Gå til innhold
Hundesonen.no

Tromsø eller Trondheim?


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Ja, hvor skal jeg flytte til høsten? Skal studere, men er ikke helt sikker på hvor. Har vært ganske bestemt på Tromsø en stund, har mange gode venner der og det er jo en trivelig by. Også har de vinter i Tromsø. Men, så har jeg begynt å tenke litt på Trondheim i det siste også. Blei plutselig litt usikker. Hvor har jeg lyst til å bo de neste tre åra? Noen sonenfolk som kan hjelpe meg litt på vei?

Så, dette er den store muligheten for trøndere og tromsøfolk til å slå et slag for byen sin :rolleyes: . Hva er bra/mindre bra med Tromsø og ditto med Trondheim? Hvordan er byen, studentmiljøet, hundemiljøet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

TRONDHEIM!! :P

Masse avslag og rabetter for studenter(tror jeg), byen er vakker, og hundemiljøet flott! :P

Syns iellfall at hundemiljøet her i Trondheim vokser jeg... Hundetreff, hundeskoler, hundearrangement osv... :P

Vi har forresten vinter i marka i Tr.heim også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke trønder men nordlending, og av den grunn burde jeg kanskje slå et slag for Tromsø men sviker som jeg er så vil jeg anbefale Trondheim :P Jeg liker trøndelag veldig godt. Det er utrolig fint om vinteren, og mer stabilt vær enn det jeg er vant til (er andøyværing). Jeg er ikke så kjent i Tromsø så burde kanskje ikke si noe men Trondheim er en fin by, og på en måte angrer jeg på at jeg ikke søkte meg inn der når jeg skulle begynne på høgskole. Har hørt at studentmiljøet er veldig bra der, men jeg vet ikke om det stemmer. Nei bli trønder du også :icon_fun:

(må vel nevne at jeg er "trønder" i helger og ferier, og om et års tid på heltid :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
TRONDHEIM! eh, fordi.. jeg har søkt der

Hehe, for et argument! Hva skal du studere der da?

Ja, hittil ganske enstemmig, men hva har trondheim som ikke tromsø har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg slå et lite slag for Tromsø, regner med at alle andre vil komme med argumenter for Tr.heim.

Tromsø har natur, mye fin natur. Du trenger ikke dra langt for å finne flotte turmuligheter, både om sommeren og om vinteren. Vi har ordentlig og stort sett stabil vinter, med masse snø, noe som gir gode skimuligheter. Driver du med for eksempel telemark(eller annen form for toppturer) så er Tromsø perfekt. Fjell i alle himmelretninger, med masse skikjøringsmuligheter. Tromsø er den perfekte friluftsbyen, men masse muligheter; skikjøring, padling, klatring, fjellturer osv.

Selve byen ser ikke så veldig pen ut, men skinnet kan bedra. Det er utrolig mange koselige kafeer, spiseplasser og uteplasser. Tromsø har et yrende uteliv for den som måtte ønske det. Tromsøværinger sies å være åpne og inkluderende, om det er sant er en annen sak. Tromsø er liten nok til å ikke føle seg alene, men stor nok til å stikke seg bort i mengden.

Studentmiljøet i Tromsø sies å være utrolig bra. Jeg går ikke på universitetet, skal begynner der til høsten. Fordelen med å studere i Tromsø er at det ikke er så utrolig mange studenter her og man får bedre oppfølging av foreleserne.(dette er ting jeg har hørt fra studenter på UiT)

Det er et bra hundemiljø i byen. Tromsø hundeklubb har et stort treningsområde ved klubbhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim er jo rett og slett en større by - med alle fornøyelsene det medfører (og foreløpig med få ulemper - vi har forholdsvis lite av "storbysyndromene" som f.eks Oslo).

Vi har litt kortere/lysere vinter, og det må jo være bra.

Men for all del - jeg kan garantere trivelige folk både her og i Tromsø :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Nå skal jeg slå et lite slag for Tromsø, regner med at alle andre vil komme med argumenter for Tr.heim.

Tromsø har natur, mye fin natur. Du trenger ikke dra langt for å finne flotte turmuligheter, både om sommeren og om vinteren. Vi har ordentlig og stort sett stabil vinter, med masse snø, noe som gir gode skimuligheter. Driver du med for eksempel telemark(eller annen form for toppturer) så er Tromsø perfekt. Fjell i alle himmelretninger, med masse skikjøringsmuligheter. Tromsø er den perfekte friluftsbyen, men masse muligheter; skikjøring, padling, klatring, fjellturer osv.

Selve byen ser ikke så veldig pen ut, men skinnet kan bedra. Det er utrolig mange koselige kafeer, spiseplasser og uteplasser. Tromsø har et yrende uteliv for den som måtte ønske det. Tromsøværinger sies å være åpne og inkluderende, om det er sant er en annen sak. Tromsø er liten nok til å ikke føle seg alene, men stor nok til å stikke seg bort i mengden.

