Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker buret som toalett :(

Hildestj

Recommended Posts

"Er det fordi hun ikke trives i buret? Hun skulle da klare å holde seg de timene"

Dette skriver du i første innlegg. Og nei, jeg tror ikke hun klarer å holde seg de timene. Begge hundene jeg har i dag brukte noen måneder på å bli stuerene. Andre klarer det på kortere tid, men det er individuelt. Din valp klarer ikke å holde seg hele natta. I tillegg er det en belastning for han å være nødt til å gjøre fra seg der han skal sove.

Forsøk å la han ligge på gulvet nedfor senga. Ha bånd på han som du har rundt hånda di. Da vil du merke når han begynner å bli urolig og så ta han med ut. Jeg har ikke prøvd det, men sett det foreslått av andre.

Eller gjør som jeg, la de være løs på stua. Det blir noen skvetter her og der, men sturene ble de begge to når blæra var moden for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 200
  • Created
  • Siste svar
"Er det fordi hun ikke trives i buret? Hun skulle da klare å holde seg de timene"

Dette skriver du i første innlegg. Og nei, jeg tror ikke hun klarer å holde seg de timene. Begge hundene jeg har i dag brukte noen måneder på å bli stuerene. Andre klarer det på kortere tid, men det er individuelt. Din valp klarer ikke å holde seg hele natta. I tillegg er det en belastning for han å være nødt til å gjøre fra seg der han skal sove.

Forsøk å la han ligge på gulvet nedfor senga. Ha bånd på han som du har rundt hånda di. Da vil du merke når han begynner å bli urolig og så ta han med ut. Jeg har ikke prøvd det, men sett det foreslått av andre.

Eller gjør som jeg, la de være løs på stua. Det blir noen skvetter her og der, men sturene ble de begge to når blæra var moden for det.

For ørtende gang, hun gjør ikke ifra seg buret lengre. Og det er godt mulig at dere har mulighet til å ha eget hunderom og div, men jeg har ikke økonomi til å ha en valp løs en hel natt, for å skal ødelegge ting og tang. Slik er det bare. Jeg har prøvd å ha henne løs nedenfor senga, dette resulterte i våkennatt både på meg, typen og hunden. Hun ville ikke legge seg ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å ha henne løs nedenfor senga, dette resulterte i våkennatt både på meg, typen og hunden. Hun ville ikke legge seg ned

... og du forsøkte dette HVOR lenge sa du ??? De fleste må gjerne trene sine hunder over litt TID før ting sitter - sånn er det liksom med det meste innen hundetrening. De færresten greier det på null komme svisj...

Forøvrig lurer jeg på hvordan disse bur-brukerne vil takle å få småbarn i hus, dersom de ikke tåler litt nattevåk før man tyr til bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og du forsøkte dette HVOR lenge sa du ??? De fleste må gjerne trene sine hunder over litt TID før ting sitter - sånn er det liksom med det meste innen hundetrening. De færresten greier det på null komme svisj...

Forøvrig lurer jeg på hvordan disse bur-brukerne vil takle å få småbarn i hus, dersom de ikke tåler litt nattevåk før man tyr til bur.

Jeg prøvde det faktisk i 5 dager. Og om jeg må få lov å spørre, hvorfor i all dager fortsette å prøve, når jeg ser hvordan valpen stresser seg mer og mer opp, istedetfor å putte den i bur hvor den straks roer seg ned?

Og om du ikke har annet å bry deg om enn hvordan jeg vil takle å få barn i huset, vel da er det meget synd for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg prøvde det faktisk i 5 dager. Og om jeg må få lov å spørre, hvorfor i all dager fortsette å prøve, når jeg ser hvordan valpen stresser seg mer og mer opp, istedetfor å putte den i bur hvor den straks roer seg ned?

Dette er faktisk ikke ett forsøk på å være frekk eller utrivlig bare for å ha sagt det. (virker som du er litt i forsvar nå)

Det tar faktisk mer enn 5 dager å endre en atferd hos en hund. Læring er en lang prosess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow - hele 5 dager ! Det må jeg si... Og dere gjorde konkret HVA når valpen ble urolig og stresset seg opp ?

Selvsagt roer den seg ned i et bur - den har jo ikke annet å gjøre liksom. Men lærer den noe av det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ikke ett forsøk på å være frekk eller utrivlig bare for å ha sagt det. (virker som du er litt i forsvar nå)

Det tar faktisk mer enn 5 dager å endre en atferd hos en hund. Læring er en lang prosess!

