Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan slappe av?


janne&kenny

Recommended Posts

Hei hei!

Jeg har alltid trodd jeg var en veldig lat person.. Etter hvert skjer det mer og mer ting i livet mitt... (heldighvis) Men nå sliter jeg med mye hodeverk, ca. hver dag, noen dager slipper jeg unna. I dag var jeg hos legen og jeg tok blodprosenten og jerninnholdet, så skal jeg ringe neste uke og høre om det er noe galt... Men mest sannsylig kommer hodeverken av psykisk stress... Jeg har jo en hund med ikke for stort aktivitets behov, jeg har begynt i korpset igjen, men lurer på om det var en tabbe siden det er så mye fo tiden. Jeg går 100% på skole, og der er det mye oppgaver og prøver. Jeg har også blitt styremedlem i hundeklubben og der tenker jeg på mye rart. Jeg jobber i helgene, og har nettopp fått ny jobb på en ny plass, der jeg skal jobbe hver 3. helg. det er jo ikke så mye, men så jobber jeg en annen plass der jeg bare har ekstravakter, og de trenger så mye hjelp... så det blir endel jobbing i helgene. I tillegge jobber jeg noen timer hver torsdag, men det går jo helt fint. Jeg jobber somregel ikke på ettermiddagene pga hunden. Men tror ikke det er så lurt å jobbe etter skolen uansett (men det forstår ikke arbeidsgiverne). I tillegg har jeg en type i stavanger (1 t fra der jeg bor) som jeg så gjerne vil treffe av og til. jeg har også lyst å gå på kurs med hunden snart!

så.. legen sa at det sannsynlig bare var mye psyisk stress, og jeg må finne ut måter å slappe av på.. Hun nevnte joga... Noen som driver med det? Hva går det ut på?

Vet dere om andre metoder å slappe av på?

Bør jeg slutte på korpset? Synest ikke det er så gøy... Men liker å spille litt.. men det følger lekser med osv.. Jeg er jo snart 20 år, og begynne i korpset da er jo litt merkelig, men gjorde det fordi jeg liker å spille og hadde ikke så mye å gjøre.. men nå har jeg jo endel å tenke på...

Mange driver jo med mye mer enn det jeg gjør.. men kanskje jeg tenker så mye på det ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt hvor mye man orker å gjøre. Noen kan holde det gående hele tiden, mens andre har stort behov for å slappe av - eller bare å være - uten at det skal skje så mye hele tiden. Det er lett å se på hvor mye "alle andre" gjør. Av en eller annen ubegripelig grunn har det blitt sånn at det liksom er "status" å ha en velfylt timeplan. Men det ikke sånn at alle kan, eller burde kunne klare, å gå 100% på skole, ha flere jobber, hund, styreverv i hundeklubben, kjæreste og spille i korps.

Hvis du ikke syns det er så gøy å gå i korpset og du har fullt opp av andre ting å gjøre, kan jeg ikke skjønne hvorfor du fortsetter. Det er fullt mulig å spille et instrument uten å gå i korps :( Hvis du har et instrument som egner seg dårlig som soloinstrument, kan du jo lære deg å spille noe annet (uten at du skal stresse med det, selvfølgelig).

Hva som er best for deg å gjøre og hvordan du vil prioritere tiden din er det bare du som kan svare på. Hvis du har nesten kronisk hodepine, kan det være et tegn på at du trenger å ta det litt roligere en stund. Yoga kan sikkert være bra. Men da må du sørge for at du gjør rom for det på timeplanen, og at det ikke bare blir enda en ting som du føler at du skal gjøre.

Du spør om måter å slappe av på? Det er mange, og det kommer helt an på hva du selv liker. Du kan legge deg flatt ut på gulvet og høre på noe rolig musikk som du liker. Eller du kan meditere ( http://www.learningmeditation.com/relax.htm ). Liker du å tegne eller male f.eks?

Selv syns jeg at den beste måten å koble av på er å gå en tur med hundene på et rolig sted :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Måter å slappe av på: Gå en laang tur i skogen eller på fjellet med hunden din. Når det er fint vær: ta med deg liggeunderlag, kakao, en god matpale og en god bok og sett deg i sola og slapp av ute med hunden din. Det funker ihvertfall fint for meg, men folk er jo forskjellige da. Eller hvis været ikke er bra nok til å sitte å kose seg ute; bare gå en lang tur. Da får du tid til å tenke og slappe av samtidig som du beveger deg. Og det å være litt fysisk aktiv er med på å gi overskudd.

