Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan du ha belger?


Imre

Recommended Posts

Mener du å si at de fleste hundefolk bare går en time eller mindre på tur hver dag?

Nå skal jeg ta alle mulige forbehold om at jeg alltid lufter hunden min på andre tidspunkter enn alle andre (selv om mellom 7-8 og mellom 17-18 burde være sikre kort) - men det mener jeg definitivt.

Det er veldig mange hunder i nabolaget her, men det er et fåtall av dem jeg har møtt utenfor "kvartalet" noen gang. I skogen rett utafor døra her har jeg knapt møtt en nabo med hund noensinne (bortsett fra et par med fuglehunder). Schäferen i nabohuset har jeg ALDRI sett ute på tur i gata en gang, kun observert noe pinnekasting i bakhagen. Og jeg har bodd her i snart fire år.

En regnfull onsdag møter man knapt en eneste hund gatelangs, mens på en solrik søndag må man gå slalåm mellom dem. Hvor er de resten av uka og når været er hustrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar
Nå skal jeg ta alle mulige forbehold om at jeg alltid lufter hunden min på andre tidspunkter enn alle andre (selv om mellom 7-8 og mellom 17-18 burde være sikre kort) - men det mener jeg definitivt.

Det er veldig mange hunder i nabolaget her, men det er et fåtall av dem jeg har møtt utenfor "kvartalet" noen gang. I skogen rett utafor døra her har jeg knapt møtt en nabo med hund noensinne (bortsett fra et par med fuglehunder). Schäferen i nabohuset har jeg ALDRI sett ute på tur i gata en gang, kun observert noe pinnekasting i bakhagen. Og jeg har bodd her i snart fire år.

En regnfull onsdag møter man knapt en eneste hund gatelangs, mens på en solrik søndag må man gå slalåm mellom dem. Hvor er de resten av uka og når været er hustrig?

Men disse du ramser opp er jo gjerne dem som egentlig ikke er så innmari interessert i hund og hundehold.. jeg tenker mer på oss her inne, de fleste her inne er jo aktive hundefolk, og hvor lenge er det vanlig for slike folk å gå tur med hunden? Men mange her inne trener jo utenom, jeg trener bare AG en gang i uken, og bare små øvelser noen ganger når det passer liksom (masse innkalling og "bli" på turer da :P) Men nå stjeler jeg tråden her, ikke meningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du driter en lang mars i boxer og dalmis - det er vel ikke noe å diskutere om du var nødt til å innrømme at det ikke er sofabikkjer det heller?

Argumentet, kjære Anette, er at det høres ut som om man må ha årelang erfaring med hundehold, fordypningskurs i hundtrening, overdrevent mye fritid og ingen andre hobbyer i livet enn å vase rundt med hunden så fort man har en ledig stund når det stadig blir hevdet at belgeren er så krevende og aktiv og spesiell.. Om det du sier stemmer - om belgeren - burde ikke f.eks. Helene kunne gå fra to cavalierer og agilitytrening til terv og lydighetstrening OG klare å starte med en knallsum i debuten i lydighet når bikkja er 11 mnd gammel, for belgeren er så vanskelig den.. Jeg mener, cavalier er spaniel og opprinnelig sengevarmer, Helene er vel et naturtalent hun da, som fikset sin brukshund av en belger så bra på første forsøk?

Den skal ikke ta til takke med et inaktivt liv uten å gjøre ******* hett for eierene sine? Seriøst? Må det være enten eller? Enten så jobber du masse med hunden din, eller så gjør du ikke en drit, og den er inaktiv og sofahund og hele pakka?

Jeg prøver igjen jeg - det er INGEN her som har sagt at belgeren ikke er aktiv, det er hevdet at den er ikke et ******* å ha i hus selv om man ikke trener de hver himla dag.. Og jeg veit du ikke diskuterer andre aktive raser her, men.. Igjen.. I forhold til andre aktive raser, så er ikke belgeren så grusom og krevende som det hevdes - de er bare en smule mer kreative når de kjeder seg..