Selvfølgelig er jeg i forsvar, om du har sett hvor mye pepper jeg har fått i denne tråden. Og jeg er klar over at 5 dager er lite, men jeg orker ikke gjøre ting vanskelig for meg selv, når det kan gjøres enkelt.

Wow - hele 5 dager ! Det må jeg si... Og dere gjorde konkret HVA når valpen ble urolig og stresset seg opp ?

Selvsagt roer den seg ned i et bur - den har jo ikke annet å gjøre liksom. Men lærer den noe av det ?

Hva jeg gjorde når valpen stresset? Jo jeg tok den ut flere ganger, for å så om det var fordi den måtte på do. Nei det var det ikke. Jeg holdt ned hånda mi til valpen gjennom flere netter, men det fortsatte og pistre og pistre, og det tok FLERE timer før den la seg ned å sovna, helt utslitt. Så da velger jeg faktisk å la hunden slippe å stresse seg opp.

Det er helt klart at den ville opp i senga til oss, men jeg skal ikke ha noen hund i senga. Derfor kan jeg heller ikke gi etter for pipingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er EN burmotstander som har nevnt ordet "mishandel" i denne diskusjonen - og da i setningen "JEG synes det er mishandel å..." sånn for å sette alt på spissen. Og det er IKKE det samme som å kalle alle som bruker bur dyremishandlere - selv om det tydeligvis oppfattes slik..

Det er faktisk dere burforkjempere som anklager alle andre for å kalle dere dyremishandlere - har dere tenkt på ironien i akkurat det?

Ok - om man nå er så "proff", flink, utrolig dyktig, erfaren, what'ever - at man greier å bruke bur på en fornuftig måte. Javel, OK - men MÅ man da samtidig også være med på slike diskusjoner for på klappe hr og fru Hvermansen på skulderen og si at "Joda - bur er KJEMPEFINT å bruke!"?

Mange av oss vet da om endel andre "snarveier" som man bruker til både det ene og det andre - men ikke søren om man har tenkt til å bagatellisere dem og lettvindig forklare dem til alle og enhver, fordet. Og det til folk som kanskje verken har erfaring, kunnskap eller visdom til å kunne bruke like "fornuftig" som en selv...

Hvorfor er forresten burbruk så bagatellisert å bruke i forhold til pigghalsbånd, el-bånd, tynn-tynne strupelenker oppe i halsgropen, sammenbrettede aviser, kline ansiktet nedi tisset sitt, etc..?

Det finnes en masse "snarveier" - men det finnes OGSÅ mengder av andre og mere vennlige (positive) måter å gjøre det på - hvorfor ikke la "oss" fortelle om de? Og da uten å begynne å agressivt å "bjeffe" på oss?

(Er sikker på at de som er utdannet for å bruke el-halsbånd på hunder er flinkere til å bruke dette enn noen av oss hadde vært i samme situasjon...)

Ok, for å sette ting ennå mere på spissen:

Til burbrukere: Vil dere faktisk at ALLE nybakte valpeeeiere skal få med et bur sammen med valpen sin?

Vil dere at ALLE nybakte valpeeiere skal få deres versjon av fornuftig burbruk, enten det gjelder oppdragelse, ro-trening, renslighetstrening, etc?

Eller vil dere at de som faktisk greier dette UTEN bur faktisk ikkei engang får tilbudet om å få med et bur i valpesalget?

Tror dere virkelig ikke at de som faktisk har et reelt behov for bur faktisk finner ut av dette selv??

Jeg har ingen problemer med folk som putter pelsene sine i et bur for å løse et problem - der og da. Hunder som plutselig får en adferd som ikke er akseptabel, gjør ting de riskerer livet for å få til, etc.. Men det skal være et UNNTAK - ikke en regel, synes jeg.

Det å normalisere at en valp = bur = fint! synes jeg er veldig, veldig farlig for hundens status som et familiemedlem. og hvorfor er det ikke like OK med en kattunge, forresten?

Som oppdretter: Hva slags folk vil man egentlig ha som valpekjøper hvis man godtar at de synes at burbruk når valpen likevel "skal sove, være alene, er hyper, vi har gjester, etc" er greit?