Men: Hva som er for mye for deg er det bare du som vet. Ikke sammenlign hvor mye du gjør med andre, det kommer det ikke noe godt ut av. Det kan godt hende at de også er slitne og tenker som deg uten at de sier noe. Er det for mye får du enten slutte i en av tingene eller kanskje lære deg å organisere hverdagen din litt annerledes? Ikke gå å tenke på "problemer" som styremedlem i hundeklubben når du går tur med bikkja og slapper av. Drar du problemene over i hverandre blir det ofte for mye. Prøv å koble sånne ting helt ut innimellom. Men, når det kommer til et stykke tror jeg det bare er du som kan avgjøre om det er for mye eller hvilke tiltak som funker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg yoga eller pilates, trening for både kropp og sjel. Ellers er lange rolige skogsturer hvor dere rusler avgårde og du vet du ikke har noe på timeplanen godt. Jeg ville nok sluttet i korps, og heller spilt litt for deg selv. Pass på å prøve å ikke stille krav til deg selv over alt, ta det litt med ro. Sett opp tider, f.eks: Mandag fra 0800-1500: skole. 1600-1700/1730 skogstur/trening med hunden. 1800-1900: lekser, og resten av kvelden skal være FRI. Når du har gjort det som skal gjøres skal du bare slappe av og kose deg. Sett opp en timeplan for når du skal gjøre det og det, så slipper du å hele tiden ha det hengende over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg har sluttet i korpset og levert inn instrumentet i dag. Jeg er ikke hjemme fra skolen før kl 4. og må spise middag. Når jeg skal gjøre lekser og slikt sitter jeg mye på pcen og gjør andre ting. Jeg merker at når jeg har veldig mye å gjøre, gjør jeg ingenting... Da stopper det helt opp for meg, og jeg bare driter i alt. Jeg må jo innrømme at jeg syns det er godt når dere sier at det er forskjellig etter hvor mye man toler av stress.. Jeg føler andre fra utsiden bare ser ei lat jente... som skylder på hode verk.

Som regel når jeg går en tur, så har jeg litt hast verk, fordi jeg ofte plutselig må tisse, eller at jeg har noe jeg skulle ha sjekka, eller noe jeg skulle ha gjort.. Jeg klarer liksom ikke helt å slappe av på tur heller, jallefall ikke hvis jeg går steder der jeg kan møte ukjente hunder, da blir det bråk. Ikke rart jeg har en hund som er redd andre hunder, fordi jeg strammer jo alt som går ann å stramme når det kommer en hund gående mot oss :S Et annet problem er at jeg alltid tenker på ryggen min når jeg er ute å går.. Jeg har alltid i bakhodet at jeg må hjem igjen... Men ellers syns jeg det er koselig å gå tur alene.. Noen ganger klarer jeg å slappe av, men det er ikke en selvfølge. Jeg leser veldig lite! (pga. dysleksi) jeg leser nå en bok om klikkertrening og dempende og er kjempe stolt! (hvis ikke hadde jeg ikke nevnt det her! haha! )

Alle slapper av på forskjellige måter, men jeg har ikke funnet min måte enda.. Hva liker jeg å gjøre liksom... Dere må bare komme med forslag! Og fortelle hvordan dere slapper av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare si at jeg skjønner deg godt, og det er ikke gøy at folk tror man er lat eller noe. Sliter med hodepine selv. Eller blitt litt bedre nå, men får på noe medisiner.

Men før hadde jeg vondt i hodet HVER dag, og jeg orket ikke mye, folk mente jeg bare var lat, og tok aldri hensyn til det. Og da blir det ikke bedre heller!

Ellers har jeg ingen tips...

(men folk som klager om at man bare overdiver når man har vondt, er MYE værre når de selv har vondt i hodet :( da orker de plutselig ikke lette på ræva, mens av meg forventer de at jeg skal gjøre alt, ja snakker av erfaring der)

Lykke til hvertfall :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser du har fått en del gode tips her:)

Selv hadde jeg en særdeles stressende periode i 10 klasse. Gikk siste året på ungdomskolen, trente, var med i 2 ten sing grupper, en ungdomsklubb, red 2-3 ganger i uka, jobbet i stall, var leder og arbeidsansvarlig for alle stallens hjelper (ca 20 stk), ledet juleshow, satt i styre til ten sing, var leder for en komité og med i 2-3 til. I tillegg var jeg med på stevner en del helger og hjalp pappa med bikkjetrening. På toppen av dette en misfornøyd kjæreste som mente jeg gjorde for mye:P

Å ha mye gjøre er ikke noe problem så lenge man er motivert for alt, kunsten blir å sjonglere alt sammen.

