tips om hvordan sette dette sammen igjen uten at det faller tilbake på "gamle" vaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Takk for svar og gode tips!

Må nok finne frem musematta igjen ja - fikk råd om å bytte ut den med godbit men det funka jo tydeligvis ikke med han.

Frivillge bråstopper får jeg ikke av han så her må jeg nok passe på å belønne godt de korrekte stoppene. Og så må jeg trene på fart inn fra stå - men har du noen tips om hvordan sette dette sammen igjen uten at det faller tilbake på "gamle" vaner?

Ja, da må du nok det ;) Men er hunden ballglad? Du kan prøve ut å late som du skal hive ballen over hunden så den bråstopper når den er på veg mot deg, også belønne bråståen f.eks. Bare å bruke kreativiteten her ;)

Jeg ville brukt veldig god tid på hvert moment. Få alt 100% sånn du vil ha det. Og selv når hunden kan hele øvelsen ville jeg prøvd å ikke trene altfor mye på hele øvelsen satt sammen. Slik får du belønnet hyppig, og dette er med på å øke motivasjonen. Da holder gjerne farten seg god og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør han fremadsendingen riktig igjen...hmmm...for en stund tenker jeg. :)

MEN bråstoppe vil han ikke samme hva jeg gjør: han kommer i full fart, jeg kaster/later som om jeg kaster kongen, han bremser ned, stopper nesten og går et par-tre skritt. Sukk!

Har testet ståen og den sitter som støpt under marsj og hvis han er rett i foran meg. Blir avstanden mer enn 2-3 meter stopper han ikke...

Vi har planer om å starte i kl. 2 første helga i mai men det ser dårlig ut nå hvis vi ikke får inn denne tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Nå gjør han fremadsendingen riktig igjen...hmmm...for en stund tenker jeg. icon_redface.gif

Flott å høre han gjør fremadsendingen bra! For å vedlikeholde den må du huske å ikke øke vanskelighetsgraden for fort. Ta øvelsene fra hverandre innimellom, og begynn med siste leddet.

Overask alltid hunden med når belønningen kommer.

MEN bråstoppe vil han ikke samme hva jeg gjør: han kommer i full fart, jeg kaster/later som om jeg kaster kongen, han bremser ned, stopper nesten og går et par-tre skritt. Sukk!

Men er du rask nok ute med kongen? Prøvd å kaste den før hunden rekker på å bevege seg de få skrittene fremover? Lat som du kaster raskt, og med en gang du ser en antydning til stopp kaster du og hunden får himmelen. Senere kan du øke avstanden med å kaste noen få sekunder senere f.eks.

Har testet ståen og den sitter som støpt under marsj og hvis han er rett i foran meg. Blir avstanden mer enn 2-3 meter stopper han ikke...

Du må gå sakte frem. Øk avstanden veldig gradvis. Heller for sakte enn for fort.

Vi har planer om å starte i kl. 2 første helga i mai men det ser dårlig ut nå hvis vi ikke får inn denne tror jeg...

Det kan gå. Men legg heller god vekt på å få øvelsene stabile. Så slipper du at det glir tilbake igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Nå har han begynt å tulle igjen - på fremadsendingen går han ut men i en bue. Sukk!

Men jeg tror jeg har funnet løsningen på problemene... jeg må rett og slett starte på nytt og klikke han gradvis frem til markøren (bruker det i stedet for musematta) og øke avstanden gradvis.

Ståen begynner å komme seg også. Jeg synes ikke den er bra nok selv om han nå begynner å stoppe mens farten er god, men de jeg trener sammen med (som ikke går LP selv) mener han bare stabler bena når han beveger seg etter ståen... Men han skal vel stoppe momentant og "fryse" eller?

Men shit la gå! Vi starter i mai uansett da jeg gjør det for å teste oss begge i hvor langt vi er kommet og for å se hva som fungerer bra og mindre bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem til er at farten frem til stå er super, men etter ståmomentet kommer han inn i trav.

Ser du har fått fine tips om trening av stå-momentet. Når det gjelder farten inn til deg etterpå, så har jeg gjort følgende erfaring. Når jeg trente fart ved innkalling så økte jeg motivasjonen hos hunden ved å enten vise belønningen eller ved å løpe vekk fra hunden eller ved å øke avstanden eller en kombinasjon av de. Det jeg glemte å trene var full fart fra kort avstand! Gjerne bare noen meter. Skap masse motivasjon på innkalling med kort avstand. Det gjorde underverker for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder farten inn til deg etterpå, så har jeg gjort følgende erfaring. Når jeg trente fart ved innkalling så økte jeg motivasjonen hos hunden ved å enten vise belønningen eller ved å løpe vekk fra hunden eller ved å øke avstanden eller en kombinasjon av de. Det jeg glemte å trene var full fart fra kort avstand! Gjerne bare noen meter. Skap masse motivasjon på innkalling med kort avstand. Det gjorde underverker for oss.

Du har absolutt et godt poeng der - innkalling på korte avstander, spesielt fra stå, er noe vi ikke har prioritert. Vet vi må trene mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...