Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør vi ha ulv i Norge?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Hva mener du?

Bør vi ha ulv i norge eller ikke?

Diskuterte litt med en som argumenterte med at de burde skytes siden de egentlig ikke hører til her i Norge og bare har vært her i rundt hundre år, og ikke er "innfødte" slik som bjørn og jerv... Stemmer det?

Jeg synes det høres tvilsomt ut. Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA - ulven skal bli i Norge. Vet ikke hvor lenge den har vært her, men det er en god stund, og å skyte den bare fordi den ikke har vært her like lenge som bjørnen og jerven var bare det teiteste jeg har hørt :o

Ulven er en naturlig, stor og viktig del av Norsk Fauna slik vi kjenner den i dag. Man sier at om man fjerner haien "dør" økosystemet i havet, fjerner man ulven vil man nok også få betydelige endringer.

Ulven og andre rovdyr generellt tar som regel dyr som er svake eller syke. Det gjelder også sauer. Men alikevell skal vi klage og syte. Slik jeg ser det gjør den oss en tjeneste - vi er tydeligvis langt fra så flinke som ulven til å plukke ut dyr som ikke er levedyktige.

Det er tungvint, men fullt mulig å passe på buskap fra ulven. De gjorde det før...

Mat er en menneskerettighet, hvorfor nekter vi ulven det samme?

Nok en gang, ulven hører til her, den har tilpasset seg vårt klima og er på langt nær en så stor plage som andre dyr. Det er desverre bare den som "roper høyest" om at den har vært her og det er den enkelte har bestemt seg for å hate blindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA - ulven skal bli i Norge. Vet ikke hvor lenge den har vært her, men det er en god stund, og å skyte den bare fordi den ikke har vært her like lenge som bjørnen og jerven var bare det teiteste jeg har hørt :o

Ulven er en naturlig, stor og viktig del av Norsk Fauna slik vi kjenner den i dag. Man sier at om man fjerner haien "dør" økosystemet i havet, fjerner man ulven vil man nok også få betydelige endringer.

Ulven og andre rovdyr generellt tar som regel dyr som er svake eller syke. Det gjelder også sauer. Men alikevell skal vi klage og syte. Slik jeg ser det gjør den oss en tjeneste - vi er tydeligvis langt fra så flinke som ulven til å plukke ut dyr som ikke er levedyktige.

Det er tungvint, men fullt mulig å passe på buskap fra ulven. De gjorde det før...

Mat er en menneskerettighet, hvorfor nekter vi ulven det samme?

Nok en gang, ulven hører til her, den har tilpasset seg vårt klima og er på langt nær en så stor plage som andre dyr. Det er desverre bare den som "roper høyest" om at den har vært her og det er den enkelte har bestemt seg for å hate blindt.

Signerer den jeg! Er helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med de som ulven tar levebrødet fra?

Eller hva når den ene jegeren etter den andre mister hunden sin til ulven?

er det ikke nok at ulven bor i våre naboland?

Vi utryddet ulven og andre rovdyr på 1800-tallet da dette var den aksepterte rovdyrpolitikken på den tiden. Alle skulle vekk. Idag har vi soneforvaltning på de fleste av dem, med årlig lisensjakt ved behov.

http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/a...=73268364855641

http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/a...=73268364455985

i disse to artiklene ser man eksempler på hunder som er angrepet av ulv, og atskillig flere finnes. En kamerat av meg hodlt på å miste elghunden sin til ulv i høst. Hvordan blir det da å si ja til ulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med de som ulven tar levebrødet fra?

Eller hva når den ene jegeren etter den andre mister hunden sin til ulven?

er det ikke nok at ulven bor i våre naboland?

Men denne problemstillingen har de sikker i våre naboland også? Jeg tviler på at det kun er i Norge ulven tar en og annen hund! Og dersom alle har den innstillingen der så vil vel ulven være utryddet om kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har de nok helt sikkert... forskjellen er at der har den vært hele tiden, mens vi har allerede hatt den vekk her.

Lever i ulvemekka selv for tiden, det er observert en tispe i åsen jeg ser utenfor vinduet, og flere lengre sørpå.

Er selv ikke mot lv, men før man sier henda i været og jippi til ulv synes jeg man bør tenke igjennom konsekvensene dette får for de som har ulv i sine områder. Slik det kom frem av debatten her virker det som om flere var "glansbilde" for hund. Argumentene om at den alltid har vært her er reelle, men er de gode? Hva med alt ulven fører med seg i tapt budskap, jaktkamerater (hvordan hadde folk stilt seg om det var deres hund man fant skinnet til oppi lia for de herr gråbein var sulten?) og ikke minst tapte naturopplevelser grunnet frykt og uro?

