Gå til innhold
Hundesonen.no

hva får hannhundeieren


Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

ja jeg lurer litt på hvordan dere oppdrettere her inne gjør det. Hva får hannhundeieren igjen for parringen?

F.eks noen lar hannhundeieren få en valp eller prisen av en valp. Men altså, hvordan gjør dere det?

Skrevet

På våre raser, akita og shiba, er det mest vanlig å få en sum for selve spranget, og så en viss sum per valp. Dette fordi det ikke alltid blir så store kull.

På akita tar vi 1500,- for sprang og 1500,- per valp for vår hanne som er N S Uch og oppfyller klubbens avlskrav.

På shiba er det litt ulikt. Har betalt fra 1000,- til 2500,- for spranget og fra 700,- til 1500,- per valp.

Skrevet

På de tibbe oppdretterene jeg har snakket med er det slik at eieren av hannhunden får 10 000, som er prisen av en tibbe valp (eller en valp.) Ganske grei måte å gjøre det på :twitch:

Skrevet

På flat er det vanlig med ca 1100,- for parringen, samt det samme pr levende valp etter 3 uker.

Eller en valp selvfølgelig. Prisen der ligger på ca 10 000.

EDIT: Avlskrav på flat: 2x 1.AK 2x HP eller en av hver. Øyne fri og HD Fri.

Skrevet
På de tibbe oppdretterene jeg har snakket med er det slik at eieren av hannhunden får 10 000, som er prisen av en tibbe valp (eller en valp.) Ganske grei måte å gjøre det på :twitch:

Men hva hvis det f eks bare blir 3 valper?

Vet ikke hva som er vanlig kullstørrelse på tibbe...

Skrevet

Vanlig er vel 1000-2000kr. for parring og pr. levende valp etter 3/5uker (litt forskjellig der og), eller man kan velge mellom valpepris og parringsvalp.

Et kull er over 3valper, det vil si at blir det f.eks. bare to valper får man gratis omparring som regel.

Skrevet
Men hva hvis det f eks bare blir 3 valper?

Vet ikke hva som er vanlig kullstørrelse på tibbe...

Da vet jeg faktisk ikke.. Litt trist for oppdretter det da!

Skrevet
Vanlig er vel 1000-2000kr. for parring og pr. levende valp etter 3/5uker (litt forskjellig der og), eller man kan velge mellom valpepris og parringsvalp.

Et kull er over 3valper, det vil si at blir det f.eks. bare to valper får man gratis omparring som regel.

"En valp er som ingen. 2 er som 1. 3 er et kull"

Skrevet

Så vidt jeg har fått med meg er vanlig pris på dvergpuddel 1500 for spranget, og 1500 pr. valp. Det blir født fra 1-3 valper i et kull :D

Skrevet

Nå hadde jeg egentlig bestemt meg for ikke skrive noen bokstaver her igjen, er fortsatt småsur........

Når det gjelder vår rase betaler vi ingenting for parringen, men kr 1200,- pr. levende valp passert 6 uker. Dette blir betalt til hanhundeier når første valp er solgt.

  • 2 weeks later...
Skrevet
"En valp er som ingen. 2 er som 1. 3 er et kull"

Det må vel komme an på vanlig kullstørrelse vel? Små hunder får jo ikke så mange valper, tenker fx på chihuahua, det er jo ikke uvanlig at de får to, men de får vel ikke omparring av den grunn?

Skrevet
Det må vel komme an på vanlig kullstørrelse vel? Små hunder får jo ikke så mange valper, tenker fx på chihuahua, det er jo ikke uvanlig at de får to, men de får vel ikke omparring av den grunn?

Sagt ut i fra min rase selvfølgelig :icon_redface:

Eller generelt for større raser kanskje?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...