Å slappe av er viktig, men forebygging er vel så viktig. Tenk igjennom om noe av det du gjør er undøvendig (ser ut til at korpset fikk avskjed på grått papir..), skaff deg en filofax og før inn alt du gjør hver dag. Slik holder du oversikt og kan unngå trippelbooking. Sørg for å ta deg en dag her og der og gjerne noen helger helt fri fra alt, spesielt når du merker at du begynner å bli sliten. Ta med deg bikkjene og ta en skikkelig tur i skogen eller annet. Ikke tenk og stress, bare nyt vind, vær, sol, hundens selskap og frisk luft.

Søvn og skikkelig matvaner er essensielt i en stressende hverdag. Sikkert hørt det tusen ganger før, men det er fakta! Jeg har alltid vært en engasjert person med mye å gjøre (blir utilpass og bedrøvet om det skjer for lite). Det merkes godt når kosthold og søvn skeier ut (nå er jeg så heldig at 6 timer søvn holder for meg.).

Ta en time out når du merker stresse komme, en dag uten å gjøre noe er fullstendig lov om du gjør masse alle de andre dagene. Spis og sov godt. Sjongler og systematiser hverdagen så skal du se det lsøner seg mye. Og hold deg unna medikamenter! Kanskje litt strengt å si, men å putte i seg masse piller fordi man har vondt i hodet gir bare midlertidig leging av problemet. Du fyller kroppen med "gift", øker mulighetene for at dosene må økes for effekt og døyver det reele problemet til tilstanden. Du blir ikke "frisk", men bare føler deg bedre. Søvn og frisk luft hjelper mot de aller fleste hodesmerter.

Jeg skal iallefall være ganske dårlig før jeg tar piller.

Lykke til, ta vare på det som gleder deg, sorter ting, fjern det unødvendige og ta en fridag:)

OG for all del: IKKE ha dårlig samvittighet fordi andre kanskje ser på deg som "lat". Hva du gjrø er opp til deg, og ikke straff deg selv med å tenke "jeg er håpløs og får ikke gjort noen ting". Når alt stopper opp og du føler du gjør ingenting er det et klart signal fra kroppen din om å ta det hele med ro!

(ble langt dete, huff håper det ga noe klokskap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hold deg unna medikamenter! Kanskje litt strengt å si, men å putte i seg masse piller fordi man har vondt i hodet gir bare midlertidig leging av problemet. Du fyller kroppen med "gift", øker mulighetene for at dosene må økes for effekt og døyver det reele problemet til tilstanden. Du blir ikke "frisk", men bare føler deg bedre. Søvn og frisk luft hjelper mot de aller fleste hodesmerter.

Jeg skal iallefall være ganske dårlig før jeg tar piller.

hehe - Sånt sier bare folk som ikke har hatt skikkelig vondt i hodet :(

Du har fått mange gode råd her allerede, men jeg tror noe av det viktigste du kan gjøre, er å ikke gå og tenke på alt du ikke får gjort noe med akkurat der og da - og ja, jeg veit det er lettere sagt enn gjort :icon_confused:

Men, når du f.eks er ute og går tur med hunden, så prøv å nyte det at du er ute i frisk luft og får brukt kroppen din, fremfor å tenke på alt du burde ha gjort eller skal gjøre etterpå. Sett heller opp en slags plan, og hold deg til den, som at du er på skole til fire, mellom fire og sju skal du spise middag og gå tur med hunden, mellom sju og ni skal du gjøre lekser eller andre "plikter", og etter ni har du fri (wee, det rimte helt uten at jeg mente det :P ) Sov nok og spis nok, og vær flink til å ta hensyn til deg selv - og be om hjelp når du føler du trenger det, ikke vent til det kjennes helt uløselig og stort ut, for det er det utrolig sjeldent det er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei :icon_confused: Kjenner meg godt igjen i din situasjon! Når jeg er sånn stressa så tar jeg med meg Tassen og tar meg en tur til hytta (langt ute på landet!) Så setter jeg meg nede ved sjøen og tenker positive tanker! Et lite avbrekk fra hverdagen kan være en fin løsning :( Ellers så tenner jeg lys setter på litt trist musikk eller leser en bok;D det var ialfall mine tips:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Ellish...

En helg på hytta der man verken trenger, burde eller skulle ha gjort et eller annet, er rekreasjon for kropp og sjel.

Lange turer i skogen eller på fjellet, og rolige dager der man kun gjør det man har lyst til....

