Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppkast!


Kelso

Recommended Posts

Lille gullet mitt har hatt en del mage problemer og oppkast, var til dyrlege 6. februar og fikk påvist mage-tarmkatar. Har gått på medesiner til for to dager sider. Men nå i sted når vi skulle til å gå ut kom det to ruker av oppkast jeg aldri har sett maken til før! Det så ut som tørrfor som var bløtet opp.

Det jeg lurer på er om noen med allergiske hunder kjenner igjen symptomer som allergi symptomer..

Hatt mye oppkast og diare.

Trenger råd, for jeg får ikke tak i dyrlege heller... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, dette høres ikke bra ut.

Forsøk å få i henne væske. Gjerne med druesukker dersom du har det i hus. Har du ikke det kan du koke opp havrevelling med sukker, sile den og gi henne. Kan hende hun ikke drikker det selv så du må gi henne det selv, men da får hun i allefall i seg næring og væske - noe som er viktig ved oppkast.

Så får du bare se det hele an til du får tak i veterinær.

God bedring til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette hørtes ikke bra ut:(

Som alucinor skrev er det viktig å få i henne væske, oppkast er jo ved siden av diaré nummer en til dehydrering. Om hun er noe bedre igjen imorgen kan du prøve å gi henne veldig fristende mat, ikke middagsrester men kanskje det vanlige tørrfôret med litt ekstra på? har du noe "hundepølse" el. lignende på boks?

Vet at de i Bærum og asker har nødvakt på veterinør i helgene, da koster det ikke all verdens å ringe inn for å spørre et sprøsmål. Dere har ikke noe sånt der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drikker mye, så det går fint :D Allmenntilstanden er også bra! Problemet er bare at han kaster opp hver gang han begynner på for igjen etter å ha vært syk og gått på diett, så jeg lurer på om det kan være allergi.... Er det noen som vet hva, man gir hunder som har allergi mot det meste av for? Bruker nå puppy sensitive, men det har også kommet opp igjen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er mulig han reagerer på tørrforet. Det gjorde min hund. Han har vært plaget med løs mage over lengre tid.Vi skiftet til Hills id for og vips så var han bra i magen. Det er jo spesialfor så nå skal han over på vanlig igjen.Her må vi prøve oss frem for å finne ut hva han tåler. Ingen vits i å kjøpe 15kg sekker på en stund.Id foret har han gått på i 2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille gullet mitt har hatt en del mage problemer og oppkast, var til dyrlege 6. februar og fikk påvist mage-tarmkatar. Har gått på medesiner til for to dager sider. Men nå i sted når vi skulle til å gå ut kom det to ruker av oppkast jeg aldri har sett maken til før! Det så ut som tørrfor som var bløtet opp.

Det jeg lurer på er om noen med allergiske hunder kjenner igjen symptomer som allergi symptomer..

Hatt mye oppkast og diare.

Trenger råd, for jeg får ikke tak i dyrlege heller... :D

Dersom dette er et vedvarende problem som du ikke får bukt med så ville jeg ha bedt veterinæren sjekke hunden for levershunt. Det gjøres ganske enkelt med en gallesyretest og du får svar i løpet av noen dager.

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så mye, men det er også symptomer på fòrallergi.

Enten kan du sjekke det ut ved å bytte fòr. Jeg derimot har hatt lite utbytte av disse såkalte allergifòrene og har fått en frisk hund etter å ha fòret han på vom. Men det er individuelt.

I tillegg kan du prøve å gi han litt zoolac som man får kjøpt hos veterinær. Dette avbalanserer bakteriefloraen i mage/tarm. Noe som hvertfall skjer med min hund når har reagerer på noe han ikke tåler så blir det en slags bettennelse i mage/tarm og han får gasskolikk og deretter brekker seg og/eller kaster opp. Siste gangene jeg har sett han har fått i seg noe han ikke tåler eller har vist tegn på å begynne å bli dårlig så har jeg gitt han zoolac og stengt han i gangen for å roe seg. og da har han ikke kastet opp. Gitt han også zoolac en gang til senere på dagen for sikkerhets skyld.

Du kan også be veterinær om å ta en allergitest. Fòrallergi kan ikke vises på prøve men de fleste hunder som har fòrallergi har også husstøvmidd allergi og noen pollen i tillegg. Så viser testen positivt på husstøvmidd så er det stor sannsynelighet for at det er fòrallergi inne i bildet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så mye, men det er også symptomer på fòrallergi.

Enten kan du sjekke det ut ved å bytte fòr. Jeg derimot har hatt lite utbytte av disse såkalte allergifòrene og har fått en frisk hund etter å ha fòret han på vom. Men det er individuelt.

