Gå til innhold
Hundesonen.no

spiser avføring


kittykatt

Recommended Posts

noen som har noe forslag. har en border collie valp på litt over 3 mnd som spiser andre hunder/katters avføring hver gang vi er ute å går tur. Går hun i bånd så pleier hun bare å snuse, men om jeg ikke ser på a så snapper a en bit og spiser. om hun går løst å finner avføring nytter det ikke å kalle henne inn (kun når det ikke er noe som interiserer henne) å går man mot henne så tar hun bare avføringen i munnen og løper lengre unna til hun har spist opp, først da kommer hun tilbake. Prøver å lokke henne med å rope, leke i snøen, dra frem leke eller banke litt med tomflaske som hun ellers elsker men ingen ting nytter, spise opp først så er matmor morsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koprofagi (å spise avføring) er ikke uvanlig blant hunder, men temmelig sjeldent blant katter. Her er noen kommentarer om denne sjenerende uvanen:

Koprofage hunder vil ofte spise ikke bare hundeekskrementer, men også ekskrementer fra andre arter, som katter, hunder og kyr. Det er normalt for tisper å spise ekskrementene til sine valper fra fødselen til de er 3 uker gamle. Mange atferdseksperter ser på dette som en naturlig reaksjon for å hindre rovdyr i å oppdage valpene. En del eksperter ser også på koprofagi generelt som normalt for hunder. De fleste hundeeiere synes imidlertid denne oppførselen er upassende. Medisinske faktorer som kan føre til koprofagi er alvorlig tiaminmangel, kronisk bukspyttkjertelsvikt, feilabsorpsjonssyndrom eller utilstrekkelig energiopptak. Dessverre finnes det i tillegg til de medisinske årsakene flere psykologiske årsaker til at valper og voksne hunder kan begynne og spise ekskrementer, så som stress, overpopulasjon eller kjedsomhet.

Blant konsekvensene ved spising av ekskrementer er halitose (dårlig ånde), angrep av parasitter i fordøyelsen og, i alvorlige tilfeller, fordøyelsesproblemer.

Behandling er komplisert ettersom det involverer både å endre hundens atferd og behandle den underliggende årsaken. Ekskrementer bør fjernes så raskt som mulig slik at hunden ikke kan få spist dem. Dette omfatter også å plassere eventuell kattesand på et sted hunden ikke kan komme til. Det er også nødvendig å ha hunden i bånd ute, for å hindre den i å spise opp ekskrementer fra andre hunder, eller fra hester og kyr.

Dersom man antar at problemet ligger i et for med for lite stoffer, så bør man skifte for og se hvordan det vil utvikle seg så. Hvis problemet vedvarer, er det nødvendig å oppsøke veterinær. Man må sikre seg at de medisinske faktorene er utelukket, og veterinæren kan også gi råd til eierne om behandlingen av hunder med koprofagi. Tålmodighet er nøkkelen til å bryte denne uvanen som mange eiere synes er sa ubehagelig.

Så, forskere har ikke funnet ut hvorfor hunder lider av koprofagi - de har bare en masse teorier, som i noen tilfeller har vist seg å stemme. Men, man vet ikke den direkte årsaken - alt er basert på det å anta. dette kan sidestilles med hvorfor hunder ruller seg i egen og andres avføring. det er en rekke teorier rundt dette, men ingen vet direkte grunnen.

Når det gjelder valper: Å spise avføring er slettes ikke unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg på langt nær så mye informasjon som Alucinor om dette her, men hos meg har det fungert å gi valpen hermetisert annanas!

Kli skal vist og hjelpe uten at jeg har erfaringer med det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg på langt nær så mye informasjon som Alucinor om dette her, men hos meg har det fungert å gi valpen hermetisert annanas!

Kli skal vist og hjelpe uten at jeg har erfaringer med det selv...

Men dette hjelper vel bare dersom valpen/hunden spiser sin egen avføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette hjelper vel bare dersom valpen/hunden spiser sin egen avføring?

