Gå til innhold
Hundesonen.no

Triops

ellish

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg kjøpt meg triops! Viste ikke helt om dette innlegget skulle ligge under akvarium eller generelt. Men satt det nå her :angry: For de som ikke vett hva triops er så er dette "fisker" fra dinosaur tiden. De er blitt funnet av forskere og på labben så har de lagt disse egene, slik at alle kan kjøpe dem. Arten er faktisk 350 millioner år gammel. De har 3 øyne og skjelletet på utsiden av kroppen :rolleyes: Syntes de er utrolig sjarmerende jeg! :Laugh:

Noen som har prøvd dette? :D har ikke kommet så langt, de har allerede klekket og jeg kan se dem med forstørrelsesglass :)

post-1800-1172946976_thumb.jpg

post-1800-1172946998_thumb.jpg<

Er litt søt da.. :angry:

Skrevet

næh, så tøft! :o Litt fasinert jeg! Vil høre oppdateringer om alt som skjer altså :P'

Edit: Kom på noe.. Hvor har du kjøpt dem?

Skrevet

Heisann, jo jeg kan jo skrive litt om hva som skjer :P Nå er det 3 dager siden vi la egga oppi "akvariumet" vi fikk med :P Så for 2 dager siden så kunne vi se dem såvidt! De har dobblet størrelse allerede, så nå er det lettere å se dem:)

De skal mates i morgen, så da vokser de vel enda mer! Har ikke lagt oppi hele boksen med egg - kjekt å spare noen til senere også:o Ser ialfall 2 stykker nå:P Er egentlig helt genialt spør du meg:P Alltid likt akvarium og slikt. Har bare ikke tid og penger til det! Og dette var jo skikkelig spennende da:D

Hele start pakken har jeg kjøpt på www.missgadget.no - rask levering og ikke dyrt! :P skal prøve å legge inn noen bilder også, men nå er de jo så små at man nesten ikke kan se dem :P

• 2 weeks later...
Skrevet

Har ikke fått sjangs til å ta bilder av dem enda. Men de er blitt så svære nå! (blir større og styggere for hver dag som går, spør du meg! :))

Skrevet

er enig med only blondie og colliegirl at de ser ut som en krysning av flott og loppe

det er jo stilig at de er helt fra dinosaurene sin tid men det er nok ikke kjæledyret for meg.

Holder meg heller til fisk og hund.......

Skrevet

De krever utrolig mye stell ja! Må skifte vannet hver 2. dag. (Står 2 ganger i uka i informasjons heftet) Men vannet blir stygt og skittent med engang så her skifter vi hele tiden! :) Vannet må også stå inntil lyset og tanken i 24 timer slik at vannet får rett temperatur. Ellers er det vel ikke så mye å si :) De står nå her i gangen og skremmer alle som skal inn :D

Skrevet

Tja, har nå ialfall prøvd det ut nå! :) Er spennende er bare mye stress også legger de egg av seg selv så jeg kan jo sitte med disse triopsene for alltid :) Men skifter vann, gir mat og ellers ingenting :P Er bare vannskiftet så er irriterende. Og det at alle som kommer innom hyler og springer bordt fra komoden, haha :D

Skrevet

haha, pingler :)

Kan jeg stille deg et idiotisk spørsmål? :)

Hvordan får du skiftet vann? Blir ikke de små borte med vannet da?

Skrevet

Eggene fester seg til akvariumet så vi tar bort 1/3 avvannet på overflaten med en sånn ause(?) så fyller vi på nytt og gjentar prossesen etter 10 minutt, til vannet er rent og klart :D Man kan også ta ut eggene, tørke dem og spare dem til senere :) Leter etter egg/små fisker hver dag, men hari kke kommet noe enda :)

Skrevet

Ja, det va bilder da :) Hadde nettopp funnet frem maten til dem og kamera og plutselig lå de alle i bunnen døde :) Forstår ikke hva som har skjedd! De skulle leve i en måned minst! Har sendt mail til produsentene også. Forstår ikke hva som har skjedd jeg.. Temperaturen var helt riktig, vannet ble skiftet i går, mat har de også fått hver dag.. Dette skal ikke gjentas! :D

• 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...