Og, bare for å ha sagt det - JEG syns det er mye enkelere å aktvisere mine belgere (ja, selv de som var "aktive nok" for dere og) enn f.eks huskyen - JEG foretrekker faktisk at de finner på litt faenskap eller kan aktiviseres med litt hodebry et kvarters tid nå og da iløpet av kvelden, fremfor f.eks huskyen, som MÅTTE ut og løpe og bruke kroppen sin jevnlig for å kunne ha i hus.. Og han gikk bare og peip og grein når han kjeda seg, da er det enkelere med en hund som aktiviserer seg selv med en hybelkanin eller en stjålet sokk..

Tror ikke jeg har sagt noe om ballek og Dina jeg? Men siden hun tydeligvis er en dårlig belger ifølge tråden her - hun er jo stadig nevnt, sant? Og det er vel derfor du nevner den veloppdragne og rolige men ikke trenbare hunden? - så svarer jeg Molly og deg sammen under quoten til Molly..

Nei, Belgerpia er ikke oppdretteren til Dina, Dina er kjøpt inn av Belgerpia. JA, Dina er brukt i avl, fordi hun er vakker, trivelig og med godt gemytt og sunn - selv om hun lider av noe så ille som manglende kamplyst :rolleyes:

Nå ser jeg ikke helt at Dina skal være et tema i tråden her, i og med at JEG trives med henne, og det er JEG som eier henne - MEN, dere trenger ikke å bekymre dere for at hennes "dårlige belgermentalitet" har blitt arvet videre til hennes avkom, 3 av tilhører sonenfolk, og vi har alle 3 skrevet om hvor strålende fornøyde vi er med mentalitet, kamplyst, aktivitetsnivå osv.. Av det jeg har hørt om de resterende 3 fra dette kullet, er de like strålende fornøyde som oss på hundesonen..

Er det noe mer noen har lyst å si om hunden min?

Aktivitet er for meg enten trening eller en to timerstur i skauen med innlagte arbeidsoppgaver.. En inaktiv dag er en dag hvor det ikke skjer stort annet enn tisseturer i varierende lengde :P

Ok, nå blir jeg lei faktisk.,.. HVOR har jeg skrivd at belgeren krever uante mengder? Jeg siterer det første innlegget mitt på nytt, altså det innlegget hvor du fant ut at jeg synes dalmiser og boxere er sofabikkjer og at bikkja mi var unormal:

Hvor greie de er å ha i hus kommer vel mye ann på linjer, oppdragelse og type hundehold..Mors lille Loke her var IKKE grei å ha i hus når han kom...det var jo derfor han kom. Han var understimulert, uoppdragen og hadde en fryktelig god kondis. Faktisk er det ikke før Lyra kom han har kunnet gå et par dager i strekk uten hjernetrim uten å bli masete( og nei, det var ikke fordi jeg har skjemt han bort med trening, han har alltid fått minst en dag i uken fri slik at han skulle lære seg at noen dager skjedde det ikke det spøtt .) Selvfølgelig: man merker sånt mye bedre når man har bare en hund og man har den rundt seg 24/7.Kjeder han seg nå så plager han valpen litt istedet.. veldig behagelig..

Jeg synes stort sett belgeren er enklere en sitt rykte jeg og, men det er ikke til å komme bort i fra at de krever mer enn en gjennomsnittelig hund. Eller SKAL kreve mer etter min smak. Det er en av grunnene til at jeg har valgt rasen, jeg vil ha en hund som ikke begrenser aktivitetsbehovet mitt. Da synes ikke jeg det er riktig å begrense dens heller...

Jeg synes ikke det er riktig å fremstille belgeren som en sofahund som passer hvem som helst som har lyst på en pen hund kan skaffe seg, jeg bor tross alt med et offer for den kortsiktige tankegangen så jeg får litt spader. "Naboen har jo hatt en og det gikk bra liksom". Men nå er jeg så sær at jeg heller ikke synes det er riktig å tilpasse rasen etter alle de som har lyst på en vakker hund, vil folk absolutt ha belger så får de tilpasse seg den og faktisk være en smule aktiv de og, eventuellt ha den med seg på jobb etc så den får opplevd litt. Det sagt så har jeg en sånn jeg og:

Han må bare få ut litt først

Nevner jeg noe om at de krever flere timers trening hver dag? Nope, jeg sa de må få oppleve litt og at de krever mer enn en gjennomsnittelig hund.. jeg nevnte ikke andres raser og jeg nevnte ikke Dina.. Du derimot tok det veldig personlig og quotet min beskrivelse av Loke hele to ganger og sa at de absolutt ikke skulle være sånn..

