Gå til innhold
Hundesonen.no

hva får hannhundeieren


Wanderlust

Recommended Posts

På våre raser, akita og shiba, er det mest vanlig å få en sum for selve spranget, og så en viss sum per valp. Dette fordi det ikke alltid blir så store kull.

På akita tar vi 1500,- for sprang og 1500,- per valp for vår hanne som er N S Uch og oppfyller klubbens avlskrav.

På shiba er det litt ulikt. Har betalt fra 1000,- til 2500,- for spranget og fra 700,- til 1500,- per valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flat er det vanlig med ca 1100,- for parringen, samt det samme pr levende valp etter 3 uker.

Eller en valp selvfølgelig. Prisen der ligger på ca 10 000.

EDIT: Avlskrav på flat: 2x 1.AK 2x HP eller en av hver. Øyne fri og HD Fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de tibbe oppdretterene jeg har snakket med er det slik at eieren av hannhunden får 10 000, som er prisen av en tibbe valp (eller en valp.) Ganske grei måte å gjøre det på :twitch:

Men hva hvis det f eks bare blir 3 valper?

Vet ikke hva som er vanlig kullstørrelse på tibbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig er vel 1000-2000kr. for parring og pr. levende valp etter 3/5uker (litt forskjellig der og), eller man kan velge mellom valpepris og parringsvalp.

Et kull er over 3valper, det vil si at blir det f.eks. bare to valper får man gratis omparring som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig er vel 1000-2000kr. for parring og pr. levende valp etter 3/5uker (litt forskjellig der og), eller man kan velge mellom valpepris og parringsvalp.

Et kull er over 3valper, det vil si at blir det f.eks. bare to valper får man gratis omparring som regel.

"En valp er som ingen. 2 er som 1. 3 er et kull"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg egentlig bestemt meg for ikke skrive noen bokstaver her igjen, er fortsatt småsur........

Når det gjelder vår rase betaler vi ingenting for parringen, men kr 1200,- pr. levende valp passert 6 uker. Dette blir betalt til hanhundeier når første valp er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
"En valp er som ingen. 2 er som 1. 3 er et kull"

Det må vel komme an på vanlig kullstørrelse vel? Små hunder får jo ikke så mange valper, tenker fx på chihuahua, det er jo ikke uvanlig at de får to, men de får vel ikke omparring av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel komme an på vanlig kullstørrelse vel? Små hunder får jo ikke så mange valper, tenker fx på chihuahua, det er jo ikke uvanlig at de får to, men de får vel ikke omparring av den grunn?

Sagt ut i fra min rase selvfølgelig :icon_redface:

Eller generelt for større raser kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...