Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan dette bli for mye?

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Saken er at...

Jeg og basset-eier skal endelig gå jegerprøvekurs! :angry:

Ma og Pa her hjemme har jo sagt ja til kurset og slikt, men de har lite tro på at vi greier det.

Altså..

Begge går i niende- Mye lekser og øving til prøver

Holder på med hund- Mye trening

Skal konfirmere oss- Konfirmasjonsundervisning osv

Jegerprøvekurs- Mye lesing, kurs osv

+ at K holder på med Drama og jeg med Basket

Tror dere det kan bli vanskelig? Eller tror dere vi kan greie det? :angry:

Mange sier at jeg kommer til å stryke ut av skolen, glemme hunder, stryke på jegerprøve eksamenen osv, fordi jeg får det travlet...

Skrevet

Neida vi skal klare det...

Jeg har en del øvinger på teateret + forestillinger, men det går på et eller annet hvis :rolleyes:

Skrevet

Det klarer dere fint! Mamma tok jegerkurset med tre barn, full jobb, hund, hest og kaniner.. Det var ikke noe problem.

Guest Christine
Skrevet
Det klarer dere fint! Mamma tok jegerkurset med tre barn, full jobb, hund, hest og kaniner.. Det var ikke noe problem.

Ahh, der steig selvtilitten tre hakk.. :angry:

Om jeg jobber godt nok så får jeg sikkert det til, uten å slarke med de andre tingene..... Håper jeg.

Skrevet

Jepp, jeg er sikker på at dere klarer det jeg=) Det er jo interessant, så dere vil "ta" stoffet fort.

Skrevet

Det går nok bra :o

Jeg skal ta jegerprøvekurs nå i vår, + 5 hundekurs. Trening av hundene flere ganger uka/daglig + stevner/utstillinger i helgene og jobb..

Masse skolearbeid ( Siste året på undomskolen, må ha bra snitt for å komme inn der jeg vil)

+ at det er venner og slikt som tar tid. Men jeg trooor jeg skal klare det fint..:P

Får nå håpe det i hvertfall ;P

Skrevet

Det er utrolig mye man får tid til om man vil - det man bare må passe på er at man får hvilt litt innimellom, slik at man ikke blir utslitt :P

Jeg selv er veldig opptatt av skole, jeg har jobb, en hund jeg daglig trener og slikt med, en kanin, venner og jeg skal prøve å ta sertifikatet til sommeren. Dessuten har vi begynt å tenke på russetiden.. I tilegg til det vil jeg gjerne ha litt tid hvor jeg bare kan se litt på tv, sitte på data`en eller lese en bok..

Man kan godt si at tiden flyr :rolleyes:

Dere klarer det nok - lykke til :o

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Hvis du vil klare det, klarer du det!

Jeg tok jegerprøven for to år sida, og syntes ikke den var så ille jeg. Jeg fulgte med på kurset og leste gjennom boka en gang, hørte noen andre i spm og klarte det med glans. Og jeg er ikke en sånn type som alltid husker alt jeg leser (heldiggriser de er), men det meste av stoffet på jegerprøven er sånt jeg mer eller mindre kunne fra før. Ganske mye om arter, hva som var jaktbart osv måtte jeg lære meg, mye biologi/økologi-type stoff. Der kunne jeg mye fra før gjennom skolen og genrell ineresse (ok, nå er jo jeg litt eldre enn deg, så kanskje jeg slapp litt lettere her). Og så måtte jeg lese litt nøyere på de forskjellige våpentypene og amunisjon, hva som kan brukes på hva. Men sånn alt i alt syns jeg ikke den var så fryktelig vanskelig. Også er det jo avkryssningsanternativer da :icon_confused: og det gjør jo selve prøven litt lettere.

Jeg har trua på at du klarer det jeg :( . Men ikke la det gå utover skolen. Jegerprøva kan du alltids prøve deg igjen på senere hvis det skulle bli for mye, skolen bare går videre og da bør du helt henge med...

• 4 weeks later...
Guest Christine
Skrevet

Sorry at jeg drar opp en veeeldig gammel tråd altså..

Men det ble ikke for mye! Kurs på tre timer to ganger i uka, ble satt av mye tid, men var definitivt verdt det!

Både jeg og Kjersti besto! Fornøøøyd! :)

Guest Christine
Skrevet
Gratulerer, gratulerer - nå skal du skyte selv på jakt til høsten da, eller?

Jepp :)

GRATULERER s

Viste du ville klare det

haha, det har mange sagt... Er dere synsk? :)

Skrevet
Sorry at jeg drar opp en veeeldig gammel tråd altså..

Men det ble ikke for mye! Kurs på tre timer to ganger i uka, ble satt av mye tid, men var definitivt verdt det!

Både jeg og Kjersti besto! Fornøøøyd! :)

Så morro og høre

Gratulerer til dere begge. :rolleyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...