Som valpekjøper: Hva slags oppdretter har dere egentlig valgt hvis den nærmest selger valper MED bur (for at den skal kunne roe seg, bli renslig, få trygghet, etc) - hvilken tiltro har oppdretteren egentlig til gemyttet, sosialiseringe, domistiseringen på sine valper, da?

Valper fra meg både tisser inne, tygger på møbler og er alment ganske håpløse - men det SKAL mine valpekjøpere være forberedt på - og akseptere. Hvis de ikke er det, så har JEG feilet som rådgiver og selger - intet mer, intet mindre.. Hvis de vil ha en valp som ikke spiser, bjeffer, driter, tisser og gnager - javel - ikke kjøp en levende valp...

Neida, bruk gjerne bur - men vær så snill og ikke tro, eller påstå, at det er verken normalt eller en nødvendighet!

Det er fler av oss som også har TV'r, datamaskiner, telefoner, og andre elektriske artikler.. Og ja - hvis min burfrie tilværelse har kostet meg noen ledninger, et par/tre fjernkontroller til TV'n, etc..

Javel det er helt OK og helt greit for meg i forhold til å sette valpen min inn på en halv kvadratmeter en STOR del av sitt første år her i livet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ørtende gang, hun gjør ikke ifra seg buret lengre. Og det er godt mulig at dere har mulighet til å ha eget hunderom og div, men jeg har ikke økonomi til å ha en valp løs en hel natt, for å skal ødelegge ting og tang. Slik er det bare. Jeg har prøvd å ha henne løs nedenfor senga, dette resulterte i våkennatt både på meg, typen og hunden. Hun ville ikke legge seg ned

Jeg slutter aldri å undre meg over at folk synes å mene at det er en menneskerett å ha hund, - og har man ikke råd til de kostnadene det kan medføre, eller den plassen som behøves for at hunden skal ha det greit - vel, da har man (merkelig nok?) alltid råd til å investere i et hundebur - og eureka - hundeholdet går som en lek... For eieren... Jada, det følger våkenetter med å ha barn, enten de er to- eller firbente - og er du ikke moden til å takle det, vel, da finnes det alternativer til bur... En 12 uker gammel valp vil ofte både tisse, bæsje og bite i ting, og gidder du ikke å ta det besværet og de kostnadene - vel, så kan det tenkes at du burde ha ventet med å skaffe deg en hund nr 2... Mener jeg, fra dypet av mitt hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp alle som har råd til å la hunden tygge i stykker kommoder til hundrevis av kr og som ikke bryr seg om litt elektrosjokk fra noen dataledninger er klar til å skaffe seg hund ;) ;)

JEG syns det er uakseptabelt å skulle la en valp løpe rundt på et rom å skade seg selv fordi at man selv er dypt i drømmeland.

Og jada - ungene mine skal sove i bur de også for jeg takler ikke unger som skriker noe mer enn valper som pistrer og må på do. For når valpen piper bare snur man seg og sover videre må vite *himle med øynene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda SusanneL, fortell gjerne andre gode råd, men for mange SKAL ha med at det er en skam å bruke bur, det er mishandling, hunden har det ikke godt, osv osv. Hvorfor ikke bare fortelle på en litt greiere måte at det er andre måter å gjøre det på, og også fortelle tips i det innlegget. For å bare skrive "Hvorfor skal du bruke bur? Herregud, stakkars hund..." (bare som et eksempel). Ja vi vet at det er mange som mener det, så det trengs egentlig ikke å sies. Men mer enn gjerne, kom med andre råd! så får det være opp til den personen om den vil prøve det ut ;)

Nei jeg mener ikke at bur SKAL være med en valpekjøper, syns man skal legge seg opp en mening om det selv. Og bare for å ha sagt det, jeg ville da aldri latt en valp tygge på møbler, så håper ikke jeg kjøper hund av en slik oppdretter for å si det slik. Jeg holder ikke valpen i bur for at det ikke skal skje, for det må jeg ta ansvaret for å lære at ikke er lov. Det hjelper faktisk ikke å kaste bikkja i bur for å forvente at den aldri vil gå løs på møblene i huset. Holder du bikkja i bur 24/7 så greit da slipper du det, men hva skal man da med hund?!