Økonomisk er det også lite gunstig å gjete foreløpig. Enkelte prøveprosjekter er igang, men så langt er dette mer tidkrevende og økonomisk krevende enn lønnsomt. Men hva resultatet blir av dette blir jo spennende å se. KAn bli mange fine somre for bc som ønsker sommerferie fra ag og lydighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv ikke mot lv, men før man sier henda i været og jippi til ulv synes jeg man bør tenke igjennom konsekvensene dette får for de som har ulv i sine områder. Slik det kom frem av debatten her virker det som om flere var "glansbilde" for hund. Argumentene om at den alltid har vært her er reelle, men er de gode? Hva med alt ulven fører med seg i tapt budskap, jaktkamerater (hvordan hadde folk stilt seg om det var deres hund man fant skinnet til oppi lia for de herr gråbein var sulten?) og ikke minst tapte naturopplevelser grunnet frykt og uro?

Om ulven spiser hunden min, så mener jeg at den fortsatt er velkommen her i landet!

Om jegerne skulle være uheldig å miste en hund, eller om de ikke passer på hundene sine bra nok, synes jeg ikke er et holdbart argument for å utrydde ulven. Tenk på hvor mange hunder som dør i trafikken vært år, og sammenlign det med ulvedrept hund. Det er minimalt med hunder som blir drept av ulv i forhold!

Hvis alle skulle tenke at "nabolandet passer på ulven", ja, hvordan vil det da gå? "Jaja, la oss slippe ut så mye karbondioksid vi bare vil! Sverige er nemlig mye flinkere til å redusere utslippene"

Når det gjelder tapt buskap, så dør vært år over 100 000 sau på sommerbeite av "naturlige" årsaker som å falle på rygg(de er jo flate i ryggen og klarer ikke å snu seg!), bli spist opp av mark, brekke ben, falle utfor skrenter, sette seg fast i myrer osv. Tilsammenlikning blir ca. 6-800 sau drept av ulv...

sau7.jpg

Sau fanget på rygg. Tilpasset livet på fjellet?

Å bruke som argument at "vi var her først" er helt feil, for ulven kom hit lenge før mennesket, på jakt etter bla. reinsdyr. Vi burde være glade for at de er tilbake etter at vi utryddet dem en periode!

Når det gjelder denne frykten, så får man slutte å fortelle historier om rødhette og ulven. Det har ALDRI blitt dokumentert at mennesker har blitt drept av ulv i Norge! Ulven skyr mennesker, og jeg ville heller vært mer redd for å blir bitt av min egen hund enn en ulv. Det er mer sannsynlig...

La disse vakre ulvene leve, og la oss ha flere av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven er mer redd oss en vi er for den...og den tenker ikke "nei se, ola normann..ja, da tar vi lunch da.."

Vår frykt for ulven er lik vår frykt for hai i mange tilfeller. Haisommer fremstilller haien som et monster, og ulven blir nesten alltid også brukt som monster.

Og det var jo veldig snillt gjort å skyve ulven over på nabolandet, deres hunder kan den jo like gjerne ta?? :rolleyes:

Uten ulven ville vi ikke hatt hundene våre heller, det er jeg takknemlig for hvertfall. Og jeg er stolt over å leve i et land der det også er ulv. Innstillingen til mange nordmenn ang ulv er derimot lite å være stolt av...

Ellers så sa mrs.powers det meste :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dere ikke føler frykt, er dette et reelt problem for mange mennesker som skal ferdes i ulveområder. Det går utover kvaliteten på friluftslivet for mange.

Og å ymte frempå at jakthunder som blir tatt ikke blir passet godt nok på bør man være forsiktig med. Det er naturlig å nødvendig for en jakthund å få jobbe selvstendig og det skal ikke mer til enn at den klatrer over bakketoppen (med eier rett bak) for at et angrep kan finne sted.

Og selvfølgelig er ulvedrept sau og hund minimalt i forhold til andre ting, hadde ulven vært primær årsak til unaturlig død hadde det ikke vært debatter. Da hadde den vært død og begravet for lenge siden.

Selv ser jeg argumentene og er enig med dere, men ønsket å bringe debatten litt videre da det var veldig "ulv er bare fint og flott" her på forumet, og man må ikke glemme at det er mange som er imot ulven og det med god grunn! Ofte tenker partene veldig svart. hvitt om hverandre. Var med på en heftig diskusjon om dette på et annet forum og der var det mye argumenter i mot. Spennende, men også svart/hvitt mye:....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 ulver som er litt på feilvandring her på Vinterbro, sist sett ved Holsta i Ski, på vei over et gjorde. men tar de hunder?? eller skader de... Vet så lite om de.. men kan si at jeg er faktisk litt redd får å gå i skogen i mørket alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen har en del fine synspunkt på ulv, og når han har vært i ulveområder med MYE ulv i Canada/Alaska så har han spurt dem som bor der om de er redd for ulv. De har ledd til svar...

Er virkelig et par skarve hundeliv nok for at vi mennesker skal bestemme oss for å utrydde ulven? Naboens hund knertet kaninene mine, men jeg tok ikke frem haglen og plaffet den ned av den grunn.

Det er VI som tråkker rundt i ulvens hjem. Pass bedre på hundene og gå på jakt et annet sted. Det er ikke en menneskerett å gå på tur med gevær på skulderen...