Jeg sliter litt selv på denne årstida, med at jeg føler meg sliten støtt og ikke orker alt jeg vanligvis orker. Men jeg satt av en dag i uka, som er MIN dag, der bikkja kun får turer uten noe særlig trening, og jeg ellers gjør det jeg har lyst til, uten å tenke på husarbeid, klesvask og alt annet man støtt driver med... Denne dagen er "hellig", og om jeg bytter vekk "kosedagen" min med noe skal det være veeeeldig viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hold deg unna medikamenter! Kanskje litt strengt å si, men å putte i seg masse piller fordi man har vondt i hodet gir bare midlertidig leging av problemet. Du fyller kroppen med "gift", øker mulighetene for at dosene må økes for effekt og døyver det reele problemet til tilstanden. Du blir ikke "frisk", men bare føler deg bedre. Søvn og frisk luft hjelper mot de aller fleste hodesmerter.

Jeg skal iallefall være ganske dårlig før jeg tar piller.

jeg vet ikke helt hva jeg skal si til dette, men jeg VET hvordan det er å gå med hodepine hver dag i tre år (ja, det er utroolig slitsomt). Og jeg blir så lei når folk sier at søvn hjelper, frisk luft hjelper, og spesielt gym. Men det gjør altså ikke det. Jeg ville heller jogga meg en tur istedetfor å hatt vondt i hodet.

Jeg vet man ikke skal overdrive med medikamenter, men tro meg, du klarer ikke holde deg unna når du har hatt konstant hodepine i tre dager :icon_confused: Legen min har sagt jeg bør holde meg unna paracet.

Men så kan jeg si at jeg ikke bare har litt vondt, men veldig vondt, ikke bare en time, men hele dager/døgn/flere døgn på rad. Og for å si det sånn, da tar man gjerne en tablett for å slippe det... (om den hjelper da <_< )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Det var hyggelig :icon_confused:

Jeg ringte til sjefen på dement avdelingen for å si at jeg ikke kom til å søke på stilling der, fordi jeg hadde fått en annen plass... Så sa jeg at jeg kunne kanskje ta litt ekstravakter innimellom, fordi jeg klarer jo mer enn hver 3 helg.. Så jeg skal på opplæring der rett etter påske. Jaja.. Håper ikke det blir verre med stress da.. Siden jeg nå jobber på en ny plass med psykisk funksjons hemmede, og så skal på dementen og det er helt ukjent for meg.. Men vi får se hvordan det går...

Jeg lurer på om jeg skal lage meg en slik plan.. Jeg har en sånn liten avtalebok, men den er så liten.. Noen forslag til en enkel måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Det var hyggelig :P

Jeg ringte til sjefen på dement avdelingen for å si at jeg ikke kom til å søke på stilling der, fordi jeg hadde fått en annen plass... Så sa jeg at jeg kunne kanskje ta litt ekstravakter innimellom, fordi jeg klarer jo mer enn hver 3 helg.. Så jeg skal på opplæring der rett etter påske. Jaja.. Håper ikke det blir verre med stress da.. Siden jeg nå jobber på en ny plass med psykisk funksjons hemmede, og så skal på dementen og det er helt ukjent for meg.. Men vi får se hvordan det går...

Jeg lurer på om jeg skal lage meg en slik plan.. Jeg har en sånn liten avtalebok, men den er så liten.. Noen forslag til en enkel måte å gjøre det på?

Ta et A4-ark, og lag en timeplan på det (som du henger på veggen på rommet). Sett av tid til jobb, tid til tur, og tid til lekser. Når du er ferdig med et av punktene på programmet, se for deg at du visker det ut av hodet. Har du jobbet den timen med lekser så er du ferdig med lekser- og ikke tenk mer på det den dagen. Går du tur med hunden og må tisse- hiv deg ned bak en busk. Kjenn hvordan kroppen jobber, og hvordan skuldrene synker når du er ute i frisk luft. Ta en pause, sett deg på en knaus ved sjøen eller en trestamme i skogen, se på hvordan Bajas spretter rundt og er lykkelig. Prøv å puste inn gjennom nesen, og ut gjennom munnen mens du spisser leppene litt- så det blir litt motstand. Det er pusteteknikken i pilates, og hjelper til å få deg til å slappe av. Sett av en times tid hver dag, gjerne på kvelden, hvor du tar på deg god pysj, setter på musikk og slapper av.. Kanskje du kan tegne litt, kanskje begynne med scrapping (det er veldig koselig og veldig avslappende). Prøv å følge en streng timeplan et par uker, og se om du merker forskjell. Pass på å følge den mentalt og, når du er ferdig med et punkt på programmet ER du ferdig.

