Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker buret som toalett :(

Hildestj

Recommended Posts

Jeg bruker et av de største burene de har på markedet nå til min valp, brukte et mindre da hun gjorde fra seg i det, men det har hun helt sluttet med nå. Så nå har vi skifta til det store buret. Ser ikke helt hvordan hunden kan ha det vondt i et slikt stort bur. På bildet er det forøvrig Cindy som ligger i buret, Nemi er jo valp, og myyye mindre.

Så må jeg jo si at jeg personlig synes ikke at det buret var særlig stort, selv om det er valp av liten rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 200
  • Created
  • Siste svar
Så må jeg jo si at jeg personlig synes ikke at det buret var særlig stort, selv om det er valp av liten rase.

Det er jeg helt enig med deg i. Men så har jeg (vi?) kanskje en annen standard for hva som er stort nok? Min voksne hund av stor type har jo bedre plass i det vi skal bruke som valpegård til valp av mellomstor rase, enn den voksne jrten har i buret. Og jeg syns min voksne hund får det litt vel trangt i den valpegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig bisarr opplevelse å se hunder presentert som hamstere i et hundeforum... Finnes sikkert noen artige leker og sånt som man kan feste i burveggen til dem også?

Ja jeg vurderer å kjøpe sånn løpe hjul. Siden hunden min er så understimulert siden den bruker bur noen timer i døgnet. Så da kan den jo løpe fra seg. Kan tilogmed gå rundt om natta om den ikke vil sove

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer å kjøpe sånn løpe hjul. Siden hunden min er så understimulert siden den bruker bur noen timer i døgnet. Så da kan den jo løpe fra seg. Kan tilogmed gå rundt om natta om den ikke vil sove

:rolleyes:

Det høres ut som en særs dårlig ide - er ikke poenget at hunden skal tvinges til å være i ro, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en særs dårlig ide - er ikke poenget at hunden skal tvinges til å være i ro, da?

Neida, ikke når han sitter i buret 24/7 (som virker som om man tror her inne), da må den kunne aktivisere seg lit selv. :getlost: Smart idè, evt ha et tidsinnstilt hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valpebinge.jpg

Vet du om et bur som er så stort så si ifra for det vil jeg gjerne se :getlost: Hunden som ligger der er halvannen meter lang fra snute til hale, 70 cm høy og nærmere 40 kg. Nå skal ikke valpen vår ligge der om natten, men de få gangene den blir alene og mens vi ordner og pusser opp i leiligheten. Om natten skal den selvsagt ligge i sengen sammen med oss og Onkel Buster. Denne blir brukt i en overgangsperiode på et par uker for så å kun bruke elementene til å stenge av dører og slikt.

Klart du som har en ganske liten hund kan få et bur som er ganske så stort til den, mens andre med større hunder sliter litt mer. Om vi skulle hatt eldste vår i bur så hadde vi aldri funnet et som er så stort som den gården der (som jeg forøvrig syns er for liten til han, men nå er den jo beregnet på tollervalpen).

Dette er forøvrig kun to pakker så den kan bygges enda større.

Jeg har bare hundene mine i bur mens de er valp, fordi min erfaring er at de lettere roer seg ned, og at det er lettere å få de husrene. Når de er blitt såpass voksne at de er blitt husrene, og ikke ødelegger ting slutter jeg med å lukke burene. Min eldste var mellom 4 og 5 måneder da jeg sluttet med bur. Nå står buret hennes åpent i stua, slik at hun går inn og ut som hun vil. Jeg håper også at jeg kan slutte like tidlig med bur på valpen jeg har nå, og har allerede begynt å ha henne hjemme alene uten bur. Da står jeg og ser inn vinduet, og ser at hun ikke ødelegger ting. Å ha voksne hunder i bur, synes jeg ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hundene mine i bur mens de er valp, fordi min erfaring er at de lettere roer seg ned, og at det er lettere å få de husrene. Når de er blitt såpass voksne at de er blitt husrene, og ikke ødelegger ting slutter jeg med å lukke burene. Min eldste var mellom 4 og 5 måneder da jeg sluttet med bur. Nå står buret hennes åpent i stua, slik at hun går inn og ut som hun vil. Jeg håper også at jeg kan slutte like tidlig med bur på valpen jeg har nå, og har allerede begynt å ha henne hjemme alene uten bur. Da står jeg og ser inn vinduet, og ser at hun ikke ødelegger ting. Å ha voksne hunder i bur, synes jeg ikke er nødvendig.

