Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekkmarkering


kinems

Recommended Posts

Ser du ikke har fått noe svar her, så jeg prøver meg, selv om måten antakelig neppe er idiotsikker :icon_confused:

Jeg hadde dekkmarkering på forrige hund, og jeg lærte ham å dekke ved å legge et lite spor stappfult av pinner, gå helt nært og så hold ham igjen og kommandere dekk når han markerte på de. Jeg vet det er mange som anbefaler at man ikke gjør det i forbindelse med et spor, men det fungerte for meg. Han var så sporsugen at det var knapt noe som klarte å klusse til akkurat det! Belønnet bakover for å trekke ham vekk fra pinnen et stykke siden han "tenkte så mye fremover" pga sporet. La en ti pinner på femti meter. Tok ikke lange stunden før han skjønte poenget. For en hund som er så sporsugen er det selvfølgelig viktig at belønningen er god når han gjør det, forøvrig samme som for apporten opplever jeg på min nåværende hund som også er svært sporsugen. Hvis ikke kan du risikere at de velger å gå over for å kunne fortsette å spore. Jeg tror noe av tyggingen kommer fordi de aktiviserer seg selv, en form for frustrasjon kanskje. De vil helst fortsette å spore, men vet de må hente, og dermed avreagerer de på pinnen. Tror det kan være lettere å få en hund til å la pinnen være om man velger dekkmarkering, men jeg tror også man må være nøyaktig når man lærer inn posisjon av labber og kropp. Dersom sporet er det eneste som står i hodet på hunden vil den ikke bruke mye energi på å posisjonere labbene slik at pinnen blir liggende midt i mellom. Viktig derfor å ha god forsterkning her også, så det blir et poeng i seg selv for hunden å utføre jobben og ikke bare som noe den må gjennom for å få lov til å spore videre. Det er sikkert mange som er uenige med meg i det :)

Gjør forøvrig oppmerksom på at hvis du skal konkurrere NBF så har du feltet å slite med. Der kan du ikke ha dekkmarkering av gjenstander og hunden må fortsatt lære å apportere uten tygg (og der er det masse gjenstander i mykt og tyggeverdig materiale!). Pinnene i sporet trenger du heller ikke ha en perfekt avlevering på. Så lenge hun markerer og "avleverer" med rimelig stor sikkerhet, så kan de se ut akkurat som det vil. Ingen som ser det alikevel ;)

Skrev et lite innlegg om måten jeg trener inn apport på min hund nå. Heller ikke idiotsikker, men ser altså helt rått ut når han gjør som han skal. Innlegget kan du lese her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ville lært hunden dekk markeringen utenfor sporet. Lær den at gjenstanden er en komando for dekk og putt gjenstanden deretter ut i sporet... etterhvert kan du også bruke selve gjenstanden som belønning slik at dette blir driftsmålet i sporet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...