Spis sunt! Rundt 500-750 gram frukt og grønnsaker hver dag. Masse vann, kanskje sitronvann? Grovt brød, og godt til middag. Pass på å få i deg nok jern og c-vitaminer. Pass på deg selv, vennen min=)

(Var det ikke litt greit i Lyngdal, når alt skjedde til oppsatte tider? Følte du deg like sliten og utbrent da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et A4-ark, og lag en timeplan på det (som du henger på veggen på rommet). Sett av tid til jobb, tid til tur, og tid til lekser. Når du er ferdig med et av punktene på programmet, se for deg at du visker det ut av hodet. Har du jobbet den timen med lekser så er du ferdig med lekser- og ikke tenk mer på det den dagen. Går du tur med hunden og må tisse- hiv deg ned bak en busk. Kjenn hvordan kroppen jobber, og hvordan skuldrene synker når du er ute i frisk luft. Ta en pause, sett deg på en knaus ved sjøen eller en trestamme i skogen, se på hvordan Bajas spretter rundt og er lykkelig. Prøv å puste inn gjennom nesen, og ut gjennom munnen mens du spisser leppene litt- så det blir litt motstand. Det er pusteteknikken i pilates, og hjelper til å få deg til å slappe av. Sett av en times tid hver dag, gjerne på kvelden, hvor du tar på deg god pysj, setter på musikk og slapper av.. Kanskje du kan tegne litt, kanskje begynne med scrapping (det er veldig koselig og veldig avslappende). Prøv å følge en streng timeplan et par uker, og se om du merker forskjell. Pass på å følge den mentalt og, når du er ferdig med et punkt på programmet ER du ferdig.

Spis sunt! Rundt 500-750 gram frukt og grønnsaker hver dag. Masse vann, kanskje sitronvann? Grovt brød, og godt til middag. Pass på å få i deg nok jern og c-vitaminer. Pass på deg selv, vennen min=)

(Var det ikke litt greit i Lyngdal, når alt skjedde til oppsatte tider? Følte du deg like sliten og utbrent da?)

Alt var så greit i Lyngdal! Synest jallefall vi koste oss da vi hadde "gym" :P

Men uansett.. Jeg ser for meg at jeg kan henge opp en sånn time plan.. Men jeg tror kanskje jeg kommer til å slite litt med å styre det psykisk. Jeg skal prøve å finne god rolig musikk og bare ikke gjøre noe... Akkuratt som om jeg aldri får tid til slikt, men jeg sitter for mye på pcen.. Jeg sitter på pcen når jeg slapper av, men jeg slapper jo ikke av da... på pcen så skjer det ganske mye, og spesielt på sonen så tenker jeg over ting som blir skrevet her ganske lenge... Er det normalt? Ikke sånn i mange dager, men jeg kan komme på noen tråder når jeg er ute å gå tur.. (tegn på bra forum? ;) )

Jeg må bare tilføye at jeg faktisk ikke har hatt vondt i hodet i dag :P

Jeg tror jeg har godt av å gjemme meg bort litt... Å tenke på ting så jeg egentlig ikke pleier å tenke på.. Jeg sitter ganske sjelden på rommet mitt egentlig.. Jeg savner også å ha smådyr å tuttle med... Du vet jo Ingvild, at vi hadde jo ikke bare ei rotte i Lyngdal! Det liker jeg.. Rense på bur, mate å omublere på innredninger. Jeg skal nok få meg noe rart når jeg flytter ut.. :P

Setter stor pris på svar! Det er gå godt at noen forstår, fordi det er ikke lett å se på utsiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et A4-ark, og lag en timeplan på det (som du henger på veggen på rommet). Sett av tid til jobb, tid til tur, og tid til lekser. Når du er ferdig med et av punktene på programmet, se for deg at du visker det ut av hodet. Har du jobbet den timen med lekser så er du ferdig med lekser- og ikke tenk mer på det den dagen. Går du tur med hunden og må tisse- hiv deg ned bak en busk. Kjenn hvordan kroppen jobber, og hvordan skuldrene synker når du er ute i frisk luft. Ta en pause, sett deg på en knaus ved sjøen eller en trestamme i skogen, se på hvordan Bajas spretter rundt og er lykkelig. Prøv å puste inn gjennom nesen, og ut gjennom munnen mens du spisser leppene litt- så det blir litt motstand. Det er pusteteknikken i pilates, og hjelper til å få deg til å slappe av. Sett av en times tid hver dag, gjerne på kvelden, hvor du tar på deg god pysj, setter på musikk og slapper av.. Kanskje du kan tegne litt, kanskje begynne med scrapping (det er veldig koselig og veldig avslappende). Prøv å følge en streng timeplan et par uker, og se om du merker forskjell. Pass på å følge den mentalt og, når du er ferdig med et punkt på programmet ER du ferdig.