Jeg har selv hatt hunder med og uten bruk av bur, og har dannet meg en mening om det, hvordan det brukes vet ikke så mange, hvor ofte det blir brukt vet veldig få, og ja, egentlig vet folk her inne svært lite om hundeholdet til den andre. Men ennå så må man tråkke litt ekstra hardt på dem. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men det er de samme gang på gang som sier man mishandler hundene, og vi har fått det med oss, alle sammen (nesten). Men er ikke noe vits å sies mer enn nødvendig, for å kalle en person for en mishandler ER for drøyt. (igjen, dette er det ikke så mange her inne som gjør, heldigvis. men èn er èn for mye)...

Jeg bruker heller ikke buret for en lettvindt måte å få valpen stueren. Jeg ville aldri latt den ligge i sitt eget piss/avføring. DET blir for drøyt. Men har ikke hatt noe store problemer med renslighetstrening før heller, heldigvis. Men er jo ikke det det er snakk om her nå ;)

Igjen, jeg syns det er flott at folk vil anbefale andre metoder, gi tips. Men prøve å ikke være frekke og "slemme" å slenge ut noe dritt. Da mister man respekten med engang. Og da bør dere skjønne at man overser det litt. Jeg vil mer enn gjerne høre noe nytt, danne mine meninger.

Men om man velger å ikke begrunne her inne hvorfor man ikke velger å bruke bur, så la det bare stå sånn. Så kan de som vil gi tips, har svar fortsette i tråden. Er ikke vits at ørten bur-tråder inneholder akkurat det samme, selvom det er ulike ting som blir spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp alle som har råd til å la hunden tygge i stykker kommoder til hundrevis av kr og som ikke bryr seg om litt elektrosjokk fra noen dataledninger er klar til å skaffe seg hund ;) ;)

JEG syns det er uakseptabelt å skulle la en valp løpe rundt på et rom å skade seg selv fordi at man selv er dypt i drømmeland.

Og jada - ungene mine skal sove i bur de også for jeg takler ikke unger som skriker noe mer enn valper som pistrer og må på do. For når valpen piper bare snur man seg og sover videre må vite *himle med øynene*

Helt enig, man kan valpesikre et rom så godt som bare det, likevel kan det være ting man overser. Jeg hadde rett og slett ikke hatt samvittighet til i la min valp gå løs rundt i et helt rom hvor den muligens kan skade seg på noe. Jeg hadde aldri fått ro i meg da.

Synd jeg ikke tok det med i mine vurderinger at jeg burde ha råd til å kjøpe nytt stortv, nytt bord, nye stoler, kanskje i verste fall ny sofa? Nei, jeg burde nok ikke ha hund i det hele tatt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valpen ikke sov på 5 netter lurer jeg veldig på hva den gjorde på dagtid....? Sov antakelig??

For å fortsette sammenligning menneskebarn og hundebarn så må man faktisk gi de en døgnrytme som passer vår. Dvs vi tar de med på ting på dagen, lar de oppleve verden, mens på natta så sover vi....

Tro meg, jeg har hatt en temmelig hyper valp selv, som trengte hjelp til å roe seg. Han løp omtrent oppunder taklistene om jeg ikke hindret han, og han kunne holde det gående i evigheter. Men etter en liten innkjøringsperiode med nattevåk og rotrening sov min hyperaktive valp hele natten igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som noen nevner her, og som jeg syns er greit å få med: at hunder kan skade seg stygt i bur, det er fakta. Men jeg ville aldri latt en hund sitte igjen i et bur om den ikke takler det. Og det merker man egentlig. Jeg vil jo at hunden ikke skal skade seg, interiøret gir jeg f... i, for dette må trenes og læres at er "fy fy". Men uansett, jeg vil ikke ha en valp som fra fødtselen har fått lov til å bite og ødelegge ting. Men kan jo ikke forvente at det er lært inn når man får den i hus, og bur er ikke løsningen for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som noen nevner her, og som jeg syns er greit å få med: at hunder kan skade seg stygt i bur, det er fakta. Men jeg ville aldri latt en hund sitte igjen i et bur om den ikke takler det. Og det merker man egentlig. Jeg vil jo at hunden ikke skal skade seg, interiøret gir jeg f... i, for dette må trenes og læres at er "fy fy". Men uansett, jeg vil ikke ha en valp som fra fødtselen har fått lov til å bite og ødelegge ting. Men kan jo ikke forvente at det er lært inn når man får den i hus, og bur er ikke løsningen for dette.

