Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din mest irrasjonelle frykt?

Aya

Recommended Posts

Jeg er livredd for at det er hai OVERALT. I ferskvann, i basseng, i saltvann.. Dessuten tør jeg ikke dusje med øynene igjen, for er så redd for at det står noen utenfor når jeg åpner de igjen (takk til sambo som skremte livet av meg en gang). Jeg er også veldig redd for varulver :rolleyes: og prøver å unngå hytteturer o.l. rundt fullmåne (*ler*). Jeg er også redd for diverse skrekkfilmfigurer (Hannibal Lecter f.eks). Trallala:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Jeg er livredd mørket.... og det hadde vært greit om jeg kanskje bare var redd det utendørs...

Men står jeg opp på natten så må jeg skru på lys, sånn tilfelle det har kommet inn noen røvere...

Jeg blir livredd om Trond "tøffer" seg i bilen. Spinner litt og slikt. Da hopper jeg ut av bilen, selv om den er i fart. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd mørket.... og det hadde vært greit om jeg kanskje bare var redd det utendørs...

Men står jeg opp på natten så må jeg skru på lys, sånn tilfelle det har kommet inn noen røvere...

Jeg blir livredd om Trond "tøffer" seg i bilen. Spinner litt og slikt. Da hopper jeg ut av bilen, selv om den er i fart. :rolleyes:

Uff, ja, jeg er skikkelig mørkredd jeg og. Er ikke fullt så redd for at Hannibal skal komme og spise meg midt på dagen liksom. Haiskrekk har jeg igrunn døgnet rundt:p *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøyter!! Jeg blir kvalm av tanken på at jeg skal stikkes :hug: Om jeg ikke får forberedt med på det så blir jeg litt (mye) hysterisk. Jeg vet at det ikke gjør noe særlig vondt, jeg vet at det er fort ferdig og jeg vet faktisk akkurat hvor og hva dem stikker meg med..... men jeg blir helt irrasjonell når det kommer til dette.

Heldigvis har jeg ingen problemer med å stikke andre :ahappy: Ettersom det kommer med yrke mitt så er det veldig bra da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykt er ganske merkelig, egentlig.. Man VET at visse ting ikke er noe farlig - men likevel kan man bli skikkelig livredd! Kanskje nettopp derfor man kaller det irrasjonelt...

Husker jeg var på en super ferie på St.Martin (Karibien) - og vi svømte rundt i havet og koste oss fælt.

Så fikk jeg låne dykkermaske, snorkel og svømmeføtter - og vips så kom jeg på en liten ting..

VIL jeg egentlig vite hva som svømmer rett under meg?? Hva OM det skulle komme en kjempefisk - hai, delefin eller hvasomhelst som jeg sikkert ikke kunne kjent igjen uansett..

Mistenker jeg var litt ung når jeg så Haisommer første gangen, for akkurat DER og DA skjønte jeg at jeg neppe kom til å bli noen vettug dykker. Holdt på å drukne når det gikk opp for meg - selv med små akvariefisk nede der på bunnen..

Ble skikkelig, skikkelig redd, og synes at det å sette seg på stranden hørtes ut som langt mere fristende idè, ja...

Irrasjonelt fordi at det funker neppe særlig bra med strutse-løsningen: "det man ikke ser finnes ikke"...

(Men det føles bedre i hvertfall!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg å, selv på mitt eget rom/kjøkken/bad ovs...

Jeg hater på sommeren når jeg bader i sjøen på hytta, jeg er hele tiden sikker på at de store krabbene skal komme på beina mine, og brannmaneter, HELT hysterisk! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd for brennmaneter(har svømt på dem 3 -4 ganger)! De jeg skal bade med synes nok jeg er litt hysterisk - jeg må lenge stå å sjekke om det er noen brennmaneter i nærheten, og om det er det, bader jeg IKKE før den er langt unna. Dessuten vil jeg at andre skal gå ut i vannet før meg, eller svømme rett foran meg om vi skal svømme et stykke.

Etter å ha satt meg i en maurtue og ikke merket det før jeg var full av maur, har gjort at jeg har fått skrekken for maur også - de ekle små krypene.. får en skikkelig ekkel følelse i kroppen når jeg skriver om dem nå..

Dessuten er jeg veldig redd for å bli alvorlig syk, som å få kreft eller hjernhinnebetennelse,men det er jo ikke akkurat noe jeg går rundt å tenker på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg er husredd og mørkredd. Mørkredd både inne og ute.

-Jeg er redd for å gå i skogen for meg selv.

-Redd for elger :ahappy:

-Klaustrofobi,jeg klarer aldri å gå inni ei snøhule eks.

-Syns det er ekkelt å gå tur når det er lyst,føler at alle ser på meg.

-Småkryp som plutselig kommer frem.

-Er skikkelig lettskremt så jeg ser ikke skrekkfilmer for meg selv.