Spis sunt! Rundt 500-750 gram frukt og grønnsaker hver dag. Masse vann, kanskje sitronvann? Grovt brød, og godt til middag. Pass på å få i deg nok jern og c-vitaminer. Pass på deg selv, vennen min=)

(Var det ikke litt greit i Lyngdal, når alt skjedde til oppsatte tider? Følte du deg like sliten og utbrent da?)

Hihi det var jo en utrolig god måte å gjøre det på da! :P Må jeg nesten prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Sånt sier bare folk som ikke har hatt skikkelig vondt i hodet tongue.png

Og jeg blir så lei når folk sier at søvn hjelper, frisk luft hjelper, og spesielt gym. Men det gjør altså ikke det. Jeg ville heller jogga meg en tur istedetfor å hatt vondt i hodet. (fikk ikke til sitering/ quote)

Jeg har hatt skikkelig vondt i hodet, iallefall slik jeg ser det. Å svimle rundt og spy/ være på kanten til å spy: kvalifiserer det for vondt i hodet? Eller er det bare pjusk?

Har ikke hatt vondt i hodet i ukesvis, men i dagesvis. Eneste gangen jeg har tatt piller siden jeg ble selvbestemmende var da ryggen var skadet (dette for å hindre betennelser i muskelaturen) og da jeg hadde en betent tann som ga hodepine og ubeskrivelige smerter (og det var fordi pappa tvang dem i meg).

Jeg er selv lite fan av piller, og ser lite positivt ved og ta dem ofte. Men det er selvfølgelig opp til den enkelte. Men min erfaring tilsier at piller løser ting bare der og da (om de gjør det i det hele tatt), mens søvn alltid hjelper. Å jogge med hodepine klarer ikke jeg, vet ikke med der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Sånt sier bare folk som ikke har hatt skikkelig vondt i hodet tongue.png

Og jeg blir så lei når folk sier at søvn hjelper, frisk luft hjelper, og spesielt gym. Men det gjør altså ikke det. Jeg ville heller jogga meg en tur istedetfor å hatt vondt i hodet. (fikk ikke til sitering/ quote)

Jeg har hatt skikkelig vondt i hodet, iallefall slik jeg ser det. Å svimle rundt og spy/ være på kanten til å spy: kvalifiserer det for vondt i hodet? Eller er det bare pjusk?

Har ikke hatt vondt i hodet i ukesvis, men i dagesvis. Eneste gangen jeg har tatt piller siden jeg ble selvbestemmende var da ryggen var skadet (dette for å hindre betennelser i muskelaturen) og da jeg hadde en betent tann som ga hodepine og ubeskrivelige smerter (og det var fordi pappa tvang dem i meg).

Jeg er selv lite fan av piller, og ser lite positivt ved og ta dem ofte. Men det er selvfølgelig opp til den enkelte. Men min erfaring tilsier at piller løser ting bare der og da (om de gjør det i det hele tatt), mens søvn alltid hjelper. Å jogge med hodepine klarer ikke jeg, vet ikke med der:)

Jeg tror nok du har hatt skikkelig hodepine, ja. Jeg har ikke så ekstrem hodepine som dere snakker om. Det er bare strammer seg i nakken og opp i hodet så det verker. Jeg spyr ikke, men svimler litt, men det trenger ikke være grunnen.

Idag er jeg hjemme alene. Jeg har ingen planer i dag, men skal på opplæring i mårår og søndag, så jeg er ganske spent på det. Jeg begynner å bli forkjølet, så nå har jeg verre hodepine enn det jeg pleier. Men jeg har grenet, så da verker det alltid enda mer. (begynner så fort å grine når jeg er sjuk :P )

Jeg sitter lite på pcen, og det tror jeg hjelper. Jeg hører på rolig musikk mens jeg har tven på uten lyd. Igår lå jeg på gulvet og koste med bajas og sang som bare det! Det var deili! Lenge siden jeg har gjort noe sånn!

Håper jeg er frisk i mårå, så jeg kan gå på jobb!

Det er nok ganske mange som sliter med stress! Jeg kjenner det tar ekstra mye på når jeg går på skole.

Har noen forslag om noe rolig musikk jeg kan laste ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånne kosestunder med bajas bør du kanskje ha oftere? siden du syntes det var så deilig:) Leste et eller annet sted at fysisk kontakt med dyr senker stressnivået i blodet;)

Vet ikke hva slags musikk du liker, eller hva slags person du er. Men, med utgangspunkt i meg selv:

- secret garden: mye stemningsfullt og flott

- sissel kyrkjebø- innerst i sjelen og enkelte andre er utrolig stemningsfulle og fine synes nå jeg

- live- fler erolige og fine sanger, dolphins cry er kjempefin

- generelt er vel egentlig keltisk fint

- garth brooks med tunder rolls, butterfly og ireland liker jeg veldig godt

- hva med noen rolige disneylåter du kan synge med på og drømme deg bort med?

om du tåler litt religiøsmusikk:

-sigvart dagsland, mye bra. Eg veit i himmelrik ein borg er en kraftfull og fin sang

-bjørn eidsvåg: utrolig mye bra tekster iallefall

- jeff deyo: you are good

Kan sikkert komme på flere om en stund;)

Ellers kom jeg på noe annet som er bra ved stress, men det innebærer at du er på rett sted da. he he, og er rett person.