Jeg syns ikke det er nødvendig med bur til valper heller, og særlig ikke om natten. Han vi har nå har aldri brukt bur, annet en eller to ganger i bil. At han ligger i valpegården der er kun for å illustrere størrelse, vet ikke om det var det du siktet til eller ikke når du nevner voksne hunder i bur. Jeg syns det med at de roer seg raskere blir helt feil måte å gjøre det på. De blir så passivisert, og det kommer ikke så mye læring ut av det. De har liksom ikke noe valg når de er i buret. Jeg syns det er bedre å lære valper med en gang at inne er vi rolige, og du kan slappe av midt på gulvet om du vil. Ga du valpen noen sjanse til å være utenfor buret for å se om den ødela noe forresten?

Når valpen vår skal begynne å være alene hele dager så er valpegården pakket vekk uansett om den ikke er husrein, og ikke er over tygge på ting alderen. Da gjemmer vi vekk farlige ting, ordner i ledningerotet, rydder vekk det vi er redd for så får resten bare klare seg selv. Det er ikke sikkert vi blir å bruke den til annet enn å stenge av enkelte dører uansett, eller stenge av plattingingen ute. Det blir iallefall veldig praktisk når det blir varmere i været :getlost:

Eldstehunden var et destuktivt udyr men jeg tenkte aldri tanken om å ha han i bur i 6-8 timer i strekk. Da tror jeg også det å lære han ro utenfor buret hadde tatt mye lengre tid enn det gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke når han sitter i buret 24/7 (som virker som om man tror her inne), da må den kunne aktivisere seg lit selv. :wub: Smart idè, evt ha et tidsinnstilt hjul.

Det er kanskje like greit å stoppe ut hunden og sette ham i et akvarie/glasskap ;) - behøver sjelden støvtørking da, og er like fin å se på hele tiden. Levende hunder kan ev beskues i parken, på utstillinger eller på sirkus. (Så slipper du den evindelige knirkinga av hjul som spinner rundt i tide og utide - du vet jo av erfaring at når det blir slitsomt så kommer mange til å innskrenke "hjul"tiden til hunden uansett... :getlost:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje like greit å stoppe ut hunden og sette ham i et akvarie/glasskap :wub: - behøver sjelden støvtørking da, og er like fin å se på hele tiden. Levende hunder kan ev beskues i parken, på utstillinger eller på sirkus. (Så slipper du den evindelige knirkinga av hjul som spinner rundt i tide og utide - du vet jo av erfaring at når det blir slitsomt så kommer mange til å innskrenke "hjul"tiden til hunden uansett... :getlost:)

hahahaha, ja ikke sant ;)

Neida, men jeg har lenge planlagt at om natten skal den kommende valpen få oppholde seg i en valpe"binge" med åpent bur i enden. Må bare finne ut hva slags underlag jeg skal lage i den binga, ettersom jeg har det mest upraktiske på gulvet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en jack russel valp på 12 uker nå, og trener for fult på renslighet. Men det ser ut til å bli en hard prosess. Har fulgt med henne som en hauk siden vi fikk henne, roser henne og gir henne godbiter ute, overser ikke. Noen ganger sier hun ifra, men som oftest ikke. Og den siste uka har hun begynt å gjøre fra seg i buret hver eneste natt. For det meste besjer hun i buret, opptil 2 ganger om natten. Jeg tar henne ut før vi legger oss, så setter jeg vekkerklokke på 3 timer foran, står opp tar henne ut setter så vekkeklokka på 4 timer foran. Men som oftest er det bajs i buret hver eneste gang. Fryktelig slitsomt. Er det fordi hun ikke trives i buret? Hun skulle da klare å holde seg de timene..

1. Hunden blir ikke stueren/bur ren av å være innestengt i et lukket bur.

2. Ha gjerne buret der, men med åpen dør, eller ta av toppdelen (hvis det er et todelt bur) slik at den kan fungere som seng.