Jeg tillater meg å være uenig...

Jeg blir så innmari lei av å diskutere når folk finner opp ting inn i hodet sitt og/eller forandrer historien.

Men disse du ramser opp er jo gjerne dem som egentlig ikke er så innmari interessert i hund og hundehold.. jeg tenker mer på oss her inne, de fleste her inne er jo aktive hundefolk, og hvor lenge er det vanlig for slike folk å gå tur med hunden? Men mange her inne trener jo utenom, jeg trener bare AG en gang i uken, og bare små øvelser noen ganger når det passer liksom (masse innkalling og "bli" på turer da ;)) Men nå stjeler jeg tråden her, ikke meningen!

Men vi her inne er veldig veldig få... de aller fleste hunder bor hos folk som bare har hund for å ha en hund. Derfor synes jeg det er viktig å påpeke at en vakker og tiltalende rase kan være for krevende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå blir jeg lei faktisk.,.. HVOR har jeg skrivd at belgeren krever uante mengder? Jeg siterer det første innlegget mitt på nytt, altså det innlegget hvor du fant ut at jeg synes dalmiser og boxere er sofabikkjer og at bikkja mi var unormal:

Da er vi to.. For det jeg skreiv i mitt første svar til deg - og har skrevet i alle innlegg siden - er at jeg snakket til folk med allerede aktive raser, og at jeg ikke syns at belgerene skal eller bør eller må trenge så innmari mye mer enn det.. Jeg har også skrevet at det ikke er noen her i denne tråden som påstår at belgeren ikke er en aktiv hund..

Nevner jeg noe om at de krever flere timers trening hver dag? Nope, jeg sa de må få oppleve litt og at de krever mer enn en gjennomsnittelig hund.. jeg nevnte ikke andres raser og jeg nevnte ikke Dina..

Nei.. Du har nevnt at de SKAL kreve, at de skal gjøre "******* hett for eieren om de er inaktive" - og da beklager jeg virkelig om jeg misforstår deg fullstendig når du stadig gjentar at belgeren er aktiv.. Å ja, så er det denne uttalelsen her da

Som andre AKTIVE raser ja..da mener jeg mer aktiv enn en gjennomsnitt golden eller schäfer for den saks skyld.Når man også legger til en utrolig rask reaksjonsevne og skremmende kreativitet så ender man brått med en mer enn gjennomsnittet krevende hund...

Men nei, du har ikke sagt noe om at de krever mye mer enn andre hunder..? Bare at f.eks schäferen ikke er så aktiv som belgeren? For schäfer regnes ikke som brukshund den? Ikke i forhold til belgeren ihvertfall?

Du derimot tok det veldig personlig og quotet min beskrivelse av Loke hele to ganger og sa at de absolutt ikke skulle være sånn..

Dette var det du skreiv.. Og jeg syns jeg ser at du nevner Dina? Eller? En annen Dina, kanskje?

Vi har samme rase, stemmer det, men ikke samme linjer. Loke er slik JEG mener belgeren skal være, Dina er slik du mener den skal være.(Lyra er for ung til å si noe om enda :P) At vi har forskjellig syn på det er ikke noe nytt;)

Og nei, hvis Dina er slik som du tidligere har uttalt - altså at hun hverken liker lek eller å trene noe særlig, så synes jeg ikke hun har korrekt belgertemperament.

Og nei, BP, det er ikke en tråd som handler om å sable ned andres hunder (selv om du sabler ned dine egne avsldyr ;) )

Det er selvsagt et annet av BP's avlsdyr du sier hun sabler ned nå da?