Nei det er jeg enig i ..Men om valpen finner på å bite på ting om natten om jeg har den løs i stua feks, så kan ikke jeg være der og korrigere at det er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG. Det handler jo om å valpesikre det man er redd for, eller det som er skadelig for hunden. Å avgrense et område (et rom, en grind i en døråpning, en valpebinge, sette ting "i veien" etc) sånn at valpen er trygg der den er.... Og valper har små tegnestifter av tenner, de lager kanskje tannmerker i kommoden, men den makkulerer den ikke. I hvert fall ikke mens du er i "drømmeland" du som våkner når hunden din piper...

Joda SusanneL, fortell gjerne andre gode råd, men for mange SKAL ha med at det er en skam å bruke bur, det er mishandling, hunden har det ikke godt, osv osv. Hvorfor ikke bare fortelle på en litt greiere måte at det er andre måter å gjøre det på, og også fortelle tips i det innlegget. For å bare skrive "Hvorfor skal du bruke bur? Herregud, stakkars hund..." (bare som et eksempel). Ja vi vet at det er mange som mener det, så det trengs egentlig ikke å sies. Men mer enn gjerne, kom med andre råd! så får det være opp til den personen om den vil prøve det ut ;)

Det startet vel med gode råd og tips i denne tråden som i alle andre tråder om burbruk, men når diskusjonen utarter seg til typen "alle som er enig kommer med konstruktive råd, resten er bare søppel" ja, da blir det vel litt "pepper" i retur...

Helt enig, man kan valpesikre et rom så godt som bare det, likevel kan det være ting man overser. Jeg hadde rett og slett ikke hatt samvittighet til i la min valp gå løs rundt i et helt rom hvor den muligens kan skade seg på noe. Jeg hadde aldri fått ro i meg da.

Synd jeg ikke tok det med i mine vurderinger at jeg burde ha råd til å kjøpe nytt stortv, nytt bord, nye stoler, kanskje i verste fall ny sofa? Nei, jeg burde nok ikke ha hund i det hele tatt :rolleyes:

Først setter du hunden i bur for hundens skyld (eller din samvittighet da, siden det er så mange farer som lurer i leiligheten deres), men så er det plutselig tv'n og møblene som er viktig...

Igjen, man valpesikrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG. Det handler jo om å valpesikre det man er redd for, eller det som er skadelig for hunden. Å avgrense et område (et rom, en grind i en døråpning, en valpebinge, sette ting "i veien" etc) sånn at valpen er trygg der den er.... Og valper har små tegnestifter av tenner, de lager kanskje tannmerker i kommoden, men den makkulerer den ikke. I hvert fall ikke mens du er i "drømmeland" du som våkner når hunden din piper...

Det startet vel med gode råd og tips i denne tråden som i alle andre tråder om burbruk, men når diskusjonen utarter seg til typen "alle som er enig kommer med konstruktive råd, resten er bare søppel" ja, da blir det vel litt "pepper" i retur...

Først setter du hunden i bur for hundens skyld (eller din samvittighet da, siden det er så mange farer som lurer i leiligheten deres), men så er det plutselig tv'n og møblene som er viktig...

Igjen, man valpesikrer!

Jeg setter hunden min i bur av flere grunner, som du ser. Har aldri sagt noe annet.

Men en ting jeg fortsatt ikke skjønne er...Om jeg bruker et rom , og valpesikrer det, så stenger jeg for fortsatt hunden ute fra flokken sin ? For vi ligger jo inne på soverommet. Og det var jo et av det største motargumentet mot burbruk om nettene, at man stenger den fra flokken sin, noe som var det verste man kunne gjøre mot en valp eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter hunden min i bur av flere grunner, som du ser. Har aldri sagt noe annet.

Men en ting jeg fortsatt ikke skjønne er...Om jeg bruker et rom , og valpesikrer det, så stenger jeg for fortsatt hunden ute fra flokken sin ? For vi ligger jo inne på soverommet. Og det var jo et av det største motargumentet mot burbruk om nettene, at man stenger den fra flokken sin, noe som var det verste man kunne gjøre mot en valp eller?

Niks, det er manglende bevegelsesfrihet som er det største motargumentet.... Men selvfølgelig, man setter ikke en valp man har hatt i en uke eller to alene inn på et valperom, da ligger man der sammen med den til den takler å være alene..