3. Ha aviser foran buret.

4. Du kan umulig få en valp til å trives i et lite innstengt bur.

5. Har ingen problemer med bur bruk. Både bruker bur selv og anbefaler mine valpekjøpere å anskaffe seg et eksemplar. MEN gir ALLTID beskjed om at buret ikke stenges uten at det er under bilkjøring.

Har ikke lest gjennom alle innleggene her, så jeg har muligens svart deg slik andre her har gjort :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er nødvendig med bur til valper heller, og særlig ikke om natten. Han vi har nå har aldri brukt bur, annet en eller to ganger i bil. At han ligger i valpegården der er kun for å illustrere størrelse, vet ikke om det var det du siktet til eller ikke når du nevner voksne hunder i bur. Jeg syns det med at de roer seg raskere blir helt feil måte å gjøre det på. De blir så passivisert, og det kommer ikke så mye læring ut av det. De har liksom ikke noe valg når de er i buret. Jeg syns det er bedre å lære valper med en gang at inne er vi rolige, og du kan slappe av midt på gulvet om du vil. Ga du valpen noen sjanse til å være utenfor buret for å se om den ødela noe forresten?

Når valpen vår skal begynne å være alene hele dager så er valpegården pakket vekk uansett om den ikke er husrein, og ikke er over tygge på ting alderen. Da gjemmer vi vekk farlige ting, ordner i ledningerotet, rydder vekk det vi er redd for så får resten bare klare seg selv. Det er ikke sikkert vi blir å bruke den til annet enn å stenge av enkelte dører uansett, eller stenge av plattingingen ute. Det blir iallefall veldig praktisk når det blir varmere i været :getlost:

Eldstehunden var et destuktivt udyr men jeg tenkte aldri tanken om å ha han i bur i 6-8 timer i strekk. Da tror jeg også det å lære han ro utenfor buret hadde tatt mye lengre tid enn det gjorde.

Om dagen klarer valpen fint å sove under bordeti stua feks, eller den går inn i buret som står åpent. Så en klarer å være rolig inne. Det er ikke poenget. Det er om natten den ikke klarer å roe seg ned uten buret. Har hatt den løs på soveromsgulvet i 5 dager, uten den minste tegn på forbedring angående syting og stressing. Kan ikke ha den løs i stua om nettene, for der ligger eldstehunden løs, og jeg vet av erfaring at de kan holde på å leke i timesvis om de ikke får beskjed om å roe seg ned. Og lekinga blir ganske voldsomt etterhvert. Så det tar jeg ikke sjangsen på. Har ikke noen andre rom som egner seg for å ha en valp løs desverre. Har heller ikke så stor leilighet at jeg kan bruke et helt rom kun til hunden. Men nå får jeg vel beskjed om å kjøpe meg større hus kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva slags rase det er som er 1.50 meter lang, 70 cm høy og 40 kg??

Ellers så er vel stort sett alle argumenter mot burbruk kommet frem i denne debatten. Er man fortsatt tilhenger av bur etter å ha trålet seg gjennom disse sidene så har man enten ikke evnen til å høre på hva andre sier, eller så er man fryktelig egoistisk og mener at eget hundehold er det eneste rette.

Jeg foreslår at dere som bruker bur forsøker en måned uten. Kanskje vil dere bli overrasket over hvor greit det er uten, og muligens få en lykkeligere hund. Prøv da vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva slags rase det er som er 1.50 meter lang, 70 cm høy og 40 kg??

Ellers så er vel stort sett alle argumenter mot burbruk kommet frem i denne debatten. Er man fortsatt tilhenger av bur etter å ha trålet seg gjennom disse sidene så har man enten ikke evnen til å høre på hva andre sier, eller så er man fryktelig egoistisk og mener at eget hundehold er det eneste rette.

Jeg foreslår at dere som bruker bur forsøker en måned uten. Kanskje vil dere bli overrasket over hvor greit det er uten, og muligens få en lykkeligere hund. Prøv da vel!

Det er en blanding, og jeg sa det var fra snutespiss til hale, så om du trekker fra en 40 cm eller noe på lengden som er halen, så får du litt rettere hvor stor han er i selve kroppen. Blanding mellom flat og dobermann. Når han står på to så rekker han meg opp til litt over nesen med hodet og jeg er 160 høy. Høres han forferdelig uproporsjonert ut siden du spør eller :getlost: Kan hende jeg forklarte litt dårlig og burde presisert mer at det var fra snutespiss til ut halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange fine svar, og takk for flere vitser Lotta.