Og dette er det jeg skreiv om hunden din - hvor jeg ikke nevnte navn, hvor jeg ikke egentlig siktet til Loke spesielt, jeg bare skriver at de skal ikke være sånn at de ikke tåler fridager uten å være stressa.. Noe jeg mener du har sagt selv i denne tråden? Du har jo skrevet at han kan det nå, fordi dere har trent på det? Eller?

Understimulerte og uoppdragne hunder finnes i alle raser, belgere har ikke enerett på sånt.. Og de skal ikke være sånn at de stresser seg opp for ingenting - samme hva - de skal være våkne og klare for å være med på noe NÅR det skjer noe - IKKE hele tiden..

Jeg har hunder som ikke begrenser aktivitetsbehovet mitt jeg - samme rase som din - uten at det tvinger meg til å finne på noe med de 6 dager i uka.. Og jeg syns de skal være SÅNN - at jeg kan gjøre det jeg vil med de, ikke at jeg MÅ gjøre noe med de for å kunne ha de i hus..

hehe - Det var ingen som fremstilte belgeren som sofahund, vi påpekte at de neppe er noe verre enn f.eks boxer og dalmis - som også er aktive raser, belive it or not - og jeg for min del er drit lei av å måtte fortelle folk at 90% av alle belgere i landet lever først og fremst som familiehunder, man MÅ ikke være superaktiv eller spesielt interessert for å kunne ha belger - de er BIKKJER, som alle andre bikkjer.. Som det rett nok går litt fort med, som rett nok kan finne på rare ting fordi de er kreative og har humor (som dalmis og boxer, egentlig, om enn ikke helt på samme måte) - men de er ikke så spesielle at det bare er noen "få utvalgte" som kan ha de.. De er hunder, belgeren og, det bare høres ikke sånn ut når særlig belgereiere legger ut om hvor mye de trenger av ditt og hvor spesiell behandling de må ha av datt osv..

Og som du kanskje leser, så sier jeg her og at det ikke er meningen å fremstille belgeren som sofahund? Jeg sier heller ikke at det er noe galt med Loke? Jeg siterer igjen:

Jeg har hunder som ikke begrenser aktivitetsbehovet mitt jeg - samme rase som din - uten at det tvinger meg til å finne på noe med de 6 dager i uka.. Og jeg syns de skal være SÅNN - at jeg kan gjøre det jeg vil med de, ikke at jeg MÅ gjøre noe med de for å kunne ha de i hus..

Dette har du forøvrig skrevet selv om hunden din:

Nei, du nevnte ikke navn du bare skreiv at du var glad din hund ikke krevde aktivitet 6 dager i uka etter at jeg skreiv at min hund tidligere krevde aktivitet 7 dager i uka;) Nå skal det sies at jeg ikke var fornøyd med at han ikke taklet en fridag særlig godt- det var derfor jeg trente på det - men mye må tilskrives alderen.Men han SKAL kreve...som jeg krever..

Nå er det DU som sa at Loke krevde noe 7 dager i uka, og det er DU som sier at han nå har lært seg å takle en fridag eller to.. Men JEG rakker ned på hunden din, fordi jeg sier at de bør og skal takle en fridag eller to? Javel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to.. For det jeg skreiv i mitt første svar til deg - og har skrevet i alle innlegg siden - er at jeg snakket til folk med allerede aktive raser, og at jeg ikke syns at belgerene skal eller bør eller må trenge så innmari mye mer enn det.. Jeg har også skrevet at det ikke er noen her i denne tråden som påstår at belgeren ikke er en aktiv hund..

Nei.. Du har nevnt at de SKAL kreve, at de skal gjøre "******* hett for eieren om de er inaktive" - og da beklager jeg virkelig om jeg misforstår deg fullstendig når du stadig gjentar at belgeren er aktiv.. Å ja, så er det denne uttalelsen her da

Men nei, du har ikke sagt noe om at de krever mye mer enn andre hunder..? Bare at f.eks schäferen ikke er så aktiv som belgeren? For schäfer regnes ikke som brukshund den? Ikke i forhold til belgeren ihvertfall?

