Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynner på utstilling


Artemis

Recommended Posts

Altså, jeg har en irsk setter hann på 1 år, som aldri har blitt stilt. Vi har litt lyst til å prøve oss, og se hvordan det går. Problemet er at jeg er 100% uvitende når det kommer til utstilling. Sist gang jeg var på utstilling var vel på valpeshow med GS valpen vår i 1992 eller noe... Det sier vel det meste :rolleyes:

Hvis ikke jeg har sett helt feil, så er det utstilling i Bergen ca. 25 mars og 5. mai, trooor jeg. Er selvsagt bortreist den første gangen da, men kanskje faren min kan stille ham(hunden er registrert på ham)?

Hva må en utstillingsnybegynner som meg vite? Hvilken klasse stilles han i? Hva må han kunne? Skal han stilles opp på noen måte? Løper man bare rundt i en ring og smiler eller? Hehe

Tips mottas med takk!

Hilsen en som forhåpentligvis snart kan finnes i utstillingsringen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og stille IS er drit morro! Gjorde det selv i skipet på Hamar! :D

Hvem som stiller ham har absolutt ingenting og si.

Han kan stilles i 2 klasser :

Juniorklasse (JK): hunden må være fylt 9 måneder men være under 18 måneder første utstillingsdag.

Unghundklasse (UK): Hunden må være fylt 15 måneder men være under 24 måneder første utstillingsdag.

Er hunden din noe uferdig ville jeg stilt i Junior, jo høyere klasse du kommer i jo mer "ferdig" forventer de at hunden er. Du skal vel ikke akkurat bare løpe rundt og smile, hehe. Hunden din må kunne stå stille mens dommeren ser på tenner, kjenner på kroppen og skriver kritikk. Dersom hunden ikke står helt stille tar de fleste dommere dette med et smil og hjelper litt til (i hvertfall i min rasering :D)

Først kommer alle hundene påmeldt i f.eks JK inn i ringen, dommeren kikker fort på alle og ber dere løpe en eller to runder. Deretter begynner h*n enkeltbedømmingen på den første i klassen. Når enkeltbedømmelsen er ferdig kommer alle hundene med 1premie (Kvalitet) inn igjen, så plasseres de fra nr 1 til 4. Hunder av Certifikatkvalitet får CK. Og andre fine hunder kan få Hederspremie (HP). Alle med CK går videre til Bestehannhund/ Beste tispe klasse hvor de kan konkurrere om CERT (CACIB på INT. Utstillinger)

Jeg er ikke kjent som den beste til og forklare så kan godt henne noe er litt uklart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Er fullstendig grønn når det gjelder utstilling!

Får satse på å dra på utstillingen i mai mens resten av russen er i Kongeparken! :D Vi får øve på å stå pent da, siden han helst vil sette seg ned i håp om å få en godbit, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...