Må si dere er gode til å finne alle "gode" grunner for å bruke buret da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var jo et av det største motargumentet mot burbruk om nettene, at man stenger den fra flokken sin, noe som var det verste man kunne gjøre mot en valp eller?

Ved å sette hunden i bur nattestid/over lengre perioder

-fratar man den muligheten til å bytte liggeplass om den blir for varm/kald

-fratar man den muligheten for bevegelse

-fratar man den muligheten til å spy/gjøre sitt fornødne om den er dårlig og slippe å ligge i det etterpå

Feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER faktisk forskjell på valpepiping (den er ganske skarp) og tygging på treverk. Vi har sittet i samme rom som twiggy (lys våken) men har unngått å hørt at hun har gnaget vekk halve hjørnet på ene teak reolen vår som står i stuen. Merkelig, jeg burde jo absolutt våkne av dette, når jeg ikke hører det i våken tilstand engang ;)

Ved å sette hunden i bur nattestid/over lengre perioder

-fratar man den muligheten til å bytte liggeplass om den blir for varm/kald

-fratar man den muligheten for bevegelse

-fratar man den muligheten til å spy/gjøre sitt fornødne om den er dårlig og slippe å ligge i det etterpå

Feks...

Ikke enig. Er buret stort nok kan valpen flytte seg hvor den vil , det trenger jo ikke være teppe i hele buret. Man kan la noe av buret være "bart" hvis den blir for varm av å ligge på teppe.

Igjen, er buret stort nok kan hunden bevege seg veldig mye faktisk. (iallefall jeg som har liiten hund og stoort bur)

Som sagt for tredje gang: SKULLE valpen være maks uheldig og gjøre fra seg inni buret sitt (noe aldri jeg har opplevd iallefall) så kan den legge seg langt fra det hvis buret er stort nok..

Det handler om å tilrettelegge buret så mye som mulig. Jeg vil ha stort bur til hundene mine. Jeg ville aldri puttet dem inn i et reisebur f.eks. Det blir for lite.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva man vil - men bur kontra en fri-flyende valp er tydeligvis et tema som fenger..

DET er kjempefint, nettopp fordi det kanskje kommer litt ned til basic hvordan vi betrakter våre hunder, og hvordan vi lever sammen med dem...

Jeg har IKKE noe problemer med å se at en hund i bur = en hund som sover, slapper av, "kuler'n" etc.. Nettopp det gjør mine også, faktisk. Mine er også helt tilfreds de gangene jeg setter dem inn i et bur, de går også gjerne inn og legger seg i ett hvis de har tilgang til et.

Men det er ikke DET som er saken her - det er den normaliseringen mellom valp = bur = ikke få noe ødelagt hjemme som så lettvint gjøres her og så mange andre steder.

Det ER kjempelett å få en hund trygg, god og avslappet (passiv) i sitt bur. Det er SUPERENKELT for de aller fleste av oss - selv om vi faktisk ikke trener på det noen tusen timer det første året vi har vår valp...

Det er ikke rart til at endel valpekjøpere får prestasjonsangst når de hører fra endel som forteller at "nei, min valp har aaaaaaldri tygget istykker noe, tisset inne, etc..". Men hvis den virkelige sannheten er at valpen faktisk står i bur den tiden eieren ikke har full kontroll - ja, da er det faktisk ikke fullt så imponerende...

Neida, jeg har ikke gratis eller ubegrenset tilgang til verken kommoder, kjøkkenstoler eller ledninger. Ikke heller har jeg noen svakere strøm, færre ledninger, eller på noen som helst måte et "innburet" hjem..

Men JA - når jeg har en valp hjemme så har jeg ikke noen ledninger liggende framme der valpen har tilgang til å bevege seg. Og JA, det innebærer endel kreative løsninger som kanskje ikke alltid er så "pene".

bcRex - Nei, det er slett ikke for mange som "SKAL ha med at det er en skam, etc.." - det er derimot ALT for mange som vil fortelle hvor fremragende, enkelt, greit og problemløsende det er å ha hunden i bur, dessverre. Og rådet "gjør som du selv vil" er fremtredende i slike diskusjoner...

De hundeierne som har så håpløse hunder at de ikke greier seg uten å bruke et bur - ja, de FÅR faktisk hjelp andre steder (sånn etterhvert), og først DA kommer f.eks. bur inn som en mulig løsning (av kanskje flere) på et problem man allerede har.