Dette var det du skreiv.. Og jeg syns jeg ser at du nevner Dina? Eller? En annen Dina, kanskje?

Det er selvsagt et annet av BP's avlsdyr du sier hun sabler ned nå da?

Og dette er det jeg skreiv om hunden din - hvor jeg ikke nevnte navn, hvor jeg ikke egentlig siktet til Loke spesielt, jeg bare skriver at de skal ikke være sånn at de ikke tåler fridager uten å være stressa.. Noe jeg mener du har sagt selv i denne tråden? Du har jo skrevet at han kan det nå, fordi dere har trent på det? Eller?

Og som du kanskje leser, så sier jeg her og at det ikke er meningen å fremstille belgeren som sofahund? Jeg sier heller ikke at det er noe galt med Loke? Jeg siterer igjen:

Jeg har hunder som ikke begrenser aktivitetsbehovet mitt jeg - samme rase som din - uten at det tvinger meg til å finne på noe med de 6 dager i uka.. Og jeg syns de skal være SÅNN - at jeg kan gjøre det jeg vil med de, ikke at jeg MÅ gjøre noe med de for å kunne ha de i hus..

Dette har du forøvrig skrevet selv om hunden din:

Nå er det DU som sa at Loke krevde noe 7 dager i uka, og det er DU som sier at han nå har lært seg å takle en fridag eller to.. Men JEG rakker ned på hunden din, fordi jeg sier at de bør og skal takle en fridag eller to? Javel..

Kjære vakre vene... hvis du leser hele tråden igjennom uten å ta allt personlig så ser du hva jeg egentlig mener gjør du ikke? Når su skriver MIN hund så er det naturlig å tro at du mener Dina er det ikke? Emma er vel muligens for ung til å si noe om? Det er du som beskriver henne som en anderledesbelger, en hund helt forskjellig fra noen av de jeg har hatt og dine to forrige..

At Belgerpia mener hun har like store mangler som min skuddredde, usikre hund som har konsentrajsonsvansker var overaskende (- på meg har hun gjort et godt inntrykk, det er din beskrivelse av henne som en hund som ikke liker å hverken trene eller leke og ikke krever noe jeg har stusset på, men hvis hun allikevel liker det så ser jeg liksom ikke de enormt store manglene) Jeg ville aldri drømt om la Loke gå i avl!

Og nei, av alle schæfere (fra utstillings /familiehund linjer) og golden jeg har møtt så er gjennomsnittetshunden i de mindre krevende enn gjennomsnitttsbelgeren. Som jeg skreiv skyldes dette flere faktorer b.l.a kreativiteten noe du var enig i. Ja,som sagt hundre ganger: jeg er enig i at en belger skal kunne gå et par dager uten å bli brukt men som du sikkert har fått med deg har Loke hatt et tidligere liv hvor han fikk et par timers sykletur hver dag i tilegg til annen for for fysisk aktivitet i tilegg til at en ung belger hannhund i pubertet ofte kjeder seg lettere enn gjennomsnittet. Nå er han "voksen" og det er ikke bare han og meg her så nå kan han sikkert gå en uke i strekk for alt jeg vet... Poenget er (nok en gang) at jeg synes ikke de skal ta til takke med et liv som de aller fleste selskapshunder har: at det skjer ingenting what so ever untatt til jul og påske.. Det er et inaktivt liv.. Jeg synes fortsatt ikke en belger som ikke trives med mer enn en til to fridager i uka er en dårlig belger. (med fri mener jeg da helt fri) Mitt innspill var (som tidligere forklart) ment som en liten motvekt. Et lite apropo.. jeg har , som du, litt dårlig erfaring med at folk vil ha seg pen belger uten helt å skjønne at de kan være krevende å ha i hus hvis de får ubalanse i stimuli og/eller lite oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vakre vene... hvis du leser hele tråden igjennom uten å ta allt personlig så ser du hva jeg egentlig mener gjør du ikke? Når su skriver MIN hund så er det naturlig å tro at du mener Dina er det ikke? Emma er vel muligens for ung til å si noe om? Det er du som beskriver henne som en anderledesbelger, en hund helt forskjellig fra noen av de jeg har hatt og dine to forrige..