Jeg ser fortsatt ikke heeelt det store hurraet for valpebinge, men jeg er nok treig.

For jeg har som sagt en liten valp. så siden han er liten trenger han ikke like stort bur som en voksen STOR hund. Og de som har så stor hund, de hopper elegant over en valpebinge...

Så hva er vitsen da? Og hva i alle dager skal en voksen hund i en valpebinge etter?

Mulig kompostbingene er så myke at sprinklene bøyer seg, men en liten valp kan fortsatt skade seg, henge fast poten sin osv.

Så er det jo ikke noe hemmelighet at hunden som OFTEST er glad i tak over seg.

Så jeg tror et åpent bur er mer å foretrekke enn å bli stengt inne uten tak, så hunden kanskje ikke er trygg. De liker ofte en krok eller tak eller noe lunt.

Det er jo helt naturlig, synes jeg da.

En valpebinge er vel ingen trygghet?

Da jeg var i utlandet bodde valper i valpebinger, men de var jo mindre enn burene man blir anbefalt i dag, pr str på hunden. Så er ikke alle som "hører" at valpebinge er tingen, forstår det med størrelser.

De færreste prioriterer plass til hunden, deg være løs, binge, eget rom eller bur...

Men her er ikke noen valpebinge, men jeg bruker kompostbinger å stenge av ledninger og farlig steder for valpetenner. Men han har tilgang i hele leiligheten, og det går bra det.

Litt må en regne med som svinn, men store ødeleggelser er ikke skjedd enda.

men vi mistet noe "glassting" da han fant ut at duken var moro. Så raste det ned på steingulv.

Jeg var mer bekymret for valpen enn for tingene. Men han kuttet seg heldigvis ikke.

Men det jeg ville si, bur eller binge, for meg er det samme saken.

Jeg foretrekker personlig at målet er å venne hunden til "stengselfritt" liv.

Men MÅ en i perioder bruke bur/ binge, så er det en personlig sak.

Hunder er ulike, har ulike behov. Og så lenge huneeier vil hundens beste, så ønsker jeg respekt.

Men klart en kan informere, men informer på en fin og voksen måte.

Ikke døm før dere kjenner virkeligheten, hele historien.

Og jeg kjenner ingen (nå) som har hunden i buret hele dagen og natta.

Men jeg gjorde.

Og jeg er glad den hunden har fått ny sjanse hos mennesker som forstår hunden og taler hunden sin sak.

Men jeg tror ikke det er noen her inne som steller hunden sin på den måten.

For det er HELDIGVIS sjeldent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og BcRex?

Og hva i alle dager skal en voksen hund i en valpebinge etter?

Hvem er det som holder voksne hunder i valpebinger?

Mulig kompostbingene er så myke at sprinklene bøyer seg, men en liten valp kan fortsatt skade seg, henge fast poten sin osv.

...og det skjer ikke i bur?

Så jeg tror et åpent bur er mer å foretrekke enn å bli stengt inne uten tak, så hunden kanskje ikke er trygg. De liker ofte en krok eller tak eller noe lunt.

Man kan jo sette inn noe i valpebingen. De må jo ikke ligge på bare gulvet. Finnes mange forskjellige løsninger likevel. Dessuten trenger ikke nødvendigvis en valpebinge å stå midt på stuegulvet. Den kan jo settes inn i en krok.

Mine valper har fått være løs i deler av huset når de har vært alene hjemme, men de har ikke presset seg inn under bord og inn i kroker likevel...