Godt å høre at du ikke synes at alle MÅ ha bur, da.. Men hva mener du med: "jeg ville da aldri latt en valp tygge på møbler, så håper ikke jeg kjøper hund av en slik oppdretter for å si det slik"

Du mener altså at dersom oppdretteren ikke lar valpene får gå fritt i en leilighet/et kjøkken, etc så ville du ikke ha valp derifra?

For, tro det eller ei, ALLE valper "smaker" litt på kanter, lister, møbler, hjører og dører - hvis de får gå litt løse i hus og hjem (selv små menneskebarn gjør dette)..

Men valper som aldri har vært innendørs har jo selvsagt heller aldri gjort det, da - og derved er det en "bedre" valp, eller oppdretter?

Hva alle andre vet om hundeholdet til alle andre er jo uinteressant - når det fortelles om burbruk "bare" en tredjedel av hundens liv.. Hva den hunden opplever de andre 2/3-delene er kanskje ikke det viktige for de fleste av oss, da...

Renslighetstrening - tror noen virkelig ikke at det er den aller største grunnen for at folk putter valpen sin i bur om natten, og ikke minst den enkleste og mest fabelaktige årsaken til å bruke bur?

For DET mener aboslutt jeg!

Det finnes ikke enklere måte å unngå at valpen tisser på natten enn å gi den et bittelite bur med et teppe i - fordi man da utnytter hundens eget instinkt til å IKKE forurense sin egen liggeplass.

Fra valpene er rundt 4-5 ukers alder så skjønner de DET - hundesengen/madrassen = sove/slappe av, avisene = tisse og det som større er...

En valp blir ofte helt desperat nødig før den begynner å si ifra at den virkelig MÅ ut derifra...

Hvis man ikke tror på den påstanden - hvorfor tisser da en valp som får gå fritt hele natten - kontra en som står i et bur.. (og hvis valpen IKKE tisser - hva er DA poenget å bure den inne fremfor å gjøre rommet valpesikkert??)

Ang. argumenter for eller imot å bruke bur - jeg synes begge sider er omtrent like flinke til å komme med argumenter for sitt eget syn, jeg:

Trygghet/hule, kontra: Enhver valp skal være trygg at den kan sovne nærmest hvor-som-helst /alt. ha en egen soveplass et sted den føler at den får ro/trygghet..

Ikke skade seg, kontra: valper kan skade seg i buret også / eller: man kan sikre omgivelsene

Ro og fred for uromomenter utenfor (barn etc) kontra: man må skjerme valpen sin for slikt, små barn kan "plage" en hund som står i bur også..

Ro fpr å spise i fred, kontra: DET bør valpen skjønne funker midt på kjøkkengulvet også / eller valpen kan få et rolig sted på kjøkkenet hvor maten står i fred og ro for forbipasserende..

Men forskjellen er at de som er "for" burbruk prøver å anlegge skyggelapper store som dolokk, og ikke engang høre på de som er "imot". Etter noen runder med jamen - neimen - JEG synes - osv - så går de i forsvar, og beskylder alle andre for å kalle dem dyremishandlere, stakkars meg, jeg som er så flink og glad i hunden min, og ikke minst - deg blåser i alle dere andre, min neste valp skal ODSÅ være i bur tilsvarende tid, etc..

Det er veldig FÅ som kaller andre spesifikt for dyremishandlere på diskusjonsgrupper, faktisk.. At noen kaller selve handlingen enkelte bedriver som mishandel er faktisk noe helt annet.

Men jeg skal gi dere dèt - JA, det å ha en valp i bur (om det er 5 eller 15 timer i døgnet) er LETTVINT for oss eiere! Men så innrøm det, da - ikke prøv å kom med at det er for "valpens sikkerhet".. Vi andre ønsker faktisk ikke livet av våre valper heller - selv om dere kanskje oppfatter det slik..

Jeg vil ha en valp som kan slappe av selv UTEN bur, i en binge på en utstilling med 1000 andre hunder rundt omkring,på et hotellrom uten fare for skader på seg selv eller inventaret, en hund som kan leve innendørs i mitt hjem - med eller uten gjester - uten å måtte fysisk stenges vekk fra resten av flokken sin...

Og man KAN da ikke bagatellisere burbruken som nå vokser enormt.. For jeg sier det (igjen) - det ER lettvint å sette dyret i et bur!