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... mørkredd, flyskrekk (å jeg som skal ut å fly i juni :hug: ) høydeskrekk, stå med ryggen til i dusjen, kremt er redd for å gå ut når Timon er hjemme alene i tilfelle noen skulle bryte seg inn og ta han :ahappy: ... kommer ikke på mer men er nok masse til :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrannmaneter har jeg alltid vært livredd for! Særlig før første gang jeg brant meg.. Tralala

Jeg er også veldig mørkredd, men har blitt flinkere til å takle det etter hvert. Jeg er også, som Ingvild (Aya), drit redd for å lukke øynene mine når jeg dusjer i frykt for at det skal stå noen utenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med SusanneL så klarer jeg ikke dykkemaske for jeg vil ikke se alt det ekle som er under meg, samt frykten for å se et eller annet komme mot meg. Etter jeg lærte at slanger kunne svømme, har jeg stort sett holdt meg på land og jeg liker ikke å gå i skogen på sommerstid - ihvertfall ikke utenom stier. Hvis det noen gang vil skje at en slange svømmer mot meg, da drukner jeg før den når frem. De gangene jeg tør å bade, svømmer jeg oppå (bokstavlig talt) ryggen til sambo. :ahappy:

Så slanger og dypt vann gjør meg litt betenkt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med SusanneL så klarer jeg ikke dykkemaske for jeg vil ikke se alt det ekle som er under meg, samt frykten for å se et eller annet komme mot meg. Etter jeg lærte at slanger kunne svømme, har jeg stort sett holdt meg på land og jeg liker ikke å gå i skogen på sommerstid - ihvertfall ikke utenom stier. Hvis det noen gang vil skje at en slange svømmer mot meg, da drukner jeg før den når frem. De gangene jeg tør å bade, svømmer jeg oppå (bokstavlig talt) ryggen til sambo. :ahappy:

Så slanger og dypt vann gjør meg litt betenkt, ja.

æsj kan slanger svømme ! :shocked: Nå har jeg enda en ting å være redd for :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj kan slanger svømme ! :shocked: Nå har jeg enda en ting å være redd for :rolleyes:

Slanger kan svømme, men ikke bite mens de svømmer (iallefall gjelder det hoggormen). Åhja, jeg glemte jo helt høyder. Jeg har en historie med å spy og nesten svime av på fjellturer (jeg har en fjellglad familie), og russeknuta med å sitte tre timer i et tre var helt utelukket. Jeg er igrunn redd for ganske mye:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd edderkopper :ahappy: Tanken på de lange beina som tusler rundt, UÆÆ! :hug:

Engang da jeg var på fjelltur, på slutten av sommeren, skulle vi sove i telt nær et vann. Det KRYDDE av stankelbein der, hvis jeg skulle hente noe i sekken så krøp de fram! Grusomt! Det værste var da vi skulle legge oss. Alle lå i soveposer og på sånne tynne liggeunderlag, selvfølgelig rett på bakken i selskap med ALLE edderkoppene! Har aldri hatt det så fært, bare tenk frykten din kravlende rundt deg en hel natt! Gjett om jeg lå godt gjemt i soveposen :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd de fleste innsekter, lukke vinduer når det er mørkt ute(redd for å se et skummelt ansikt), sprøyter, tannlegen*grøss*, til tider mørkredd, liker ikke å bade der jeg ikke står i bunn er redd store skumle "monstre" i vannet. Har aldri vert så redd som når jeg dykket i Tyrkia og ble etterlatt alene og uten balanse nede på 9 meters dyp et par minutt mens dykkelæreren hentet en annen person, men det er vel kanskje ikke irrasjonell frykt? Skal likevell gjøre det i år også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne redselen for om det er noe under meg i vannet av og til.

Edderkopper takler jeg ikke,og heller ikke nattsvermere med de svære hårete hodene sine,USJ! Får panikk om en sånn kommer i nærheten.

Er ganse mørkredd også,så jeg går ikke i skogen dersom løypene ikke er opplyst.

Ganske normale redsler med andre ord,og egentlig ikke farlig i det hele tatt,men det hjelper ikke,jeg takler det ikke :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er redd for:

-mørket

-å lukke igjenn øyene i dusjen

-skogen om kvelden

-å se ut av vinduet i mørket

-hytter

-klegg

-frykt for å sove alene (men hakke noe annet valg enn å sove med bikkja^^)

-husredd

-døden

-sosser ^^

-berter (æsj)

-virus

-kreft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me too!

Og disse flyvende stankelbeina...

Det er da ikke irrasjonelt :ahappy:

-Er skikkelig lettskremt så jeg ser ikke skrekkfilmer for meg selv.

Jeg ser ikke skrekkfilmer at all, jeg :hug:

Jeg er også, som Ingvild (Aya), drit redd for å lukke øynene mine når jeg dusjer i frykt for at det skal stå noen utenfor...

Hvordan greier dere å dusje uten å lukke øynene? Jeg er redd for shampoo i øynene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...