Om du har en tensing gruppe eller annen ungdomsgruppe med litt religiøst perspektiv (ofte her du finenr det), så bli med på en andakt. Der jeg var med hadde vi en halvtime 20 min hver øvelse hvor vi bare satt rolig i kirkerommet, tente lys, sang og noen sa noen kloke ord. Utrolig avslappende, får satt en del tanker på plass og hos oss var det ikke "veldig religiøst" heller.

Men er ikke sikkert at noe slikt er noe for deg:)

Om det blir for mye: ta litt tid med deg selv, lys (med god lukt?), pen musikk og bare slapp av..Det er noe beroligende og konkluderende med lys. Iallefall for meg, man slapper liksom av og tankene flyter litt av seg selv... om det ga noen mening?

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er typiske tegn for stressrelatert hodepine. Men har du forsøkt enten massage eller akupunktur? Jeg har forsøkt begge, og spesielt sistnevnte har gjort mye underverk i min kropp :icon_redface: Videre er det mange bra poeng å hente i svarene her, man må bare avfinne seg med hvordan en selv fungerer og leve rundt det.

Når det gjelder å bestille time hos en behandler (uansett type), så forhør deg først med bekjente. Det er veldig allright at behandleren er "godkjent" av folk du kjenner før du sjekker ut selv. Så kommer det jo også an på hva du mener om behandleren!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånne kosestunder med bajas bør du kanskje ha oftere? siden du syntes det var så deilig:) Leste et eller annet sted at fysisk kontakt med dyr senker stressnivået i blodet;)

Vet ikke hva slags musikk du liker, eller hva slags person du er. Men, med utgangspunkt i meg selv:

- secret garden: mye stemningsfullt og flott

- sissel kyrkjebø- innerst i sjelen og enkelte andre er utrolig stemningsfulle og fine synes nå jeg

- live- fler erolige og fine sanger, dolphins cry er kjempefin

- generelt er vel egentlig keltisk fint

- garth brooks med tunder rolls, butterfly og ireland liker jeg veldig godt

- hva med noen rolige disneylåter du kan synge med på og drømme deg bort med?

om du tåler litt religiøsmusikk:

-sigvart dagsland, mye bra. Eg veit i himmelrik ein borg er en kraftfull og fin sang

-bjørn eidsvåg: utrolig mye bra tekster iallefall

- jeff deyo: you are good

Kan sikkert komme på flere om en stund;)

Ellers kom jeg på noe annet som er bra ved stress, men det innebærer at du er på rett sted da. he he, og er rett person.

Om du har en tensing gruppe eller annen ungdomsgruppe med litt religiøst perspektiv (ofte her du finenr det), så bli med på en andakt. Der jeg var med hadde vi en halvtime 20 min hver øvelse hvor vi bare satt rolig i kirkerommet, tente lys, sang og noen sa noen kloke ord. Utrolig avslappende, får satt en del tanker på plass og hos oss var det ikke "veldig religiøst" heller.

Men er ikke sikkert at noe slikt er noe for deg:)

Om det blir for mye: ta litt tid med deg selv, lys (med god lukt?), pen musikk og bare slapp av..Det er noe beroligende og konkluderende med lys. Iallefall for meg, man slapper liksom av og tankene flyter litt av seg selv... om det ga noen mening?

-

Jeg og Janne har gått på kristen skole begge to, så kristen musikk og sånt er ikke noe problem=) Jeg synes du kom med mange gode råd jeg.. Men til Janne: det viktigste tror jeg er at du setter av litt tid til å tenke på deg selv, til å slappe av, og til å leve litt for din egen skyld også.. :icon_redface: Du er en super jente, det her kommer til å gå flott. Snart er det sommer også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar (setter mer pris på det en dere kanskje tror)!