Selvfølgelig gjør det det..... klarte vist å lese startinnlegget feil jeg... så jeg trodde det sto at den spiste egen avføring :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mye bra svar :twitch:

hu får hills valpefor, trener 2-3 økter med Psykisk om dagen samt går 2-3 turer på ca time, halvallen om gangen så hu burde være aktivisert. Men høre med vetrinær til uka når vi skal gjøre vår besøk der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Jeg synes det høres ut som valpen din får veldig mye tur? Jeg ville nok ikke gått så langt som 2X halvannen time om dagen med en så liten valp. Med min forrige BCvalp gikk vi ut i skogen, tok av bånd, ruslet litt rundt, jeg satt på en stein eller stubbe mens han tasset rundt og snuste og lekte for seg selv. Vi dro på stranda og ruslet et kvarters tid, før vi satt oss ned og lot han utforske. Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å kutte ned på mengden tur hun får. Det aller viktigste for en BCvalp er å lære seg å slappe av, ikke å gå lange turer. Mye hodearbeid er kjempeflott, men som sagt, jeg ville vurdert å kutte drastisk ned på turene, og heller dra på små rusleturer og være lenge ute, uten å gå på tur (hvis du skjønner). Dette er ikke ment som kritikk, men forslag. Det er slitsomt med en voksen BC som MÅ gå tre/fire timer hver dag for å klare å slappe av, og det grunnlaget legger du nå. Mye vil ha mer;)

P.S: Jeg er på INGEN måte imot å gå tur med valpen, men jeg synes at med så små valper bør man fokusere på å være masse ute, observere, lære å slappe av i skog og mark, snuse rundt, leke med en pinne man finner..osv.

EDIT: Husk også at det er mye HD på BC, mye ryggskader også, og feil- og overbelastning når valpen er liten kan føre til forverring av HD dersom den har annlegg for dette (og det kan den godt ha med to friske og frie foreldre) eller utvikle ryggskader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

all kritikk er bra kritikk er det ikke slik man sier :o

selvom vi er ute å går tur så lenge så går vi ikke så langt. ca 1-2 km pr tur for hun går mye løs og løper frem og tilbake mens trege meg tusler fremmover. Hun bruker så langt tid på snusing og spise all avføring hun kan finne. Selvom vi er ute å går og prøver å slite henne ut så blir hun ikke det. utrolig mye energi når vi kommer tilbake.. og da blir a bare rampete og gjør alt hun vet hu ikke får lov til pga at hun kjeder seg. men når hun får roet seg så er hun veldig flink til å aktivisere seg selv med leker uten å mase :ahappy:

begge foreldre er hd fri :hug: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

all kritikk er bra kritikk er det ikke slik man sier :o

selvom vi er ute å går tur så lenge så går vi ikke så langt. ca 1-2 km pr tur for hun går mye løs og løper frem og tilbake mens trege meg tusler fremmover. Hun bruker så langt tid på snusing og spise all avføring hun kan finne. Selvom vi er ute å går og prøver å slite henne ut så blir hun ikke det. utrolig mye energi når vi kommer tilbake.. og da blir a bare rampete og gjør alt hun vet hu ikke får lov til pga at hun kjeder seg. men når hun får roet seg så er hun veldig flink til å aktivisere seg selv med leker uten å mase :ahappy:

begge foreldre er hd fri :hug: ...

Jepp, men det er litt det jeg mener.. "Selvom vi er ute å går og prøver å slite henne ut så blir hun ikke det. utrolig mye energi når vi kommer tilbake.. og da blir a bare rampete og gjør alt hun vet hu ikke får lov til pga at hun kjeder seg." Synes det høres mer ut som hun stresser litt, og ikke helt klarer å roe seg. Sammenlign med en unge som egentlig er veldig sliten, men som bare blir hyper og overtrøtt. En BCvalp skal ikke slites ut fysisk, du får bare en hund som krever mer og mer og mer før den klarer å roe seg. Mitt tips er iallefall: ha henne i bånd over alt hvor det er avføring i begynnelsen, tren inn en god "slipp" (det gjorde vi), og nå slipper han alt. Dessuten hjalp det veldig med bytte av fòr her, også på at han spiste andres avføring.

Må understreke her igjen at jeg ikke er imot at valper skal få bli slitne og at valper skal få gå tur.

EDIT: Min hund har og HDfrie foreldre, besteforelde og tippoldeforeldre.. Han er invalid pga HD bare ett år gammel.

EDIT 2 (hehe): Husk at når hun springer frem og tilbake, som løse hunder gjør, så tilbakelegger hun ganske mange flere meter enn du som går rett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...