Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeting av biler


deco

Recommended Posts

Som kanskje noen vet er jeg hjemmeværende pga sykdom og fikk like før jul en border collie valp i hus. De siste ukene har jeg ligget i senga med influensa og blitt overtalt til å ikke gå med hundene selv. Siden jeg vet det er mye instinkt på linjene til Rajah har jeg vært veldig bevisst på å trene på at biler betyr kontakt. Vet ikke hvor mange ganger jeg har nevnt her i huset at det er i det lange løp livsfarlig om hun begynner å gjete bilene i tillegg til at jeg har forklart nøye hva jeg ville dem skulle gjøre når det kommer biler.

Pappa har da oversett hva jeg har sagt og enkelte ganger prøvd å stoppe henne ved å dra henne etter seg og begynt å lokke. :D Han har altså klart å forsterke hele adferden så når det kommer en bil 2-300 meter unna har jeg problemer med å få kontakt. :D Og på toppen av det hele har han hele veien sagt at hun har vært så utrolig flink å gå i bånd (hun har vært en bilfrik av en duraselkanin og dratt noe voldsomt i båndet). <_<

Hun viste tendenser før, men det var kun akkurat når de passerete helt tett innpå oss og hadde omtrent klart å trene det bort. *sukke dypt*

Har lagd meg en muligens slagplan, men ville gjerne høre hva dere har å si? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd:

Ta på deg godt med klær, ta med en campingstol, kaffe og nistemat og masse godbiter til hunden. Sett deg så langs veien med hunden. Hver gang du ser en bil, be om kontakt og gi godbit når du får det. Sitt sånn lenge, og gjerne dagen etter og dagen etter det igjen til du får kontakt med hunden når det kommer bil - den skal helst ta kontakten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang en glimrende artikkel om dette, men er ikke kar om å finne den igjen dessverre... :D

Jeg har hatt litt problemer med gjeting av biler når min BC var valp... Vårt problem var veier der bilene kom sjelden og fort. Gikk vi langs sterkt trafikerte veier gikk det bra, det samme på veier der bilene ikke kjører i særlig fart. Dette var vel sikkert til god hjelp for meg, at problemet ikke var så kjempestort.

Men i hvert fall, jeg sluttet helt med å gå langs slike veier der han reagerte. Det var vel kanskje i mangel på å vite hva jeg skulle gjøre at valget falt på det, men så lenge jeg visste hva problemet var følte jeg at det var like greit å unngå det.

Jeg kan tenke meg at det kanskje gikk ett drøyt halvår før vi var nødt til å gå på en slik vei, og da hadde vi fått inn litt nødvendig lydighet så det var enklere å be han om å gjøre "noe annet". Adferden var fortsatt der, men i mye mindre grad enn tidligere (han hadde jo i hvert fall ikke fått muligheten til å bli "flinkere" på denne tiden) og det gikk an å nå inn til han med andre kommandoer..

Jeg vet ikke om dette var til særlig hjelp, men jeg har tro på at det funker å ikke utsette hunden for dette, ikke la den få muligheten til å bedre og bedre (selvforsterkende adferd). Det var litt av dette artikkelen gikk ut på også, at man skulle prøve å unngå det som skapte problemer for en periode, for så å starte en forsiktig tilnærming.

Nok aktivisering og hodebry av annen art er selvfølgelig superviktig. En mentalt tilfredsstilt BC tar ikke så lett på seg "arbeidsoppgaver" på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
    • Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Voksen omplasseringshund som eier har hatt noen få måneder, hund har knurret på eier noen få ganger tidligere. På tur så havner båndet bak beinet på hunden, eier bøyer seg ned for å løfte opp beinet og fjerne båndet, hunden knurrer da på eier. Igjen havner båndet bak beinet og eier bøyer seg ned og da biter hunden såpass at hånd måtte sys 15 sting.  Hunden er stresset ute når den møter andre hunder men rolig hjemme. Ikke vist aggression tidligere, knurret noen få ganger når feks blir holdt for å fjerne flått, klippe klo.  Eier har vært streng tidligere på tur, gjentar kommandoer med streng stemme flere ganger helt til hunden hører etter. lagt hunden i bakken 3x tidligere for å "vise" hunden hvem som er sjefen når den har hatt stress reaksjon i møte med andre hunder.  Kan det være en reaksjon på en allrede stresset hund som ikke håndterer ny eiers strenge væremåte ? Eier er også kosete og mild så ikke kun streng altså.  Kan eier stole på hunden igjen ? Blir det lettere for hunden å bite igjen nå ? Kan hunden snus med positiv belønnings basert trening uten streng tone og sjefete trenings metode ?  Litt spent på svar da jeg har ment at eier har skapt mer stress i hunden med denne strenge "jeg er sjefen" metoden og selvom dette er en rase som kan prøve seg på rang stigen så mener jeg dette er basert mer på frykt og stress hos hunden en dominant oppførsel.  Hva ville du ha gjort i situasjonen ? Vurdert omplassering, avliving da hunden har bitt et menneske ? Forsøkt positiv hundetrening med fokus på mental trening ? Ville du tørt å ha denne hunden rundt en tenåring ?   
    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...