Jeg har i dag snakket med en ny psykolog, og jeg skal KANSKJE gjøre noe med mine sosiale problemer.. Jeg tror kanskje det har en liten forbindelse, fordi jeg stresser meg sånn opp når jeg skal treffe noen! Jeg har kanskje veldig lyst, men noe i kroppen min vil ikke, og tankene er ikke slik som de pleier. Jeg er utrolig open på nettet og venner som ikke er så nære at jeg må følge dem opp(eller at de har forventninger) men jeg vil jo ikke være alene heller :S Meg og Ingvild (Aya) snakket om å gå på kurs, og jeg bare MÅ klare det! Jeg SKAL klare det ;) ;) Og det betyr jo mye for meg hvis Ingvild har anledning å være med ;)

Jeg har laget meg en plan, men jeg har ikke følgt den, fordi jeg har vert syk og det har vert helg og etter skolen i dag skal jeg rett på jobb! Takket være foreldrene mine, er ikke Bajas alene.(jeg pleier ikke å gjøre det da ;) )

Tanten til typen min driver med fotsone terapi, og healing. Jeg vet ikke helt hvor mye jeg tror på healing, fordi jeg har aldri prøvd å da kan man ikke vite! Så jeg skal nok snart skrobbe føttene mine å ta en tur ned til henne.

Jeg har ikke hatt fullt så sterke hodesmerter de siste dagene, men jeg har mye stram nakke.

Tusen takk for musikken! Skal nok få tak i noe bra musikk! Jeg liker veldig godt å høre på kristen musikk :P

Så får vi se hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tydeligvis ikke hadde noe imot kristen musikk kn du jo bare søke opp jeff deyo, han utrolig mange rolige og fine låter:)

du kjenner kanskje også til noen rolige fra andakter el. på skolen?

EDIT: satt her å hørte på musikk, så kom jeg til å tenke på. Om man er psykisk sliten og litt "nede", hvorfor ikke høre på sanger som kicker systemet i gang igjen? Litt glad sanger med lite bråk, mye liv og som gjør deg glad?

Noen sanger du bare alltid kan høre?

Selv finnes det knapt en dag bon jovi ikke funker, samme gjelder summer of 69 med bryan addams. Fill me med jeff deyo har begynt å bli kul nå, for nå kan jeg teksten og kan synge med:)

Because of you med Kelly Clarkson gir meg god feeling, får ut litt frustrasjon eller no. vet ikke helt hva det er, men den hjelper på humøret mitt.

Om du har noen sanger som alltid bringer deg i godt humør anbefaler jeg deg å høre på dem. Iallefall for meg har musikk vært fantastisk terapi til tider.

Og for en rolig kveld hjemme i sofaen med en bolle epler og potetgull (litt sunt, litt godt): top gun er filme over alle filmer:P tror jeg har sett den 30 ganger, masse fine 80-talls mannfolk og passelig med action og manglende innhold så du bare kan se uten å egentlig følge med. Til formålet funker vel igrunn de fleste halvbra komedier med ben sitller eller adam sandler også.

Må si takk til deg jeg, plutselig begynt å tenke over alle de tingene som snur humøret mitt. Litt gøy å bli klar over. he he, håper det ordner seg og du "får igjen kontrollen",

nå skal jeg sove, det er viktig for å holde ut dagene, nattinatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner litt hva du "sliter" med, men bra du har fått mange gode råd her.

Jeg sliter med noe av det samme... eller jeg klarer ikke og vil ikke slappe av...

Når jeg kommer hjem så klarer jeg ikke å sitte å slappe av, går alltid masse turer med Mike, og det roer meg jo ned, men når det er ferdig... så går jeg liksom rundt i leiligheten og ikke vet hva jeg skal gjøre... før dreiv jeg hele kvelden med pelsen til Mike, men så klipte jeg han ned i helgen... så nå er det ute av bildet. Jeg klarer liksom ikke å kjede meg, vil alltid ha noe å gjøre, og koser meg virkelig når ting "koker" over. Har ofte masse vondt i hodet pga stress... Alle sier at jeg må roe med ned... men klarer ikke, skal alltid ha med meg alt hele tiden, alle kurs, alle treninger... derfor vurderer jeg å skaffe meg en hund til så ikke Mike skal bli helt "overkjørt" fordi jeg vil drive med han hele tiden, han setter selvfølgelig pris på det, men noen ganger vil jo han også slappe av...

Hadde bare samboer vært litt med på å skaffe en hund til, så hadde jeg gjort det :P

Litt OT dette her... men fikk tømt skjela litt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var litt som silje85 før, alltid høyt tempo og mer en en dag i sengen så fikk jeg lopper i blodet og rastløshet. Et år på folkehøyskole med masse friluftsliv, hygge og rett og slett avslapping har lært meg å roe ned tempo:) Men det er jo ikke alltid fhs passer, men en gang bør jo alle dra på fhs:P beste som er! he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...