Men er det virkelig slik at alle andres hunder ligger gjemt under noe? Hos meg så står det en hundeseng skjult under trappen, men den blir lite brukt mens åpne plasser er yndet som liggeplasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg passet en liten unge på halvannet år, "holdt" jeg Tulla i valpebinge, og hun var da ca halvannet året selv, så jeg er vel en av dem som har "holdt" en voksen hund i valpebinge. Det var da snakk om noen timer to dager i uken. Hun prøvde aldri å krafse på bingen, eller hoppe over. Hun likte ikke "bråket" den lagde, og var mer redd for å få den over seg, enn hun ville ut. Da hun skjønte at det var der hun skulle være når vi fikk besøk av gutten, gikk hun inn dit av seg selv. Hadde seng og vann og noen leker der, så hun led ingen nød. Et bur hadde vi også der en stund, men tok det ut, fordi hun gikk inn dit. Jeg har faktisk aldri hatt hunder som har vært så ville etter å komme ut at de har prøvd å krafse seg ut fra verken bur (tøy eller varikennel eller metall) eller valpegrinder. Jeg skjønner ikke hvilke hunder som er så giret på å komme seg ut at de klatrer over, heller.. Min valpegrind står ikke spesielt støtt, så den hadde nok veltet, og det har ingen av mine hunder ville finne mer ut av når de har merket det..

Konklusjon; jeg er en av de som har en voksen hund som har blitt holdt i valpebinge noen timer noen dager, og hun er også av typen som gjerne har funnet seg en krok eller hule (eller elsket buret sitt). Jeg har sett på det som et problem, så jeg har fjernet alle bur tilgjengelig inne. Hun får ikke gå og "gjemme" seg når hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hunder har alle likt å ligge under sofaen, under senga, under bordet.

Men også midt på gulvet, i hundeseng, i sofa og min seng.

Men det er klart hunder er forskjellige.

Jeg vet man kan ha bur i binge.

jeg kjenner ingen som bruker binge.

Borstett fra de i utlandet, da fikk jeg litt sjokk, valp i bur.

Var ikke vant med det.

Aldri hatt valp i bur hjemme hos oss.

Men løs i huset.

Peico er også løs i huset nå:)

Men han trenge FAKTISK noen dager i bur, da jeg var litt desperat etter 12 netter uten å sove fordi hunden ikke fant ro.

Men det problemet er løst, og det er vi alle veldig glad for.

Mannen min jobber 15 timers dager som sjåfør, så søvn er egentlig et must.

Vi prøvde "alt" først, fikk ikke flere råd her inne. Så da måtte vi teste buret. De var vant med bur hos oppdretter. (åpent) og valpebinge der så klart.

Han savnet nok sine søsken osv.

Men han er 12 uker og en trygg og tøff valp nå som liker kroker og tak, og det vil jeg respektere.

Buret står her, og døra skal av, den står åpen nå, og er egentlig bare i veien.

I bil er han selvsagt i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon; jeg er en av de som har en voksen hund som har blitt holdt i valpebinge noen timer noen dager, og hun er også av typen som gjerne har funnet seg en krok eller hule (eller elsket buret sitt). Jeg har sett på det som et problem, så jeg har fjernet alle bur tilgjengelig inne. Hun får ikke gå og "gjemme" seg når hun vil.

Jeg har ikke i mot at du velger valpebinge, og jeg kan godt forstå årsaken.

Men hvorfor får hun ikke ligge i bur om hun vil det?

Er det vanskelig å få henne ut av buret?

Når vi har barn her, de er ikke så små som den gutten du snakker om, så gjemmer Peico seg i buret om det blir for vilt. Da respekterer de at der inne er hans fristed, de får ikke snakke til ham eller lokke med leker før han er våken og kommer ut selv.

Det fungerer fint her.

Ellers har jeg muligheten å stenge av døra til ganga åpen løsning her, da kan hunden og katten være i fred der om det blir mye.

Da Bajas levde hoppet han bare over.

Han var jo ikke vant med å bli stengt inne.

Gjerdet i hagen hoppet han også over, det er høyt.

Så binge hadde ikke fungert på ham.

Men som sagt, hunder er ulike:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har barn her, de er ikke så små som den gutten du snakker om, så gjemmer Peico seg i buret om det blir for vilt. Da respekterer de at der inne er hans fristed, de får ikke snakke til ham eller lokke med leker før han er våken og kommer ut selv.

Det fungerer fint her.

Ellers har jeg muligheten å stenge av døra til ganga åpen løsning her, da kan hunden og katten være i fred der om det blir mye.