For det første, så skreiv jeg hundER i mitt første innlegg (se?)

Jeg har hunder som ikke begrenser aktivitetsbehovet mitt jeg - samme rase som din - uten at det tvinger meg til å finne på noe med de 6 dager i uka.. Og jeg syns de skal være SÅNN - at jeg kan gjøre det jeg vil med de, ikke at jeg MÅ gjøre noe med de for å kunne ha de i hus..

Ergo så pratet jeg om BEGGE de jeg har nå, sant? Det var du som nevnte Dina spesifikt.. Som her..

Vi har samme rase, stemmer det, men ikke samme linjer. Loke er slik JEG mener belgeren skal være, Dina er slik du mener den skal være.(Lyra er for ung til å si noe om enda :P) At vi har forskjellig syn på det er ikke noe nytt;)

For det andre, nei det er ikke for tidlig å si noe om Emma - hun er 7 mnd gammel, jeg har en viss anelse om hvordan hun kommer til å bli etterhvert..

*klippe klippe*

Mitt innspill var (som tidligere forklart) ment som en liten motvekt. Et lite apropo.. jeg har , som du, litt dårlig erfaring med at folk vil ha seg pen belger uten helt å skjønne at de kan være krevende å ha i hus hvis de får ubalanse i stimuli og/eller lite oppdragelse.

En motvekt til hva da? Bilder av sovende belgere? At vi andre som har belger her på forumet, mener at de ikke er i nærheten av å være så krevende som ryktet tilsier? Du trenger ikke å påpeke det, skjønner du - det kom opp fordi det allerede er opplest og vedtatt at belgere er rasen fra ******* som trenger så ubegripelig mye at normale mennesker ikke kan ha de.. Og det er fortsatt ingen i denne tråden som har sagt at belgeren ikke er aktiv, er det vel?

Nå har jeg gjentatt meg selv så mange ganger at jeg ikke gidder mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne:

Bare at f.eks schäferen ikke er så aktiv som belgeren? For schäfer regnes ikke som brukshund den? Ikke i forhold til belgeren ihvertfall?

Her skyter du vilt rundt deg. Hvor i all verden tar du det fra? De aller fleste schæfere blir/har blitt brukt til noe. De aller fleste kenneler streber etter å få frem dyr som har arbeidslyst til en viss grad. Jeg spør deg: Er det Belger (langhårs) eller schæfer overrepresentert i bruksen? Du har helt rett når du tenker: jammen det er jo grå schæfer. Det er likefult schæfer. Jeg tenker; det er jo mallen som går i bruksen. Jepp... men fortsatt er det ett stykke opp til schæfer utstilling eller bruks varianten.

Jeg håper du bommet på rase...

Edit: Er jammen ikke lett å lese seg til ironi... Tok skikkelig feil her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg blir helt satt ut jeg......... himmel og hav...

Jeg orker ikke å quote - men Molly og Loke - for you:

Molly først: - Nei, Dina er ikke den ultimate belger - om den finnes så er de svært få. Dina har - som de fleste andre hunder - også sine feil - og nei, det betyr ikke at det jeg har sagt tidligere om at avlsdyr bør ha det lille ekstra ikke gjelder. Hun kan tilføre noe, hun har noe som andre mangler. Dina sine største feil er at hun er bittelitt stor og mangler litt temperament. Med det siste mener jeg at hun godt kunne vært livligere - dvs. mer påhittig og fremover (hun er sosial og trivelig, men mangler litt temperament). Utover det er Dina en flott representant for rasen, men altså - litt for mild og snill til at hun for meg er den ultimate belger. Slike ting er imidlertid lett å ta hensyn til når man velger hannhund.

Loke - les over - nei, jeg sabler ikke ned mitt eget avlsdyr - jeg vet hva Dina mangler i forhold til det jeg ønsker og tar dermed hensyn til det ved valg av hannhund.