I tillegg kan du prøve å gi han litt zoolac som man får kjøpt hos veterinær. Dette avbalanserer bakteriefloraen i mage/tarm. Noe som hvertfall skjer med min hund når har reagerer på noe han ikke tåler så blir det en slags bettennelse i mage/tarm og han får gasskolikk og deretter brekker seg og/eller kaster opp. Siste gangene jeg har sett han har fått i seg noe han ikke tåler eller har vist tegn på å begynne å bli dårlig så har jeg gitt han zoolac og stengt han i gangen for å roe seg. og da har han ikke kastet opp. Gitt han også zoolac en gang til senere på dagen for sikkerhets skyld.

Du kan også be veterinær om å ta en allergitest. Fòrallergi kan ikke vises på prøve men de fleste hunder som har fòrallergi har også husstøvmidd allergi og noen pollen i tillegg. Så viser testen positivt på husstøvmidd så er det stor sannsynelighet for at det er fòrallergi inne i bildet også.

Problemet med å diagnostisere "forallergi" er at det er en uendelighet av forstoffer hunden kan være allergisk mot, og dersom man ikke ekskluderer konsekvent det ene emnet etter det andre over tid (noen uker) og er helt sikker på at hunden ikke får det i seg - så er en slik innfallsvinkel ganske nytteløs. Hunden KAN jo faktisk ha forallergi selv om man bytter for og ikke ser noen endring. HVA er den i så fall allergisk mot? Storfekjøtt, svin, hvete, mais, kylling, fisk, soya?

Det er ganske drastisk å koble forallergi til allergi mot husstøvmidd - ifølge en veterinær jeg nylig snakket med ville de aller fleste hunder som blir testet faktisk HA utslag på husstøvmidd - så om man da har en forallergisk hund så har man sannsynligvis også en husstøvmiddallergisk hund - for DET har de fleste som sjekker :angry:!

Dersom hunden ikke har innvollsorm og nylig er behandlet mot dette, så ville jeg kjørt en Canicur-kur, muligens forsøkt et for uten hvete og stofekjøtt og svin - ei heller godbiter, bein ell lignende med dette i (visstnok det de fleste hunder reagerer på), sørget for at den ikke fikk i seg melkeprodukter - og hvis jeg ikke så noen dramatisk bedring på veldig kort tid (noen dager) så ville jeg bedt veterinæren om å sjekke for shunt. DET er faktisk veldig enkelt og en sykdom som hunden KAN ha lenge uten å få rett diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ganske drastisk å koble forallergi til allergi mot husstøvmidd - ifølge en veterinær jeg nylig snakket med ville de aller fleste hunder som blir testet faktisk HA utslag på husstøvmidd - så om man da har en forallergisk hund så har man sannsynligvis også en husstøvmiddallergisk hund - for DET har de fleste som sjekker ! "

Vel, det er forskjell på oss , men jeg synes ikke det er noe drastisk i det heltatt jeg. Jeg synes folk bør bli mer oppmerksomme på det. Det blir mer og mer allergi på mennesker og dermed inget unntak på hunder. Og de 3 mest utbredte allergiene er pollen, fòrallergi og husstøvmidd allergi som henger ganske tett sammen.

Jeg har erfart det at jeg kunne antageligvis forbygget allergien på min hund litt hvis jeg hadde tatt tak i det tidligere. Men for 8-10år siden var det ingen som snakket om at det fantes allergihunder omtrent. Og hadde hunden allergi så skulle hvertfall en av symtomene være dårlig pels og hud, noe min ikke hadde.

Så jo mere man blir utsatt for det man ikke tåler, jo mindre motstandsdyktig blir man og kroppen blir "øderlagt" mer og mer for hver dag/gang man blir utsatt for det.

Og jeg unner ingen å ha en slik hund jeg har i dag.

Så jeg synes man skal holde alle muligheter åpne, om det er orm, bakterier, sart mage, omgangssyke, fòrallergi eller hva det måtte være.

Hvor lett det er å gå gjennom en elleimineringsprosess er en helt annen diskusjon, men det er verdt å prøve og ikke bare henge seg opp i hvor stort arbeid det er osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenkte på en ting.. Hva het det mageviruset som herja i Bergen i fjor sommer (var det ikke da?)? Har du sjekket hunden din for det? En venninne av meg har løpt til dyrlegen med jevne mellomrom med en hund som har hatt diare og dårlig mage (ikke oppkast da) i et år før hunden ble sjekket for dette (Gardelia?). Dette ble påvist og behandlet, og nå er visst hunden bedre.. Kan det være noe sånt? :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenkte på en ting.. Hva het det mageviruset som herja i Bergen i fjor sommer (var det ikke da?)? Har du sjekket hunden din for det? En venninne av meg har løpt til dyrlegen med jevne mellomrom med en hund som har hatt diare og dårlig mage (ikke oppkast da) i et år før hunden ble sjekket for dette (Gardelia?). Dette ble påvist og behandlet, og nå er visst hunden bedre.. Kan det være noe sånt? :angry:

Giardia trur eg.

Bare for å være litt kjedelig pirkete så er Giardia en parasitt og ikke ett virus :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...