Hun gikk i buret og "gjemte" seg fordi hun innbilte seg at nå skulle noe "fælt" skje. Jeg likte ikke trenden jeg så, rett og slett, og hun var ikke til å få ut av buret. Et eksempel; hun er veldig grei å klippe klør på, liker det ikke så godt, men står i ro og lar meg gjøre det jeg skal. Der vi bodde før, hadde jeg klosaksen i et kjøkkenskap, og hver gang jeg gikk bort dit, smatt hun inn i buret. Det var jo veldig sjelden jeg åpnet det for å hente klosaksen, som hun likevel godtok på sitt vis, så jeg mente det var en atferd som forsterket seg selv, og som jeg ikke ville ha. Lukket burdøren om dagen, men hun løp mot buret en stund likevel, tydelig "underdanig/redd" kroppsspråk. Etter en stund sluttet hun med det, og hun viser ikke mer den atferden. Når jeg nå skal klippe klør, synker hun litt sammen, men står i ro og demper. Idet jeg er ferdig, "spretter" hun opp for hun vet at nå skal det kastes ball, og da er hun helt med. Likte ikke "gjemme-seg" atferden, og mente hun skulle takle å se at jeg gikk mot et skap uten at hun trengte å være redd av den grunn. Som sagt, nå er alt løst, og buret er borte.. :)

Hun hadde ikke blitt i buret om det hadde stått der åpent når jeg passet den lille ungen. Han slo etter henne en gang også, så jeg ville ikke hun skulle få noen dårlige erfaringer med så små barn. Hun er/var ikke vant til så små unger, så jeg tok mine forhåndsregler ved å plassere henne i valpebingen mens hun fikk venne seg til å ha en liten smårolling i hus. Hun reagerte på endel ting, som når jeg løftet han eller noe, og da var det like greit å ha henne et annet sted (men i stua sammen med oss). Gutten fikk gi henne tørrfisk og godbiter gjennom bingen, og på slutten var hun vill etter han. Hun tålte også at jeg løftet han, og kunne gå løs med oss. Egentlig var denne valpebingen min måte å venne henne til unger på en ok måte på. I starten hadde hun ingenting å gjøre sammen med oss på stua, løs. For å si det sånn. Var et tips jeg fikk av en atferdskonsulent (eller hva det nå heter), siden hun reagerte på barn. Nå går det som sagt fint, i alle fall med han.

Men ja, hunder er forskjellige. Forrige hunden likte ikke bur noe særlig, gikk inn i det, men det var ikke et sted han søkte til. Brukte det som time-out-sted (straff), så der har du nok grunnen.. :rolleyes: Tulla som jeg har nå, har alltid søkt til mellom beina mine, under stoler, senger, bord og sofa, og inni bur. Men jeg ville ikke forsterke det mer da jeg så den negative tendensen, så derfor sluttet jeg å ha bur inne, og nå går alt så mycket bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke heeelt det store hurraet for valpebinge, men jeg er nok treig.

For jeg har som sagt en liten valp. så siden han er liten trenger han ikke like stort bur som en voksen STOR hund. Og de som har så stor hund, de hopper elegant over en valpebinge...

Så hva er vitsen da? Og hva i alle dager skal en voksen hund i en valpebinge etter?

Da jeg var i utlandet bodde valper i valpebinger, men de var jo mindre enn burene man blir anbefalt i dag, pr str på hunden. Så er ikke alle som "hører" at valpebinge er tingen, forstår det med størrelser.

De færreste prioriterer plass til hunden, deg være løs, binge, eget rom eller bur...

Men her er ikke noen valpebinge, men jeg bruker kompostbinger å stenge av ledninger og farlig steder for valpetenner. Men han har tilgang i hele leiligheten, og det går bra det.

Litt må en regne med som svinn, men store ødeleggelser er ikke skjedd enda.

men vi mistet noe "glassting" da han fant ut at duken var moro. Så raste det ned på steingulv.

Jeg var mer bekymret for valpen enn for tingene. Men han kuttet seg heldigvis ikke.

Men det jeg ville si, bur eller binge, for meg er det samme saken.

Jeg foretrekker personlig at målet er å venne hunden til "stengselfritt" liv.

Men MÅ en i perioder bruke bur/ binge, så er det en personlig sak.

Hunder er ulike, har ulike behov. Og så lenge huneeier vil hundens beste, så ønsker jeg respekt.