Det er tydeligvis bare belgerfolk som går tur med hundene sine - om jeg skal lese her - det høres i alle fall sånn ut - kanskje det er sånn at kun folk i Østfold burde få ha hund da - for de dagene jeg velger å gå i boligfeltene hjemme så møter jeg konsekvent en 10-15 hundeeiere på tur med sine hunder - ett ti tall går også forbi oppe hos oss - eller sykler forbi......... Samme var det når jeg bodde i ei bygd lenger mot Oslo - møtte alltid mange mange mange både langs veien og i skogen.

Tidspunktet for turen er viktig - de fleste i omegn her går tur etter dagsrevyen faktisk........

Det er jo ingen her som har påstått at belgeren er en sofahund, INGEN - men den er heller ikke vanskelig å ha dersom man er innstilt på at man skal ha en liksom.......

Som den heldige eier av andre raser i tillegg til belgeren - så vil jeg påstå at f.eks. rottisen krever langt mer enn belgerne vi har i heimen - og da inkluderer jeg belgeren som faktisk ER etter brukslinjer (ikke liksombrukslilnjer) - selv om sistnevnte nok gjerne skulle hatt mer å gjøre, så går hun ikke på veggene om hun ikke får gjøre noe hver dag (hun klyper litt og maltrakterer litt flere kosedyr men igjen - det var det med humor da). Rottisen derimot - dersom hun IKKE blir trent med en dag - så blir hun nesten ikke til å ha i hus. Da ommøbleres det faktisk. Hun MÅ ha hjernetrim hun, og fysisk mosjon. Terrierdyret - vel, den MÅ også ha - ellers blir den som en duracell kanin på speed.

Belgerne våre er aktive - de vi har nå er vel normalt aktive eller normalt + - mens vi tidligere har hatt hunder med høyt aktivitetesnivå - gammelgubben f.eks. - Jessy, Aron, Vixen - alle hunder med høyt aktivitetsnivå. Men med unntak av gammelgubben så ville jeg aldri i livet si at de andre ville blitt problemhunder om de ikke hadde bodd hos meg - jeg er ikke noe unikum, og slik jeg ser det så er det få unikum på sonen i det store og det hele - jeg vil allikevel påstå at med få unntak så vil de fleste her på sonen - med rett innstilling - kunne leve greit med en belger å få det til helt fint.

Å kjøpe hund - uansett rase - skal ikke være impulskjøp - og man SKAL sette seg inn i hva en rase krever osv. - og det gjør de fleste. Og har man satt seg inn i hva en belger er - og VET at det er det man vil ha - ja, så kan de fleste ha belger og ferdig med det.

Nei - jeg sier ikke at folk som forventer å få en sofahund blir lykkelig med en belger - men de får da vel heller ikke kjøpt belger håper jeg. Man kjøper ikke belger om man helst ville hatt en chihuahua.

Poenget er at dersom man vil ha belger, vet hva en belger er - og er innstilt på å ha belger - så klarer man det - og er man villig til å bruke en-to timer på fysisk mosjon hver dag og litt hjernetrim mens de er unge - så er stort sett en belger lykkelig med det. Og helt seriøst - det bør jo enhver hund få hver dag liksom...... belger eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne:

Her skyter du vilt rundt deg. Hvor i all verden tar du det fra? De aller fleste schæfere blir/har blitt brukt til noe. De aller fleste kenneler streber etter å få frem dyr som har arbeidslyst til en viss grad. Jeg spør deg: Er det Belger (langhårs) eller schæfer overrepresentert i bruksen? Du har helt rett når du tenker: jammen det er jo grå schæfer. Det er likefult schæfer. Jeg tenker; det er jo mallen som går i bruksen. Jepp... men fortsatt er det ett stykke opp til schæfer utstilling eller bruks varianten.

Jeg håper du bommet på rase...

Edit: Er jammen ikke lett å lese seg til ironi... Tok skikkelig feil her

Ler.. Det er tidlig enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt satt ut jeg......... himmel og hav...