Studentmiljøet i Tromsø sies å være utrolig bra. Jeg går ikke på universitetet, skal begynner der til høsten. Fordelen med å studere i Tromsø er at det ikke er så utrolig mange studenter her og man får bedre oppfølging av foreleserne.(dette er ting jeg har hørt fra studenter på UiT)

Det er et bra hundemiljø i byen. Tromsø hundeklubb har et stort treningsområde ved klubbhuset.

Jepp, det er det inntrykket jeg har av Tromsø jeg og. Men hundemiljøet kjenner jeg ikke noe til da. Er forresten ikke universitetet jeg skal begynne på, men høgskolen (lærer).

Trondheim er jo rett og slett en større by - med alle fornøyelsene det medfører (og foreløpig med få ulemper - vi har forholdsvis lite av "storbysyndromene" som f.eks Oslo).

Vi har litt kortere/lysere vinter, og det må jo være bra.

Men for all del - jeg kan garantere trivelige folk både her og i Tromsø :P

Vel, nå er jeg veldig glad i både vinter og mørketid jeg da, så det er faktisk gode argumenter for Tromsø :P

Er det Nidaros Brukshundklubb som er i Trondheim? Flere? Tromsø trekkhundklubb eller no sånt, men de driver vist mer med nordisk stil. Linker til hundeklubber e.l. i Trondheim?

Men tusen takk for innspill alle sammen og kjør på med argumenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø, helt klart. Bare tanken på å høre trøndersk hver dag er vel god nok grunn til å velge noe annet? :rolleyes: hehe

Sommerene er jo bare helt fantastiske i Tromsø og det yrer av studenter og trivelige folk. Naturen kan heller ikke sammenlignes med Trondheim. Fjell, saltvann og midnattsol. Fjell, saltvann og masse snø. Syns det er himmelriket på jord, jeg.

Men så er jeg halvt tromsøværing også da, og selv om jeg ikke er oppvokst der, så ligger Tromsø mitt hjerte nærmest. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerene er jo bare helt fantastiske i Tromsø og det yrer av studenter og trivelige folk. Naturen kan heller ikke sammenlignes med Trondheim. Fjell, saltvann og midnattsol. Fjell, saltvann og masse snø. Syns det er himmelriket på jord, jeg.

I Trondheim er det både flere studenter og trivelige folk. Sånn i rene tall altså :P

Saltvann har vi mer enn nok av nedi fjorden her. Og der er ikke akkurat paddeflatt i egnen her heller...

Vi har riktignok ikke midnattsol og masse snø om sommeren - men hver sin smak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke åssen været er i Tromsø, bare for å ha sagt det, men det regner forbausende mye i Trondheim.. Det gjorde ihvertfall det ifjor når jeg bodde der.. Selv bergenserne syns det regna mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Trondheim! Hehe. Jeg har søkt NTNU til høsten og ser virkelig frem til det :P Det er jo så mange studenter der så jeg tror du får høre en del andre dialekter enn trøndersk! Trondheim er i hvert fall kjent for sitt gode studentmiljø! :P

(Dessuten er det UKA til høsten! :P )

Jeg veit ikke åssen været er i Tromsø, bare for å ha sagt det, men det regner forbausende mye i Trondheim.. Det gjorde ihvertfall det ifjor når jeg bodde der.. Selv bergenserne syns det regna mye :P

Pøh! Broren min klager støtt over at det ikke regner! Den andre broren min fikk forøvrig sjokk da han kom hjem til Bergen hvor det var drittvær og regn 85 dager på rad tidligere i år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I selve byen er det ikke nødvendigvis vinter hele vinteren (selv om det har ligget snø på bakken nesten hele januar og februar?), men man trenger ikke å gjøre annet enn å ta bussen opp til Estenstadmarka, Bymarka eller marka rundt Vikåsen/Reppe før man finner snø og fine skispor.

Det er mange studenter er (ca 20 000), og det er dermed en del som foregår for og av studenter. Studentersamfundet, UKA, isfit osv. Jeg er jo ikke student selv, men jeg har fått inntrykk av at Trondheim er en av de byene med best studentmiljø.

Trondheim er større enn Tromsø, og har dermed et større spekter av tilbud av forskjellige slag, enten det gjelder kino, teater, kafeer, utesteder, butikker, kollektivtrafikk eller andre ting. Samtidig har ikke Trondheim blitt en "skummel og kald" by, derimot er det masse trivelige og glade mennesker som bor her.

I tillegg til de Christine linket til, har vi også Trondheim Hundeskole. De arrangerer ulike kurs ganske ofte, og har miljøtrening hver mandag (med møtetrening, forholde seg rolig etc). Om man vil trene mer konkurranserettet er nok Nidaros Brukshundklubb den rette klubben. De har fritreninger en gang i uka, og i tillegg kan man trene på banen deres ellers også. Nå på vinteren tror jeg de trener ute på Tiller et sted (buss nr 46 eller 47 burde vel gå dit), mens på sommerhalvåret har de en egen bane som ligger fint til ved Jonsvannet. Dit går buss nr 11, også går det maxitaxi med hyggelig sjåfør som kjører deg helt bort til banen.