Men klart en kan informere, men informer på en fin og voksen måte.

Ikke døm før dere kjenner virkeligheten, hele historien.

Og jeg kjenner ingen (nå) som har hunden i buret hele dagen og natta.

Men jeg gjorde.

Og jeg er glad den hunden har fått ny sjanse hos mennesker som forstår hunden og taler hunden sin sak.

Men jeg tror ikke det er noen her inne som steller hunden sin på den måten.

For det er HELDIGVIS sjeldent...

Veldig bra skrevet :) Og jeg er så enig så enig.

...og BcRex?

haha, beklager, men TÅL at folk har ulike meninger uten å måtte henge ut noen a!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer fint her.

Høres ut som du gjør en kjempe fin jobb med henne.

Da ble jeg litt klokere.

Er det galt av meg synes du at han vår ligge i buret om han vil det, under bordet etc?

Viker ikke som han gjør det fordi han er utrygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, beklager, men TÅL at folk har ulike meninger uten å måtte henge ut noen a!

Ehm? Sa det ikke for å henge ut noen, men for å presisere at det var du og Lotta som hadde en vitsetone lenger oppe? :) Ikke vondt ment på noe vis :)

Men virkelig. Beklager, jeg skulle jo holdt meg langt unna denne tråden for jeg "har jo ikke en dritt å komme med uansett!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du gjør en kjempe fin jobb med henne.

Da ble jeg litt klokere.

Er det galt av meg synes du at han vår ligge i buret om han vil det, under bordet etc?

Viker ikke som han gjør det fordi han er utrygg...

Antar dette var til meg, selv om du quotet deg selv.. :)

Jeg synes ikke det er galt av noen å ha et bur stående tilgjengelig hvis hunden vil ligge der, men i akkurat min situasjon (har ikke hørt om noen som har hatt noe lignende engang) så syns jeg det ble feil. Ligge under bordet har hun alltid fått gjort, og hun sniker seg under senga og ligger når vi er på overnattingsbesøk. Men buret, nei det vil hun faktisk ikke inn i mer.. :) Bortsett fra i bilen, da..

Så nei, jeg tror ikke at hunder som liker å ligge i bur/under noe, er utrygge sånn sett, men at de liker "hule-følelsen". Det jeg derimot syns blir et problem, er at de smyger seg dit/løper dit, med et "kuet" kroppsspråk når de tror det er fare på ferde, og det ikke er det. Hadde hun gjort det på nyttårsaften, hadde jeg ikke brydd meg, fx, for da hadde "faren" vært mer reell. Skjønner du forskjellen? Det blir problematisk først når de gjør det av en grunn, "fremprovosert" av visse situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar dette var til meg, selv om du quotet deg selv.. :)

Jeg synes ikke det er galt av noen å ha et bur stående tilgjengelig hvis hunden vil ligge der, men i akkurat min situasjon (har ikke hørt om noen som har hatt noe lignende engang) så syns jeg det ble feil. Ligge under bordet har hun alltid fått gjort, og hun sniker seg under senga og ligger når vi er på overnattingsbesøk. Men buret, nei det vil hun faktisk ikke inn i mer.. :) Bortsett fra i bilen, da..

Så nei, jeg tror ikke at hunder som liker å ligge i bur/under noe, er utrygge sånn sett, men at de liker "hule-følelsen". Det jeg derimot syns blir et problem, er at de smyger seg dit/løper dit, med et "kuet" kroppsspråk når de tror det er fare på ferde, og det ikke er det. Hadde hun gjort det på nyttårsaften, hadde jeg ikke brydd meg, fx, for da hadde "faren" vært mer reell. Skjønner du forskjellen? Det blir problematisk først når de gjør det av en grunn, "fremprovosert" av visse situasjoner.

Her fatter jeg ikke hva som skjer, det jeg skrev ble borte og bare quoten ble igjen!

Men det jeg skrev var at jeg selvsagt mente deg.

Fatter ikke hvordan jeg quotet meg selv!

Jeg ble masse klokere og er takknemlig for svar.

Peico er ikke flyktig eller kuet, finnes ikke nervøs.

Så jeg lar han velge sin soveplass jeg!

jeg har lært masse nå, igjen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...