Jeg orker ikke å quote - men Molly og Loke - for you:

Molly først: - Nei, Dina er ikke den ultimate belger - om den finnes så er de svært få. Dina har - som de fleste andre hunder - også sine feil - og nei, det betyr ikke at det jeg har sagt tidligere om at avlsdyr bør ha det lille ekstra ikke gjelder. Hun kan tilføre noe, hun har noe som andre mangler. Dina sine største feil er at hun er bittelitt stor og mangler litt temperament. Med det siste mener jeg at hun godt kunne vært livligere - dvs. mer påhittig og fremover (hun er sosial og trivelig, men mangler litt temperament). Utover det er Dina en flott representant for rasen, men altså - litt for mild og snill til at hun for meg er den ultimate belger. Slike ting er imidlertid lett å ta hensyn til når man velger hannhund.

Loke - les over - nei, jeg sabler ikke ned mitt eget avlsdyr - jeg vet hva Dina mangler i forhold til det jeg ønsker og tar dermed hensyn til det ved valg av hannhund.

Det er tydeligvis bare belgerfolk som går tur med hundene sine - om jeg skal lese her - det høres i alle fall sånn ut - kanskje det er sånn at kun folk i Østfold burde få ha hund da - for de dagene jeg velger å gå i boligfeltene hjemme så møter jeg konsekvent en 10-15 hundeeiere på tur med sine hunder - ett ti tall går også forbi oppe hos oss - eller sykler forbi......... Samme var det når jeg bodde i ei bygd lenger mot Oslo - møtte alltid mange mange mange både langs veien og i skogen.

Tidspunktet for turen er viktig - de fleste i omegn her går tur etter dagsrevyen faktisk........

Det er jo ingen her som har påstått at belgeren er en sofahund, INGEN - men den er heller ikke vanskelig å ha dersom man er innstilt på at man skal ha en liksom.......

Som den heldige eier av andre raser i tillegg til belgeren - så vil jeg påstå at f.eks. rottisen krever langt mer enn belgerne vi har i heimen - og da inkluderer jeg belgeren som faktisk ER etter brukslinjer (ikke liksombrukslilnjer) - selv om sistnevnte nok gjerne skulle hatt mer å gjøre, så går hun ikke på veggene om hun ikke får gjøre noe hver dag (hun klyper litt og maltrakterer litt flere kosedyr men igjen - det var det med humor da). Rottisen derimot - dersom hun IKKE blir trent med en dag - så blir hun nesten ikke til å ha i hus. Da ommøbleres det faktisk. Hun MÅ ha hjernetrim hun, og fysisk mosjon. Terrierdyret - vel, den MÅ også ha - ellers blir den som en duracell kanin på speed.

Belgerne våre er aktive - de vi har nå er vel normalt aktive eller normalt + - mens vi tidligere har hatt hunder med høyt aktivitetesnivå - gammelgubben f.eks. - Jessy, Aron, Vixen - alle hunder med høyt aktivitetsnivå. Men med unntak av gammelgubben så ville jeg aldri i livet si at de andre ville blitt problemhunder om de ikke hadde bodd hos meg - jeg er ikke noe unikum, og slik jeg ser det så er det få unikum på sonen i det store og det hele - jeg vil allikevel påstå at med få unntak så vil de fleste her på sonen - med rett innstilling - kunne leve greit med en belger å få det til helt fint.

Å kjøpe hund - uansett rase - skal ikke være impulskjøp - og man SKAL sette seg inn i hva en rase krever osv. - og det gjør de fleste. Og har man satt seg inn i hva en belger er - og VET at det er det man vil ha - ja, så kan de fleste ha belger og ferdig med det.

Nei - jeg sier ikke at folk som forventer å få en sofahund blir lykkelig med en belger - men de får da vel heller ikke kjøpt belger håper jeg. Man kjøper ikke belger om man helst ville hatt en chihuahua.

Poenget er at dersom man vil ha belger, vet hva en belger er - og er innstilt på å ha belger - så klarer man det - og er man villig til å bruke en-to timer på fysisk mosjon hver dag og litt hjernetrim mens de er unge - så er stort sett en belger lykkelig med det. Og helt seriøst - det bør jo enhver hund få hver dag liksom...... belger eller ei.

AMEN!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...