Det er ikke for ikke noe at vi faktisk har hamstere, kaniner, marsvin i bur... Selv om fader'n hadde et hamster uten bur på 60-tallet, den bodde inne i TV'n og levde et laaangt lykkelig hamsterliv totalt uten bur - så hadde neppe neste hamster oppført seg likedan..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at dersom oppdretteren ikke lar valpene får gå fritt i en leilighet/et kjøkken, etc så ville du ikke ha valp derifra?

For, tro det eller ei, ALLE valper "smaker" litt på kanter, lister, møbler, hjører og dører - hvis de får gå litt løse i hus og hjem (selv små menneskebarn gjør dette)..

Men valper som aldri har vært innendørs har jo selvsagt heller aldri gjort det, da - og derved er det en "bedre" valp, eller oppdretter?

Nei nei, ikke misforstå meg, jeg vil da ikke at oppdretteren skal holde valpene i bur, men det jeg mener er at jeg ikke ville kjøpt av en som LAR valpen bite. Uten å fjerne den fra situasjonen, men der tror jeg vi misforstod hverandre. Det blir feil å bare stenge valpen i buret fordi den biter på møblene. Da får du heller få hunden til å forstå at sånn ikke er lov.

Hva alle andre vet om hundeholdet til alle andre er jo uinteressant - når det fortelles om burbruk "bare" en tredjedel av hundens liv.. Hva den hunden opplever de andre 2/3-delene er kanskje ikke det viktige for de fleste av oss, da...

Nei for man ser for ofte etter feil, og gir f... i hvor godt hunden ellers har det.

Renslighetstrening - tror noen virkelig ikke at det er den aller største grunnen for at folk putter valpen sin i bur om natten, og ikke minst den enkleste og mest fabelaktige årsaken til å bruke bur?

For DET mener aboslutt jeg!

Det er fult mulig at det er sånn, og det mener jeg er synd. Men jeg snakker kun for meg selv der, det var lang ifra derfor jeg valgte det.

Jeg må også si at om bikkja mi sitter i buret en natt, og er dårlig, så sier han ifra. Jeg våkner med engang, og flyr rett ut med han. Og det har ALDRI skjedd en "ulykke" i buret. Klarer ikke bikkja mi si ifra, nei da vil jeg finne en annen løsning, og ikke tvinge den til å sitte i sitt eget tiss/avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig at det er sånn, og det mener jeg er synd. Men jeg snakker kun for meg selv der, det var lang ifra derfor jeg valgte det.

Nå aner jeg ikke hvorfor du har valgt å bruke bur til hunden din, men jeg mener å huske at du tidligere har skrevet at han kun sitter i bur unntaksvis, og da er det faktisk ikke deg vi diskuterer.

Det er den DAGLIGE burbruken som er tema for diskusjonen...

Å sette hunden i buret en gang imellom når det passer seg slik, er liksom ingen stor sak og stor forskjell fra å la hunden tilbringe alt fra 1/3 til over 2/3 av livet i bur de første leveårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, man kan valpesikre et rom så godt som bare det, likevel kan det være ting man overser.

På akkurat samme måte som det kan være "ting man overser" når man velger BUR som løsning på hunderiets utfordringer, ikke sant...?

Jeg hadde rett og slett ikke hatt samvittighet til i la min valp gå løs rundt i et helt rom hvor den muligens kan skade seg på noe. Jeg hadde aldri fått ro i meg da.

Nå er det hunders velbefinnende vi diskuterer her, ikke hvordan eieren "har det"...

Ja, det er synd at folk ikke innser rekkevidden av hundekjøpet før de står der med utfordringene, iblant kan det faktisk tenkes at sunn fornuft tilsier at man burde ha ventet (til man f eks både hadde plass og ev råd til ny sofa hvis man ikke klarer å passe på den man har...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke hvorfor du har valgt å bruke bur til hunden din, men jeg mener å huske at du tidligere har skrevet at han kun sitter i bur unntaksvis, og da er det faktisk ikke deg vi diskuterer.

Det er den DAGLIGE burbruken som er tema for diskusjonen...

Å sette hunden i buret en gang imellom når det passer seg slik, er liksom ingen stor sak og stor forskjell fra å la hunden tilbringe alt fra 1/3 til over 2/3 av livet i bur de første leveårene.

Jeg kan si at jo jeg bruker som regel buret om dagen. Men hvorfor gidder jeg ikke si, for jeg bare forklarer helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...