(Har forøvrig jakthund selv)

Leste forøvrig en artikkel om noen som hadde funnet hunden sin med et forgiftet åte i munnen. Det var egentlig beregnet på ulv, men det var hunden som fikk lide...

Ulven er en naturlig del av norsk fauna og en viktig art i økosystemet. Den utryddningstruede fjellreven er bla. avhengig av åtsel fra større rovdyr for å overleve.

Anbefaler alle til å gå inn på Foreningen Våre Rovdyrs hjemmeside, evt. å melde dere inn ;)

Foreningen Våre Rovdyr

Fellesaksjonen for ulv

La oss få mer ulv her i landet :P

Silje85:

Ulven skyr mennesker og det har ALDRI vært drept mennesker i Norge av ulv. Jeg ville ikke vært det minste engstelig for å gå tur(vær heller redd for å gå i byen en natt), men er lurt å holde hunden i bånd. Sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt mennekser har blitt drept av ulv eller ei strides det mye om...

Men for å ha sagt det slik: det er STOR forskjell på ulv i de uberørte områdene i alaska/ canda og her i Norge. Den ulven blir ikke i samme grad presset ut av oss mennesker, og dermed er det mindre problemer. I tillegg er det mer jakt på rovdyrene der bort, og dermed har de også større respekt for oss og vårt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bare en liten anbefaling av bok om dere er meget intressert i ulv i norge.

Boken heter Ulv i Norge av John Unsgård og Nild Petter Vigerstøl. Boken begynner å bli nesten 10år gammel, men en bok vell vært å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av hysteriaen rundt ulv kommer av at vi rett og slett blir oppdratt med ulven som stor stygg og falig, den er den slemme i eventyr og den man skremmer med.. tror vi burde hatt noen fler eventyr hvor ulven var den snille, for det er jo rart.. ulven er faktisk ikke den av rovdyrene våre som står for mest sauedrap, men jerv og gaupe blir det ikke så mye oppstandelse rundt..

det er heller aldri påvist menneske drept av ulv i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare i Norge vi klarer å ha den forventningen om at vi og husdyra våre skal kunne ferdes trygt absolutt over alt, og det er en smule naivt. Andre land må ofte leve med myyyye større farer enn hva vi nordmenn noen gang kommer til å oppleve - med eller uten ulv, og de sutrer ikke av den grunn. Det er naturlig at man tar sine forhåndsregler når man ferdes i vill natur.

Hvis vi skal ha den oppfatningen om at alle dyr som kan skade oss, skal skytes, så start med å utrydde elgen. Eller kanskje hunder? Tross alt er flere skadet og også drept av hunder enn ulv i Norge. Hm? :P

Har selv sett ulv like utenfor kjøkkenvinduet til mine foreldre, men jeg føler meg hverken utrygg eller redd for å gå i hagen av den grunn. Da er jeg mer redd for at bikkja skal hisse på seg grevlingen, for å si det sånn.

Mer redd for å møte feil folk i skogen, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi nordmenn er kanskje bortskjemt med at vi i så mange år har hatt buskap på utmarkbeite, tror vi stiller i en liten sær kategori der om vi ser på verdensbildet. Tror mye av grunnen til negativitet rundt ulv også handler om det at den "bare akkurat" har kommet tilbake over grensene våre. FOlk har ikke akseptert den som en del av norsk fauna enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting i dag. Om de i Afrika hadde bestemt seg for å utrydde løven fordi den var skummel, eller elefanten fordi den tråkket ned folks avlinger, ville vi ha synes at det var helt greit? Eller ville det kanskje blitt ramaskrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen shilamon og mrs powers :icon_redface: De e afrika bader med piraja de, fordi de vet nok om dem til å gjøre det! Hadde vi visst nok om ulven, og den ikke hadde blitt fremstilt som en menneskeetende morder som også gjerne tar hund og selvfølgelig sau, hadde nok naturen og turer blitt mye mer givende og trygge for mange.

Vi har jo nok fårikål hvert år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er for ulv i norge. Det som skylder de høye dødstallene bland sauer er helt andre ting enn en ulv. Men det er ulven som blir trekt inn i media, ikke de andre tingene.

For å si det sånn, jeg frykter hjortelusa mer enn ulven :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt!

Kan da ikke gjøre hva vi vil med verden bare fordi det er mest praktisk Det er så sørgerlig hver gang jeg hører om utryddningstruede og utdødde dyrearter. At mange folk ikke interesserer seg i natur og dyreliv skal ikke bety at det skal fjernes. Vi har rasert verden alt for mye allerede om vi ikke skal fjerne flere arter med kaldt blod!

Nei, vi burde tilpasse oss naturen, ikke forvente det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vi" skylder liksom på at ulven er problemet, men hva med alle andre dyr som spiser sau? Jerv, Bjørn, Gaupe? Har de plutselig blitt vegiterianere de nå a? :rolleyes:

Eller sauene som vi mennesker kjører på? Eller som våre hunder går løs på? Hender det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...