Dessuten er det også flere raseklubber som arrangerer treninger av forskjellige slag, og det er også mulig å møte opp med en annen rase der - i alle fall hos noen. Retrieverklubben arrangerer lydighetstrening hver onsdag, og det er svært lett å komme seg dit med buss. Det koster tjue kroner hver gang, og alle som vil kan møte opp.

Forøvrig er det også langt flere soniser her i Trondheim enn i Tromsø! Vi er flere som møtes hver tirsdag for å gå tur (hundetreffet), og i tillegg har vi treninger og turer med jevne mellomrom.

Det arrangeres flere utstillinger og lp- og agstevner her i Trondheim enn i Tromsø. Selv om det ikke er så mange som på Østlandet, blir det alltids litt om man er villig til å ta buss/tog en-to timer for å komme dit.

Hmm... Hva mer kan jeg si? Vi har mange flotte turområder i Trondheim, som det er lett og raskt å komme seg til med buss (f.eks. Ladestien, stien i Stokkbekkdalen, Estenstadmarka, Bymarka osv). Om du kjører slalåm, telemark eller snowboard så går det buss til og fra Vassfjellet både på hverdager og i helgene. Det er fint her om sommeren, med mange ting som skjer av martnaer og arrangement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg veit ikke åssen været er i Tromsø, bare for å ha sagt det, men det regner forbausende mye i Trondheim.. Det gjorde ihvertfall det ifjor når jeg bodde der.. Selv bergenserne syns det regna mye :P

Hm... det var et minus med Trondheim. Regn er kanskje det eneste været jeg ikke liker <_< . Meeen, jeg har ikke latt været stoppe meg før, så noe avgjørende argument blir det nok ikke :P

I selve byen er det ikke nødvendigvis vinter hele vinteren (selv om det har ligget snø på bakken nesten hele januar og februar?), men man trenger ikke å gjøre annet enn å ta bussen opp til Estenstadmarka, Bymarka eller marka rundt Vikåsen/Reppe før man finner snø og fine skispor.

Det er mange studenter er (ca 20 000), og det er dermed en del som foregår for og av studenter. Studentersamfundet, UKA, isfit osv. Jeg er jo ikke student selv, men jeg har fått inntrykk av at Trondheim er en av de byene med best studentmiljø.

Trondheim er større enn Tromsø, og har dermed et større spekter av tilbud av forskjellige slag, enten det gjelder kino, teater, kafeer, utesteder, butikker, kollektivtrafikk eller andre ting. Samtidig har ikke Trondheim blitt en "skummel og kald" by, derimot er det masse trivelige og glade mennesker som bor her.

I tillegg til de Christine linket til, har vi også Trondheim Hundeskole. De arrangerer ulike kurs ganske ofte, og har miljøtrening hver mandag (med møtetrening, forholde seg rolig etc). Om man vil trene mer konkurranserettet er nok Nidaros Brukshundklubb den rette klubben. De har fritreninger en gang i uka, og i tillegg kan man trene på banen deres ellers også. Nå på vinteren tror jeg de trener ute på Tiller et sted (buss nr 46 eller 47 burde vel gå dit), mens på sommerhalvåret har de en egen bane som ligger fint til ved Jonsvannet. Dit går buss nr 11, også går det maxitaxi med hyggelig sjåfør som kjører deg helt bort til banen.

Dessuten er det også flere raseklubber som arrangerer treninger av forskjellige slag, og det er også mulig å møte opp med en annen rase der - i alle fall hos noen. Retrieverklubben arrangerer lydighetstrening hver onsdag, og det er svært lett å komme seg dit med buss. Det koster tjue kroner hver gang, og alle som vil kan møte opp.

Forøvrig er det også langt flere soniser her i Trondheim enn i Tromsø! Vi er flere som møtes hver tirsdag for å gå tur (hundetreffet), og i tillegg har vi treninger og turer med jevne mellomrom.

Det arrangeres flere utstillinger og lp- og agstevner her i Trondheim enn i Tromsø. Selv om det ikke er så mange som på Østlandet, blir det alltids litt om man er villig til å ta buss/tog en-to timer for å komme dit.

Hmm... Hva mer kan jeg si? Vi har mange flotte turområder i Trondheim, som det er lett og raskt å komme seg til med buss (f.eks. Ladestien, stien i Stokkbekkdalen, Estenstadmarka, Bymarka osv). Om du kjører slalåm, telemark eller snowboard så går det buss til og fra Vassfjellet både på hverdager og i helgene. Det er fint her om sommeren, med mange ting som skjer av martnaer og arrangement.

Hoho! Det kaller jeg skikkelig reklame! Tusen takk :Laugh: Der trakk du Trondheim ett lite hakk opp på skalaen :P . Men jeg har ihvertfall inntrykk av at hundemiljøet er større der enn i Tromsø. Og det er et stort pluss i mitt lille hode. Hm... nei, får gå i tenkeboksen noen mnd til søknadsfristen går ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...